fa-IR
گزارشی از دومین رویداد اینوتک سلامت

گزارشی از دومین رویداد اینوتک سلامت

اینوتک سلامت یک رویداد کار‌آفرینی و فناوری اختصاصی در حوزه سلامت است که برای دومین بار در کشور به میزبانی مرکز رشد فناوری سلامت ابن‌سینا، در تاریخ ۱۹ الی ۲۱ آبان ماه، با هدف شکل‌گیری و توسعه اکوسیستم کارآفرینی در حوزه سلامت برگزار شد.

واژه اینوتک از مخفف‌سازی چهار کلمه ایده‌پردازی، نوآوری، توانمندسازی و کار تیمی تشکیل شده است. دکتر لادن گیاهی، معاون فناوری مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا با اشاره به اهمیت رویداد اینوتک گفت: افراد متخصص در حوزه سلامت مخصوصا در زمینه زیست‌فناوری و یا بایو‌تکنولوژی که در دانش خود متخصص هستند، برای توسعه کسب‌و‌کار و خلق ثروت باید مسیر زیادی را طی کنند. برای این کار باید بین فعالان کسب‌و‌کار و افراد متخصص در زمینه سلامت ارتباط برقرار شود. هدف اینوتک برگزاری رویدادی نتیجه‌محور به‌منظور شبکه‌سازی و رفع نواقص و کمبود‌های فنی و تخصصی در حوزه سلامت است.

مخاطبان رویداد اینوتک
در این رویداد شرکت‌های فناور، تیم‌های علاقه‌مند به کارآفرینی و صاحب ایده، مراکز رشد حوزه سلامت و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و پارک‌های علم و فناوری، سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت کردند. روزبه شاهرخی مشاور دومین رویداد ملی اینو‌تک سلامت گفت: در این رویداد ۲۰۰ شرکت‌کننده در قالب ۴۵ تیم حضور داشتند که ۱۳ تیم در مرحله ایده و ۳۲ تیم در فاز ارایه محصول، نمونه محصول یا در حال نیمه‌صنعتی شدن قرار داشتند. این تیم‌ها در روز ۲۱ آبان با ارائه ایده‌های خود در حضور سرمایه‌گذاران، به رقابت با یکدیگر پرداختند و تیم‌های مختلفی در زمینه‌هایی همچون تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، آرایشی‌و‌بهداشتی، فناوری‌اطلاعات سلامت، زیست فناوری و فرآورده‌های دارویی حضور داشتند.

معیارهای انتخاب تیم‌های برتر، انتظارات اصلی سرمایه‌گذاران از یک فرد کارآفرین بود که این معیارها شامل اعضای تیم، کار تیمی، شناسایی درست مشکل، شناسایی بازار هدف، شناسایی ویژگی‌ها و ریسک بازار، نو‌آوری در محصول و فناوری محصول ارایه شده بود. شاهرخی در خصوص طراحی این رویداد گفت: نه تنها صاحبان ایده، بلکه کسانی که در حوزه تجهیزات پزشکی، توان‌بخشی، فراورده‌های دارویی، زیستی، حوزه فناوری‌اطلاعات‌ سلامت و گردشگری سلامت فعالیت می‌کردند، و حداقل یک نمونه محصول اولیه داشتند، می‌توانستند در این رویداد شرکت کنند. هدف این رویداد افزایش توانایی شرکت‌کنندگان در زمینه دانش، توانایی، مهارت و انگیزه بود. این رویداد بستری برای شبکه‌سازی شرکت کنندگان با افراد کلیدی در حوزه سلامت بود.

بخش‌های مهم این رویداد

دومین رویداد اینوتک از چند بخش اصلی تشکیل شده بود که یک بخش آن ایده‌پردازی توسط صاحبان صنایع و شرکت‌کنندگان بود. بخش دیگر به برگزاری کارگاه‌های آموزشی کاربردی جهت توانمند‌سازی تیم‌ها توسط کارآفرینان موفق اختصاص داشت که هدف آصلی آن، آموزش صحیح و عملی مخاطبان به‌منظور راه اندازی یک کسب‌وکار از مرحله ایده تا محصول بود. همچنین فعالیت گروهی در قالب تیم‌های مختلف جهت استفاده از نکات آموزشی کارگاه‌ها بخش دیگری که بود در این رویداد انجام شد. در پایان رویداد نیز گروه‌های برتر توسط هیات داوران انتخاب و عقد قرارداد با صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران انجام شد. در این رویداد علاوه‌بر سمرایه‌گذاران حوزه سلامت و پزشکی، از حوزه‌های گردشگری و فناوری‌اطلاعات هم سرمایه‌گذارانی حضور داشتند. فرآیند انتخاب تیم‌های برتر هم به این شکل صورت پذیرفت که یک هفته پیش از شروع رویداد، ایده‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده شد و آن‌ها یک هفته برای بررسی طرح‌ها فرصت داشتند.
 

پنل‌‌های تخصصی

دکتر لادن گیاهی در خصوص پنل‌های تخصصی که در این رویداد برگزار شد، گفت: در پنل‌ها سعی ما ترکیبی از حضور دو بخش خصوصی و دولتی بود. مثلا اگر بحثی در مورد فرآورده‌های دارویی و زیستی وجود داشت، قسمتی را برای بیان تجربیات موفق بخش خصوصی قرار دادیم و بهترین‌های کشور در این زمینه داستان موفقیت خود را گفتند. بخشی هم برای آشنایی با قوانین و افراد کلیدی این حوزه در نظر گرفته شده بود.

در این رویداد چندین پنل‌ تخصصی در حوزه سلامت تشکیل شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فرصت‌ها و چالش‌های کارآفرینی در گردشگری سلامت
  • فرآورده‌های دارویی و زیستی (از ایده تا محصول)
  • حقوق مالکیت فکری
  • نمونه محصول تا بازار در تجهیزات پزشکی
  • فناوری اطلاعات سلامت
  • دانشگاه نسل سوم و کارآفرین
  • مدل‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری ویژه کسب‌و‌کار‌های نو‌پا و فرآورده‌های دارویی و زیستی (تجربه‌های موفق در زمینه بیوتکنولوژی)


کارگاه‌ها

کارگاه‌های این رویداد شامل بحث‌های عمومی کارآفرینی و موضوعات تخصصی حوزه سلامت بود. نحوه ارائه ایده به سرمایه‌گذار، آشنایی با فضای کسب‌و‌کار‌های نو‌پا حوزه سلامت، تجهیزات پزشکی از ایده تا محصول، بازاریابی تخصصی حوزه سلامت، برنامه کسب‌و‌کار و طرح توجیهی و دفاع از آن، ارزش‌گذاری ایده و محصول، اصول و فنون مذاکره را شامل می‌شد.

دکتر گیاهی گفت: کار تیمی در کشور ما سخت است. تاکید ما در برگزاری این رویداد انجام کار تیمی به صورت سه جانبه و با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه، دانشگاه بهزیستی و پژوهشگاه ابن‌سینا بود و مدل برگزاری این رویداد در کشور  یک الگو از کار تیمی است.


ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔان ﺟﺸﻨواره

در دومین رویداد اینوتک، تیم‌های برتر در چند بخش شامل ایده‌های برتر، نمونه اولیه برتر و محصول نیمه‌صنعتی معرفی شدند که در ادامه می‌توانید لیست کامل تیم‌های برنده را مشاهده کنید:

ایده‌های برتر

تیم راحت دارو (ایده نرم‌افزار دریافت خدمات و اطلاعات دارویی)

تیم تم درمانی (ایده نرم‌افزار تم درمانی معنوی با میانجی دستگاه بیوفیدبک)

تیم رهیار (ایده نرم‌افزار کمکی برای ترک عادات بد از جمله اعتیاد با استفاده از تکنیک‌های روان‌شناختی)

 

نمونه اولیه برگزیده

تیم هوش مصنوعی سینا (تولید نمونه اولیه شبیه‌ساز جراحی لاپاروسکوپی)

 

جایزه ویژه نمونه محصول اولیه

تیم علوم پزشکی هرمزگان (تولید نمونه اولیه شبیه‌ساز وزن در تصویربرداری پزشکی)

آستین یار (تولید نمونه اولیه تجهیزات کمک‌رسانی به معلولین حرکتی)

 

جایزه ویژه محصول نیمه صنعتی

تیم پارس سینا یاخته (تولید جنین منجمد تعیین جنسیت شده گاو)


گفتگو با یکی از ایده‌های ﺑﺮﺗﺮ اینوتک

ایده تیم رهیار در رابطه با ساختار‌های روانشناسی و رفع مشکلات مرتبط با این حوزه است. این تیم نرم‌افزار کمکی به منظور تغییر عادات ایجاد کرده است که با ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ تکنیک‌های‌‌‌ ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎختی سعی در تغییر عادات فرد یا به‌وجود آمدن عادات جدید دارد. تیم رهیار متشکل از دانشجویان مهندسی برق گرایش بیوالکتریک، روان‌شناسی و کامپیوتر است که سه ماه پیش در یک ‌رویداد در دانشگاه تهران باهم آشنا شده‌اند و ایده از همانجا شکل گرفته است. یکی از اعضای تیم رهیار تجربه شرکت در اولین رویداد اینوتک را داشته است، از نظر او شرکت در اینوتک فرصت خوبی برای کسب تجربه است. تیم رهیار معتقد است شرکت در این رویداد و انجام کارهای تیمی، به فرآیند سرعت می‌بخشد و انگیزه را بالا می‌برد. با تقسیم وظایف انجام شده در تیم، تعدادی روی محتوا، راه‌کارها و روش‌های روانشناسی تمرکز داشتند، تعدادی بازار‌سنجی انجام داده‌اند، نرم‌افزار‌های مشابه به رهیار را پیدا کرده‌ و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند و خلا‌هایی که در این نرم‌افزار‌ها دیده می‌شد را پوشش داده‌اند. نمونه خارجی این نرم‌افزار habitrol است.

 

 

برگزاری کارگاه نحوه ارائه ایده به سرمایه‌گذار توسط احمد‌رضا مسرور
برگزاری کارگاه نحوه ارائه ایده به سرمایه‌گذار توسط احمد‌رضا مسرور
حضور شرکت‌های فناور، تیم‌های علاقه‌مند به کارآفرینی و صاحب ایده، ، سرمایه‌گذاران خطر‌پذ
حضور شرکت‌های فناور، تیم‌های علاقه‌مند به کارآفرینی و صاحب ایده، ، سرمایه‌گذاران خطر‌پذ
برگزاری کارگاه تخصصی حوزه سلامت
برگزاری کارگاه تخصصی حوزه سلامت
کارگاه نحوه ارائه ایده توسط روزبه شاهرخی
کارگاه نحوه ارائه ایده توسط روزبه شاهرخی
شبکه‌سازی شرکت‌کنندگان
شبکه‌سازی شرکت‌کنندگان
منتورینگ تخصصی در حوزه سلامت
منتورینگ تخصصی در حوزه سلامت
مشاوره تیم‌ها توسط منتور‌ها جهت ارائه
مشاوره تیم‌ها توسط منتور‌ها جهت ارائه