fa-IR
در دانشگاه صنعتی شریف مؤسس علی‌بابا از کارآفرینی گفت

در دانشگاه صنعتی شریف مؤسس علی‌بابا از کارآفرینی گفت

از سلسله همایش‌های کارآفرینان موفق به همت انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف با حضور مجید حسینی‌نژاد مدیرعامل و مؤسس شرکت گردشگری علی‌بابا و محمد طاهری مؤسس سامانه‌ی رزرواسیون آنلاین هتل جاباما، عصر روز گذشته در سالن جابر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در ابتدای مراسم مجید حسینی‌نژاد مدیرعامل سامانه‌ی علی‌بابا با معرفی این وب‌سایت به‌عنوان رهبر وب‌سایت‌های حوزه گردشگری در بازار ایران گفت: این وب‌سایت خدماتی مانند امکان رزرو، خرید بلیط و جست‌وجوی بلیط‌های سیستمی و چارتر را برای مخاطبان ایرانی مهیا می‌کند. مدیرعامل این شرکت در ادامه‌ی صحبت‌هایش به این موضوع تأکید می‌کند که امکان استرداد آنلاین بلیط هواپیما و تنوع انتخاب‌ها ازجمله مواردی است که مشتری را به سمت علی‌بابا می‌کشاند.
وی در خصوص ایده‌ی اولیه‌ی شکل‌گیری شرکت سفرهای علی‌بابا توضیح داد که از اهداف اصلی این شرکت این است که تجربه‌ی شایسته‌ی یک سفر را برای هر خانواده‌ی ایرانی به وجود آورد و هر خانواده‌ی ایرانی بداند که می‌تواند با هر سطح درآمدی به سفر برود.
مجید حسینی‌نژاد در ادامه‌ی صحبت‌های خود در بین دانشجویان علاقه‌مند به حوزه‌ی کارآفرینی با اشاره به این‌که زمانی که یک کارآفرین موفق باشد، می‌توان به حرف‌های او استناد کرد و از تجربیات او بهره برد، ادامه داد: زمانی که یک مجموعه موفق عمل کند، نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که این سازمان علاوه بر کارآفرینی موفق، دارای پرسنلی ایده پرداز و خلاق است و می‌توان از تجربیات و مشاوره‌های آن فرد بهره برد.
او با اشاره به تجربیات خود در کسب‌وکارهای خود، ادامه داد: کسب‌وکار آنلاین در ایران متأسفانه به بلوغ و رشد کافی نرسیده ‌است و می‌توان گفت حتی آن‌هایی که ادعا دارند در ایران موفق هستند، در مقایسه با کسب‌وکارهای اینترنتی مشابه خود در خارج از کشور بسیار ضعیف هستند، چرا که ما به تجربه و مهارت بیشتری نیاز داریم و متأسفانه این امر در کسب‌وکارهای اینترنتی ایران نادیده گرفته می‌شود.
حسینی‌نژاد در ادامه با تأکید بر استفاده از تجربه‌ی شکست‌های کسب‌وکارها به‌خصوص تجارت الکترونیک در راستای کسب موفقیت، اظهار داشت: تجارت الکترونیک بسیار بالا و پایین دارد و قصه‌ی عقب ماندن و حتی شکست شرکت‌های دیگر را بایستی بررسی کرد و از تجربه‌ی آن‌ها درس آموخت تا فعالیت ما به سرنوشت آن‌ها دچار نشود و تا جایی که ممکن است از شکست‌های احتمالی جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه بایستی شیوه‌ی صحیح کار را در طول کسب‌وکار خود آموخت، گفت: اینکه قبل از راه‌اندازی یک تجارت الکترونیک فکر لازم است، حرف صحیحی است اما برنامه‌ریزی دقیق، زمانی لازم است که تجارت شما به رشد کافی رسیده باشد و آن‌ زمان است شما برای توسعه‌ی بیشتر آن و تبدیل‌شدن به رهبر بازار نیاز به برنامه‌ی مدون کسب‌وکار دارید، چراکه قبل از وارد شدن به کسب‌وکار و تجارت، اطلاعات کافی از بازار موردنظرتان ندارید، چون تجارت الکترونیک دائم در حال تغییر و تحول است.

جاباما نماد سفر است
محمد طاهری مؤسس و بنیان‌گذار سامانه‌ی رزرو آنلاین هتل، جاباما، نیز در ادامه‌ی این همایش با اشاره به این موضوع که جاباما محصولی از علی‌بابا است، گفت: جاباما زمانی شکل گرفت که شرکت سفرهای علی‌بابا تجربه‌های بسیاری از گردشگری و سفر اندوخته بود و ما برای راه‌اندازی جاباما و نام‌گذاری آن نیز از این تجربیات استفاده کردیم؛ به نظر من «جاباما» نماد سفر است.
وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود به یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی سامانه‌ی جاباما اشاره کرد و توضیح داد: این سامانه در نظر دارد در راستای هدف شرکت گردشگری علی‌بابا، تمام اقامتگاه‌های کشور را تحت پوشش قرار دهد و هر خانواده‌ای بتواند برای اقامت با هر میزان درآمدی تجربه‌ی شایسته‌ای از سفر داشته باشد.
محمد طاهری نیز در خصوص طرح و برنامه‌ریزی برای تجارت و توسعه‌ی کسب‌وکار بر این موضوع تأکید داشت که قبل از راه‌اندازی یک تجارت الکترونیک نمی‌توان خیلی به طرح اتکا کرد و باید درروند فعالیت به آن رسید و ادامه داد: در مورد سامانه‌ی جاباما باید گفت تا حدی موضوع با شرکت سفرهای علی‌بابا تفاوت دارد چرا که ماقبل از راه‌اندازی این سامانه صنعت و رقبا را خیلی بهتر شناخته بودیم و در مورد رزرو آنلاین هتل مطالعه و تحقیق کافی داشتیم و بعد وارد بازار شدیم، هرچند در فرآیند کار به خیلی از پیشرفت‌ها و تجربیات لازم رسیدیم.
وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود در خصوص مطالعه و برنامه‌ریزی قبل از کارآفرینی گفت: اگر کارآفرین بخواهد قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار، خود را درگیر عواملی از قبیل طرح و برنامه‌ریزی کند، ممکن است خیلی چیزها را از دست بدهد، چرا که برای ورود به بازار مهم‌ترین نکته، سرعت عمل و زمان حضور در بازار است.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که یک کارآفرین برای ورود به حوزه‌ی کسب‌وکار باید هم ریسک‌پذیر باشد و هم آشنا به بازار، تأکید می‌کند: یک کارآفرین برای حضور بهتر و رشد در بازار خود، نیاز به مطالعه و تخصص دارد، چرا که این دو، بازوی قدرتمند اجرایی یک کارآفرین موفق هستند.
همایش کارآفرینی دانشگاه شریف دوشنبه ۱۰ آبان با حضور کارآفرینان حوزه‌ی گردشگری، اساتید و دانشجویان دانشگاه شریف در محل این دانشگاه برگزار شد.