بازآرتچه؛ شبکه اجتماعی هنرمندان برای فروش محصولات دست‌ساز هنری

۶۶.۷۷MB مصاحبه با عاطفه داوریان، موسس استارت‌آپ بازآرتچه

در بازآرتچه هنرمندان می‌توانند محصولات خودشان را با برند شخصی برای فروش عرضه کنند و کاربران نیز قارد خواهند بود در بستری امن از میان طیف گسترده‌ای از کالاها، محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. محصولات با کیفیتی که به دست هنرمندان ایرانی در خانه یا کارگاه های تولیدی کوچک ساخته شده‌اند، همواره با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی عرضه می‌شوند.

bazartche.ir  

 www.instagram.com/bazartche  

 www.telegram.me/bazartche  

ایده اولیه بازآرتچه را از کجا الهام گرفتید؟
در جمعه‌‌بازار هنری در حال قدم زدن بودم، هنرمندان زیادی را دیدم که برای فروش دست‌سازه‌های هنری خود که در کارگاه خانگی تولید می‌کنند، به جمعه‌بازار آمده‌اند. متاسفانه هنرمندان درگاهی برای فروش مستقیم  محصولات خودشان ندارند مگر این که با واسطه در گالری‌ها و جمعه‌بازارها بتوانند محصولات خود را برای فروش عرضه کنند. من این خلا را دیدم و حس کردم می‌توانم فضای مجازی را با بازارچه‌های فیزیکی تلفیق کنم و از این رو سامانه‌ای متشکل از بازارچه و آرت را به نام بازآرتچه برای عرضه دست‌سازه‌های هنری ایجاد کردم.

چگونه متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است و جواب می‌دهد؟ چه تحقیقاتی را در این بخش انجام دادید؟
به موازات پیاده‌سازی سایت بازآرتچه، یک فرم نظر‌سنجی برای هنرمندان ارسال کردم، هنرمندانی که تنها راه‌ فروش و کسب درآمدشان از بازار و گالری‌ها بود. این افراد از چنین سیستمی بسیار استقبال کردند و خواهان چنین پلتفرمی برای سیستم فروش دست‌سازه‌های خود بودند.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ چه بازخوردهایی از کاربران دریافت کردید که باعث این تغییرات شد؟

ایده اولیه به این شکل بود که هنرمند فروشگاه خود را می‌ساخت و محصولات در آن قرار می‌داد ولی فروش اینترنتی نداشتیم، با بازخورد‌هایی که گرفتیم متوجه شدیم می‌توانیم خرید امن را برای مشتری ایجاد کنیم و تراکنش‌های مالی آن‌ها در وب‌سایت بازآرتچه انجام شود و ما با نظارت‌های خود، لذت و تجربه خرید امن را به آن‌ها بدهیم.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟

ما با جمعه‌بازار هنری اصفهان به نام بازآرت همکاری می‌کردیم و در ابتدا پلتفرم را با توجه به آن جامعه‌بازار طراحی و راه‌اندازی کردیم. استقبال زیادی شد و هنرمندان شهرهای دیگر هم به استفاده از پلتفرم ما روی آوردند. در حال حاضر از شهرهای مختلف ایران مانند رشت، قزوین، کرمان، شیراز، تهران، مشهد، بندر‌عباس و اهواز هنرمند داریم که فروشگاه خود را ساخته‌اند و محصولاتشان را به فروش می‌رسانند.

بازآرتچه چه مزیت‌هایی نسبت به فروشگاه‌های دیگر دارد؟

شما با سفارش یک محصول دست‌ساز هنری در بازآرتچه، به‌صورت مستقیم با خود تولید‌کننده در ارتباط هستید و امکان شخصی‌سازی محصولات را از این طریق دارد. این ویژگی باعث می‌شود شما محصولی را بدست بیاورید که کاملا شخصی‌سازی شده و به هیچ عنوان در بازار عمومی قابل دستیابی نیست.

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ برای تشکیل تیم به چه تخصص‌هایی نیاز داشتید؟

تمام اعضای تیم بازآرتچه از کارشناسان ارشد فناوری اطلاعات هستند. ما برای این سیستم به تخصص‌های برنامه‌نویسی وب، برنامه‌نویسی اندروید و هوش‌مصنوعی و دو نفر بازاریاب نیاز داشتیم. برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ در زمینه تجارت الکترونیک علاوه‌بر داشتن تخصص در زمینه برنامه‌نویسی باید در زمینه کارآفرینی و بازاریابی اینترنتی هم تجربه داشته باشید و کار را نمی‌شود صرفا با یک وب‌سایت ادامه داد.

از چه ابزار‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنید و در این نوع بازاریابی چه سیاستی دارید؟

از شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام کاربران می‌توانند ما را دنبال کنند. ما از طریق این شبکه‌های اجتماعی، اعلان‌ها و پنل پیامکی، اطلاعیه‌ها و تخفیفات بازآرتچه را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. همچنین علاوه‌بر این روش‌ها ما با محیط‌های فیزیکی هم ارتباط گرفته‌ایم و تبلیغات ما به این شکل هم انجام می‌شود.

بازآرتچه چه تعداد کاربر و بازدید‌کننده دارد؟

نزدیک به سیزده هزار و هشتصد نفر اپلیکیشن بازآرتچه را از کافه بازار دانلود کرده‌اند. روزانه ۲ هزار بازدید از وب سایت و اپلیکیشن داریم، هزار هنرمند در وب‌سایت و اپلیکیشن ما عضو هستند و ۱۰ هزار کاربر در سایت بازآرتچه پروفایل برای خود ساخته‌اند. در واقع ما در بازآرتچه یک شبکه اجتماعی برای کسانی که هنرمند هستند و مشتریانی که به هنر‌های دست‌سازه علاقه‌مند هستند ایجاد کرده‌ایم.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟

هر استارت‌آپی مخصوصا اگر در حوزه کسب‌و‌کار الکترونیک باشد مانند اکثر اپلیکیشن‌هایی که در کافه بازار و دیگر استورها موجود هستند، در پنج سال ابتدای راه خیلی سخت فعالیت می‌کنند تا به یک درآمد مناسب دست پیدا کنند اما پس از رسیدن به یک مرحله درآمدزایی، واقعا به یک کسب‌وکار تبدیل می‌شوند که می‌توانند خیلی رشد کنند و به اندازه کسب‌وکارهای مطرحی مانند eBay و آمازون برسند.

در ابتدای شروع تیم ما یک مجموعه کامل بودند و در واقع خود تیم یک منبع سرمایه بزرگ برای ما بود که توانستیم راه را ادامه بدهیم و در کنار هم پیشرفت کنیم. همچنین مرکز رشد هنر نیز حمایت‌های خوبی از ما انجام داد و فعلا هم در همان مرکز مستقر هستیم. در کنار این موارد نیز مقداری از پس‌انداز شخصی خودمان را وارد کسب‌وکار کردیم. در واقع به نظر من یک مهندس IT باید هنر کسب درآمد برای حمایت از استارت‌آپ خود بداند.

بعد از راه‌اندازی استارت‌آپ بازآرتچه، ذهنیت شما نسبت به دنیای کسب‌وکارهای نوپا عوض شده است؟

قبل از ورود به زمینه استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی همیشه تخیلی و فضایی فکر می‌کردم. معمولا فناوری با تاخیر زیادی وارد ایران می‌شود اما ما من تصور می‌کردم که می‌توانم سیستمی طراحی کنم که قابلیت‌های شگفت‌انگیزی داشته باشد. اما وقتی وارد کار می‌شوید می‌بینید که بسیار سخت است و نیاز به تلاش شبانه‌روزی دارد، ما از صبح تا شب روی کسب‌و‌کار خود کار می‌کنیم. قبل از وارد شدن به حوزه استارت‌آپ باید سختی‌های آن را در نظر گرفت اما موفقیت در این نوع کارها غیر ممکن هم نیست و نباید ترسید. نکته مهم دیگر این است که اگر شما وارد کسب‌وکار شوید و قدم اول را بردارید، ادامه مسیر مشخص خواهد شد و قدم‌های بعدی جلوی راه شما قرار خواهند گرفت.