fa-IR

ارتباط کلامی (Verbal Communication)

نسخه صوتی را گوش دهید ۱۷.۲۳MB

ارتباط کلامی شامل صدا، کلمات و گفته‌هایی است که از آن‌ها استفاده می‌کنید. خوب صحبت کردن، راهی مؤثر برای برقراری ارتباط با دیگران است. در ارتباط با افراد باید کلماتی به کار ببرید که شفاف و واضح باشند، یعنی نه خیلی پیچیده و نه بیش‌ازحد ساده و پیش‌پاافتاده باشند. ارتباط کلامی، بخشی جدایی‌ناپذیر از ارتباطات در کسب‌وکارها است که باید آن را تقویت کنید. خبر خوب این است که این مهارت قابل یادگیری است.

صدا و لحن صحبت کردن شما می‌تواند بر احساسات مخاطبان تأثیرگذار باشد و حالتی احساسی در آن‌ها ایجاد کند. ارتباط کلامی یا صحبت کردن مؤثر، به عوامل متعددی مرتبط است و از دیگر مهارت‌های ارتباطی مثل ارتباط غیرکلامی، مهارت خوب گوش دادن و نوشتن مؤثر کاملاً جدا نیست. کاربرد این مهارت در استارت‌آپ‌ها نیز بسیار است. مثلاً شما برای ارائه ایده‌تان باید با سرمایه‌گذاران صحبت کنید، همچنین باید با مشتریان، اعضای تیم، شرکا و ... ارتباط کلامی مؤثر داشته باشید. ارتباط کلامی اگر اثر مثبت نداشته باشد، می‌تواند منجر به از دست دادن فرصت‌های زیادی شود. به‌عنوان‌مثال، تصور کنید بعد از مدت‌ها جلسه‌ای را با سرمایه‌گذاران هماهنگ کرده‌اید تا در مورد ایده‌تان با آن‌ها صحبت کرده و نظرشان را جلب کنید. اگر نتوانید ارتباط کلامی خوبی با آن‌ها برقرار کنید، ممکن است روی ایده‌تان سرمایه‌گذاری نکنند و این فرصت را از دست بدهید. شفافیت در گفتار، آرام بودن و متمرکز بودن روی گفت‌وگو، مؤدب بودن و رعایت کردن قوانین آداب معاشرت، همگی به فرآیند ارتباط کلامی مؤثر کمک می‌کنند.
توصیه‌هایی که در ادامه آمده است، به شما کمک می‌کند در موقعیت‌های برنامه‌ریزی‌شده یا نشده بتوانید ارتباط کلامی مؤثرتری داشته باشید:
بیشتر مطالعه کنید؛ خواندن متن‌های تجاری، روزنامه‌ها، داستان‌ها و ... می‌تواند دایره لغات شما را افزایش دهد و نقاط ضعفتان در مهارت‌های گفتاری را از بین ببرید و تا حد زیادی باعث بهتر شدن ارتباط کلامی شما شود.

در مورد کلمات فکر کنید؛ بسیاری از کلمات غیرقابل فهم بوده و شنونده را خسته می‌کند و باعث از دست رفتن اعتبار شما نزد او می‌شود؛ بنابراین از گفتن کلماتی که ممکن است شنوندگان آن‌ها را درک نکنند، پرهیز کنید. گاهی ممکن است آن‌ها متوجه حرف‌های شما نشوند و حتی این موضوع را به شما منتقل نکنند ولی تأثیر حرف‌هایتان مطمئناً کمتر خواهد شد.
تا جایی که می‌توانید خود را از قبل آماده کنید؛ برای تأثیر بیشتر صحبت‌هایتان از قبل متن صحبت‌هایتان را آماده و ایرادات احتمالی آن را برطرف کنید. در مورد سؤالاتی که ممکن است از شما بپرسند، فکر کرده و سعی کنید پاسخ مناسب را از قبل پیدا کنید.
- گوش کنید و خودتان را علاقه‌مند نشان دهید؛ بیشتر گوش کردن و کمتر صحبت کردن به این معناست که طرف مقابلتان را درک کرده و او را به گفتگوی دوطرفه دعوت می‌کنید. این کار باعث می‌شود مخاطب به شما اعتماد کرده و حس کند که نیازهایش را درک کرده‌اید.
- در حین مکالمه سعی کنید از صحبت‌های طرف مقابل یادداشت‌برداری کنید.
صداقت بهترین سیاست است؛ دادن وعده غیرممکن، اعتمادی که سعی در به وجود آوردن آن را داشته‌اید از بین می‌برد. گفتن این حرف که «نمی‌دانم ولی سعی می‌کنم جوابش را پیدا کنم»، خیلی مؤثرتر از این است که فقط برای امیدوار کردن طرف مقابل حرفی بزنید ولی توان عملی کردن آن را نداشته باشید.
درک از طرف مقابلتان را نشان دهید؛ برای مثال لازم است گاهی اوقات بعضی از صحبت‌های او را تائید کرده و نشان دهید که حرف‌هایش را متوجه شده‌اید.
- حتی اگر با نظرات و دیدگاه‌های مخاطبتان موافق نیستید، در مورد دیدگاه‌های شخصی او فکر کنید. با این کار می‌توانید منظور او را درک کرده و ارتباط مؤثرتری برقرار کنید.