نت‌ماین، موتور تولید دانش در شبکه‌های اجتماعی

۳۶.۱۶MB مصاحبه با مجید زرین‌کلاه، موسس استارت‌آپ نت‌ماین
گفتگو با
مصاحبه

نت‌ماین یک موتور تولید دانش روی شبکه‌های اجتماعی است که با دریافت و نظارت بر اطلاعات روی شبکه‌های اجتماعی، ‌آن‌ها را توسط الگوریتم‌های پیشرفته هوش‌مصنوعی تبدیل به دانش می‌کند و در اختیار شرکت‌ها یا افرادی که نیاز به دانش دارند، قرار می‌دهد.

www.telemine.ir  

ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟
با تحقیق در شبکه‌های اجتماعی متوجه شدم که یک کانال تلگرامی ۱۰۰‌ هزار نفری، ارزشی معادل ۱۵۰ میلیون تومان دارد که می‌تواند درآمد روزانه ۳ تا ۴ میلیون داشته باشد. در دوره‌ای به اسم california gold rush era، در کالیفرنیا طلا پیدا شد، در آن زمان افرادی که بیل می‌فروختند ثروتمند شدند نه افرادی که به دنبال طلا بودند. ما هم تصمیم گرفتیم یک مرحله از همه کسانی که در این حوزه فعال هستند بالا‌تر باشیم و مجموعه‌ای از ابزار و امکانات برای آن‌ها فراهم کنیم که این ایده اصلی کار ما بود.

محصول شما چه مشکلی از مشتریان را برطرف می‌کند؟
سوالات زیادی در جامعه ما وجود دارد. نت‌ماین یک موتور تولید دانش است که می‌تواند نظر مردم را درباره خودتان، کسب‌و‌کارتان، حسی که به شما دارند، جایی که درباره شما جوک می‌سازند یا شما را مسخره می‌کنند و داستان‌هایی که پشت آن است را بگوید.

چگونه متوجه شدید که محصول شما مشتری دارد؟
ما با افراد زیادی از جمله کسانی که کاندیدای ریاست جمهوری شده بودند و شرکت‌های بورسی صحبت کردیم. از ما سوال می‌کردند می‌توانید در تلگرام کاری برای سفارشات ما انجام دهید، این باعث می‌شد محصولات ما هر‌روز گسترش پیدا کند و محصول جدید تولید شود.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
از همان ابتدا قصد ما ساخت موتور تولید دانش بود. تلگرام را به دلیل موقعیت‌های استراتژیکی که دارد انتخاب کردیم چون در ایران کاربران زیادی دارد. برای راه‌اندازی موتور تولید دانش نیاز به اطلاعات داشتیم. زمانی‌که اطلاعات زیادی را جمع‌آوری کردیم متوجه شدیم که می‌توانیم یک موتور جست‌و‌جو داشته باشیم. در حال حاضر در دنیا بزرگ‌ترین موتور جست‌و‌جو تلگرام را داریم.

چه مزیت‌هایی نسبت به رقبای خود دارید و خلاقانه‌ترین کاری که در نت‌ماین انجام داده‌اید چیست؟
کار ما را کسی در دنیا نتوانسته است انجام دهد. البته یک رقیب روسی داریم، اما این کار سختی است. این موتور جست‌و‌جو نیاز افراد بسیاری است. در همین الکامپ افراد زیادی به ما مراجعه و از کار ما تقدیر کردند.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ چگونه جذب مشتری می‌کنید؟

در ابتدا یک‌سری افراد سراغ ما آمدند و اطلاعاتی را برای سایت‌های بورسی خواستند که قسمت تحلیل اخبار روی شبکه‌های اجتماعی است. مشتریان ما از طریق سایت و موتورهای جست‌و‌جو ما را پیدا کردند.

برنامه‌ای برای جذب مشتری دارید؟

در نمایشگاه الکامپ فرصت‌های بسیار خوبی برای ما پیش آمد. در یک روز حدود ۳۰ تا ۴۰ مشتری داشتیم که درخواست استفاده از اطلاعات ما را داشتند.

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ وظایف اعضای تیم خود را بگویید.

علی‌اکبر پناهی تحلیگر داده است که الگوریتم‌های هوش مصنوعی را می‌نویسد. او در دانشگاه ویرجینیا تحصیل می‌کند و در ایران نیست. امین رحیمی استعداد فوق‌العاده‌ای در یادگیری و نوشتن دارد که موتور جست‌و‌جو نت ماین را او نوشته است. من هم کارهای هوش مصنوعی و وب‌کاوی (crawling) را انجام می‌دهم. پرتو یزد‌خواستی هم یک بازاریاب باهوش است.

به چه شکلی با این افراد آشنا شدید؟

برای ما هم‌دلی بسیار مهم‌تر از این بود که کسی با استعداد باشد ولی هم‌دل نباشد. علی‌اکبر پناهی پسرخاله من است. امین رحیمی و پرتو یزد‌خواستی هم‌دانشگاهی من هستند و دوستی ده ساله باهم داریم.

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟ چه برنامه‌ای برای همکاری با این افراد در نظر دارید؟

نه. ما اطلاعات داریم. برای تحلیل اطلاعات می‌توانیم سیستم‌های پیش‌بینی را اضافه کنیم. اما علاقه‌مند هستیم که این اطلاعات را به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها، API بدهیم که از آن استفاده کنند و سیستم‌‌های پیش‌بینی خود را روی این اطلاعات اجرا کنند تا اطلاعات جدید و دانشی که تولید می‌شود زیاد باشد.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟

سرمایه اولیه نت‌ماین از درآمدهای شخصی خودم بود و تا کنون حدود ۲۰ میلیون برای این پروژه خرج شده است.

برای جذب سرمایه برنامه‌ای دارید؟

این پروژه مانند بچه ما است و اهمیت زیادی برای ما دارد. با تعدادی از سرمایه‌گذاران مذاکره کرده‌ایم. سرمایه‌گذار خوبی که به بزرگ شدن پروژه کمک کند برای ما اهمیت دارد.

بعد از راه‌اندازی استارت‌آپ ذهنیت شما نسبت به دنیای کسب‌وکارهای نوپا عوض شده است؟

ذهنیت که تغییر کرده است. حتی با برادر خود، هم‌تیمی هم باشید در بعضی مواقع باهم به مشکل می‌خورید. بعضی وقت‌ها خسته شدیم و نتیجه ای که می‌خواستیم را نگرفتیم. اما در هرجایی که نتیجه نگرفتیم خیلی قوی‌تر شدیم تا در آینده نشان دهیم که موفق شده‌ایم.