fa-IR
بررسی رویدادهای مهم بین‌المللی در زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپا

بررسی رویدادهای مهم بین‌المللی در زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپا

آموزش و تجربه با چاشنی دورهمی
رویدادهای حوزه کارآفرینی ابزار مهمی برای تبدیل یک ایده به کسب‌و‌کار هستند. شرکت‌کنندگان در این رویدادها علاوه‌بر افزایش مهارت‌های تخصصی، از فرصت‌هایی مانند شبکه‌سازی، دسترسی به منابع، مربیان، متخصصان و مزایای زیاد دیگری بهره‌مند می‌شوند. رویدادهای استارت‌آپی که در سراسر جهان برگزار می‌شوند را می‌توان بر اساس ماهیت رویداد، در چهار مفهوم شبکه‌سازی، آموزش، سرمایه‌گذاری و همکاری و مشارکت طبقه‌بندی کرد. اگر به چرخه عمر استارت‌آپ‌ها توجه کنیم در می‌یابیم که در مراحل اولیه چرخه عمر کسب‌وکارهای نوپا، رویدادهای بیشتری برگزار می‌شوند. در مقابل در مرحله رشد و گسترش‌پذیری، در کشورهای توسعه‌یافته، با ورود سازمان‌های بزرگ، به جای برگزاری رویداد، اهدافی همچون اتصال استارت‌آپ‌ها به شرکت‌های بزرگ دنبال می‌شوند. نکته مثبت دیگری که می‌توان در رویدادهای کارآفرینی جستجو کرد، تنوع در اهداف برگزاری رویدادها است که علاوه‌بر شبکه‌سازی، به حوزه‌های آموزشی-تجربی، انتقال تجربه و انگیزشی هم توجه کرده‌اند. در ادامه با برخی از رویدادهای مهم بین‌المللی آشنا می‌شویم. این رویدادها شاید به تنهایی اهمیت زیادی نداشته باشند اما با توجه به تجربه‌هایی که در طول سال‌های گذشته به‌دست آورده‌‌اند می‌توانند به عنوان یک الگوی قابل استفاده مورد توجه قرار گیرند. بدیهی است که طراحی اغلب این رویدادها براساس شرایط بومی و ویژگی‌های خواستگاه خود انجام شده است.

Startup Weekend

استارت‌آپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی است که در سراسر جهان در سه روز متوالی پایان هفته برگزار می‌شود. در این برنامه شرکت‌کنندگان با تخصص‌ها و توانایی‌های مختلف حضور دارند و به کمک مربیان، ایده‌ها را به کسب‌وکار تبدیل می‌کنند. این رویداد تا کنون در ۱۵۰ کشور و بیش‌از ۲۹۰۰ بار برگزار شده است. این رویداد که یکی از برنامه‌های استارت‌آپی شرکت Techstars است توسط گوگل حمایت می‌شود. شبکه‌سازی و به‌دنبال آن تیم‌سازی یکی از اهداف مهم این رویداد است که این موضوع در فرآیند تولید یک نمونه اولیه از محصول در کوتاه‌ترین زمان ممکن زیر نظر مربیان انجام می‌شود.

STARTUP GRIND

استارت‌آپ گرایند بزرگ‌ترین جامعه استارت‌آپی مستقل در سطح جهان است که برای آموزش، الهام‌بخشی، و ارتباط کارآفرینان طراحی شده است و در آن کارآفرینان، مربیان و سرمایه‌گذاران موفق از سراسر جهان، داستان‌های شخصی و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. این رویداد ماهانه بیشتر در مرحله آموزش استارت‌آپ‌ها نقش دارد و می‌تواند به الهام‌بخشی کسب‌وکارهای نوپا برای ادامه مسیر کمک کند. Startup Grind برای کمک به بنیان‌گذاران شرکت‌ها و موفقیت کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها طراحی شده‌است و قصد دارد استارت‌آپ‌ها در سفر خود برای رشد و توسعه، کم‌تر تنهایی را احساس کنند و با افراد و سازمان‌های دیگر مرتبط شوند.

Seedstars

هدف سیداستارز، پیدا کردن و تقویت بهترین استارت‌آپ‌ها در بازارهای نوظهور و در حال رشد است. در این رویداد، استارت‌آپ‌ها برای دسترسی به سرمایه‌گذاران در سطح جهانی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. همچنین با همکاری مشاوران محلی و منطقه‌ای، استارت‌آپ‌هایی که کم‌تر از دو سال عمر دارند، در مجموع کم‌تر از ۵۰۰ هزار دلار بودجه دریافت کرده‌اند و حداقل به MVP رسیده‌اند، در سطح منطقه‌ای گزینش و برای مراحل بعدی انتخاب می‌شوند. این رویداد در ۵۵ کشور جهان برگزار شده است و سه هدف اصلی ایجاد ارتباط، رشد ایده‌ها و سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کند.

(3Day Startup (3DS

این رویداد با هدف آموزش مهارت‌های کارآفرینی و نوآوری در دانشجویان برگزار می‌شود و  سعی دارد با شرکت دانشجویان از رشته‌های مختلف، همکاری و ارتباط میان رشته‌ای را شکل دهد. در این رویداد سه روزه، تلاش می‌شود اهدافی از جمله شکل‌گیری ایده، تیم‌سازی، کشف مشتری، نمونه‌سازی اولیه سریع و کارگاه‌های ارایه دنبال شوند. این رویداد عملی در حال حاضر در ۱۵۰ دانشگاه در شش کشور جهان برگزار می‌شود و بیشتر روی مرحله پیش از ارایه ایده تمرکز دارد.

TechCrunch Disrupt

این رویداد توسط شرکت Techcrunch برگزار می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین ناشران اخبار حوزه استارت‌آپ‌ها است. در رویداد disrupt، برترین کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، هکرها و علاقه‌مندان به حوزه فناوری برای مصاحبه، میدان رقابت استارت‌آپ‌ها، مسابقات ۲۴ ساعته هکاتون و سایر بخش‌ها گردهم می‌آیند. اجزای اصلی این رویداد عبارتند از:
میدان رقابت استارت‌آپ‌ها: موسسان استارت‌آپ در برابر سرمایه‌گذاران خطرپذیر و کارآفرینان بزرگ ارایه می‌دهند که دراپ‌باکس را می‌توان یکی از برندگان دور‌ه‌های قبلی این رقابت است.شرکت در این بخش از این رویدادی برای افرا آزاد و رایگان است.
Startup Alley: نمایشگاه ارایه محصولات و خدمات شرکت‌های نوآور برای بازدید شرکت‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها.
CrunchMatch: این برنامه با هدف بهبود شانس سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود و شامل برنامه‌ای برای معرفی کارآفرینان به سرمایه‌گذاران، براساس تحلیل تناسب میان پروفایل طرفین است. این فرآیند بدین صورت است که بر اساس پرسشنامه‌ای که استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران در زمان ثبت‌نام پر کرده‌اند، مشابهت‌ها شناسایی و ارتباط طرفین برقرار می‌شود.
Disrupt Hackathon: رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری از جمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند.

Lean Startup Machine
ماشین استارت‌آپ‌ناب کارگاهی سه روزه در زمینه ساخت یک کسب‌وکار موفق است. این رویداد آموزشی ۴۸ ساعته سعی می‌کند یک فرآیند برای کشف اینکه چه محصولی در بازار موفق خواهد بود و کدام موفق نخواهد شد را به شرکت‌کنندگان بیاموزد.

Startup Next

این برنامه یکی از بهترین برنامه‌های پیش‌شتاب‌دهی در جهان است که توسط گوگل حمایت می‌شود. در این برنامه سعی می‌شود با استفاده از مربیان با کیفیت، ایجاد شبکه‌ای جهانی از کارآفرینان، موسسان و شتاب‌دهنده‌ها به استارت‌آپ‌ها برای ورود به بهترین شتاب‌دهنده‌ها کمک کند. براساس آمار موجود تا کنون بیش از ۵۰ استارت‌آپ از طریق این برنامه به شتاب‌دهنده‌ها جذب شده‌اند و بیش از ۴۰ میلیون دلار سرمایه در مرحله بذرافشانی جذب کرده‌اند. جامعه هدف این رویداد، استارت‌آپ‌هایی هستند که تیم خود را تشکیل داده‌اند و به نمونه اولیه محصول خود رسیده‌اند. آواکمپ نمونه داخلی از این برنامه است که دو دوره تا کنون برگزار شده است.

The Pirate Summit

رویداد Pirate با گرد هم آوردن بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران معروف و ستاره‌های کارآفرینی نوعی رویداد شبکه‌ای مناسب است. این اجلاس تلاش می‌کند در مراحل اولیه، ارتباط بین بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران را برقرار کند. اعضای این رویداد پیش از برگزاری گزینش و دعوت شده‌اند تا رویداد در بالاترین سطح و کیفیت برگزار شود.

Pioneers Festival

در این رویداد ۲۵۰۰ نوآور حوزه فناوری، یکدیگر را ملاقات می‌کنند. این رویداد دو روزه در وین شامل جلسات کسب‌و‌کار، نوآوری‌های الهام‌بخش، داستان‌های بنیان‌گذاران، بینش‌های صنعت، موارد همکاری موفق و نمایش فناوری‌های شگفت‌انگیز تقویت و اجرا می‌شود. ایده‌سازی، هوشمندی و نمونه‌سازی سریع همراه با سازمان‌های پیشرو در جهان از اهداف اصلی این رویداد است. همچنین در این برنامه سعی می‌شود اهداف دیگری از جمله سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های نوپا و توانمندسازی کارآفرینان دنبال شود.

Slush

هسته اصلی Slush، تسهیل جلسات بنیان‌گذاران شرکتها و سرمایه‌گذارها برای ساخت یک جامعه استارت‌آپی در سراسر جهان است. در این رویداد بازیگران برجسته حوزه فناوری برای Burning Man Meets TED گرد هم می‌آیند. تعداد شرکت کنندگان این رویداد فقط در مدت چند سال به ۱۷۵۰۰ نفر و یک میلیون بیننده زنده رسیده است. امسال بیش از ۲۳۰۰ استارت‌آپ، ۱۱۰۰ سرمایه گذار و ۶۰۰ روزنامه‌نگار از بیش از ۱۲۰ کشور در این رویداد حضور داشتند. در اسلاش افراد مختلف از داستان‌های خود می‌گویند و بخشی هم صرفا برای ارایه در نظر گرفته شده است. اگرچه هسته اصلی این رویداد، دو روزه است، اما در حال حاضر در طول یک هفته برنامه‌های متنوعی در کنار رویداد اصلی برگزار می‌شود.

(MIT Startup Exchange (STEX
هدف این رویداد، اتصال صنعت به استارت‌آپ‌ها است. در واقع شرکت‌هایی که به دنبال نوآوری هستند با استارت‌آپ‌ها برای دسترسی با بازارها و فناوری‌های جدید همکاری می‌کنند. پورتال این رویداد یک اجتماع‌آنلاین برای زیست‌بوم نوآوری دانشگاه MIT است. جامعه هدف استارت‌آپ‌هایی هستند که به دانشگاه MIT ارتباط دارند یا فارغ التحصیلان این موسسه هستند که دغدغه راه‌اندازی استارت‌آپ دارند.

(Regional Entrepreneurship Acceleration Program (REAP
برنامه REAP نوعی رویداد برای ایجاد نوآوری در ذی‌نفعان زیست‌بوم استارت‌آپی دنیا است. این ذینفعان عبارتند از کارآفرینان، دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، دولت و شرکت‌ها. این ذینفعان در کشورهای مختلف از طریق برگزاری دو رویداد در سال، با متخصصان دانشگاه MIT از تجارب آن‌ها بهره‌مند شده و اقدامات لازم را در کشور خود انجام می‌دهند.

این گزارش در سومین شماره از نشریه «گزارش زیست‌بوم - ویژه‌نامه کسب‌وکارهای نوپا» منتشر شده است.
نسخه‌ی کامل این پژوهش به صورت پیوست در انتهای متن قرار گرفته است.