fa-IR
اثرات تست A / B بر روی سئو (SEO)

اثرات تست A / B بر روی سئو (SEO)

تست A / B یک روش فوق‌العاده برای بازاریابان آنلاین است که با استفاده از آن می‌توانند وب سایت خود را برای بازدید‌کنندگان بهینه‌سازی کنند. گاهی اوقات فقط یک تصویر یا یک قسمت از متن می‌تواند یک بازدید کننده را مردد و یا یک مشتری جدید برای سایت ایجاد کند. تست A / B کمک می‌کند تا بتوانید وب‌سایتی متناسب با خواست بازدید‌کنندگان‌تان داشته باشید و تعداد کاربران بیشتر و ترافیک بالاتری به‌دست آورید.



بهینه‌سازی موتور جست‌وجو یا سئو(SEO) هم مشخص می‌کند که سایت شما چه اطلاعاتی ارائه کرده‌است، محتوای شما تا چه حد تکراری هستند و چه لینک‌هایی از سایت‌های دیگر به شما ارجاع داده اند و این که چه‌طور سایت‌تان می‌تواند در نتایج جست‌و‌جو در رتبه‌ی بالاتری قرار بگیرد.

در نگاه اول، ترکیب تست A / B و بهینه‌سازی سایت دشوار به نظر می‌رسد. تست A / B می‌تواند به این معنی باشد که شما مقدار زیادی محتوای تکراری دارید که بار‌ها تغییر می‌کنند. در حالی که بهینه‌سازی موتور‌های جست‌و‌جو، محتوای تکراری و یا محتوایی که شبیه به موارد قبلی باشد را جزو مشکلات بزرگ یک سایت تلقی می‌کند چون محتوای تکراری و کپی از سایت‌های دیگر، رتبه‌ی وب‌سایت شما را در موتور‌های جست‌و‌جوگر پایین می‌آورد.

در این مقاله پنج روش را معرفی می‌کنیم تا بتوانید تست A / B را بدون از‌ دست دادن پتانسیل‌های انجام سئو و یا اُفت ترافیک وب‌سایتتان استفاده کنید.
 
۱- پنهان‌کاری نکنید.
یکی از تکنیک‌های تست A / B پنهان‌کاری است. پنهان‌کاری در این جا به معنی نشان دادن یک نسخه از وب‌سایت به عامل کاربر گوگل و نمایش یک نسخه‌ی دیگر به بازدید کنندگان منظم سایت است. 

دلیل این کار هم این است که با نشان دادن نسخه‌ی واقعی، عنکبوت‌های گوگل را از تست A / B دور نگه دارید. از زمانی که وب سایت‌ها برای انجام سئو، سر جست‌وجو‌گر‌ها را با این روش کلاه می‌گذارند، گوگل هم خیلی سخت‌گیرانه‌تر برخورد می‌کند و حتی ممکن است که وب‌سایتتان را از نتایج جست‌وجو حذف کند.

۲- از ‘rel=canonical’ استفاده کنید.
اگر یک تست A / B را با URL‌های متعدد اجرا کنید، می‌توانید ‘rel=canonical’ را به صفحه‌ی خودتان اضافه کنید تا به گوگل نشان دهید که می‌خواهید کدام URL شاخص گذاری شود. گوگل توصیه می‌کند که از المان canonical به جای برچسب NOINDEX استفاده کنید. این شما هستید که مشخص می‌کنید کدام محتوا اصلی است. 

به این ترتیب گوگل می‌تواند صفحات را گروه‌بندی کند و صفحات اول که شامل محتوای اصلی هستند را شناسایی نماید. اگر از لحاظ فنی امکان استفاده از canonical وجود ندارد، حداقل مطمئن شوید که شما یک برچسب NOINDEX در HTML، HTTP header و robots.txt (ترجیحا همه‌ی آن‌ها) دارید.
 

۳- از تغییر دهنده‌های مسیر ۳۰۲ استفاده کنید.
رایج ترین روش تغییر مسیر یک صفحه استفاده از یک ۳۰۱ است برای این که اطلاع دهید محتوا را از یک صفحه به صفحه‌ی دیگری انتقال داده‌اید. لازم نیست که به طور کامل URL صفحه‌های قدیمی‌ را کنار بگذارید، اما بعد از این انتقال به صفحات جدید، شما نمی‌دانید که کدام لینک‌ها در سایت‌های دیگر،کاربران را به همان صفحات قدیمی‌ هدایت می‌کنند و ممکن است بازدید کننده‌های جدید با یک اخطار ۴۰۴ مواجه شوند.
برای سئوی یک وب سایت لینک‌ها خیلی با اهمیت هستند بنابراین شما نمی‌خواهید آن‌ها را کنار بگذارید. با ۳۰۱، شما در واقع یک پیام جا به جایی می‌دهید. عنکبوت‌ها‌ی موتورجست‌وجو اطلاع پیدا می‌کنند که شما صفحه را به یک URL جدید جا به جا کرده اید.
در تست A / B، از ۳۰۱ اغلب برای تغییر مسیر بازدید کنندگان از URL اصلی به یک نسخه‌ی آزمایشی استفاده می‌شود. در یک تست A / B، یک جا به جایی دائمی‌اتفاق نمی‌افتد، بلکه فقط یک جا به جایی موقت است. به همین دلیل، تغییر دهنده‌ی مسیر ۳۰۲ ایجاد شد که تغییر مسیر موقت از یک صفحه را اطلاع می‌دهد. بنابراین برای تغییر مسیر ورود کاربران به صفحه‌ی وب سایت در تست A / B ، از هدایت‌گر ۳۰۲ برای تغییر مسیر کاربران به سمت صفحه‌ی مورد نظرتان استفاده کنید.
مهم‌ترین چیز برای موتور‌های جست‌وجو این است که این موضوع را برای آن‌ها روشن کنید که نباید URL اصلی شما را از فهرست‌شان حذف کنند بلکه فقط به طور موقت آن را به تعویق بیاندازند. وقتی عنکبوت‌های موتور‌های جست‌وجو برای فهرست بندی بعدی خود بر‌می‌گردند، دوباره URL های جدید را بررسی می‌کنند و اگر برای هدایت کاربران به سایت مورد نظر مناسب باشند آن‌ها را جزو فهرست‌شان قرار می‌دهند در غیر این‌صورت، URL قدیمی‌ را دوباره ذخیره خواهند کرد. وقتی که تست A / B به صورت کامل تمام شد، از یک هدایت‌گر ۳۰۱ استفاده کنید . شما که نمی‌خواهید دو URL مختلف با اطلاعات تقریبا یکسان از یک حوزه در نتایج جست‌وجو نشان ‌داده شود، پس زمانی که تست A / B تمام شد ، ازیک تغییر دهنده‌ی مسیر ۳۰۱ روی URL ای که در تست نتیجه‌ی موفقی داشته است استفاده کنید تا کاربران را به مسیری که در تست A / B به عنوان مسیر بهتر انتخاب شده است هدایت کند.

۴- یک تست A / B را طولانی‌تر از حد لزوم انجام ندهید.
زمان لازم برای انجام تست به عوامل زیادی بستگی دارد: از جمله تعداد بازدیدکنندگان و تعداد تبدیل‌ها ؛ زمانی که تست را تکمیل کردید، باید تغییراتی که به دلیل انجام تست A / Bدر سایت ایجاد کردید را در اسرع وقت حذف کنید، وب‌سایتتان را به‌روز رسانی کنید و محتوایی را استفاده کنید که در تست نتیجه‌ی بهتری داشته است.
وقتی گوگل متوجه می‌شود که یک تست بیش تر از زمان معمول طول کشیده است، برای قراردادن شما در نتایج جست‌وجوی موتور‌های جست‌وجو‌گر اختلال ایجاد می‌کند.

۵- تست محتوا یا عناصر دیداری
یک تست A / B اشکال و اندازه‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید این تست را برای عنوان‌ها انجام دهید، می‌توانید لحن محتوا یا تصاویر مختلف را تست کنید و ...

هم‌چنین یک تست A / B می‌تواند حتی درباره‌ی محل قرارگرفتن یک دکمه‌ی کلیک ،متن، تصویر یا رنگ باشد. چیزی که برای انجام تست انتخاب می‌کنید تفاوت زیادی در میزان تاثیر تست روی بهینه‌سازی موتور جست‌وجو ایجاد می‌کند. عنکبوت‌های گوگل و موتورهای جست‌وجوی دیگر فقط به محتوای صفحه‌ی شما نگاه می‌کنند. قرار گرفتن یک دکمه‌ی کلیک در سمت راست صفحه یا سمت چپ تفاوتی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند. چه یک وب‌سایت سفید با متن سیاه داشته باشید یا یک وب‌سایت سیاه با متن سفید ؛برای ربات گوگل فرقی نمی‌کند. علاوه بر این جزییات محتوا را هم بررسی نمی‌کند، مثلا اگر یک صفحه در مورد بازاریابی آنلاین ایجاد کنید و برای انجام سئو به جای گزینه‌ی « عضویت » ، گزینه‌ی « ثبت کاربری » را قرار دهید تفاوتی برای موتور‌های جست‌وجو گر ایجاد نخواهد کرد. برای بهینه‌سازی تبدیل، برچسب‌های محتوای شما مهم هستند.