3DFAST اولین سرویس آنلاین خدمات پرینت سه‌بعدی

۴۲.۱۱MB مصاحبه با مصطفی شهرمیانی، موسس استارت‌آپ 3DFAST

3DFAST اولین سرویس آنلاین خدمات پرینت سه‌بعدی ایرانی است. با استفاده از خدمات 3DFAST می‌توانید قیمت پرینت سه‌بعدی خود را به صورت آنلاین محاسبه کنید و به نزدیک‌ترین و با کیفیت‌ترین مرکز پرینت سفارش دهید. اگر پرینتر سه‌بعدی دارید نیز می‌توانید به شبکه تامین‌کنندگان بپیوندید.


www.3DFAST.ir
 

 Instagram.com/3dfast.ir 

Telegram.me/my3DFAST 

 

خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید؟
مصطفی شهرمیانی بنیان‌گذار و مدیر اجرایی استارت‌آپ3DFAST  هستم که خدمات آنلاین پرینت سه‌بعدی و فروشگاه محصولات سه‌بعدی ارائه می‌دهیم.

ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟ ایده شما چه مشکلی را برطرف می‌کند؟
در ابتدا تصمیم گرفتیم یک سازنده عینک باشیم که عینک‌های سفارسی و شخصی‌سازی شده را برای مشتریان تولید کنیم. این ایده توسعه پیدا کرد و به این نتیجه رسیدیم که سرویس آنلاین پرینت سه‌بعدی یکی از نیاز‌های بازار ایران است.
مشکل از آنجا شروع می‌شود بسیاری از افراد که مدل‌های سه‌بعدی دارند قیمت پرینت سه‌بعدی و سطح کیفیت تامین‌کنندگان را نمی‌دانند. ما این مشکل را حل کرده‌ایم، بعد از آپلود فایل، به مشتری قیمت پرینت را اعلام و تامین‌کنندگان را هم معرفی می‌کنیم.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟
در ابتدای راه ایده خودمان را با یک نمونه محصول اولیه (MPV) امتحان کردیم. با افراد فعال در حوزه طلاسازی و معماری صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که از ایده استقبال خوبی می‌شود. ایده خود را گسترش دادیم، آن را تجاری کردیم و توانستیم وارد بازار شویم.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
نسخه اولیه محصول قیمت‌دهنده آنلاین نداشت و امکانات آن به یک بارگزاری ساده فایل‌ها در سایت محدود می‌شد. سرویسی که الان در دسترس مشتریان است، مدل‌های را به شکل آنلاین بخش‌بندی و تحلیل می‌کند و مشکلات احتمالی موجود در طرح را مشخص می‌کند.

خلاقانه‌ترین کاری که در استارت‌آپ خود داشتید را معرفی کنید؟
صفر تا صد کسب‌و‌کار ما خلاقیت است و هر روز برای انجام کار جدید با خلاقیت روبرو هستیم. تمامی محصولاتی که تولید می‌کنیم جدید هستند و قبلا وجود نداشته‌اند.

چه مزیت‌هایی نسبت به رقبای خود دارید؟
خوشبختانه یا متاسفانه در حال حاضر در بازار ایران رقیبی نداریم.
 

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ چگونه جذب مشتری می‌کنید؟

اولین مشتری خود را در شبکه‌های اجتماعی و خصوصا اینستاگرام جذب کردیم. مشتری مدل خود را برای ما ارسال کرد ما پرینت را انجام دادیم و ارسال کردیم و این نشان‌دهنده این بود که کسب‌وکار ما مشتری دارد. بعد از آن پلتفرم را گسترش دادیم.
 

برنامه‌ای برای جذب مشتری دارید؟

برنامه بازاریابی ما از طریق رویداد‌هایی است که هر هفته در دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌کنیم. همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجو سعی در جذب مشتری داریم.
 

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ هر یک از اعضای تیم شما چه وظایفی را فعالیت‌هایی را برعهده دارند؟

تیم‌سازی از طریق دوستانی که شناخت داشتم انجام شد و با گسترش کسب‌و‌کار افرادی که علاقه‌مند به همکاری بودند به تیم ما اضافه شدند. یک بخش اسکن سه‌بعدی و یک بخش پرینت سه‌بعدی داریم که افراد فنی مشغول به کار هستند. بخش توسعه‌وب مربوط به پلتفرم است. بخشی هم تحت عنوان طراحی داریم.
 

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟

ما در شتاب‌دهنده فناپ شروع به کار کردیم و مجموعه ما از آنجا رشد کرد. با ارگان‌های دولتی و بانک‌ها همکاری داشته‌ایم، بطور مثال بانک‌ها برای ساخت قطعات دستگاه خودپرداز به ما مراجعه کرده‌اند.  
 

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟

ما سرمایه اولیه استارت‌آپ خودمان را از طریق شتاب‌دهنده فناپ جذب کردیم.
 

برای جذب سرمایه برنامه‌ای دارید؟

برای جذب سرمایه‌گذار سعی ما حضور در رویداد‌هایی است که در زمینه استارت‌آپ برگزار می شود. پرینت سه‌بعدی در ایران، نیاز به جذب سرمایه زیادی برای خرید دستگاه‌های خارجی دارد.
 

ذهنیت شما نسبت به دنیای کارآفرینی در مقایسه با پیش از راه‌اندازی استارت‌آپ 3DFAST چه تغییر کرده است؟

3DFAST سومین استارت‌آپی است که من در آن به صورت جدی مشغول به کار شده‌ام و در واقع پنجمین کار آنلاین است که انجام می‌دهم. زندگی استارت‌آپی، آن زندگی که فکر می کنید نیست، اینکه شرکتی راه‌اندازی کنید و سریع به درآمد برسید. باید سختی کشید چون ممکن است مشتری نداشته باشید یا تعداد مشتریان آنقدر زیاد باشد که نتوانید آنها را مدیریت کنید یا ممکن است اعضای تیم همکاری نکنند و تنها بمانید. باید به روند‌ها امید‌وار بود چون امکان دارد هر اتفاقی رخ دهد پس باید در هر زمانی کنار کسب‌و‌کار خود باشید.