دومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود

دومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود

دومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای فرصت‌ها و چالش‌ها، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۲۷ تا ۲۹ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

بازی‌های رایانه‌ای، هنر هشتم دنیای امروز است که با بهره‌گیری از عناصر روانشناسی، جامعه‌شناسی، هنری و فنی، به‌عنوان یک رسانه-صنعت-هنر جایگاه خود را تثبیت کرده و در جایگاه رسانه‌ای مؤثر، فراگیر و استراتژیک و صنعتی ثروت آفرین و سودآور قرارگرفته است.

در کنار بازی‌های سرگرم‌کننده، بازی‌های جدی (Serious Games) در درمان، آموزش، تبلیغات و فرهنگ‌سازی جایگاه ویژه‌ای یافته‌ و با اقبال فزاینده‌ای مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر، فراگیر شدن دور از انتظار بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های اخیر، اذهان پژوهشگران حوزه‌ی فرهنگ، اجتماع و سلامت را متوجه آسیب‌های بالقوه این پدیده‌ی نوین دنیای فناوری اطلاعات نموده است که باید موردبررسی دقیق قرار گیرد.

در پی برگزاری موفق اولین کنفرانس ملّی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» در بهمن ۱۳۹۴ که با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در دانشگاه اصفهان برگزار شد، نیاز کشور به تقویت پژوهش در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای و اتخاذ رویکردی علمی در بررسی بازی‌های رایانه‌ای از دیدگاه‌های فنی، هنری، تجاری، فرهنگی، دینی، اخلاقی، آموزشی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و نیز سلامت بیش‌ازپیش نمایان شد.

دانشگاه اصفهان در راستای رسالت خود در تقویت زیرساخت‌های پژوهش، آموزش و کارآفرینی در حوزه فناوری‌های نوین، «مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای» و دبیرخانه‌ی دائم کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» را راه‌اندازی کرد و با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، دومین دوره‌ این کنفرانس را در تاریخ ۲۷ تا ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ برگزار خواهد کرد.

هدف اصلی این کنفرانس، فراهم آوردن فرصتی برای هم‌اندیشی و ارتقاء همکاری میان متخصصان حوزه‌های مختلف مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای و سامان‌دهی پژوهش‌های بین‌رشته‌ای در این حوزه است. نگاه ویژه این دوره کنفرانس به بازی‌های جدی (کاربردها، رویکردها و افق پیش رو) خواهد بود.

محورهای این کنفرانس تحلیل روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و فرهنگی؛ کاربردهای آموزشی، درمانی، تبلیغاتی و فرهنگ‌سازی؛ فرآیند توسعه و مدل کسب‌وکار، فناوری‌های مطرح در تولید و توسعه؛ تحلیل زیبایی‌شناختی هنری و سایر محورهای فنی، هنری و علوم انسانی مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای با نگاهی ویژه به بازی‌های جدی است.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری، مهلت ارسال مقالات به این کنفرانس ۱۵ آذرماه ۹۵، اعلام نتایج داوری اول بهمن‌ماه ارسال مقالات نهایی ۱۰ بهمن‌ماه سال جاری خواهد بود.