مدیریت زمان (Time Management)

نسخه صوتی را گوش دهید ۱۱.۶۴MB

همان‌طور که همه ما می‌‌دانیم زمان بسیار ارزشمند و غیرقابل بازگشت است و باید از آن به خوبی استفاده کنید. مدیریت زمان، مجموعه‌ای از مهارت‌هایی‌ست که به شما در استفاده مؤثرتر از زمان،  اولویت‌دادن به کارها و این‌که کدام کارها را باید حذف کنید، کمک شایانی می‌کند. هنگامی‌که تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکاری جدید می‌گیرید یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر پیشرفت کسب‌وکارتان، مدیریت زمان است.

بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، معمولا لحظات بیداری خود را به کارشان اختصاص می‌دهند، حتی ممکن است در مورد کارشان خواب ببیند که این نشان‌دهنده اشتیاق آن‌هاست. اگرچه اشتیاق، عاملی مهم برای موفقیت کارآفرینان است، اما حتی متعهدترین تیم استارت‌آپی نیز نیاز به یادگیری مدیریت زمان دارد.

توصیه‌هایی برای مدیریت زمان
اولویت کارها‌یتان را مشخص کنید. مهم‌ترین کارهایی که در طول روز باید انجام دهید مانند: جلسه با سرمایه‌گذاران، جلسات طوفان فکری و ایده‌پردازی، کارهای اداری مهم مربوط به استارت‌آپ و ... را مشخص کرده و زمانی را در طول روز به هریک از آن‌ها اختصاص دهید. سپس از زمان‌های مرده خود می‌توانید برای کارهایی استفاده کنید که به فعالیت ذهنی زیادی نیاز ندارند؛ مثل چک کردن ایمیل، به‌روز‌رسانی تقویم و سازمان‌دهی فایل‌های خود.
منتظر نمانید. اکثر صاحبان کسب‌وکارها منتظر پاسخ یا عکس‌العملی ازطرف مشتریان یا سایر شرکتها هستند تا حرکتی کنند. نباید حرکت کسب‌وکارتان را بر مبنای حوادث خاصی که در سایر نهادها اتفاق می‌افتد، بگذارید. می‌توان به جای این‌که زمان خود را صرف منتظر ماندن از طرف مشتری یا سایر شرکت‌ها‌ کنید، صرف فعالیت‌های سازنده کنید. راز ایجاد کسب وکار موفق در این است که هرگز در یک نقطه متوقف نشوید مخصوصا هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار، که زمان از اهمیت بالاتری برخوردار است.
زمان یک سرمایه‌گذاری است. همان‌طور که پول برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا مهم است، زمان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زمان خود را صرف انجام کارهایی کنید که به ذخیره پول شما در آینده کمک می‌کند و وقتی این مزایا را ببینید دیگر نیازی نیست به عقب برگردید و همان کارها را انجام دهید. به عبارت دیگر، زمان رفته را نمی‌توان باز گرداند پس باید بتوانید از زمان خود حداکثر استفاده را ببرید. 
از تکنولوژی‌هایی که موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود استفاده کنید. نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی برای صاحبان کسب‌وکارها به‌وجود آمده‌اند که به شما در مدیریت زمان کمک کرده و زمان انجام کارهایی را که در حالت عادی طولانی است را کوتاه‌تر می‌کنند.

اولویت بندی فعالیت‌ها برای استفاده بیشتر از وقت، انرژی و استعدادها
اولویت بندی فعالیت‌ها برای استفاده بیشتر از وقت، انرژی و استعدادها