fa-IR

۹ دارایی ناپیدای کارآفرینان برجسته برای کارآفرینی

مدرک تحصیلیتان را فراموش کنید؛ و بدانید که سال‌های زیاد تجربه کاری هرگز نمی‌تواند ارزش توانایی‌های شما را به طور کامل انتقال دهد. باید راه‌های موثرتری وجود داشته باشد که شما بتوانید ارزش خود را به یک کارفرما، یا در مقیاس وسیع‌تر، به دنیای تجارت نشان دهید.

اگر بخواهیم ساده و خلاصه بیان کنیم، تهیه کردن «رزومه» دیگر قدیمی شده و شکست خورده است. نزدیک به ۳۸۰ سال است که هیچ بازبینی عمده‌ای در این زمینه صورت نگرفته و دیگر زمان آن رسیده که فرایندی که جویندگان کار و مدیران برای پیدا کردن بهترین گزینه برای موقعیت‌های شغلی طی می‌کنند تغییر کند. سیستم تحصیلات عالیه ما آشفته است و مدارس آنلاین در حال به چالش کشیدن مدل‌های آموزشی هستند. با این حال ما هنوز از این روش‌های قدیمی برای یافتن افراد مناسب استفاده کرده و تنها میزان تحصیلات و تعداد سال‌های تجربه کاری آن‌ها را در رزومه‌شان جست‌وجو می‌کنیم!

متقابلا اگر شما فردی جدا افتاده و بدون تحصیلات کافی و با تجربه کاری کم، اما بااستعداد زیاد باشید (یا هر ترکیب دیگری از این‌ها؛ مثلا یک هکر خودآموخته ۲۱ ساله بدون تحصیلات رسمی و تنها یا یک سال سابقه کاری)، این فرایند شکست خورده شرایط را برای اینکه شما به درستی شناخته شوید بسیار سخت خواهد کرد.

من مطالعات زیادی درباره کارآفرینان موفق کرده و دریافتم که بسیاری از آن‌ها توانایی‌های ناپیدایی دارند که نمی‌تواند در یک رزومه استاندارد نشان داده شود. علاوه بر این حتی به برخی از این کارآفرینان انگ‌های منفی هم زده‌شده است (حداقل از نظر استاندارهای معمول دنیا)! چیزهایی مثل “ترک تحصیل”، “ناتوانی در نگه داشتن یک شغل طولانی مدت”، “اخراج شدن”، “فعالیت‌های نه چندان قابل تعریف در رسانه‌های جمعی”.

در ادامه با ایکامیت همراه شوید تا این ۹ دارایی ناپیدای  کارآفرینی را بررسی کنیم.

۱- نبوغ
آیا هرگز این جمله را شنیده‌اید که کارآفرینی شبیه ساختن پلی است که در حال گذر از آن هستید؟ این جمله به کارآفرینانی اشاره می‌کند که همیشه پاسخشان به اینکه آیا می‌توانند کاری را انجام دهند یا نه، مثبت است (حتی اگر هیچ سرنخی درباره چگونگی انجام کار نداشته باشند چرا که با پیش بردن کار، آن‌ها را می‌یابند). این کارآفرینان همیشه اولین کسانی هستند که برای وظایف به ظاهر نشدنی داوطلب می‌شوند. آن‌ها وظیفه خود را با اعتماد به نفس انجام می‌دهند زیرا باور دارند که می‌توانند از عهده انجام هر کاری که می‌خواهند برآیند، حتی اگر ندانند که این کار چگونه انجام خواهد شد.

۲- کله شقی!
قطعا اشاره من به جنبه مثبت این ویژگی است! آدم‌هایی هستند که همیشه می‌گویند “من نه را به عنوان جواب قبول نمی‌کنم”! این آدم‌ها عاشق مبارزه‌اند و حتی اگر ۱۰۰ باز شکست بخورند دوباره به میدان برمی‌گردند؛ چون می‌دانند که با هر شکست یک قدم به نتیجه‌ای که می‌خواهند به آن برسند نزدیک تر شده‌اند. تسلیم شدن هرگز برای آن‌ها یک گزینه نیست. به نمونه زیر توجه کنید:
” کلی خلیل” موتور جستجوی تصویری و آلبوم ابری Lover.ly را برای موضوعات مربوط به مراسم عروسی به وجود آورد. به گفته Business Insider، یک هفته پیش از آنکه خلیل استارتاپ عروسی خود را راه اندازی کند از طرف یک استراتژیست تجارت از یک وبسایت مربوط به جشن عروسی به قهوه دعوت و به او گفته شد که ما برای خرید شرکت‌های رقیب و بستن آن‌ها حاضر به خرج ۷۰ میلیون دلار هستیم.
“کلی خلیل” علی رغم چنین پیشنهادی وبسایت بزرگ خود را راه اندازی کرد و در حال حاضر کاربران این وبسایت در ماه بیش از ۴۰ میلیون عکس را بازدید کرده و از بیش از ۴۰۰ میلیون جزئیات مربوط به عروسی را دنبال می‌کنند و از آن‌ها لذت می‌برند.

۳- حفظ خونسردی در شرایط فشار
این ویژگی از مهارت‌هایی است که نمی‌توان از رزومه یا پروفایل “لینکداین” کسی به آن پی برد! آدم‌های بسیار بااستعدادی وجود دارند که نمی‌توانند در دنیای واقعی دوام بیاورند و در زمان بروز اولین نشانه‌های سختی می‌شکنند. برخی دیگر می‌توانند فشار زیاد کاری را مدیریت نمایند. اما بهترین آن‌ها کسانی هستند که در هنگام بروز سختی و فشار پیشرفت می‌کنند و موفق می‌شوند و سختی نه تنها آن‌ها را از پای در نمی‌آورد، بلکه به رشد آن‌ها کمک می‌کند. این‌ها کارآفرینانی هستند که شرایط غیرممکن را به ممکن تبدیل می‌کنند.

۴- شبکه ارتباطی و دوستان
شاید به نظر عجیب باشد اما دوستان شما می‌توانند نشان دهنده شخصیت شما باشند. مردم به طور معمول با کسانی رفت و آمد می‌کنند که با آن‌ها علایق مشترک داشته و در سطحی برابر از نظر انگیزه قرار دارند. جمله‌ای وجود دارد که می‌گوید: “شما برآیند ۵ نفر از نزدیک‌ترین دوستانتان هستد.”

به همین دلیل است که “سازمان کارآفرینان” این‌قدر موثر است و یا وبسایتی مانند “لینکداین” به وجود آمده است.

۵- استقامت
“فردریک هاتسون” چهار سال را در ندامتگاه ایالتی گذراند. این خود به تنهایی مانع از آن می‌شود که انسان حتی بتواند به راه‌اندازی یک شرکت فکر کند، چه برسد به تلاش برای دخالت در صنعتی به بزرگی سیستم زندان ایالتی! او شرکتی را به نام Pigeon.ly تأسیس نمود که به زندانیان و خانواده‌هایشان این امکان را می‌داد تا از طریق تماس‌های تلفنی با تخفیف و ارسال تصاویر با هم در ارتباط باشند.

این شرکت در ماه ۲ میلیون دقیقه تماس تلفنی و ۲۵۰۰۰۰ تصویر را پشتیبانی می‌کند و اخیرا در  Y Combinator که ارزشمندترین برنامه حمایتی از استارتاپ‌ها در Silicon Valley است پذیرفته شده و به نظر می‌آید که آینده‌ای روشن در انتظار آن خواهد بود.

۶- داشتن چشم‌انداز
چشم انداز یک ویژگی کلیدی غیرقابل انکار برای موفقیت کارآفرینان است. بعضی مواقع داشتن چشم انداز می‌تواند نتیجه داشتن دانش وسیع در یک صنعت، تکنولوژی و یا بازار تجارت باشد به‌گونه‌ای که کارآفرین بداند دنیا در این زمینه به چه چیزی نیاز دارد. برای نمونه می‌توان به چشم انداز “Noah Kagan” در شرکت SumoMe و رشد چشمگیر آن اشاره کرد. نمونه موفق دیگر چشم انداز “Steve Jobs” و “Elon Musk” است که دنیا در برابر آن سر تعظیم فرود آورده!

۷- خوش‌بینی، بدون کوچکترین شک!
“جاستین بار” شرکت خود – Tapit – را ۲۳ میلیون فروخت! او همواره به گونه‌ای کاملا مطمئن به موفقیت خود خوش‌بین بود؛ شب‌ها در محل کار خود می‌خوابید و تا می‌توانست کار می‌کرد. وی می‌گوید: “من همیشه این موفقیت را حس می‌کردم، و به دنبال آن رفتم”. برای “جاستین بار” اهمیتی نداشت که دیگران مشغول چه‌کاری هستند، و محصولی را ساخت که “می‌دانست” قرار است به موفقیت برسد. وی این خوش بینی عمیق خود را در جهت موفقیت شرکت و دستاورد نهایی آن به کار گرفت.

۸- استفاده کامل از فرصت‌ها
من اخیرا مطلبی را درباره شاهکار تبلیغاتی “Tucker Max” و “Ryan Holiday” خواندم که در زمان انتشار کتاب Tucker انجام‌شده بود. اگر بخواهیم خلاصه کنیم، فرصت کمک مالی قابل توجه به Planned Parenthood از “Tucker” گرفته شد و او علی رغم آن توانست از این شرایط برای تبلیغات به نفع خود استفاده کند که به میلیون‌ها بازدید، بالا رفتن ترافیک وبسایت و ده‌ها هزار share شدن در رسانه‌های جمعی منجر شد. این دو نفر این “فرصت” را دیدند، و به‌خوبی از آن به نفع خود استفاده کردند.

۹- اقدام کردن
” Career Sushi” بیش از ۱۰۰۰۰ دوره کارآموزی برای شرکت‌های سراسر کشور از جمله Warner Music Group, Billboard, FunnyorDie.com, Gary Sanchez Productions, Lionsgate Entertainment, Michael Stars and Draftfcb را ارائه می‌دهد. این کمپانی حاصل افکار و ایده‌های ” Shara Senderoff”، یک تولید کننده و سازنده در صنعت فیلم سازیست که مصمم بود تا شرایط استخدام کارآموزان را که به نظرش شکست خورده می‌آمد، اصلاح کند.


او دریکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید: طرز فکر من از همان اوایل این بوده که از همه‌چیز سر در بیاورم و به هر قیمتی که شده برای مشکلات راه‌حلی پیدا کنم. من به‌عنوان یک “حل کننده مسئله” به دنیا آمده‌ام و باور دارم که این ویژگی‌ام به من این امکان را داده تا بتوانم الگویی برای اطرافیانم باشم. من آموخته‌ام که اقدام کنم، اقدام کنم و اقدام کنم! و اگر بدون این باور که همیشه می‌توانم بهتر عمل کنم اقداماتی را که تا کنون انجام داده‌ام عملی نمی‌کردم، هرگز به مدیر و رهبری که امروز هستم تبدیل نمی‌شدم.

من و شریک کاری‌ام معتقدیم که روش سنتی قضاوت درباره ارزش کار حرفه‌ای افراد شکست خورده است. به همین دلیل ” Intangibly” را ایجاد کردیم و احساس می‌کنیم که این مهم‌ترین عامل در فرایند استخدام افراد است.

نوشته خود را با گفته‌ای از استیو جابز به پایان می‌برم:
    “آدم‌های دیوانه‌ای وجود دارند! کسانیکه متفاوتند. شورشیان! آدم‌هایی که دردسر ساز هستند! مثل میخهای گرد در حفره‌های مربعی! آن‌هایی که همه چیز را متفاوت می‌بینند. آن‌هایی که به قوانین علاقه‌ای ندارند. کسانی که برای وضع موجود احترامی قائل نیستند! شما می‌توانید از آن‌ها نقل قول کنید، با آن‌ها مخالفت کنید، از آن‌ها تجلیل، یا بدگویی کنید! اما تنها کاری که نمی‌توانید انجام دهید نادیده گرفتن این آدم‌هاست. چون آن‌ها هستند که همه چیز را تغییر می‌دهند و نژاد بشر را به جلو پیش می‌برند. در حالیکه بعضی از انسان‌ها ممکن است آن‌ها را به چشم آدم‌هایی دیوانه نگاه کنند اما ما در آن‌ها نبوغ را می‌بینیم. چون کسانیکه آنقدر دیوانه هستند که فکر کنند می‌توانند دنیا را عوض کنند، کسانی هستند که این کار را انجام خواهند داد!”