ارائه آسانسوری (Elevator Pitch)

نسخه صوتی را گوش دهید ۱۹.۸MB

فرض کنید در حال پایین آمدن با آسانسور برای رسیدن به سالن کنفرانسی هستید که قرار است برای سرمایه‌گذاران ایده‌ی خود را ارائه کنید. فردی که در کنار شما ایستاده، یکی از سرمایه‌گذارانی است که  قرار است در جلسه معرفی ایده‌ها حضور داشته باشد و می‌گوید: «من نیز در حال آمدن به جلسه ارائه‌ها هستم، ایده شما در مورد چیست؟» شما ۳۰ ثانیه یا کم‌تر زمان دارید تا ایده خود را به او توضیح دهید. در این زمان کم ایده خود را چگونه توضیح می‌دهید؟
شما نیاز به یک یا دو جمله ساده برای پاسخ دارید. این پاسخ باید به‌روشنی دربردارنده ارزش اصلی ایده یا کسب‌وکار شما باشد که قصد دارید آن را به مخاطب خود منتقل کنید.

ارائه ۳۰ ثانیه‌ای شما باید شامل همه‌ی موارد زیر باشد. میزان ثانیه‌های صرف شده برای هر بخش نیز مشخص شده است:
۱- محصول: توضیح ساده‌ای در مورد محصولتان بدهید (۳ ثانیه فرصت دارید).
۲- مشکل: ایده‌ی شما به دنبال حل چه مشکلی است؟ (۴ ثانیه فرصت دارید).
۳- راه‌حل: ایده شما چگونه این مشکل را حل می‌کند؟ راه‌حل را توضیح دهید (۴ ثانیه فرصت دارید).
۴- نحوه‌ی پول درآوردن از ایده: در این قسمت شما باید توضیح مختصری در مورد مدل کسب‌وکارتان دهید. اگر می‌خواهید به‌عنوان کسب‌وکاری قانونی ظاهر شوید این مرحله بسیار مهم است (۳ ثانیه فرصت دارید).
۵- کشش ایده چیست؟ اگر کسب‌و‌کارتان را شروع کرده‌اید در مورد مزیت کارتان، تعداد کاربران و میزان درآمدزایی و سوددهی آن صحبت کنید. اگر هنوز ایده‌تان به مرحله اجرا درنیامده است می‌توانید در مورد اندازه بازار و مشتریان بالقوه صحبت کنید (۵ ثانیه فرصت دارید).
۶- چه کسانی در حال کار کردن روی طرح موردنظر هستند؟ در این قسمت خود و یا ۲ نفر از اعضای تیم که روی طرح و ایده‌تان مشغول به بررسی و کار هستند را معرفی کنید (۴ ثانیه فرصت دارید).
۷- چرا محصول پیشنهادی من از رقبا بهتر است؟ چه چیزی کسب‌وکار شما را خاص می‌‌کند؟ چرا شما را باید از رقبای فعلی بهتر بدانند؟ اختراع ثبت‌شده خاصی دارید؟ تکنولوژی بهتری دارید؟ و ... (۴ ثانیه فرصت دارید).
۸- پرسیدن/ پیگیری کردن: در این قسمت شما باید به مخاطب خود بگویید که به دنبال چه هستند: پول؟ یک جلسه ملاقات؟ معرفی؟ (۳ ثانیه فرصت دارید).
همان‌طور که مشخص است، زمان عامل مهمی در ارائه آسانسوری است. شما باید بدون اینکه عجله کنید، بسیار خلاصه و دقیق صحبت کنید. این بدان معناست که شما در زمان نوشتن متن ارائه‌تان باید کلمات اضافی را حذف کنید و زمان خود را صرف جزئیاتی کنید که اهمیت بیشتری دارند.  این زمان‌ها ثابت نیستند بلکه می‌توانید آن‌ها را کم‌وزیاد  کنید، به نقاط قوت و ضعفتان توجه کنید و هر بخش را با توجه به نقاط ضعف و قوتتان کم‌وزیاد کنید؛ مثلاً اگر شما تیمی قوی دارید می‌توانید زمان بیشتری در ارائه به آن اختصاص دهید. این را فراموش نکنید که برای تقویت این مهارت در خودتان باید همواره تمرین کنید.

توصیه‌هایی برای ارائه مؤثر در محیط رقابتی کسب‌وکار

  • تعداد کلمات ارائه‌تان را از قبل مشخص کنید. در مسابقه‌ها و اردوهای استارت‌آپ که جایی برای ارائه ایده و سرمایه‌گذاری روی آن‌هاست، زمان اهمیت زیادی دارد و گفتن کلمات اضافی و بیهوده می‌تواند ایده را به سمت شکست ببرد. بعضی افراد دوست دارند ایده‌شان را داستان‌وار بیان کنند ولی شما فقط ۳۰ ثانیه زمان دارید، پس باید کلماتی که استفاده می‌کنید فشرده، خلاصه و کامل باشد.
  • فشرده کردن کلمات به این معنی نیست که از تصاویر در ارائه استفاده نکنید. می‌توانید برای درک بهتر ایده، تصویری را نشان دهید که ایده را بهتر معرفی کند. حتی اگر بتوانید از نمونه ساخته‌شده و عینی محصول نیز استفاده کنید، خیلی عالی است.
  • با اطمینان ارائه دهید. شما به ایده و چیزی که در ذهن‌تان است باور دارید، باید بتوانید این باور را به سرمایه‌گذاران نیز منتقل کنید تا روی طرح شما سرمایه‌گذاری کنند. پس با اطمینان ایده خود را معرفی کنید و مطمئن باشید که میزان باور شما با میزان موفقیت‌تان بسیار مرتبط است.
ارائه آسانسوری
ارائه آسانسوری