آگاهی تجاری (Commercial Awareness)

نسخه صوتی را گوش دهید ۲۰.۸۲MB

آگاهی تجاری، توانایی درک واقعیت‌های تجاری مربوط به کسب‌وکار و درک درست از مواردی است که یک کسب‌وکار را موفق می‌سازد. فرهنگ لغت کسب‌وکار کمبریج، آگاهی تجاری را این‌گونه تعریف می‌کند: «اطلاع از: چگونگی درآمدزایی کسب‌وکار، آن‌چه مشتریان می‌‌خواهند و مشکلاتی که در منطقه خاصی از کسب‌وکار وجود دارد». به‌عبارت‌دیگر، آگاهی تجاری درک درستی از کارهایی است که باید انجام دهید تا استارت‌آپ شما سودآور و موفقیت‌آمیز بوده و بتواند خدمات خوبی به مشتریان خود ارائه دهد. با استفاده از آگاهی تجاری، می‌توانید از مواردی مثل ارزش‌ها، نقاط ضعف و قوت، رقبای اصلی، ذی‌نفعان کلیدی و چالش‌های کسب‌وکارتان آگاه شوید.

برخی از مهارت‌هایی که در صورت داشتن آگاهی تجاری، در شما نمود پیدا می‌کند شامل موارد زیر است:
- مهارت حل مسئله
- مهارت تجزیه‌وتحلیل
- نوآوری
- خلاقیت
- درک ارتباط بین مسائل


آگاهی تجاری شامل رفتارهای زیر است:
- درک درست از مأموریت شرکت، اهداف، بازار هدف، محصولات و خدماتی که قرار است ارائه دهید.
- درک عوامل سیاسی، اقتصادی و نظارتی اثرگذار بر استارت‌آپ.
- دانستن این‌که یک کسب‌وکار چگونه سازمان‌یافته می‌شود و این‌که ذی‌نفعان کلیدی (داخلی و خارجی) استارت‌آپ چه کسانی هستند؟
- آگاهی و اطلاعات در مورد رقبای اصلی استارت‌آپ.
- درک اولویت‌های تجاری استارت‌آپ و اولویت‌های آینده آن.
- آگاهی داشتن از برخی عوامل «عملی» مؤثر بر یک کسب‌و‌کار، مثل فن‌آوری، تغییر ساختار، نیروی انسانی، هزینه‌های استارت‌آپ و ...
- تجزیه‌وتحلیل و تفسیر داده‌های کسب‌وکاری در اشکال مختلف مثل جداول و نمودارها.


چگونه آگاهی تجاری‌مان را افزایش دهیم؟
به یاد داشته باشید که زمان زیادی طول می‌کشد تا آگاهی تجاری‌تان را افزایش دهید و نمی‌توانید یک‌شبه به درک عمیقی در مورد کسب‌وکار برسید. باید هدفتان یادگیری بیشتر در مورد استارت‌آپ خود، بازار هدف و صنعتی که قرار است در آن فعالیت کنید، باشد. هر کسب‌وکاری منحصربه‌فرد است، به این معنی که اطلاعاتی که در مورد هر کسب‌وکار وجود دارد مختص به همان کسب‌وکار بوده و با بقیه متفاوت است.
پایه و اساس آگاهی تجاری، توسعه درکی عمیق از کسب‌وکار شما مانند این موارد است: این‌که کسب‌وکار شما قرار است چگونه کار کند و به درآمدزایی برسد؟ این کسب‌وکار به چه مسائلی بیشترین اهمیت را می‌دهد؟


راههای افزایش آگاهی تجاری
۱- تجربه کاری: هر نوع تجربه کاری چه داوطلبانه و چه در ازای دریافت پول، می‌تواند آگاهی تجاری شما را بالا ببرد. برای مثال؛ اگر شما در تعطیلات تابستان در یک خرده‌فروشی کار کنید بعد از مدتی چیزهای زیادی از آن یاد می‌گیرید و اطلاعاتی از قبیل نیازهای مشتریان، بازار هدف، میزان درآمدزایی و سودآوری و ... را به دست می‌آورید. به دست آوردن تجربه کاری بسیار مهم است. می‌توانید در دوره‌های کوتاه‌مدت مشاغل شرکت کنید تا تجربه به دست آورید.
۲- فعالیت‌های فوق‌برنامه: در مورد فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ای که قبلاً داشتید فکر کنید و به دید کسب‌وکاری به آن نگاه کنید. به‌عنوان‌مثال؛ آیا قبلاً در جامعه‌های دانشجویی مثل انجمن‌های علمی حضور داشته‌اید؟ آیا نقش مدیریت هزینه‌ها و بودجه‌ها را به شما داده‌اند؟ چگونه اعضای جدید را جذب کرده‌اید؟ هر چیزی که در این فعالیت‌ها با آن مواجه شده‌اید را با دید کسب‌وکاری بازبینی کنید.
۳- بررسی اخبار: مرور اخبار روزانه مرتبط با صنعت، از طریق روزنامه‌ها، سایت‌ها و ... کمک شایانی به افزایش آگاهی تجاری شما می‌کند.