fa-IR
کسب‌وکارهای سنتی از فرصت رقابت استفاده کنند
گردهمایی کارآفرینان اینترنتی در شب یلدا برگزار شد

کسب‌وکارهای سنتی از فرصت رقابت استفاده کنند

یلدای کارآفرینان استارت‌آپی ۳۰ آذر در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران با حضور تعداد زیادی از فعالان زیست‌بوم استارت‌آپی ایران برگزار شد. در این رویداد چند نفر از چهره‌های شاخص کسب‌و‌کارهای اینترنتی ایران در ۳ پنل کارآفرینی، شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران به بیان نظرات خود در مورد چالش‌های این حوزه پرداختند.

پنل نخست با عنوان «کارآفرینان» با حضور بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین مدیران کسب‌و‌کارهای اینترنتی ایران آغاز شد. در این پنل محمد‌جواد شکوری‌مقدم مدیرعامل آپارات، سعید محمدی بنیان‌گذار دیجی کالا، علیرضا صادقیان مدیرعامل نت برگ، نازنین دانشور مدیرعامل تخفیفان و شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ به گفت‌و‌گو پرداختند، مدیریت این پنل را میلاد صابری بر عهده داشت.

در پنل دوم مدیران و بنیان‌گذاران مراکز نوآوری و شتاب‌دهی در مورد دزدیده شدن ایده‌ها در این مراکز به گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر کردند. مدیریت این پنل را رضا کلانتری نژاد بنیان‌گذار شتاب‌دهنده شزان بر عهده داشت. در این پنل آقایان محمد امین صمیمی مدیرعامل شفق، محسن ملایری مدیرعامل آواتک و حمزه قطبی‌نژاد مدیرعامل نوتک حضور داشتند.

در پنل سوم که با مدیریت شهرام شریف برگزار شد مدیران ارشد صندوق‌های جسورانه به موضوع تامین مالی کسب‌و‌کارهای نوپا پرداختند. سعید رحمانی مدیرعامل سرآواپارس، شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ، رضا زرنوخی رییس انجمن وی‌سی‌های ایران و علی فیاض‌بخش مدیرعامل حرکت اول مهمان این پنل بودند.

ارزش آفرینی ایده

به‌عنوان اولین سوال در مورد ارزش آفرینی یک ایده سعید محمدی بنیان‌گذار دیجی‌کالا گفت: کارآفرینی نقش مهم و اثرگذاری در کشور دارد، به‌ویژه زمانی که کارآفرینی، ارزش‌آفرین باشد. در ادامه شکوری‌مقدم مدیرعامل آپارت اضافه کرد: هرآنچه که به جامعه امید دهد بزرگ‌ترین هدیه به جامعه است، فعالیت‌های استارت‌آپی نیز از این دست هستند. سپس شهرام شاهکار هدف اصلی کارآفرینی را ارزش‌آفرینی دانست و گفت: اشتغال‌زایی تنها بخشی از نتایج کارآفرینی است.

سعید محمدی بنیان‌گذار دیجی‌کالا نیز در این پنل از نقش مهم و اثرگذاری کارآفرینی در کشور گفت و ادامه داد: یکی از مشکلات فضای کارآفرینی که مساله جدی است موضوع داشتن امید و خودباوری است. کارآفرینی، تفکر مثبت و خوش‌بینی را می‌طلبد. شرایط کنونی جامعه و فضای کسب‌وکار شرایط و فرصت‌های زیادی را برای شروع یک کسب‌و‌کار ایجاد می‌کند که شاید در سال‌های آینده به این شکل نباشد. مسیر کارآفرینی مسیر سختی است، از عوامل اصلی قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی نیاز به انگیزه بالا، توانایی تشخیص فرصت و نیاز بازار، توانایی تیم‌سازی، توانایی حل کردن مساله، رهبری و مدیریت پروژه است. شاهکار در تکمیل صحبت‌های محمدی گفت؛ باید توانایی ارائه و به تصویر کشیدن ایده‌ای که قصد خلق آن را دارید، داشته باشید در واقع تصویر و ارزشی که ایجاد می‌کنید را بتوانید بفروشید. باید جسور بود و از حاشیه امن خود خارج شد، باید کار کرد و یاد گرفت.

چالش‌های تقابل بازار سنتی و مدرن

مدیرعامل اسنپ درباره تقابل کسب‌وکارهای نوپا و کسب‌و‌کارهای سنتی گفت: کسب‌و‌کارهای جدید در راستای حمایت از افراد و ایجاد کیفیت بهتر می‌توانند ارزش بسیار بیشتری نسبت به کسب‌و‌کارهای سنتی خلق کنند. کسب‌و‌کارهای مدرن و جدید در کنار روش‌های سنتی می‌توانند در تقابل با هم باشند اما گاهی می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و روش‌های جدید‌تر، کامل‌تر و باکیفیت‌تری را خلق کنند. به گفته شاهکار کسب‌وکارهای سنتی باید از فرصت رقابت با کسب‌وکارهای نوپا استفاده کنند و خدماتی را ارایه کنند که باعث رضایت‌مندی مشتریان شود.

محمدی درباره تقابل کسب‌و‌کارهای نوپا و سنتی نیز گفت: هم‌اکنون در دوران گذر از مرحله سنتی به مدرن هستیم و بهتر است به جای تعارض و تقابل، هر دو طرف برای افزایش بهره‌وری به تعامل برسند و با کمک یکدیگر از فناوری برای خدمات بهتر استفاده کنند. به‌طوری‌که کسب‌و‌کارهای جدید در راستای حمایت از افراد و ایجاد کیفیت بهتر می‌توانند ارزش بسیاری نسبت به کسب‌و‌کارهای سنتی خلق کنند. هر کسب‌و‌کاری به میزانی که از فناوری استفاده کند می‌تواند ارزش‌آفرین باشد.

شکوری‌مقدم مدیرعامل آپارات در این پنل با اشاره به مشکل پیش آمده برای این شرکت به‌دلیل شکایت صدا‌و‌سیما گفت : از ما برای اینکه سرویس فراگیر هستیم شکایت شد و ما در حال اثبات این موضوع هستیم که سرویس فراگیری نیستیم به خصوص در مقایسه با برخی افراد که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به‌صورت زنده ویدیو می‌گذارند و بیننده میلیونی دارند اصلا فراگیر محسوب نمی‌شویم، همین‌طور گفت: استارت‌آپ‌ها باید قدرت انعطاف‌پذیری زیادی داشته باشند تا بتوانند در مسیر رشد استارت‌آپی به حرکت خود ادامه دهند.

در این پنل نازنین دانشور مدیرعامل تخفیفان هم گفت: کارآفرینی ورود در مسیر انجام کارهایی است که شما آن‌ها را هدایت می‌کنید و براساس تجربیاتی که در این مسیر بدست می‌آورید، راه را می‌پیمایید. باید معمول‌ها را دور زد و از محدودیت‌ها فرصت ساخت. به‌طور مثال اگر جنسیت‌ محدودیت به‌حساب می‌آید فرصت بهترین بودن را باید خلق کرد همچنان‌که جایی نیست که آقایان بتوانند کاری انجام دهند و خانم‌ها نه!

نفوذ و سرمایه‌گذار خارجی

دانشور با اشاره به اتهاماتی که اخیرا به کسب‌وکارهای نوپا و توسعه‌یافته در فضای مجازی وارد می‌شود گفت: استارت‌آپی‌ها هم مانند صنایع دیگر هستند و حرکت و رشد دارند. تزریق سرمایه خارجی در یک کسب‌و‌کار نشانه مثبت برای آن صنعت است چرا که جذب سرمایه، رشد آن کسب‌و‌کار را نشان می‌دهد اگر به معنای نفوذ تلقی شود من معنای آن را درک نمی‌کنم و روال عادی کار خود را طی می‌کنیم.

محمدی درباره حواشی و شایعات اخیر به وجود آمده حول کسب‌و‌کارهای نوپا نیز گفت: قضاوت بدون شناخت کافی و بررسی نکردن یک کسب‌و‌کار و تهمت نفوذ به آن زدن یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌هایی است که به کشور می‌توان زد. متهم کردن استارت‌آپ‌هایی که در شرایط تحریم رشد یافتند، خیانت به کشور است. استارت‌آپ‌ها از شفاف‌ترین و مشخص‌ترین کسب‌و‌کارهای ایران هستند. مسائل مالی، چشم‌انداز و ماموریتی که این نوع کسب‌و‌کارها دارند روشن است.

مسائل امنیتی نگهداری دیتا

محمدی درپایان سخنانش درباره امنیت داده‌های کاربران در دیجی‌کالا گفت: تمام سرور‌ها و دیتاسنترهای دیجی‌کالا در داخل کشور است و در فضای امن نگهداری می‌شود و نگرانی از بابت اطلاعات در دیجی‌کالا وجود ندارد و نفوذ در آن به راحتی اتفاق نمی‌افتد. وظیفه ما محافظت از اطلاعات هم‌وطنان است. مشکل بزرگی که در حیطه دیتا‌سنترها وجود دارد این است که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری مناسبی نشده است. هیچ‌کدام از سرمایه‌گذاران نمی‌توانند به دیتای کاربران دسترسی داشته باشند، اطلاعات کاربران در اختیار سرمایه‌گذار خارجی قرار نمی‌گیرد. ما در مقابل تلگرام که هر روز تعداد زیادی فایل و اطلاعات محرمانه در آن تبادل می‌شود دیتایی نداریم و کسی هم در این مورد معترض نیست.

مراکز شتاب‌دهی جایی برای لو رفتن ایده و یا ایده دزدی نیست

در پنل دوم مدیران و بنیان‌گذاران مراکز نوآوری و شتاب‌دهی در مورد سرقت ایده‌ها در این مراکز به گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر پرداختند. مدیریت این پنل را رضا کلانتری نژاد بنیان‌گذار شتاب‌دهنده شزان بر عهده داشت. در این پنل آقایان محمد امین صمیمی مدیرعامل شفق، محسن ملایری مدیرعامل آواتک و حمزه قطبی‌نژاد مدیرعامل نوتک حضور داشتند.

محسن ملایری مدیرعامل شتاب‌دهنده آواتک در پنل دوم گفت: ماموریت یک شتاب‌دهنده پیدا کردن تیم‌های خوب و کمک برای گسترش آن ایده است. هیچ‌گاه شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران قرارداد محرمانه‌ای را با یک استارت‌آپ نمی‌بندند، ایده‌هایی که به سمت شتاب‌دهنده‌ها می‌آید اکثرا تکراری هستند اما تیم‌ها هستند که آن‌ها را متمایز می‌کنند. ملایری همچنین به کارآفرینان توصیه کرد که انجام چندین کار به طور هم‌زمان یکی از موانع موفقیت در هر کاری است.

احمدرضا مسرور مدیرعامل دیموند در پاسخ به سوالی مبنی بر سرقت ایده‌ها توسط شتاب‌دهندها گفت: دزدیده شدن ایده‌ها یک بهانه است. ایده‌ای که خوب اجرا شده و به بازار وارد شود امکان کپی‌برداری دارد. تیم‌ها باید به اجرای خوب یک ایده فکر کنند. افرادی که می‌گویند از شتاب‌دهنده‌ها می‌ترسیم به دلیل عدم شناخت و نداشتن آگاهی از فعالیت این مراکز است. باید به آن‌ها آموزش و آگاهی داد که چه اتفاقی در این مراکز رخ می‌دهد. باید این فضا را از طریق شفاف‌سازی صفر تا صد مسیر و دادن قدرت انتخاب به آن‌ها تغییر دهیم. فضای امیدواری و فراهم کردن زمینه‌ها برای فعالیت جوانان در این عرصه از مهم‌ترین و بهترین کارها برای جذب جوانان و نخبگان کشور به ماندن در کشور است.

محمد امین صمیمی عضو هیات‌مدیره شتاب‌دهنده شفق نیز در این پنل درباره اهمیت تیم صحبت کرد و گفت: کسانی‌که ایده‌ای در ذهن‌شان دارند، باید تشکیل تیم دهند. زیرا ایده‌های اولیه عجیب نیست که نگران دزدیده‌شدن آن‌ها باشند؛ اگر کسی فکر می‌کند ایده‌ای که دارد بسیار خاص است می‌تواند ثبت اختراع کند. همچنین صمیمی درباره خدمات محور بودن استارت‌آپ‌هاگفت؛ در حال حاضر اقتصاد به سمت اقتصاد خدمات‌محور در جهان پیش می‌رود و این به نظر من موضوع بدی نیست. شما وقتی محصول فرهنگی استفاده نمی‌کنید از محصولات فرهنگی دیگران استفاده خواهید کرد پس چه بهتر که خودمان تولید کننده فرهنگ اسلامی ایرانی خود باشیم.

ناصر غانم‌زاده مدیرعامل شتاب‌دهنده فینوا هم در این زمینه گفت: در بازار معمولی وقتی چیزی می‌دزدید باید به مال‌خر بفروشید اما ایده‌خر چه کسی است؟! مگر یک شتاب‌دهنده می‌تواند ایده‌ها را جمع کند و آن‌ها را در سیلیکون‌ولی بفروشد؟! تمامی ایده‌های ما کپی آن‌ها است. در نمایشگاه الکامپ امسال استارت‌آپ‌هایی که حضور داشتند را مشاهده می‌کردم که از یک جنس ایده چند نمونه محصول وجود داشت. با مقوله کپی ایده کاری ندارم اما مساله‌ای که بسیار مهم است اجرای آن است. غانم‌زاده گفت: دغدغه بسیاری از استارت‌آپ‌های چند ماهه این است که چه کاری انجام دهند تا بتوانند سرمایه‌گذار جذب کنند. آن‌ها گمان می‌کنند اگر این کار را انجام دهند خطر دزدیده شدن ایده آن‌ها از بین می‌‌رود.

حمزه قطبی‌نژاد مدیر شتاب‌دهنده نوتک نیز گفت: از نظر من ایده موضوعی که منحصر به فرد باشد نیست، بلکه آن روشی که ایده را پیاده‌سازی می‌کند مهم است. ایده را باید به اشتراک گذاشت و مشورت کرد. با توجه به تجربیات کارآفرینی که داشتم، دقیقا شکست‌هایی که خوردم به دلیل اشتراک نگذاشتن ایده بوده است.

همایش یلدای کارآفرینان استارت‌آپی در آخرین پنل با موضوع تامین منابع مالی استارت‌آپ‌ها ادامه پیدا کرد.

سرمایه‌گذاران سنتی وارد بازار استارت‌آپی نشدند

در پنل سوم که با مدیریت شهرام شریف برگزار شد مدیران ارشد صندوق‌های جسورانه به موضوع تامین مالی کسب‌و‌کارهای نوپا پرداختند. سعید رحمانی مدیرعامل سرآواپارس، شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ، رضا زرنوخی رییس انجمن وی‌سی‌های ایران و علی فیاض‌بخش مدیرعامل حرکت اول مهمان این پنل بودند.

شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ در پنل سوم گفت: امید به گسترش بازار فناوری باعث شده همه گمان کنند که این بازار در دنیا و غرب جدی و بزرگ است. بزودی در ایران قسمت عمده‌ای از بازار را استارت‌آپ‌ها به خود اختصاص می‌دهند. سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپ‌ها، عددی زیر ۱۰۰ میلیارد تومان است. همه ما امید به بازار خیلی بزرگ‌تری در افق ۱۰ ساله داریم. در دنیا حوزه خدمات ۸۰ درصد حوزه GDP را تشکیل داده اما در کشور ما حوزه خدمات کمتر از ۵۰ درصد GDP است.

جوانمردی ادامه داد: این فاصله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذران ما با چه امیدی وارد این عرصه می‌شوند. عملا سه ضلع این مثلث همه یا در کم‌کاری هستند یا در مراحل اولیه. در حال حاضر سرمایه‌گذاران سنتی یا اصلا در این فضا نیستند یا خیلی اندک سرمایه وارد کردند چون به دلیل عدم شناخت، گمان می‌کنند این حوزه ریسک‌پذیر و خطرناک است.

جوانمردی گفت: جامعه استارت‌آپی و فعالان این حوزه در حوزه فرهنگ‌سازی و جذابیت‌های آن تمایل نشان داده‌اند با اینکه کارهایی انجام شده کافی نیست. روش موفقیت یک کسب‌وکار در همه کسب‌وکارها یکسان است ولی این حوزه موارد اضافی مانند دانش و فناوری و غیره هم دارد. جوانمردی درباره تقابل جامعه استارت‌آپی و سرمایه‌گذاران سنتی گفت: جامعه استارت‌آپی باید دست سرمایه‌گذار سنتی را بگیرد و وارد این حوزه کند. بنیان‌گذاران و سیاستمداران باید اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذار سنتی را فراهم کنند تا نگران تهدید و مشکلات اقتصادی و سیاسی نباشند. ما در یک اقتصاد آزاد شاهد این هستیم که سرمایه به دنبال بهترین فرصت‌ها جستجو می‌کند و جذب آن می‌شود.

جوانمردی ادامه داد: ما فرصت‌هایی داریم که ممکن است سرمایه‌گذار بیرونی به آن علاقه‌مند شود. قوانین تعیین می‌کنند که این سرمایه‌گذار می‌تواند وارد شود یا نه. در لایه اول تصمیم‌گیری، آنچه درباره دیگر صنایع سرمایه‌گذاری داریم در این حوزه هم باید داشته باشیم. ما در این حوزه تاثیرگذاری‌های اجتماعی و فرهنگی بیشتری داریم. بنابراین قوانین خاص‌تری نیاز داریم چون اقتصاد دیجیتالی شرایط خاص خودش را دارد.

کارآفرینان نیازمند فضای امن

در ادامه این پنل سید سعید رحمانی مدیرعامل سرآوا با اشاره به مدل‌های جدید سرمایه‌گذاری گفت: برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها قوانین موجود در بخش تجارت کارساز نیست به همین دلیل امسال شاهد آن بودیم که قوانین ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه زیر نظر سازمان بورس و با کمک معاونت علمی و دیگر دستگاه‌ها تدوین شد و نخستین صندوق‌ها تشکیل شدند.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که چرا جریان سرمایه داخلی و سرمایه‌گذاران سنتی هنوز به بخش استارت‌آپ‌ها متصل نشده گفت:‌ اتفاقا ما در سرآوا جذب سرمایه را از بخش سنتی آغاز کردیم و بانک تجارت، بانک سامان و خاورمیانه از جمله آن‌ها بودند. ما این سرمایه‌ را در شرایط تحریم جذب کردیم.

رحمانی بزرگ‌ترین خلا و مانع را در این حوزه نبود امنیت خاطر دانست و ادامه داد: نبود فضای امن کسب‌و‌کار و فقدان شفافیت و نبود قانون در زمینه سرمایه‌گذاری در عرصه استارت‌آپ از دیگر موانع مهم کسب‌و‌کارهای نوپا هستند.

رحمانی ادامه داد: مسایل پیش آمده در شبکه‌های اجتماعی برای جامعه استارت‌آپی باعث مخدوش شدن فضای امن برای فعالان اکوسیستم و سرمایه‌گذاران می‌شود، وقت و تمرکز آن‌ها را هدف می‌گیرد و برهم می‌زند. باید با شفاف‌سازی آگاهی‌های مورد نیاز امنیتی کارآفرینان را افزایش داد اما نه با ایجاد هراس و بدبینی.

رحمانی با اشاره به اینکه استارت‌آپ‌هادر مراحل اولیه رشد نیاز به جذب سرمایه ندارند و باید توسط سرمایه خود کارآفرینان رشد کنند گفت: بهترین استارت‌آپ‌های ایران مسیرهای اولیه رشد را با سرمایه شخصی طی کرده‌اند و در مراحل نهایی به سراغ سرمایه‌گذار آمده‌اند.

رحمانی درباره جذب سرمایه‌های خارجی از سوی شرکت پامگرنت در سرآوا نیز گفت: ما تا قبل از برجام تمرکزمان روی جذب سرمایه‌گذار داخلی بود ولی بعد از برجام ما به دلیل نیاز به جذب تجربه و دانش فنی سرمایه‌گذار خارجی جذب کردیم که یک سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری به همراه تاکید بر انتقال دانش فنی و تجربه مدیریتی بود. این سرمایه‌گذاری در شرایطی صورت گرفت که اکثریت سهام همچنان در اختیار سهامداران ایرانی باقی مانده است.

سرمایه‌گذار خارجی: پول، تجربه و دانش

رضا زرنوخی رییس صندوق مالی توسعه فناوری‌ ایران و رییس انجمن وی‌سی‌ها نیز در پنل سوم گفت: بحث تامین سرمایه برای استارت‌آپ‌ها خیلی پیچیده است. ابزار سرمایه به تنهایی کافی نیست و تضمینی وجود ندارد بلکه نیاز به هوشمندی و همراهی با تیم‌های استارت‌آپی دارند.

زرنوخی ادامه داد: هنوز به قدر کافی نتوانستیم موفقیت‌های این اکوسیستم را برای سرمایه‌گذاران به تصویر بکشیم. اگر تعداد بیشتری از موقعیت‌ها را نشان دهیم سرمایه‌گذار بیشتری جذب می‌شود و این فرصتی در این حوزه است.

زرنوخی گفت: انتظارات از طرف سرمایه‌گذاران خیلی بالا می‌رود و این یک تهدید محسوب می‌شود. افرادی که خیلی پول دارند به این اکوسیستم حسادت می‌ورزند و به همین دلیل تهمت می‌زنند چون نمی‌توانند مانند این حوزه رشد کنند. به نظر می‌رسد ما نیاز به سرمایه‌گذران خارجی نداریم اما در مراحل تصمیم‌گیری پروسه کمی طولانی شده و استارت‌آپ‌ها فکر می‌کنند سرمایه‌گذار خارجی بهتر عمل می‌کند. اما الان پول سرمایه در کشور وجود دارد و نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی نداریم.

رییس انجمن وی‌سی‌ها ادامه داد: باید دقت کرد بخش سرمایه‌گذار ترسو و محافظه کار است و بحث امنیت خیلی مهم است. اکوسیستم خودش می‌تواند ضربه‌گیر پالس‌های منفی باشد و می‌توانیم اخبار منفی را منعکس نکنیم و با حوصله حرکت کنیم. قانون‌گذار هم باید اطمینان را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند تا حمایت خود را کامل کنند و معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان بورس در تلاش برای وضع این قوانین و ایجاد اطمینان خاطر هستند. کل قابلیت‌های اکوسیستم را روی حوزه IT متمرکز کرده‌ایم. ما باید کمک کنیم تا اکوسیستم متوازن رشد کند.

میثاق‌نامه کارآفرینان استارت‌آپی

دورهمی و همایش یلدای کارآفرینان استارت‌آپی با امضای میثاق‌نامه فعالان این اکوسیستم همراه بود. در این میثاق‌نامه کارآفرینان خواستار ایجاد فضای امن برای ادامه فعالیت خود شدند و خود را متعهد به حفظ امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دانستند. متن میثاق‌نامه بدین شرح است:

«جمع گرم ما در این زیست‌بوم، معنی کارآفرینی استارت‌آپی را تلاش شبانه‌روزی و جهادگونه در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی درجهت رفع بزرگترین معضل کشور که بیکاری جوانان لایق این مرز و بوم است می‌داند و در این راستا، قدم‌های استواری در این سال‌ها برداشته است.

ما تلاش‌های خود را در جهت ارتقای بهره‌وری بر پایه دانش و نوآوری که منجر به رشد و توسعه اقتصاد ایران اسلامی عزیزمان می‌شود دانسته و به دور از حرافی، تهمت و سیاست‌ورزی با حفظ وحدت از رقابت‌های سالم اقتصادی در فضایی شفاف استقبال می‌کنیم.

از بزرگان، مسئولان و دلسوزان نظام که همیشه حامی این جوانان بی‌ادعا بوده‌اند، می‌خواهیم همچنان حامی ما باشند و موانع داخلی و تهدیدها را از مقابل رشد کسب‌و‌کارهای نوپای ملی ما که در دوران تحریم‌های ظالمانه و با اتکا به جوانان و سرمایه داخلی شکل گرفته‌اند برداشته و اطمینان خاطر داشته باشند که ما نیز با تمام وجود، خود را متعهد به استقلال و پایبند به حفظ امنیت ملی کشور عزیزمان می‌دانیم.»

پنل اول با حضور جمعی از کارآفرینان اینترنتی
پنل اول با حضور جمعی از کارآفرینان اینترنتی
پنل دوم، مدیران و بنیان‌گذاران مراکز نوآوری و شتاب‌هنده‌ها
پنل دوم، مدیران و بنیان‌گذاران مراکز نوآوری و شتاب‌هنده‌ها
پنل سوم، مدیران ارشد صندوق‌های جسورانه و سرمایه‌گذاران
پنل سوم، مدیران ارشد صندوق‌های جسورانه و سرمایه‌گذاران