پیام در مخاطب معنی می‌شود
گزارش کارگاه تولید محتوا ویژه استارت‌آپ‌ها

پیام در مخاطب معنی می‌شود

کارگاه تولید محتوا ویژه استارت‌آپ‌ها چهارشنبه ۱۲ آبان ماه در سالن اجتماعات مرکز کسب‌وکارهای نوپای فاوا برگزار شد. در این کارگاه بیش از ۷۰ نفر از علاقه‌مندان به حوزه تولید محتوا حضور داشتند و بابک نقاش، مدرس این کارگاه با رویکردی کاربردی، به مبحث تولید و نگارش محتوا پرداخت.
بابک نقاش، مدیر روابط عمومی مرکز کسب‌وکارهای نوپا گفت: در تولید محتوا هراندازه که محتوای متنوع‌تری تولید کنید، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را به دست خواهید آورد. ممکن است بخشی از مخاطبان را از دست دهید اما بخشی دیگری را به دست می‌آورید، بخصوص در شبکه‌های اجتماعی، کانال‌هایی با اعضای بیش از صد هزار عضو را شاهد هستیم که محتوای با‌کیفیتی ندارند، پس بد‌ترین شکل محتوا هم مخاطب خاص خود را خواهد داشت؛ اما این محتوا تا چه اندازه موثر است؟ آیا می‌توان با محتوای بی‌کیفیت، پیام‌های کسب‌وکار را منتقل کرد؟ پاسخ منفی است. محتوا در ذات خود دارای پیام است و با تولید محتوا، تلاش می‌کنیم مفهوم و منظوری را به مخاطب انتقال دهیم. نکته مهم در تولید محتوا این است که پیام در مخاطب معنی می‌شود. آنچه شما می‌گویید اهمیت دارد اما برداشت و دریافت مخاطب از این محتوا نسبت به آنچه شما منتشر کرده‌اید، در اولویت است.

پیام در مخاطب معنی می‌شود، آنچه شما می‌گویید، اهمیت دارد اما برداشت و دریافت مخاطب از این محتوا نسبت به آنچه شما منتشر کرده‌اید، در اولویت است.


محتوا برای برند‌سازی
برند یک تعهد است و زمانی که برند‌سازی می‌کنید، در حال باورپذیری تعهدی هستید. به همین دلیل کلمات و عبارت‌های که در برندسازی استفاده می‌کنید، باید اطمینان‌بخش باشند. برای درک و باورپذیری برند در ذهن مخاطبان، برای برند یک شخصیت انسانی تعریف کنید. در بین شخصیت‌های رایجی که تعریف می‌شود، به‌طورکلی از پنج شخصیت اصلی برای برندسازی استفاده می‌شود:

  • هیجان و نشاط
  • صداقت و صمیمیت
  • دوام و استحکام
  • صلاحیت و شایستگی
  • مهارت

محتوا باید در خدمت برند استفاده شود یعنی با توجه به شخصیت برندی که تعریف کرده‌ایم، کلمات شاخصی را تعیین کنیم که مفهوم برند ما را تقویت کنند و یک جنبه احساسی و انسانی برای برند بسازد. این جنبه انسانی با روابط و پیچیدگی‌های انسانی تعریف می‌شود و باید سعی کنیم با استفاده از کلمات شاخص و کلمات مرتبط با آن‌ها، هویت برند را برای مخاطبان تکرار کنیم.
هر کسب‌وکاری وابسته به شرایط کاری، خدمات و محصولاتی که ارایه می‌کند، سعی دارد یک همین برند برای خود تعریف کند. این هویت برند می‌تواند اصالت، مهارت، سرعت، کیفیت یا هر گزینه دیگری باشد. هویت برندی ما باید در تمام بخش‌های سازمانی از لوگو و رفتار سازمانی تا خروجی و پشتیبانی پیاده‌سازی شود و تنها محدود به محتوا نمی‌شود. ما به کمک محتوا سعی در تصویرسازی و تقویت شخصیت برند داریم، اما این کار هم با استفاده از محتوای مستقیم پذیرفته نیست، شما هرچه بگویید من حمایت‌گر هستم یا برند با کیفیتی هستم، مخاطب نمی‌پذیرد بلکه باید این شخصیت سازمانی را با استفاده از محتوای غیرمستقیم در ذهن مخاطب تقویت کنیم. کلیدواژه‌هایی که این مفهوم را تقویت می‌کنند پیدا می‌کنیم سپس با استفاده از این کلمات در محتوای خود به ایجاد یک تصویر در ذهن مخاطب می‌پردازیم.

صدا و لحن برای یک هویت انسانی
برند شما مانند یک انسان است که می‌تواند شخصیت، صدا، لحن و رفتار خاص خود را داشته باشد. ازاین‌رو در تولید محتوا با توجه به شخصیت انسانی که انتخاب کرده‌اید می‌توانید از صدا و لحن‌های مختلفی ازجمله، موقر، نوگرا، شوخ، بادوام، خاص حتی بی‌ادب استفاده کنید. با توجه به لحن انتخابی باید برای تولید محتوا، کلمات مرتبط و شاخص را انتخاب کنید و در هر محتوایی که برای وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، معرفی محصول یا نقد و بررسی تولید می‌کنید، این کلمات را برای تقویت برند بکار بگیرید. اگر بدون استراتژی محتوا تولید کنید و وارد شبکه‌های اجتماعی شوید، برند شما توسط مخاطبان تعریف خواهد شد و مخاطب بر اساس شخصیت خود پیام را ترجمه و برای دیگران بازنشر می‌کند. در این شرایط برند دیگر برای شما نیست و هویت آن را مخاطب برای خود تعریف کرده است.

استراتژی، ضرورت اصلی تولید محتوا
برای استفاده از محتوا استراتژی داشته باشید. مخاطب هدف را با توجه به آمیخته‌های بازاریابی و ابزارهای توسعه بازار مانند ۷p تعیین کنید. جنسیت، سن، وضعیت‌ مالی، موقعیت و روش دسترسی به مخاطب عناصر مهمی هستند که در تولید محتوای شما نقش دارند. اگر مخاطبان شما نوجوانان هستند، باید محتوای متناسب با آن‌ها تولید.
عامل دیگری که در تعیین استراتژی اهمیت دارد، روش دسترسی به مخاطب است. مخاطب شما کدام کانال‌های تلگرامی را دنبال می‌کند. آیا سایت و روزنامه می‌خواند، تلویزیون می‌بیند، باید تعیین کنید که مخاطب شما چه کانال‌های ارتباطی را دنبال می‌کند و از چه طریقی می‌توانید با او ارتباط داشته باشید. پارامترهای دیگری که در مورد نحوه تعامل با مخاطب باید در نظر بگیرید، هدف از تعامل شما با مخاطب و نحوه تعامل و بازخورد گیری از مخاطب است.

احساسات ابزاری برای ارتباط قوی
در تولید محتوا احساسات به‌طور قدرتمندانه و قابل پیش‌بینی، دارای تاثیر گسترده بر تصمیم‌گیری هستند. زمانی که شما وارد بازی احساسات می‌شوید قدرت به دست می‌آورید و مردم برخلاف نظر خودشان، از شما طرفداری و حمایت می‌کنند. اگر این کار را بلد نیستید به سراغ آن نروید. بهتر است یک برند خشک و رسمی داشته باشید تا اینکه تبدیل به یک برند غیرحرفه‌ای شوید.

احساسات به‌طور قدرتمندانه و قابل پیش‌بینی، دارای تاثیر گسترده بر تصمیم‌گیری هستند


تقابل منطق و معاشرت
انسان‌ها دو روش تفکر دارند، روش اول بصری و معاشرتی و روش دوم منطقی. نکته مهم این است تصمیم‌گیری‌های مردم در فروشگاه‌های اینترنتی تا ۸۰ درصد به محتوای بصری که دریافت می‌کنند وابسته است چراکه در این شرایط کاربران بر اساس روش بصری و معاشرتی تصمیم‌گیری می‌کنند.
زمانی که با مصرف‌کننده و مشتری عادی روبرو هستید، باید از شیوه بصری و معاشرتی استفاده کنید و با محتوا در تصمیم‌گیری به او کمک کنید؛ اما در طرف مقابل زمانی که کسب‌و‌کار شما B2B است و می‌خواهید سازمان و یا نهادی را برای استفاده از خدمات خود قانع کنید، باید به دنبال مغز منطقی بروید با عدد و رقم، نسبت، مقایسه و واقعیت‌ها مشتری را مجاب کنید.
مغز بصری خیلی سریع و مغز منطقی بسیار کند است. در نقطه فروش می‌توانید از یک محتوای خوب یا تصویر مناسب برای ترغیب مخاطب استفاده کنید. در این نقطه مخاطب به دنبال بهانه‌ای برای تصمیم‌گیری و اعتماد است؛ اما در طرف مقابل برای متقاعد کردن یک سازمان، باید از مغز منطقی استفاده کرد که باید با جزییات دقیق همراه باشد؛ اما توجه داشته باشید که تصمیم منطقی برای مغز دشوار است. اگر می‌خواهید کاربر سریع و راحت تصمیم‌گیری کند، محتوای بصری و معاشرتی بهتر به او کمک خواهد کرد.
احساسات ممکن است روی تصمیم‌گیری افراد عادی تأثیرگذار باشند، اما برای ارتباط با سازمان‌ها باید به سراغ روش منطقی بروید و از جزییات دقیق استفاده کنید.

نقاش در پاسخ به سوال نقش مخاطب هوشمند در این دو شیوه تفکری گفت: ما در بین مخاطبان تعدادی گروه مرجع، مانند کاربران حرفه‌ای داریم. کاربران حرفه‌ای، محل رجوع بقیه هستند، مانند افرادی که با حوزه دیجیتال آشنایی بیشتری دارند و به‌عنوان مراجع اصلی برای مشاوره خرید انتخاب می‌شوند. گروه دوم خبرنگاران و رسانه‌ها هستند، زمانی که شما رسانه‌ها را با محتوا هدف قرار می‌دهید، آن‌ها شروع به بازنشر محتوا می‌کنند. گروه سوم خانواده‌ و دوستان هستند، کسانی که به شما اعتماد دارند و برای شما می‌جنگند و درجایی که حضور ندارید نماینده شما هستند.

مخاطبان را تحریک کنید
مخاطب را با روش‌های مختلفی ازجمله درد، ترس، هیجان و شخص می‌توانیم تحریک کنیم. یکی از روش‌های تحریک مخاطب، درد است. درد مخاطب را شناسایی کنید و آن را با محتوا پوشش دهید. مخاطب چه تجربه تلخ یا چه نگرانی مهمی از انتخاب یک خدمت یا محصول دارد؟ محتوا در این بخش به شما کمک می‌کند تصویر این درد را برای مخاطب بازسازی کنید. به او اطمینان دهید با انتخاب شما این درد وجود ندارد یا با انتخاب رقبای شما ممکن است این دغدغه‌ها وجود داشته باشند. توجه کنید که محتوا شمشیر دو دم است. با محتوا شما قضاوت می‌شوید. این قسمت تنها مربوط به صفحات فروش نیست بلکه تکنیک شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند باشد. شما می‌توانید از به حداقل رساندن یا به حداکثر رساندن درد، مخاطب را تحریک کنید. برای استفاده از این شیوه تحریک مخاطب می‌توانید از کلماتی که به‌صورت غیرمستقیم مفهوم درد را می‌رسانند استفاده کنید، مانند پزشکی قانونی، بخش قلب کودکان یا اوتیسم. این کلمات را در کسب‌وکار خود شناسایی کنید و از آن‌ها در بخش‌های مختلف بهره بگیرید.
ترس دومین شیوه تحریک مخاطب است که سایت‌های فروش آنلاین هم از آن استفاده می‌کنند. ثانیه‌شمار پایان پیشنهاد ویژه، یکی از این موارد است. این ترس می‌تواند در قالب‌های مختلفی ازجمله محتوای بصری تا جملات و صفت‌هایی که ترس را منتقل می‌کند، ارایه شود.

تصویر مامان‌پز
هیجان سومین روش تحریک مخاطب است که استارت‌آپ مامان‌پز به‌خوبی از آن استفاده کرده است. مامان‌پز در صفحه اصلی خود از ترکیب یک تصویر گرم با چهار صفت هیجانی سعی کرده است شما را ترغیب ‌کند. غذای خانگی، مامان، عشق و خانه کلمات قدرتمندی هستند که هر یک از آن‌ها به‌تنهایی می‌تواند مخاطب را برای سفارش غذا کنجکاو کند.
خطاب قرار دادن مخاطب، مورد بعدی که می‌تواند مخاطب را درگیر کند. استفاده از کلمات خصوصی، انحصاری، خطاب قرار دادن و استفاده از نام شخص همه باعث افزایش تمایل و کمک به تصمیم‌گیری می‌شوند.

کلمات محرک
بعضی از کلمات بار معنایی ویژه‌ای دارند و از این کلمات می‌توانید برای تحریک مخاطبان خصوصا در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید؛ مثلا راز، جدید، همین حالا، خارق‌العاده و چگونه کلماتی هستند که مخاطب با مشاهده آن‌ها واکنش بیشتری نشان می‌دهد، البته بعضی از این کلمات آن‌قدر در جای اشتباه و بی‌مورد استفاده شده‌اند که دیگر تاثیر خود را از دست داده‌اند. ضمن اینکه کلمات هم‌معنی با این عبارت‌ها نیز کاربرد گسترده‌ای دارند.

محتواهایی که هیچ‌گاه از بین نمی‌روند

در ادامه نقاش در مورد محتوای همیشه‌سبز توضیح داد که محدودیت زمانی ندارند و از بین نمی‌روند. مورد اول محتوای آموزشی است که خاصیت خود را از دست نمی‌دهد، اگر کسب‌و‌کاری دارید به مخاطبان خود مرحله‌به‌مرحله آموزش بدهید. سرگرمی، راهنمایی و داستان از دیگر محتواهایی هستند که قابل‌استفاده باقی می‌مانند. محتوای همیشه‌سبز به سایت، وبلاگ و رسانه‌ای که برای تولید محتوا انتخاب کرده‌اید، بسیار کمک می‌کند و تا مدت طولانی قابل‌استفاده است. این نوع محتوا‌ها به تصویر برند نیز کمک می‌کنند.

وب‌سایت و لزوم پاسخ به سه پرسش کلیدی

در محتوای وب‌سایت خصوصا برای استارت‌آپ‌ها، شما باید به سه سوال اصلی پاسخ بدهید:

•           من که هستم

•           چه‌کار می‌کنم

•           اینجا چه به دست می‌آورید.

علاوه بر این سعی کنید این پاسخ‌ها را در ۶۰۰ پیکسل بالای سایت که به آن ناحیه طلایی می‌گوییم، قرار دهید. در محتوای سایت سعی کنید هم‌زبانی ایجاد کنید چراکه هم‌زبانی با مخاطب موجب هم‌آوایی و اعتماد می‌شود. البته در این زمینه استفاده از کلمات و جملات به شکل غیررسمی، وابسته به استراتژی و شخصیتی است که برای برند تعریف کرده‌ایم. اگر مخاطبان شما جوانان هستند که خودشان بیشتر از لحن غیررسمی استفاده می‌کنند، شما نیز می‌توانید برای ارتباط بهتر با آن‌ها از این‌ روش استفاده کنید اما اگر مخاطبان شما سازمان‌ها یا افراد تحصیل‌کرده هستند، استفاده از این لحن به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و بهتر است به سراغ لحن‌های رسمی بروید.
مورد دیگری که باید در محتوا سایت به آن توجه کنید، نمایش ارزش‌های کلیدی است. ارزش‌های کلیدی کسب‌وکار خودتان را در همان صفحه نخست سایت به مخاطب نشان دهید.

تصویر دکمه‌های سایت
فراخوانی مخاطبان (CTA) با استفاده از دکمه‌های تعاملی گزینه دیگری است که باید در محتوای سایت مدنظر داشته باشید. قرار دادن دکمه‌های رنگی و بزرگ در سایت کافی نیست و خلاقیت شما در انتخاب کلمات مناسب برای دکمه‌ها، تاثیر بسیار زیادی روی جذب مخاطب دارد. دکمه‌های CTA که در صفحه اول سایت تعریف می‌کنید، باید کاربر را به مرحله بعد هدایت کند و به آن‌ها بگوید که در مرحله بعد چه خدمت ویژه‌ای در انتظار آن‌ها است.
نقاش در رابطه با محتوای بخش اطلاعات جانبی سایت، به شفافیت بخش‌های درباره ما، تنوع در تماس با ما و دقت در راهنما اشاره کرد. در بخش تماس با ما باید تا حد ممکن راه‌های ارتباطی مختلف ازجمله شماره تماس، موبایل، تلگرام، شبکه‌های اجتماعی و هر مورد دیگری که امکان‌پذیر است را در اختیار کاربران قرار بدهید تا آن‌ها به شما اعتماد کنند. یک نام دامنه و سایت نمی‌توانند اعتماد ایجاد کنند، شما برای مخاطب در تاریکی هستید و بهتر است خودتان و تیم را معرفی کنید.

در بخش تماس با ما، برای جلب اعتماد مخاطب انواع روش‌های ارتباطی را بیان کنید و سعی کنید خلاق باشید.

در بخش درباره ما شفاف عمل کنید و خودتان را به‌درستی معرفی کنید. راهنمای سایت به مخاطبی که سر‌در‌گم شده است کمک می‌کند تا به مسیر درست بازگردد و سعی کنید این بخش را تا حد ممکن به زبان ساده بنویسید چراکه کاربری که از راهنمای سایت استفاده می‌کند، نتوانسته از سرویس شما استفاده کند.

فر‌آیند تولید محتوا

فر‌آیند تولید محتوا

نوشتن کار سختی است اما با تمرین راحت می‌شود. نوشتن خود را با یک ایده شروع کنید، طرح کلی خود را مشخص کنید که قرار است چه مفهوم و طرحی را در قالب متن، عکس یا ویدیو پیاده‌سازی کنید. سپس درباره محتوا‌های دیگر و منابعی که در این زمینه وجود دارد تحقیق کنید و کلید‌واژه‌های مرتبط با آن را تعیین کنید.
مکان انتشار، سومین مرحله در فرآیند تولید محتوا است و باید در این مرحله مکان توزیع محتوا، کاربران و سرعت را در نظر داشته باشید. محتوای تولیدشده ممکن است به سمت مخاطب ارسال شود مانند محتوای تولیدشده در خبرنامه یا شبکه‌های اجتماعی که در سمت کاربر خوانده می‌شوند، نوع دیگر محتوایی است که کاربر به سایت شما مراجعه کرده و محتوا را مطالعه می‌کند.
فاز بعدی فرآیند تولید محتوا بخش تولید است. مشخص می‌کند مطلب شما قرار است تالیف شود یا ترجمه. معمولا این‌گونه تصور می‌شود که فاز تولید سخت‌ترین بخش کار است اما اگر فازهای قبلی به‌درستی انجام شوند، تولید محتوا کار ساده‌ای خواهد بود. برای راحت‌تر شدن مرحله تولید محتوا، ابتدا مطلب را بسیار ساده بنویسید و در این مرحله به‌هیچ‌عنوان به فکر پیچیدگی کلمات نباشید. سپس آن را تبدیل به یک نسخه محاوره‌ای کنید و برای یک شخصیت فرضی محتوا را تعریف کنید و دوباره آن را بنویسید. در مرحله آخر به نوشته خود شکل دهید و محاوره را تبدیل به نوشتار کنید. اگر از دایره لغت گسترده‌ای برخوردار نیستید، ساده بنویسید. به دنبال استفاده از کلمات سنگین نباشید.
اگر واقعا ایده‌ای برای تولید محتوا ندارید، کمی جستجو کنید و ببینید دیگران در این رابطه چه نوع محتوایی تولید کرده‌اند، اما هرگز کپی‌برداری نکنید و سعی کنید محتوای انحصاری خودتان را بنویسید. جزییات را شرح دهید، نقاط قوت محصول یا خدمات را بنویسید، حاشیه روی نکنید، محتوا را باز‌خوانی و بلند خوانی کنید که متوجه روان بودن ریتم متن شوید. سپس مطلب را بازنویسی کنید که این بازنویسی در دفعات اول تولید محتوا می‌تواند تا ده بار تکرار شود.
پس از تولید محتوا باید عوامل دیگری ازجمله زمان انتشار را در نظر داشته باشید، محتوایی که در اول صبح منتشر می‌شود با محتوای آخر شب متفاوت است. جریان‌ها و رقبا عامل دیگری هستند که می‌تواند موفقیت یا شکست شما را در محتوا تعیین کنند. در محتواهایی که تولید می‌کنید با جریان‌های روز و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، هماهنگ باشید. در بخش ترویج هم اگر محتوایی که شما تولید می‌کنید، محتوای همیشه‌سبز باشد، راحت‌تر بازنشر می‌شود.

لزوم درست‌نویسی
اهمیت درست‌نویسی در این است که مخاطب تصویر درستی از شما می‌گیرد. اگر غلط املایی داشته باشید تصویر برند خراب می‌شود. کار شما در نوشتن زمانی سخت می‌شود که بخواهید بزرگ صحبت کنید و با پیچیدگی کلام تصویری غیرواقعی از خود نشان دهید. اگر نویسنده نیستید به دنبال لفاظی نباشید. ساده و روان روایت کنید.

کاربران اسکن می‌کنند کوتاه بنویسید
نکته بسیار مهمی که در محتوا وجود دارد این است که مخاطبان مطالب شما را نمی‌خوانند بلکه آن‌ها را اسکن می‌کنند. یک صفحه وب با الگویی مانند F خوانده می‌شود که در فارسی برعکس است. به این شکل که مخاطب لید را می‌خواند، سپس صفحه را اسکرول می‌کند و در ابتدای پاراگراف دوم متوقف می‌شود. بخشی از ابتدای پاراگراف را خوانده و دوباره صفحه را پیمایش می‌کند. بر همین اساس به‌صورت متوسط تنها ۱۶ درصد از محتوای وب توسط کاربران خوانده می‌شود. البته دراین‌بین کلمات طلایی که برای چشم کاربر غیرعادی هستند، برجسته یا با نشانه‌هایی مانند «گیومه» مشخص شده‌اند، نظر مخاطب را بیشتر جلب می‌کنند. همچنین سعی کنید مطالب مهم‌تر را در سمت راست و بالای مطلب بیان کنید. کلمات کلیدی را در ابتدای جمله و در ابتدای پاراگراف بنویسید.

درصد خوانده شدن محتوا

بر اساس نمودار بالا، هرچه حجم محتوا بیشتر باشد، درصد کلماتی که خوانده می‌شود نیز کاهش پیدا می‌کند، پس لزوما یک مطلب بلند، مطلب بهتری نیست. در تولید محتوا یک اصل وجود دارد که می‌گوید، مطلبی که یک نویسنده غیر‌حرفه‌ای نوشته است را می‌توان ۵۰ درصد کوتاه کرد.

مخاطبان محتوای وب را نمی‌خوانند، بلکه اسکن می‌کنند. پس تا حد ممکن کوتاه بنویسید.


اجزای محتوا
تیتر، لید، بدنه و نتیجه چهار جز اصلی یک محتوا هستند که در کنار هم یک مطلب کامل را تشکیل می‌دهند. تیتر عبارتی است که به خبر هویت می‌دهد. تیتر بهتر است حداکثر در ۱۲ کلمه و خلاقانه نوشته شود چراکه وقتی مطالب را در شبکه‌های اجتماعی نمایش می‌دهد، اگر تیتر طولانی انتخاب کرده باشید، بخشی از آن را از دست خواهید داد. لید پس از تیتر مهم‌ترین بخش یک مطلب است که شامل نخستین پاراگراف مطلب می‌شود، لید را قاطع، ظریف و عجول بنویسید. بخش اصلی مطلب هم بدنه است که سعی کنید موضوع موردنظرتان را برای کاربر به شکلی راحت و ساده، روایت کنید.

میان‌تیترها و لیست‌ها
برای افزایش میزان خواندن مطالب و جلب‌توجه بیشتر مخاطبان، می‌توانید از میان‌تیتر و لیست‌ها استفاده کنید. میان‌تیتر‌ها، تیتر‌های کوچکی هستند که در وسط مطلب در مورد چند پاراگراف بحثی را باز می‌کنند. میان‌تیتر باعث مکث مخاطب می‌شود که فرصتی دوباره برای جذب مخاطب و رساندن پیام است. همچنین لیست‌ها باعث می‌شود که مخاطب بسیار مختصر و کوتاه و تحت عنوان یک چک‌لیست به موضوعی که می‌خواهد دست پیدا کند. لیست‌ها می‌توانند ترتیبی و با عدد نوشته شوند یا از بولت‌ها استفاده کنید.

تیتر‌‌، جذاب یا توصیفی
یکی از تکنیک‌هایی که برای تیتر نویسی استفاده می‌کنیم، استفاده از عبارت‌هایی است که برای مردم آهنگ، آوا و مفهوم دارد. به‌عنوان‌مثال در تیتر «دست‌های آلوده» مردم نسبت به ترکیب تیتر و عکس واکنش داشتند. همچنین کلمه آلوده خودش بار معنایی منفی دارد و هیچ‌گاه نمی‌توانیم از آن در یک معنای مثبت استفاده کنیم. محتوا را به شکل یک مجموعه ببینید، ممکن است تیتر به‌تنهایی نتواند مفهوم پیام را برساند، اما با عناصر دیگری که در اختیار داریم، می‌توانیم تیتر را تقویت کنیم. در وبلاگ عبارت‌ها و تیترهایی را انتخاب کنید که مردم نسبت به آن حساسیت دارند.
برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) بهتر است که تیترهای خودتان را با کلمات کلیدی شروع کنید. این فرآیند علاوه بر تاثیری که بر SEO دارد، موضوع مهمی هم برای مخاطب است. اگر مطلبی که می‌نویسید موضوع مهمی است، تیتر را به‌صورت کاملا مستقیم بنویسید. مثالی که نقاش در خصوص این موضوع زد خبر ثبت‌نام استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه الکامپ بود. این خبر ذاتا خبر مهمی است پس در تیتر دو کلمه کلیدی اصلی استارت‌آپ و الکامپ را به‌صورت شفاف و در ابتدای تیتر استفاده کنید. برای جذب مخاطب بیشتر می‌توانید سه عنصر عدد، صفت و تحریک برای تیترهای خودتان را بکار بگیرید.

عدد، صفت و تحریک، سه عنصر اصلی در تیترهای کهکشانی


لید‌، دندان کوسه
لید نخستین پاراگراف مطلب است که مانند یک خبر هنگام نوشتن آن باید به شش عنصر مهم چه چیزی، چه زمانی، چه مکانی، چه کسی، چگونه و چرا بر اساس اولویت پاسخ بدهید. زمانی که به این عناصر خبر دقت ‌کنید نوشتن ساده‌تر می‌شود. چند سبک لید‌نویسی داریم: لید جمع‌بندی، نقطه عطف، تصویر‌سازی و احساسات، پیشینه، نقل‌قول، متناقض، قاطع و تکان‌دهنده. به‌عنوان‌مثال در لید جمع‌بندی سعی می‌کنیم چکیده اصلی مطلب را در نخستین پاراگراف مطلب خلاصه کنیم که این شیوه یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های لیدنویسی است و به همان اندازه نسبت به دیگر گزینه‌ها اهمیت کم‌تری دارد. در لید نقطه عطف سعی می‌شود در همان ابتدای مطلب، کار را تمام کنیم. در لیدهای نقل‌قول و پیشینه هم سعی می‌کنیم از جملات شاخص یا اتفاقات قبلی استفاده کنیم.

بدنه، ساده و به‌دوراز تکلف
محتوای بدنه را کوتاه، مختصر و مفید بنویسید. امروزه رسانه‌های زیادی برای نشر محتوا وجود دارند و هزاران نوع محتوا تولید می‌شود. در این مواقع بدنه‌ای باید بنویسید که در فضای کوتاه اصل مطلب را بدون بداهه گویی بیان کند. قبل از شروع به نوشتن، بدنه را بر اساس میان‌تیتر‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید. از زیاده‌گویی و بزرگ‌نمایی دوری‌کنید. راحت بنویسید. جایی که تلاش می‌کنید تا نوشته خود را شاخ‌وبرگ دهید جایی است که باعث از دست رفتن مخاطب شما می‌شود.

فاصله میان‌تیتر و تیتر اصلی
نقاش در پاسخ به فاصله مناسب بین میان‌تیترها و تیترهای اصلی گفت: بستگی به‌جایی که منتشر می‌شود دارد. در دسکتاپ معمولا بعد از هر پیمایش صفحه، دو پاراگراف بالا و پایین می‌رود. ما می‌خواهیم زمانی که چشم مخاطب اسکن می‌کند میان‌تیتر‌ها را قرار دهیم؛ اما در موبایل هر پیمایش تقریبا معادل یک پاراگراف است، درنتیجه در این محیط لازم است از میان‌تیترهای بیشتری استفاده کنیم.

محتوا برای کسب‌و‌کار
اگر فروشگاه آنلاین هستید دانا باشید
مردم از فروشندگان کالا می‌پرسند پس سعی کنید در فروشگاه‌های آنلاین شخصیت دانا داشته باشید. به‌عنوان‌مثال برای فروش یک خودکار معمولی می‌توانید مخاطب را از ویژگی‌های نتیجه خرید خودکار، نتیجه استفاده از این سرویس و نتیجه این تصمیم باخبر کنید. برای این منظور می‌توانید از توصیف‌های ساده‌ای مانند روان بودن، پررنگی و سبک بودن صحبت کنید؛ اما وقتی وارد جزئیات بیشتر و تخصصی‌تر می‌شوید، نه‌تنها مخاطب به شما بیشتر اعتماد می‌کند، بلکه به برند خودتان هم خدمت می‌کنید. با اشاره به جزییات، تصمیم‌گیری مخاطب برای خرید راحت‌تر می‌شود و تحریک بیشتری نسبت به خرید محصول پیدا می‌کند؛ مثلا به جنس بدنه و دلیل روان بودن این خودکار اشاره کنید. محتوا بر اساس واقعیت‌ها، عدد و ارقام و نسبت‌ها بیان کنید و قدرت مقایسه، تحلیل و انتخاب به مخاطب بدهید.
این دانایی صرفا محدود به بخش نقد و بررسی نمی‌شود و می‌توانید در سایر بخش‌ها ازجمله وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی هم دانایی خودتان را حفظ کنید.
مردم از فروشنده می‌پرسند، پس شخصیت دانایی داشته باشید.

برای تولید محتوا در فروشگاه‌های آنلاین روی نظر خریداران تمرکز کنید، مزایایی که کاربران با استفاده از این انتخاب به دست می‌آورند را تقویت کنید، از تعریف و تمجید بی‌جا خودداری کنید و توجه داشته باشید که کلماتی که شما برای معرفی و بررسی محصول انتخاب می‌کنید، تصورات خریداران را می‌سازد؛ اما نکته مهمی که در تولید محتوا وجود دارد، این است که مخاطب را فریب ندهید، فریب نقطه سقوط کسب‌و‌کار است.
مخاطب را فریب ندهید، فریب نقطه سقوط کسب‌و‌کار شما است




تجربه سایت دیجی‌کالا
اظهار‌نظر‌ها چه مثبت و چه منفی به هراندازه که بیشتر باشد در انتخاب‌ها تاثیر می‌گذارد. بیان تجربه خرید کاربران باعث اعتماد‌سازی برای برند شما می‌شود. این دقیقا همان تکنیکی است که دیجی‌کالا در سال ۸۶ از آن استفاده کرد. دیجی‌کالا در ابتدای شروع کار، قدرت آگاهی به مخاطبان می‌داد و در صفحه اصلی انواع پیام‌ها ازجمله نقدوبررسی، جدیدترین نقد و بررسی‌ها و تالار گفتگوها را برای آگاهی به مخاطبان و مشارکت هرچه بیشتر آن‌ها در سایت، در معرض نمایش گذاشته بود.

تهیه مدیا کیت یا بسته‌های رسانه‌ای
در مدیا کیت سعی ما بر این است که تمام اطلاعاتی که در خصوص یک محصول در اختیار داریم را در قالب یک مجموعه‌ که شامل ویژگی‌های محصول، سازنده، عکس، فایل راهنما، فایل آموزشی، جزییات، نمودار‌ها می‌شود، تهیه و در اختیار مصرف‌کنندگان یا نمایندگان قرار بدهیم. در فروشگاه‌ اینترنتی خود می‌توانید از این بسته‌ها برای انتخاب راحت‌تر محصولات توسط مشتریان استفاده کنید. در کسب‌وکارهای دیگر به‌جز فروشگاه اینترنتی هم می‌توان این بسته‌های رسانه‌ای را تهیه کرد. به‌عنوان‌مثال اگر رسانه‌ای بخواهد از شما گزارشی تهیه کند یا مطلبی بنویسد، نیاز به یک سری اطلاعات اولیه، تصاویر محیط کسب‌وکار، تصاویر افراد موسس و سایر اطلاعات عمومی دارد که می‌توانید این اطلاعات را در قالب یک مدیاکیت در بخش ارتباط با ما در سایت خودتان قرار بدهید. مدیا کیتی که برای نمایندگان تهیه می‌کنید به برخی سوالات خریداران نیز پاسخ می‌دهند.

بلاگ
اهمیت بلاگ در این است که برای شما علاوه بر تصویر برند، تعهد، اعتماد و وفاداری را می‌سازد. یکی از بخش‌های مهم در بلاگ، راهنمای خرید است. شما می‌توانید در این بخش از چگونگی فرآیند خرید و پارمترهای مهم در انتخاب بنویسید. همچنین در بخش بلاگ می‌توانید محتواهای دیگری ازجمله نمونه‌های موفق، داستان برند، موضوعات مشابه و تحلیل موضوعات مرتبط را در نظر داشته باشید. ویژگی مهم‌ دیگر بلاگ علاوه بر کمک به مشتری و جلب اعتماد آن‌ها، بهبود SEO و کمک به موتورهای جستجو است که برای کسب‌وکار شما خیلی می‌تواند مفید باشد.
اهمیت بلاگ در این است که برای شما علاوه بر برند، تعهد، اعتماد و وفاداری را می‌سازد.


کلمه‌ها

کلمه‌های جادویی
نقاش ضمن اشاره به کلمه‌های جدول بالا گفت: ما بر اساس A/B تست‌هایی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که مخاطبان ایرانی به این کلمات واکنش بیشتری نشان می‌دهند و درنتیجه در هنگام تولید محتوا می‌توانید از این کلمه‌ها برای ترغیب بیشتر مخاطبان استفاده کنید.

سئو و محتوا
محتوای با کیفیت چیست؟ از نظر گوگل محتوایی با کیفیت است که بتواند جواب مخاطبان را بدهد. گوگل معتقد است کاربران از من سوال می‌پرسند، اگر محتوای شما بتواند به این سوالات پاسخ بدهد، من شما را پیشنهاد می‌دهم. در تولید محتوا سعی کنید از کلمات و کلیدواژه‌های مرتبط با کسب‌وکار خودتان استفاده کنید و این کلمات را در جای مناسب تکرار کنید. تراکم کلمات کلیدی اهمیت گذشته را ندارد پس نیازی به زیاده‌روی نیست.

گوگل در خدمت محتوا
گوگل برای کمک به فرآیند تولید محتوا دو سرویس Google Adwords و Google trends را معرفی کرده است. به کمک سرویس گوگل ادورز می‌توانید کلیدواژه‌های مرتبط با کسب‌وکار خودتان را مشاهده و کلمات بهتری برای محتوا انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال با جستجو کلمه استارت‌آپ در این سرویس، کلید‌واژه‌های صندوق سرمایه‌گذاری، تجارت اینترنتی، کارآفرینان، کارآفرینان موفق، شهر‌های ایران پیشنهاد داده می‌شود که می‌توانید با به کار بردن این کلمه‌ها در محتوای وب‌سایت خودتان، ترافیک بیشتری به دست بیاورید. البته این گزینه بیشتر برای برنامه‌ریزی تبلیغات در گوگل ایجاد شده است بااین‌حال برای شناسایی کلمات مرتبط با جستجوی کاربران نیز مناسب است.
سرویس دیگری که گوگل برای تولید محتوا ارایه کرده است، گوگل ترندز است، به کمک این سرویس می‌توانید میزان جستجوی هر یک از کلمات مشاهده و با کلیدواژه‌های دیگر مقایسه کنید. به‌عنوان‌مثال با بررسی کلمات مرتبط با فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان دریافت که مردم بیش از آن که فروشگاه اینترنتی را جستجو کنند، دیجی‌کالا را جستجو می‌کنند و در بین خرید اینترنتی و فروشگاه اینترنتی هم، خرید اینترنتی بیشتر جستجو می‌شود. با این قدرت مقایسه‌ می‌توانید وزن کلمات را در محتوای مرتبط با کسب‌وکار خودتان ارزیابی کنید.

شبکه‌های اجتماعی
در شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار شما با جزئیات سنجیده می‌شوید. اگر بدون داشتن یک استراتژی مشخص وارد شبکه‌های اجتماعی شوید و بدون توجه به جزئیات فقط محتوا تولید کنید، مردم در مورد شما قضاوت و تصویرسازی می‌کنند. کاربران محتواهایی که شما در شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کنید را می‌خوانند، تحلیل می‌کنند، قضاوت می‌کنند و بر اساس آن در مورد شما حکم می‌دهند.
کاربران پیام‌های احساسی و مثبت را بیشتر در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌کنند به‌طوری‌که بر اساس تحقیقات انجام‌شده، حدود ۲۵ درصد از پست‌های احساسی و مثبت توسط کاربران بازنشر می‌شوند اما این درصد در پیام‌های منفی به یک درصد کاهش پیدا می‌کند؛ پس در شبکه‌های اجتماعی همیشه این اصل را در نظر داشته باشید که «مثبت و روبه‌جلو» حرکت کنید. با نگاه مثبت و امید به آینده تاثیر بیشتری روی مخاطب خواهید داشت.
در شبکه‌های اجتماعی همیشه این اصل را در نظر داشته باشید، مثبت و روبه‌جلو حرکت کنید.

حافظه کوتاه‌مدت انسان‌ها فقط هشت ثانیه است و شما پس از هشت ثانیه محتواهایی که خوانده‌اید را به یاد نخواهید آورد. پس در شبکه‌های اجتماعی در کنار حجم بالای محتوایی که تولید می‌شود، محتواها خیلی سریع خوانده و خیلی سریع‌تر فراموش می‌شوند. البته این بدان معنی نیست که شبکه‌های اجتماعی اثری روی مخاطب ندارد بلکه در حافظه کاربر به شکل غیرمستقیم ثبت می‌شود اما شما به شکل مستقیم نمی‌توانید محصولات یا خدمات خودتان را از طریق این کانال‌ها به مخاطب تحمیل کنید. همچنین به دلیل حجم بالای محتوا در این شبکه‌ها، نیمه‌عمر محتوا در توییتر سه ساعت و در فیس‌بوک تنها پنج ساعت است یعنی پس از گذشت این مدت‌زمان، آن‌قدر محتوای جدید تولیدشده است که دیگر شانس دیده شدن محتواهای شما به کم‌تر از ۵۰ درصد رسیده است. نتیجه این است که محتوای شما علاوه بر اینکه باید کوتاه و ساده باشد تا در زمان اندکی خوانده شود، باید در کانال درستی نیز به نمایش گذاشته شود. اگر مخاطب هدف را درست شناسایی نکنید، پیام شما به‌سرعت از بین می‌رود.
نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که شبکه‌های اجتماعی یک هویت زنده و پویا هستند که باید در آن با مخاطبان تعاملی دوسویه داشته باشید و از کاربران بازخورد دریافت کنید. همچنین شما به کمک این بستر می‌توانید مشکلات و خرابکاری‌هایی که در سایر بخش‌ها مرتکب شده‌اید را به ترمیم کنید.
برای افزایش بازدید شبکه‌های اجتماعی خودتان می‌توانید از افراد موثری که در آن شبکه‌ها حضور دارند برای معرفی خودتان استفاده کنید. همچنین حتما پیش از ورود به شبکه‌های اجتماعی، نحوه کار کردن با آن را آموزش ببینید و از ابزارهایی مانند @، # و ایموجی‌ها برای تعامل بیشتر با مخاطبان استفاده کنید.

تلگرام، کاربر بیشتر یا تخصصی‌تر
در تلگرام هر چه محتوای بیشتری تولید کنید، کاربران بیشتری هم به دست خواهید آورد و با تولید روزانه یک یا دو پست نمی‌توانید به چند صد هزار کاربر دست پیدا کنید و با کانال‌های فعال در این زمینه رقابت کنید؛ اما برای کاربران تخصصی شما باید حتما محتوای تخصصی که موردنیاز آن کاربر است را تولید و در زمان مناسب در اختیارش قرار بدهید.
اگرچه برای حضور در شبکه‌های اجتماعی چک‌لیست‌های استانداردی عرضه شده است اما میزان تولید محتوا و نحوه مشارکت شما در این شبکه‌ها تا حد زیادی به کسب‌وکار شما وابسته است. به‌عنوان‌مثال اگر شما یک برند کت‌وشلوار هستید و هرروز به‌صورت مداوم در شبکه‌های اجتماعی محتوا تولید می‌کنید، این کار لزوما به تقویت کسب‌وکار شما کمک نمی‌کند.
ضریب نفوذ تلگرام در ایران به حدی گسترده است که هر محتوایی در آن تولید کنید، می‌توانید بخشی از سهم بازار را به دست بیاورید. ازاین‌رو در این‌گونه کانال‌ها، روش‌های تبلیغات و توسعه بازار اولویت بیشتری نسبت به تولید محتوا دارد.
تولگرام ابزاری کاربردی است که به شما برای مدیریت کانال‌های تلگرامی کمک می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید پست‌ها را زمان‌بندی کنید و در ساعت مشخص منتشر کنید. همچنین با استفاده از دسته‌بندی که برای کانال‌های تلگرامی در نظر گرفته شده است، می‌توانید تبلیغات مرتبط با کسب‌وکار خودتان در سایر کانال‌های تلگرامی انجام بدهید.

اینستاگرام، بهترین ابزار تقویت برند
برای حضور در شبکه اینستاگرام باید تمرکز ویژه‌ای روی محتوای بصری داشته باشید. اینستاگرام تصویری از برش یک‌لحظه است که مردم نسبت به آن حس دارند و یک عامل احساسی موجب شده است که آن تصویر را با دیگران به انتشار بگذارند. در چنین فضایی تاثیر بر تصمیم‌گیری مخاطب کار دشواری است. شاید بتوان از آن به‌عنوان یک کانال تبلیغات استفاده کرد اما لزوما به معنی یک روش صحیح برای فروش کالا یا خدمات نیست. نمونه موفقی از کمپین‌های اینستاگرامی که می‌توان نام برد، کمپین بیسکوییت گرجی است. این برند از سال‌ها پیش وجود داشته و همه آن را می‌شناسند اما به کمک محتوای جذابی که تولید می‌کند در پی تقویت و یادآوری برند گرجی در ذهن مخاطبان است.

ایمیل، کم‌ترین هزینه در برابر بیشترین بازدهی
خبرنامه ایمیلی در بین ابزارهای مارکتینگ نه‌تنها کم‌ترین هزینه را داشته است بلکه بیشترین خروجی را دارد. در ایمیل، کیفیت محتوا مهم‌ترین پارامتر است و در رتبه‌های بعدی بخش‌بندی ایمیل و موضوع قرار گرفته‌اند. در ایمیل سعی کنید محتوای آموزشی و آگاهی‌دهنده تولید کنید و به‌جای فروشنده، نقش معلم را بازی کنید.
ایمیل یک فضای کاملا شخصی است و کاربران برای ورود به آن رمز وارد می‌کنند، پس افراد در هنگام مطالعه محتوای ایمیل در شخصی‌ترین فضای خودشان قرار دارند. در ایمیل‌ها شخصیت انسانی داشته باشید، کاربر را خطاب قرار بدهید و اگر لازم است کاربر با شما تعاملی داشته باشد، برای ارتباط شخصیتی انسانی تعریف کنید.
کاربر برای دریافت ایمیل‌ها عضو خبرنامه شده است و خودش درخواست داده است که ایمیل‌های شما را دریافت کند، پس در این شرایط کاربر را غافل‌گیر نکنید و حتما برای ارسال ایمیل‌های خودتان زمان‌های مشخصی را در نظر بگیرید. برای ارسال ایمیل دو بازه زمانی مناسب داریم، ساعت ۱۱ تا ۲ ظهر و ساعت ۸ تا ۱۱ شب.
سوتیتر: در خبرنامه‌های ایمیلی خودتان کاربر را غافل‌گیر نکنید و حتما در زمان‌های مشخص محتواهایی که کاربر نیاز دارد را در اختیارش قرار بدهید.

تناسب هزینه و کارایی در دیجیتال مارکتینگ
سایت MarketingCharts در گزارشی که منتشر کرده، روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال نسبت هزینه به کارایی را مقایسه کرده است. در این گزارش ایمیل درعین‌حال که کم‌ترین هزینه را داشته است، بیشترین بازدهی را با ۵۴ درصد به خود اختصاص داده است. در رتبه‌های بعدی سایت و بلاگ و SEO قرار گرفته‌اند؛ اما در طرف مقابل ابزارهای دیگری مانند پیامک وجود دارد که نسبت هزینه به کارایی آن ۳۴% به ۹% است. پس اگر شما در فرآیند بازاریابی محدودیت بودجه دارید، بهتر است سراغ ابزارهایی بروید که هزینه کم‌تری را در کنار کارایی بیشتر ارایه می‌کنند.

استقبال گسترده مخاطبان از کارگاه تولید محتوا
استقبال گسترده مخاطبان از کارگاه تولید محتوا
باید از محتوا در خدمت برند استفاده کنیم
باید از محتوا در خدمت برند استفاده کنیم
برای بخش ارتباط با ما راه‌های ارتباطی مختلفی را در نظر بگیرید
برای بخش ارتباط با ما راه‌های ارتباطی مختلفی را در نظر بگیرید
برای برند خودتان صدا و لحن مشخص کنید
برای برند خودتان صدا و لحن مشخص کنید
برندها با کلمات شاخص شناخته می‌شوند
برندها با کلمات شاخص شناخته می‌شوند
دانایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شما در فروشگاه آنلاین است
دانایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شما در فروشگاه آنلاین است
شرکت‌کنندگان در کارگاه، صفت‌های خودشان را برای یک برند فرضی بیان کردند
شرکت‌کنندگان در کارگاه، صفت‌های خودشان را برای یک برند فرضی بیان کردند
کارگاه تولید محتوا ویژه استارت‌آپ‌ها
کارگاه تولید محتوا ویژه استارت‌آپ‌ها
مشارکت مخاطبان برای تعیین یک ویژگی‌های یک برند فرضی
مشارکت مخاطبان برای تعیین یک ویژگی‌های یک برند فرضی
مهم‌ترین نکته در خبرنامه‌های ایمیلی کیفیت محتوا است
مهم‌ترین نکته در خبرنامه‌های ایمیلی کیفیت محتوا است
نحوه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
نحوه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
۲۰.۳۴MB اصول کلی تولید محتوا و محتوا برای برندسازی
۴۰.۸MB محتوا در خدمت برندسازی
۲۷.۶۶MB تحریک مخاطب با محتوا
۳۵.۸۹MB محتوای وب‌سایت
۲۹.۸۴MB فرآیند تولید محتوا
۱۷.۰۶MB درست‌نویسی و تحلیل رفتار کاربران نسبت به محتوا
۱۲.۳۱MB اجزای محتوا (تیتر، لید، بدنه و نتیجه)
۷۱.۴۶MB اجزای اصلی محتوا (تیتر، لید، بدنه و نتیجه)
۵۸.۵۹MB محتوا در کسب‌وکار
۲۶.۵MB بسته‌های رسانه‌ای و بلاگ
۱۵.۵۲MB سئو و ابزارهای گوگل برای تولید محتوا
۵۶.۸۶MB استراتژی محتوا در شبکه‌های اجتماعی
۲۱.۱۸MB تولید محتوا در ایمیل و پیامک
نسخه صوتی بخش اول کارگاه را گوش دهید ۲۷.۵۹MB
نسخه صوتی بخش دوم کارگاه را گوش دهید ۴۳.۰۶MB