fa-IR

مهارت متقاعدسازی (Persuasion Skill)

نسخه صوتی را گوش دهید ۱۲.۳۱MB

این‌که قادر باشید دیگران را تحت تأثیر قرار دهید و آن‌ها را راضی کنید که  کارهای موردنظر شما را انجام دهند، مهارتی کلیدی است که نه‌تنها در کسب‌وکار، بلکه در همه مراحل زندگی به شما قدرت خاصی می‌بخشد. اهمیت این مهارت در کسب‌و‌کار ازاین‌جهت است که شما را قادر به برقراری ارتباط و مذاکره با افراد، در تمام سطوح سازمان و همچنین با شرکای خارجی‌تان می‌کند.
اگر ایده‌ای عالی دارید که می‌خواهید آن را برای دیگران به‌خصوص سرمایه‌گذاران توضیح دهید و کاری کنید که روی ایده و طرح شما سرمایه‌گذاری کنند، متقاعدسازی مهارتی است که در این زمینه به شما کمک زیادی می‌کند. علاوه بر مرحله ارائه‌ی ایده، یادگیری مهارت متقاعدسازی در همه مراحل کسب‌وکار، مثل مرحله فروش محصول و خدمت و مذاکره با افراد درون و بیرون سازمان امری ضروری است. به‌عنوان‌مثال، اگر نماینده‌ی فروش، مهارت متقاعدسازی را یاد نگرفته باشد، نمی‌تواند مشتریان را راضی به خرید محصولات شرکت شما کند.

ترفندهایی برای تقویت مهارت متقاعدسازی

  • با دقت گوش دهید؛ اگر می‌خواهید کسی به حرف‌هایتان گوش دهد باید یاد بگیرید شما نیز به حرف‌های آن‌ها به‌خوبی گوش دهید و صحبت‌هایشان را قطع نکنید. با این کار به آن‌ها نشان می‌دهید که فقط به دنبال منافع خود نیستید. نتیجه‌ی گفت‌وگو باید برای هر دو طرف سودمند باشد و وضعیت برد ـ‌ برد ایجاد شود.
  • تمرین کنید؛ حتی اگر در متقاعد کردن دیگران مهارتی ندارید، ناامید نشوید. فقط کافی است تا آنجا که می‌توانید تمرین کنید. مهم نیست چقدر فردی خجالتی هستید، زیرا مهارت‌های متقاعدسازی قابل یادگیری و تقویت است. باید با افراد مختلف در ارتباط باشید. قطعاً در زندگی با وضعیتی مواجه خواهید شد که دوست دارید فردی را در مورد مسئله‌ای متقاعد کنید. در این وضعیت سعی کنید به‌طور طبیعی رفتار کرده و خود را تحت‌فشار قرار ندهید. هرچقدر با مردم بیشتر ارتباط برقرار کنید، مهارت متقاعد‌سازی و مذاکره را بهتر یاد می‌گیرید.
  • اصلاً نترسید؛ سعی کنید تمام ترس و نگرانی‌تان را در مورد این‌که در متقاعد کردن دیگران شکست می‌خورید را از بین ببرید. زیرا احساس ترس و نگرانی مانعی برای تقویت مهارت متقاعدسازی در شماست. اگر در مورد موفق نشدن و اشتباه کردن به‌طور مداوم فکر کنید بر رفتار شما تأثیر منفی می‌گذارد و شما را عصبی می‌کند. حتی اگر اشتباه کنید زیاد مهم نیست، زیرا این اتفاق ممکن است برای هرکسی بیفتد و هیچ‌کس کامل نیست. اگر هنگام بحث و گفت‌وگو با کسی اشتباهی کردید، سعی کنید بعد از تمام شدن گفت‌وگو، درباره‌ی اشتباهتان فکر کنید. از اشتباهاتتان درس بگیرید. شاید در متقاعد کردن فردی شکست بخورید ولی این را به خاطر بسپارید که در آینده با افراد بیشتری ملاقات خواهید کرد و هر بار در این مهارت پیشرفت بیشتری می‌کنید.