fa-IR
رونمایی از خدمات بانکداری باز با نام فینوتک

رونمایی از خدمات بانکداری باز با نام فینوتک

در حاشیه‌ ششمین دوره‌ همایش بانکداری الکترونیک راهکار بانکداری باز با نام فینوتک رونمایی شد. این راهکار استفاده از خدمات بانکی بدون خروج از اپلیکیشن و سایت خدمت‌دهنده را فراهم می‌کند.

احمد مرآت‌نیا، عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباط فردا اعلام کرد: «بانکداری باز ضرورتی است که با اجرای آن همه برنده هستند. اگر روزی در مورد ضرورت اجرایی شدن بانکداری الکترونیکی در کشور صحبت می‌کردیم، امروز در مورد ضرورت اجرای بانکداری باز و پیاده‌سازی آن در کشور باید صحبت کنیم.» مرآت‌نیا گفت: «بانکداری باز فرصت نوآوری ایجاد می‌کند. بانکداری باز یک پلت‌فرم است که طبق آن تقسیم کار مناسبی صورت می‌گیرد و هر کدام از شرکت‌های بزرگ و فعالان بازار، کار خود را پیش می‌برند.»

حامد قنادپور مدیرعامل شرکت ارتباط فردا که ارائه‌دهنده و تولیدکننده‌ فینوتک است، در این مراسم گفت: «بانکداری باز مفهومی بوده که قادر است فضای بهتری در سبک زندگی انسان‌ها ایجاد کند. هم‌اکنون شرایطی فراهم شده تا کسب‌‌و‌کارها، سازمان‌های بزرگ و بانک‌ها از این راهکار بهره برند.» قنادپور اعلام کرد:‌ «در حال حاضر فینوتک با زیرساخت بانک آینده فعالیت می‌کند، اما این امکان وجود دارد تا این بستر و خدمات در اختیار تمام بانک‌ها قرار داده شود. از سویی با استفاده از فینوتک و بهره بردن از آن دیگر شرکت‌ها نباید نگران امنیت باشند، چرا که فینوتک بالاترین سطح استانداردهای امنیتی را دارد و خواهد داشت.»‌‌

به گفته‌ مدیرعامل شرکت ارتباط فردا، فینوتک یک واسط برنامه‌نویسی امن و باز است که کسب‌‌و‌کارها می‌توانند از طریق آن سرویس‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند و سرویس‌های مورد نیاز مشتریان خود را در اختیار آنان قرار دهند.

مهسا خمیسی معاون توسعه کسب‌‌و‌کار فینوتک توضیح داد: «هم‌‌اکنون فینوتک، ۱۲ سرویس در اختیار مشتریان و متقاضیان خود قرار می‌دهد و مشتریان به‌سادگی می‌توانند با مراجعه به سایت فینوتک از این خدمات مطلع شده و از آن استفاده کنند. این سرویس‌ها در اصل برای کسب‌‌و‌کارهای آنلاین، ارزش افزوده ایجاد می‌کند. کسب‌‌و‌کارها بسته به جنس فعالیت و ماهیت فعالیت‌ خود می‌توانند از API بازی که در اختیارشان گذاشته می‌شود، برای سرویس یا سرویس‌های مورد نیاز خود بهره ببرند.»‌ به گفته‌ خمیسی، سرویس‌های فینوتک بیشتر بر بستر پرداخت متمرکز است و شرایطی را فراهم می‌کند تا هر کدام از کسب‌‌و‌کارهای آنلاین و یا سازمان‌های بزرگ بتوانند به‌صورت درون برنامه‌ای، بدون اینکه لازم باشد صفحه بانک به‌صورت مجزا باز شود، دستور پرداخت و یا انتقال وجه به‌صورت دوره‌ای و یا یک‌باره را صادر کند.

علی حاجی‌زاده، مدیرعامل آدانیک به‌عنوان شریک راهبردی ارتباط فردا در این مراسم گفت: «فینوتک سعی کرده سرویس‌هایی ارائه دهد که تاکنون بانک‌ها آن را ارائه نکرده‌اند. فینوتک یک بازار انحصاری نیست، کسانی که وارد این بازار می‌شوند آزادند با هرکس و با هر قانونی که به آن‌ها اجازه همکاری می‌دهد، کار کنند. فینوتک قرار نیست محدودیت و انحصار ایجاد کند.» حاجی‌زاده افزود: «فینوتک رمز و راز نیست، از همین رو به‌راحتی در اختیار همه قرار می‌گیرد. فینوتک رقیب بانک نیست.»

علی کرمانشاه معاون فناوری‌اطلاعات بانک مرکزی که در مراسم رونمایی فینوتک حضور داشت، اعلام کرد: «زمانی‌که من می‌خواستم در مورد شرکت‌های نوآور سخنرانی کنم، تصورم این بود که بسیار پیشرو هستم. اما حال متوجه شدم که کسب‌‌و‌کارها در این بخش بسیار خوب عمل کرده‌اند. پیش از این خاستگاه نوآوری، صنعت بود، اما هم‌اکنون این خاستگاه تغییر کرده است و مصرف‌کنندگان هستند که دنبال نوآوری می‌گردند.»

فرزاد رحمانی مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره چارگون نیز به‌عنوان یکی از مشتریان فینوتک اعلام کرد: «با استفاده از بستر فینوتک شرکت‌های بزرگ می‌توانند بخشی از پرداخت‌های خود را به‌صورت مستقیم انجام دهند. ما به‌عنوان فراهم‌کننده‌ی نرم‌افزارهای اداری مالی با استفاده از این سرویس این امکان را در اختیار مشتریان خود قرار دادیم که بتوانند پرداخت‌های خود را با سرعت بیشتر و دقت بیشتری مدیریت کنند».

مهربانه، باهمتا، پین‌تاپین و سینما تیکت از جمله کسب‌‌و‌کارهایی هستند که از سرویس‌های فینوتک بهره می‌برند.