نواک، همه جا به موسیقی دلخواه خود گوش دهید

۴۵.۲۸MB مصاحبه با علیرضا جعفری، موسس استارت‌آپ نواک

با نواک همیشه و هرجایی که باشید مجموعه کاملی از موسیقی‌های ایرانی با شماست. در آرشیو بزرگ موسیقی نواک بگردید، آهنگ‌های جدید را کشف کنید، لیست‌های مختلف را بسازید و با دیگران به اشتراک بگذارید. در نواک قانونی گوش کنید و از هنرمندان مورد علاقه‌تان حمایت کنید.

www.navaak.com  

  Instagram.com/navaakmusic  

Telegram.me/navaakmusic  


ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟ چه مشکل و دغدغه‌ای باعث شد تا شما استارت‌آپ نواک را راه‌اندازی کنید؟
ایده اولیه را احسان در سال ۹۲ با دغدغه برطرف کردن حق کپی‌رایت مطرح کرد اما با توجه به سرعت اینترنت در آن زمان، در مقابل این ایده پا‌فشاری کردیم و می‌گفتیم که این کار نشدنی است، ولی به تدریج با اضافه شدن سعید و آرش به تیم، ایده را پیش‌بردیم. خیلی دوست داشتم در زمینه فرهنگی برای کشور کاری کرده باشم.

چگونه متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است و در صورت عرضه، مشتری آن را قبول می‌کند؟
سه سال قبل از اجرا شدن نواک، این ایده در آمریکا به صورت جهانی اجرا شده بود و ما شروع کننده کاری بودیم که درباره آن اطلاعات داشتیم. پتانسیل و علاقه مردم به موسیقی زیاد است و نرخ رشد کاربران موبایل در ایران بسیار فراتر از کشور‌های دیگر است که همه این موارد امتیاز مثبتی برای شروع کار ما بودند.

برای آزمایش ایده نواک، با شخصی گفتگو کردید؟
در همان گام اول ما یک پرسشنامه طراحی کردیم که ۳۰۰ نفر درباره آن نظر دادند تا مشکلات و دغدغه‌های خود را بگویند، اما در آن نظر‌سنجی اشاره به راه‌اندازی نواک نکردیم. از اطلاعات به‌دست آمده متوجه شدیم که ایده نواک می‌تواند کار کند. یک استارت‌آپ همیشه مورد نقد اطرافیان و حتی شتاب‌دهنده‌ها است و این نقد‌ها به ما کمک کرد تا مسیر را به درستی طی کنیم تا به امروز نواک برسیم.


بعد از انتشار نسخه اولیه نواک چه بازخوردهایی از کاربران گرفتید؟ بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در دسترس مخاطبان است چه تفاوت‌هایی وجود دارد و چه بازخوردهایی از مشتریان باعث این تغییرا شد؟
نسخه اولیه نواک تنها شامل یک نسخه اینترنتی می‌شد که اتفاقا در همان زمان از نظر تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) بسیار جلوتر از زمان خودش بود و بازخوردهای مثبت باعث شد کار را ادامه دهیم. عدم امکان دانلود، نقد‌هایی که به کپی‌رایت می‌شد جنبه‌های فرهنگی این موضوع بود.


اولین کاربرهای خود را چگونه جذب کردید؟
دوستان و آشنایان نقش مهمی در معرفی ما داشتند و چون نواک در دانشگاه شریف شروع به کار کرده بود، اکوسیستم شریف و پتانسیلی که شتاب‌دهنده شریف برای نصب بنر در محیط دانشگاه و معرفی ما به دیگران داد، باعث شد حجم زیادی از کاربران به سمت نواک بیایند و بتوانیم تست اولیه‌ای از سرویس خودمان داشته باشیم.


در حال حاضر نواک چه تعداد کاربر دارد؟

هم‌اکنون نواک ۴۰۰ هزار کاربر دارد. امیدوار هستیم تا آخر سال با جذب سرمایه‌گذار تعداد کاربران به یک میلیون نفر برسد. پتانسیل فضای موسیقی ایران بیشتر از این تعداد است و برای سه سال آینده در نظر داریم تعداد کاربران را به ۳ میلیون برسانیم.

در حال حاضر کاربران را چگونه جذب می‌کنید؟ چه برنامه‌هایی برای شبکه‌های اجتماعی دارید؟
ما در شبکه‌های اجتماعی فعال هستیم و با تیم‌های استارت‌آپی مختلف، کمپین‌های تبلیغاتی مشترکی اجرا می‌کنیم. در اینستاگرام و توییتر فعالیت بیشتری داریم اما در تلگرام بازخوردهای خوبی نگرفته‌ایم. اتفاق خوبی که در ابتدای سال برای ما رخ داد این بود که جزو ده برنامه برتر کافه‌بازار شدیم و قرار گیری بنر نواک در این بازار، به معرفی و جذب کاربر کمک کرد. همزمانی این ماجرا با معرفی ما در برنامه خندوانه باعث شد در کم‌تر از شش ماه بتوانیم از ۷۰ هزار کاربر به ۴۰۰ هزار کاربر برسیم.


چرا کانال تلگرام برای معرفی شما مناسب نبوده است؟

برای علاقه‌مند کردن مردم به کانال‌های تلگرامی باید فایل‌های زیادی برای دانلود در کانال قرار داد که این فرآیند با سیاست‌های کلی نواک همخوانی ندارد.

برای تیم‌سازی در راه‌اندازی نواک به چه دانش و تخصص‌هایی نیاز داشتید؟

۴ نفری که کار را شروع کردیم تجربه کار تیمی و مقداری سرمایه داشتیم، من در حوزه بازاریابی و دوستانم در حوزه فنی مشغول به کار شدند. در ابتدای کار با تیم ۴ نفره توانستیم محصول اولیه که شامل وب‌سایت، برنامه اندروید و برنامه iOS بود را تولید کنیم. در مراحل بعدی که افراد جدیدی به تیم اضافه شدند توانستیم اپلیکیشن را گسترده‌تر کنیم و امکانات جدیدی به آن اضافه کنیم و نمونه اولیه‌ای که تولید کرده بودیم را به سمت یک محصول کامل ببریم.

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟ چه فاکتور‌هایی را برای همکاری در مذاکرات خود قید می‌کنید؟
کپی‌رایت یک جریان اجتماعی است که ما نیز با آن همراه شده‌ایم. هدف ما تسهیل کردن فرآیندها است و سعی داریم و سعی داریم مردم بتوانند دسترسی راحت‌تری به کارهای هنرمندان خودشان به صورت قانونی داشته باشند. همین موارد جذابیت‌هایی هستند که باعث می‌شود بتوانیم با نهاد‌ها همکاری داشته باشیم.


سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟
به نظر من مهم‌ترین سرمایه استارت‌آپ تیم است و اگر تیم خوبی داشته باشید مجبور نیستید فعالیت‌های موجود را برون‌سپاری کنید. دانشگاه شریف و شتاب‌دهنده دیموند کمک بسیاری به ما کردند. بعد ازمدتی نواک خوب معرفی شد و مردم از آن حمایت کردند و در حال حاضر یک وضعیت ثابت و پایدار داریم و منتظر یک جهش خوب هستیم.


مدل درآمدی نواک به چه شکل است؟
ما دو دسته کاربر داریم، دسته اول کاربر رایگان است که به صورت آنلاین می‌تواند و بدون محدودیت می‌توانید موسیقی گوش دهد. دسته دوم کاربر طلایی است که برای دانلود باید اشتراک با هزینه ۶۹۰۰ تومان پرداخت کند که ۷۰ درصد از آن به هنرمند پرداخت می‌شود. این طرح اولیه کسب‌و‌کار نواک است، ضمن اینکه نواک پتانسیل خوبی برای جذب تبلیغات صوتی، بنری و ویدویی دارد و در حال حاضر هم توسعه داده شده است و در همکاری با استارتاپ‌های دیگر استفاده می‌شود.


با چه انگیزه‌ای وارد فضای کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها شدید؟ الان که مدت زیادی از راه‌اندازی استارت‌آپ شما گذشته  چقدر تصورات اولیه شما تغییر کرده است؟ اگر به گذشته برگردید به چه مواردی توجه بیشتری می‌کردید؟
انتخابات زیادی برای ایجاد تغییر نداشتیم. از اتفاقی که افتاده است راضی هستم و اگر به گذشته برگردم مسیری که تا الان طی کرده‌ام را مجدد طی می‌کردم.