fa-IR
شتاب‌دهنده آواتک دوره «آواکمپ» را به رایگان برای استارت‌آپ‌ها برگزار می‌کند

شتاب‌دهنده آواتک دوره «آواکمپ» را به رایگان برای استارت‌آپ‌ها برگزار می‌کند

در اکوسیستم‌های استارت‌آپی، شتاب‌دهنده‌ها نقش پررنگی را بر عهده‌دارند. این مجموعه‌ها با امکانات و دانشی که در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند، نقطه شروعی محسوب می‌شوند برای کسانی که می‌خواهند ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنند و در آینده کسب‌وکاری موفق را شکل دهند.

در کشور ما نیز هم‌زمان با گسترش فرهنگ استارت‌آپی، مدتی می‌شود که شتاب‌دهنده‌ها نیز در حال رشد و شکل‌گیری هستند. از آواتک می‌توان به‌عنوان یکی از اولین مجموعه‌هایی یادکرد که برای نخستین بار مفهوم شتاب‌دهنده را وارد فضای استارت‌آپی کشور کردند.

بنا بر اعلام مسئولین آواتک، این شتاب‌دهنده تاکنون بالای دو هزار درخواست داشته است که از این میان نزدیک به ۱۰۰ تیم پیش شتاب‌دهی شده‌اند. آواتک مدعی است که در طول فعالیتش موفق شده عددی نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان سرمایه را برای ۲۰ تیم جذب کند و این تیم‌ها نیز با فعالیت خود بیش از ۳۰۰ شغل مستقیم را به وجود آورده‌اند. ازجمله این تیم‌ها می‌توان به «تسکولو» اشاره کرد.

حال آواتک در اقدامی جدید، دوره‌ای بانام «آواکمپ» را برای استارت‌آپ‌ها تدارک دیده است. این دوره به‌صورت ۸ هفته‌ای برگزار می‌شود و به‌صورت کاملاً رایگان، پذیرای تیم‌ها است؛ اما آواکمپ دقیقاً چیست و چه فرآیندی در آن طی می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش، در ابتدا به بررسی شرایط «دوره شتاب‌دهی» آواتک می‌پردازیم.

در دوره شتاب‌دهی که یک دوره ۴ ماهه است، تیم‌ها پس از انجام مصاحبه و پذیرش، سرمایه‌ای بیست‌وپنج میلیون تومانی دریافت می‌کنند و البته ۱۵ درصد از سهام استارت‌آپ خود را نیز در اختیار آواتک می‌گذارند. این دوره ۲ بار در هرسال برگزار می‌شود و ظرفیت هر دوره آن نیز ۲۰ تیم است.

اما در آواکمپ، شرایط تا حد بسیاری متفاوت است. همان‌طور که اشاره کردیم، این دوره به‌صورت فشرده و در ۸ هفته صورت می‌پذیرد و طی آن امکاناتی از قبیل فضای کاری، مربیگری و آموزش برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌شود. درواقع آواکمپ به نحوی طراحی‌شده تا استارت‌آپ‌ها با کمک آن بتوانند مدل کسب‌وکار خود را اعتبار سنجی کنند، مشتریان خود را بهتر بشناسند، درک بهتری از بازار و استراتژی ورود به آن به دست آوردند، محصول خود را بهبود بخشند و تیم خود را بسازند. همچنین استارت‌آپ‌ها در مورد ارائه به سرمایه‌گذار و اصول اولیه جذب سرمایه آموزش می‌یابند.

اما شاید مهم‌ترین مزیت آواکمپ، رایگان بودن آن باشد. رایگان بودن در اینجا به معنای آن است که آواتک در قبال خدماتی که در اختیار استارت‌آپ‌ها می‌گذارد، هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و سهامی را نیز از تیم‌ها طلب نمی‌کند.

اما چرا آواتک این دوره را به‌صورت رایگان برگزار می‌کند؟ محسن ملایری، مدیر مجموعه، در این رابطه می‌گوید:

دوره آواکمپ برای شتاب‌دهنده آواتک و تیم‌های کارآفرین مانند یک دوره آزمایشی عمل می‌کند. از یک‌سو ما این فرصت را قبل از گرفتن تصمیم برای سرمایه‌گذاری داریم که از نزدیک تیم‌های کارآفرین را ارزیابی و در عمل مشاهده کنیم و از سوی دیگر تیم‌های کارآفرین نیز ضمن بهره‌مندی از آموزه‌های تجاری‌سازی، از مفید بودن آواتک اطمینان حاصل می‌کند. این رابطه برد-برد باعث شد که این دوره به‌طور رایگان تعریف و به کارآفرینان ارائه شود.

علاقه‌مندان به ثبت‌نام در دوره آواکمپ تنها تا ۲۸ آبان فرصت دارند و می‌توانند برای این منظور به سایت آواتک مراجعه نمایند.