تیزلند، بستری برای ارائه خدمات آموزشی

۵۴.۵۵MB مصاحبه با عادل طالبی، موسس استارت‌آپ سرزمین تیز‌هوش‌ها
گفتگو با
مصاحبه

سرزمین تیزهوش‌ها وب‌سایتی است که در آن محتوا و منابع آموزشی مورد نیاز دانش آموزان مقاطع ششم تا دهم با محوریت ارایه محتوای آموزشی ارایه می‌شود. اگر می‌خواهید در آزمون تیزهوشان قبول شوید، این وب‌سایت همراه قدم به قدم شما خواهد بود. در این سایت کتاب‌های تیزهوشان و منابع آموزشی را معرفی می‌کنیم، اخبار تیزهوشان را می‌گذاریم و در این مسیر با مشاوره‌ها و آزمون‌های تیزهوشان شما را همراهی می‌کنیم. اگر هم قصد شرکت در آزمون تیزهوشان را ندارید، با معرفی مدارس، اعلام شهریه‌ها، مشاوره تحصیلی و صدها مطلب علمی و آموزشی، بازهم کنار شما هستیم.

www.tizland.ir  

www.instagram.com/tizland.ir  

 www.telegram.me/tizland  

 

ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟
من ۱۲ سال مدیر آزمون‌های ورودی گروهی از مدارس خاص و برتر تهران بودم و از همان جا نیازی را برای انتخاب مدرسه و ارایه محتوای با کیفیت شناسایی کردم و ایده اولیه از آن‌جا شکل گرفت و ادامه پیدا کرد تا به این‌جا رسیدیم.

محصول شما چه مشکلی را برطرف می‌کند؟
مشکل اصلی گزینش محتوا است. حوزه وب اقیانوسی از اطلاعات است که توان تفکیک آن را به کیفیت نداریم. برای مثال نمی‌توان تشخیص داد کسی که محتوای آموزشی ارائه می‌دهد برای به نمایش گذاشتن و تبلیغ خودش است یا حرف‌های او، شما را به مسیر موفقیت هدایت خواهد کرد. چون این تجربه و تخصص را داشتم، تلاش کردم چرخه‌ای را ایجاد کنم که توسط تولید‌کننده‌های با صلاحیت آموزشی، محتوای با کیفیت تولید شود و به دست مخاطب برسد.
نکته دوم این است که من در خیلی از مدارس خاص تهران کار می‌کردم که کیفیت آموزشی خوبی داشتند، اما شهرستان‌ها از این امکانات آموزشی و این سطح از معلم‌ها بی‌بهره هستند. حوزه وب این امکان را می‌دهد این محتوای با کیفیتی که در تهران با معلم‌های خاص تولید می‌شود را از طریق وب و فضای دیجیتال در اختیار کل کشور و دانش‌آموزان سراسر ایران قرار دهیم.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟
از قبل در این حوزه کار می‌کردیم و این درخواست‌ها از شهرستان‌های مختلف به دست ما می‌رسید که شما این امکان را دارید می‌شود فیلم‌های کلاس‌ها را ضبط کنید و برای ما ارسال کنید. یعنی از قبل نیاز و تقاضا را شناسایی کرده بودیم. در واقع ما نیاز جدیدی ایجاد نکردیم بلکه آن را با تماس‌هایی که با ما داشتند تشخیص دادیم.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
استارت‌آپ همین است که در ابتدا یک نمونه اولیه از محصول (MVP) در بازار ارائه می‌کنید؛ ما هم در سرزمین تیز هوش‌ها همین کار را انجام دادیم سپس بازخوردها را ‌سنجیدیم. بعضی از قسمت‌های نمونه محصول ما ارتقا پیدا کرده و بعضی قسمت‌ها حذف شده است. بعضی از امکانات را با توجه به نیاز جدیدی که اعلام می‌کردند به تیزلند اضافه کردیم. اگر نسخه اولیه با نمره ۱۰ از صد را با نسخه‌ای که الان در دسترس است مقایسه کنیم به این نسخه نمره ۴۰ از صد را می‌دهم.

چه تغییری در نسخه جدید شما ایجاد شده است؟
در لیستی که از مدارس ارائه داده بودیم تنها روی آدرس، نزدیکی و دوری آدرس‌ها تمرکز داشتیم که بعدها از بازخورد‌هایی که گرفتیم متوجه شدیم هم‌تراز بودن مدارس برای مخاطب اهمیت دارد. مجبور به داده‌کاوی و راه‌اندازی سیستم‌های هوش کسب‌وکار (BI) شدیم و در حال حاضر مدارس هم‌تراز را ارائه می‌کنیم. در نسخه اولیه سرزمین تیزهوش‌ها بیشتر روی صدا متمرکز شده بودیم چراکه تصور می‌کردیم بهتر جواب می‌دهد اما چند تست ویدئو انجام دادیم و متوجه شدیم که ویدئو بازخودهای بهتری دارد. ما در ابتدا فکر می‌کردیم شهرستان‌ها از سرعت اینترنت پایینی برخوردار هستند اما بعدها از طریق بازخوردهایی که دریافت کردیم متوجه شدیم که در شهرستان‌ها پهنای باند خوبی در دسترس است و از این رو سعی کردیم بیشتر به سمت محتوای ویدیویی حرکت کنیم.

برجسته‌ترین ویژگی محصول شما چیست و چه مزیت‌هایی نسبت به رقبای خود دارید؟
توانمندی ما در انتخاب تولید‌کننده محتوای آموزشی با کیفیت است. در تولید محتوای آموزشی دو دسته از افراد هستند، یک دسته افراد توانمند که معرفی نشده‌اند، یک‌سری هم افرادی هستند که با امکانات تبلیغاتی خود را معرفی کرده‌اند. ما توانایی تفکیک این اشخاص را داریم و کسانی که باید محتوای آن‌ها در اختیار مخاطب قرار بگیرد را شناسایی و انتخاب می‌کنیم.

تضمین کیفیت شما به چه شکل است؟
در حوزه تصمیم‌گیری مباحثی را زمینه کمی‌سازی پارامترهای کیفی داریم که آموزش از آن موارد نیست، شما نمی‌توانید بگویید اگر معلمی تعداد قبولی او در کنکور بالا بوده است پس معلم بهتری است چراکه ممکن است فقط روی تکنیک‌های تست‌زنی تمرکز کرده باشد. ما در مورد حوزه یادگیری صحبت می‌کنیم به همین دلیل این مسئله بیشتر روی تجربه و تخصص کار می‌کند.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ چگونه جذب مشتری می‌کنید؟
با توجه به تجربیات قبلی می‌دانستیم اگر محتوای خوب ارائه شود افرادی برای دریافت خدمات اختصاصی مراجعه خواهند کرد و همین اتفاق برای ما افتاد. با قرار دادن محتوای با‌کیفیت در سایت، اولین مشتریان تماس گرفتند و درخواست برقراری ارتباط با آن مدرس را داشتند.

از کدام شبکه اجتماعی برای معرفی خود استفاده می‌کنید؟
در اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک، توییتر و pinterest فعال هستیم، نکته جالب این است که مخاطب‌های ویژه و خاص، ما را در پینترست پیدا کردند و اگرچه تعداد آن‌ها کم است ولی ما را به همه معرفی می‌کنند. در تلگرام مخاطب عام داریم. در فیس‌بوک و توییر خیلی موفق عمل نکردیم، شاید چون با فرهنگ ما مطابق نیستند، برای معرفی ما مناسب نبوده است یا ما خوب کار نکردیم. بیشترین سرمایه‌گذاری و بخش عمده کار ما روی سئو است و در حال حاضر سایت تیزلند ۵۰۰ هزار صفحه ایندکس شده در گوگل دارد و بیش از ۲۵ هزار بازدید روزانه از سایت می‌شود. شبکه‌های اجتماعی ارتباط مراجعه‌کنندگان به سایت را حفظ می‌کند، کسی که وارد سایت تیز‌‌لند می‌شود از طریق شبکه‌های اجتماعی ارتباط آن حفظ می‌شود.

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ اعضای تیم شما چه وظایفی را برعهده دارند؟
تیم‌سازی من با استارت‌آپ‌های دیگر متفاوت است. در نمایشگاه کتاب سال گذشته معاون اطلاع‌‌رسانی و امسال روابط عمومی بودم، در قسمت اطلاع‌رسانی حدود ۳۰۰ خانم بودند که در ۱۵ روز و سخت‌ترین شرایط کاری، اطلاع‌رسانی‌ها را برعهده داشتند. من کارهای تحقیقاتی پروژه را شروع کرده بودم این شانس برای من وجود داشت و در انتخاب نیرو دست من باز بود که از بین آن ۳۰۰ خانم توانستم ۲۰ نفر را انتخاب و دعوت به همکاری در شرکت خود کنم. از ۱۶ نفر تست‌های کار گروهی را گرفتم که از بین آن‌ها ۸ نیروی بسیار خوب و خاص را انتخاب کردم و از دلایلی که ما امسال رشد خوبی داشتیم به دلیل داشتن تیم بسیار خوب و منسجم است.

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟
با بعضی از سازمان‌ها همکاری مشترک داریم اما در واقع استارت‌آپ سرزمین تیزهوش‌ها به صورت مستقیم با مجموعه‌ای همکاری مستقیم ندارد. ما در کنار این مجموعه فروشگاه اینترنتی داریم چون در کار متوجه شدیم نیاز به خرید هم وجود دارد، مثلا مجموعه‌هایی را به مدارس و سازمان‌ها می‌فروشیم. همچنین با توجه به سوابقی که در حوزه ارشاد دارم، خدمات توزیع را هم ارایه می‌کنیم، اما استارت‌آپ ما بیشتر حالت B2C دارد و کسب درآمد ما از این طریق است.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟
من سوابق زیادی در زمینه‌های تدریس در مدیریت صنعتی، آزمون‌های ورودی بسیاری از مدارس، طراحی سایت، مشاوره و اجرای کسب‌و‌کارهایی مانند فروشگاه efeh.com دارم. از این رو طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران را می‌شناختم و خوشبختانه مورد اعتماد افراد زیادی بودم و به راحتی توانستم سرمایه به صورت فرشتگان سرمایه‌گذار جذب کنم. البته برای این‌که خودم سهم بیشتری از کسب‌وکار داشته باشم، خودم هم در تیزلند سرمایه‌گذاری کردم و سرمایه خوبی هم به راحتی جذب کردم.

برای جذب سرمایه برنامه‌ای دارید؟
بخش اول کار ما در تیر‌ماه شروع شد و در حال حاضر می‌خواهیم یک مقیاس‌پذیری دیگری برای بخش‌های دیگر داشته باشیم و به همین دلیل دنبال جذب سرمایه هستیم. یکی از خوبی‌های نمایشگاه الکامپ که من از آن بسیار راضی هستم این است که توانستم با چند سرمایه‌گذار مذاکره کنم.