مهارت‌های ارتباطی (Communication Skills)

نسخه صوتی را گوش دهید ۸.۸۲MB

مهارت ارتباطی به معنی توانایی برقراری ارتباط با دیگران به‌طور مؤثر و کارآمد است. در بسیاری از برخوردهای بین فردی، چند دقیقه اول بسیار مهم است، زیرا برداشت اولیه‌ای که دیگران از رفتار ما دارند، تأثیر قابل‌توجهی بر موفقیت ارتباطات ما با آن‌ها می‌گذارد. هنگامی‌‌که تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکاری جدید می‌‌گیرید، برای موفق شدن نیازمند برقراری ارتباط با همکاران تجاری‌تان همچون سرمایه‌گذاران، مشتریان، اعضای تیم و... هستید. شما به این افراد نیاز دارید که به‌ ایده‌‌های جدید شما علاقه‌مند شوند و از کسب‌وکار شما حمایت کنند. برای رسیدن به این حمایت‌ها، باید مهارت ارتباطات مؤثر را یاد بگیرید.
یادگیری مهارت‌های ارتباطی در همه مراحل زندگی ضروری است. در مورد کسب‌وکارهای نوپا نیز اهمیت بسیاری دارد، زیرا وقتی می‌خواهید‌ ایده‌‌ را برای سرمایه‌گذاران ارائه دهید، باید به‌گونه‌ای شگفت‌انگیز‌ این کار را انجام دهید، در برخورد با مشتریان نیاز دارید به‌گونه‌ای با آن‌ها ارتباط برقرار کنید که بدانند استارت‌آپ و ‌ایده شما، مشکل و نیاز آن‌ها را برطرف می‌‌کند و در موارد بسیار دیگری، شما باید یاد بگیرید چگونه با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید که حس کنند شما به فکر پاسخ‌گویی به نیازهای آن‌ها هستید. مهارت‌‌های ارتباطی در کسب‌وکار، چه در ارتباطات داخلی و چه در ارتباطات خارجی شرکت، به همان میزان که برای شرکت‌های بزرگ اهمیت دارد، در استارت‌‌آپ‌ها نیز دارای اهمیت است. تیم خوبی برای استارت‌آپ خود تشکیل دهید و ارتباط مؤثر با مشتری و سرمایه‌گذاران و رقبا را یاد بگیرید. یادگیری و تقویت‌ این مهارت نیاز به زمان دارد و همیشه راحت نیست، باید صبور باشید. 

مهارت‌های ارتباطی انواعی دارد:
- ارتباط کلامی ‌یا شفاهی
- ارتباط غیرکلامی
- ارتباط نوشتاری

عناصر ارتباطات موفق
انواع مهارت‌های ارتباطی