fa-IR
استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه‌های تجاری چگونه فعالیت کنند

استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه‌های تجاری چگونه فعالیت کنند

هفتاد درصد متخصصان بازاریابی عقیده دارند رویدادهایی که در آن‌ها امکان ملاقات رودررو وجود دارد بازدهی بیشتری نسبت به دیگر فعالیت‌های بازاریابی دارند. شرکت در نمایشگاه، تعامل با طیف وسیعی از مخاطبان و خریداران علاقه‌مند را در شرایطی که فعالانه به دنبال محصولات جدید هستند، تضمین می‌کند. از سوی دیگر، نمایشگاه‌های تجاری، ازنظر سازمان‌دهی، جزو پیچیده‌ترین فعالیت‌های فروش و بازاریابی هستند و قطعاً هزینه‌های بسیار بالایی نیز دارند.

استارت‌آپ‌ها چگونه می‌توانند مشخص کنند که شرکت در نمایشگاه، به نفع آن‌ها هست یا نیست؟
در ادامه ده دلیل مهم  برای حضور استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه‌های تجاری را اشاره می‌کنیم

پیدا کردن مشتری برای استارت‌آپ‌های نوپا بسیار سخت‌تر از شرکت‌های باسابقه‌تر است و دلیل آن پایین بودن اعتبار و اعتمادپذیری آن‌هاست. چرا مشتریان باید به شما، بیشتر از رقیب شما که سابقه‌ی کار طولانی‌تری دارد، اعتماد کنند؟ نمایشگاه‌های تجاری می‌توانند روش فوق‌العاده‌ای برای غلبه بر این مانع باشند. چراکه:

۱ ـ همان لحظه بازخورد دریافت می‌کنید.

۲ ـ با افرادی ملاقات می‌کنید که علاقه‌مند هستند حرف‌های شما را گوش دهند.

۳ ـ می‌توانید فهرستی از مشتریان بالقوه تهیه کنید و بعداً آن‌ها را به مشتریان واقعی تبدیل کنید.

۴ ـ می‌توانید عملکرد رقبایتان را در غرفه‌های دیگر مشاهده و بررسی کنید.

۵ ـ می‌توانید طریقه صحیح استفاده از محصول خود را به شکل زنده و مستقیم نمایش دهید.

۶ ـ می‌توانید جملاتی که مردم را متقاعد می‌کنند آزمایش کنید.

۷ ـ می‌توانید آگاهی مردم از برند خود را افزایش دهید.

۸ ـ می‌توانید با متخصصان و کارشناسان صنعت خود شبکه‌سازی کنید.

۹ ـ می‌توانید با خریداران بالقوه‌ای که در شرایط دیگر، موافق تشکیل جلسه با شما نیستند، جلساتی را در محل نمایشگاه ترتیب دهید.
۱۰ ـ می‌توانید مشاهده کنید که مردم چگونه از محصول شما استفاده می‌کنند.

درهرصورت، اگر می‌خواهید در نمایشگاه‌های تجاری عملکرد موفقی داشته باشید، باید سازماندهی‌شده عمل کنید.

رویداد موردنظر را با دقت انتخاب کنید

 

  • بدون آمادگی، در هیچ رویدادی حاضر نشوید. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، نمایشگاه‌ها پرهزینه و وقت‌گیر هستند، بنابراین باید نمایشگاه مناسبی را انتخاب کنید.
  • رویدادهایی را انتخاب کنید که با صنعت شما مرتبط هستند
  • به این فکر کنید که آیا در منطقه‌ی شما، «LaunchPad» برگزار می‌شود یا خیر؟ LaunchPad رویدادهایی است که مختص استارت‌آپ‌ها هستند.
  •  اگر می‌توانید، قبل از شروع نمایشگاه، یک‌بار به آنجا بروید تا پتانسیل و تعداد بازدیدکنندگان را تخمین بزنید.

 

هدف‌گذاری کنید

اگر هیچ هدفی برای دنبال کردن نداشته باشید، دلیلی ندارد ده‌ها هزار دلار پول و هفته‌ها کار و تلاش را برای نمایشگاه صرف کنید؛ بنابراین اهداف شفافی برای خود و تیم خود تعیین کنید. هنگام هدف‌گذاری، دیدگاه‌های زیر را مدنظر داشته باشید:

  • بودجه
  • جذب مشتریان علاقه‌مند
  • قراردادهای امضاشده (بعد از نمایشگاه)
  • درآمد حاصله (بعد از نمایشگاه)

تن‌ها با این روش است که می‌توانید نتایج کار خود را مرور کرده و موفقیت خود را برآورد کنید.

 

از قبل، غرفه‌ی خود را سازمان‌دهی کنید
برای داشتن غرفه در نمایشگاه، سه هفته وقت کافی نیست. در بهترین حالت، باید بین شش تا هشت ماه قبل از نمایشگاه، شروع به آماده‌سازی خود کنید. حداقل زمان لازم برای آماده شدن ۳ ماه است. موارد زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را آماده کنید. موقعیت غرفه، طراحی آن، کف‌پوش و وسایل آن، نورپردازی و سیم‌کشی آن، تمهیدات حمل‌ونقل، تهیه بلیت هواپیما، رزرو هتل، تهیه‌ی غذا، جعبه‌ابزار و ... هیچ‌وقت در دقیقه نود برای شرکت در نمایشگاهی ثبت‌نام نکنید.
اگر در امور نمایشگاهی خبره نیستند (و حتی اگر خبره هستید) قطعاً به ابزاری نیاز دارید که به شما کمک کند بتوانید تک‌تک ابعاد حضور نمایشگاهی خود را مدیریت کنید. برای این کار به چک‌لیستی برای برنامه‌ریزی، به همراه سند بودجه، میزبانی ابری (cloud hosting) برای ابزارهای بازاریابی، اسکنر کارت ویزیت، چند فرم دیجیتال برای گردآوری مشتریان علاقه‌مند، پست الکترونیکی برای پی‌گیری‌ها، یک بخش CRM برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی و برخی ابزارهای تحلیلی برای پایش نتایج حاصله، نیاز دارید. سعی نکنید همه‌ی این کارها را خودتان به‌تنهایی انجام دهید. با این کار فقط وقت و پول خود را تلف خواهید کرد. می‌توانید سری به myfairtool بزنید و ابزاری تهیه کنید که در این سفر شما را یاری و همراهی کند.


با مردم گفتگو کنید
قوانین اصلی که باید در غرفه‌ی نمایشگاهی خود رعایت کنید عبارت‌اند از:

  • با گوشی خود بازی نکنید
  • از خوردن و آشامیدن خودداری کنید
  • به پاهای خود نگاه نکنید
  • با همکاران خود گپ نزنید

به‌جای این کارها، با بازدیدکنندگان تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و آن‌ها را به غرفه‌ی خود دعوت کنید. خوشامد بگویید. فقط پرسش‌های باز را مطرح کنید و در اولین فرصت، اطلاعاتی را از مشتریان بالقوه خود جویا شوید تا بتوانید پتانسیل هر یک از آن‌ها را همان ابتدا متوجه شوید.

به‌سرعت پی‌گیری کنید
هشتاد درصد مشتریان علاقه‌مندی که در نمایشگاه‌های تجاری به شما مراجعه می‌کنند، در پی گیری‌ها از قلم می‌افتند. دلیل این مساله، فقدان فرایندها و ابزارهای مدیریتی است. سعی کنید جزو آن ۲۰ درصد بقیه باشید. قانونی که باید در اینجا رعایت کنید قانون ۴۸ ساعت است؛ یعنی باید حداکثر ظرف ۴۸ ساعت بعد از بازدید مشتریان بالقوه از نمایشگاه، یک ایمیل شخصی برای آن‌ها ارسال کنید. چرا؟ زیرا آن‌ها در نمایشگاه با ده‌ها نفر صحبت کرده‌اند، از صدها غرفه بازدید کرده‌اند و هزاران محصول را مشاهده کرده‌اند. به نظرتان تا چه مدت شما را به خاطر خواهند داشت؟ بنابراین به‌سرعت پی‌گیری کنید. هر چه زودتر بهتر!