آموزش کارآفرینی خانگی در رویداد استارتآپ دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس، فردا میزبان رویداد استارتآپی «رِیتو» خواهد بود که مهارتهای کارآفرینی را به دانشجویان، فارغالتحصیلان و صاحبان ایده، آموزش میدهد و زنان سرپرست خانوار نیز اصول کارآفرینی خانگی را فرا خواهند گرفت.
مسئول اجرایی رویداد استارتآپی رِیتو (rayto) روز دوشنبه درباره جزییات این رویداد کارآفرینانه گفت: این رویداد حول محور پرسش «کارمندی یا کارآفرینی؟» تدارک یافته و نقشه راه روشنی فرا روی شغل اولیها، فارغالتحصیلان، دانشجویان سالهای آخر که دغدغه شغلی دارند و صاحبان ایده که موقعیت مناسبی برای تحقق ایدههای خود ندارند، قرار میدهد.
احسان پرتو افزود: علاوه بر این، یک بخش از رویداد «رِیتو» به فعالیتهای کارآفرینی اجتماعی برای امور خیریه اختصاصیافته و کارآفرینی خانگی را بهصورت رایگان به زنان سرپرست خانوار آموزش میدهد که یکسوم شرکتکنندگان این رویداد از اعضای مؤسسات خیریه هستند.
وی خاطرنشان کرد: حضور در این رویداد استارتآپی که به همت پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس شکلگرفته است، برای دانشجویان تربیت مدرس بهصورت رایگان خواهد بود ولی دیگر شرکتکنندگان لازم است هنگام ثبتنام و برای دریافت گواهینامه حضور در این برنامه آموزشی، مبلغ ده هزار تومان پرداخت کنند.
دانشآموخته کارشناسی ارشد MBA درباره جزییات برگزاری این رویداد توضیح داد: برنامههای «رِیتو» از ساعت ۱۴ روز سهشنبه، ۱۱ آبان ماه در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس آغاز خواهد شد و کارشناسان و افراد موفق در حوزه کارآفرینی به ارائه تجربیات خود برای حاضران خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: در این رویداد که تا ساعت ۱۹ به طول خواهد انجامید، «کیارش عباسزاده» بنیانگذار زودفود و سامانه مشاوره آنلاین دکتر کارآفرین با موضوع «کارمندی یا کارآفرینی»، «مصطفی کریمیاناقبال» از بنیانگذاران پارکهای علم و فناوری در ایران درزمینهی «کارآفرینی موفق در شرکتهای نوپا»، «مسعود سلیمانی» از کارآفرین موفق در حوزه پزشکی و سلامت، «کتایون یزدان فر» پیرامون «برندینگ و بازاریابی شخصی» و «علیرضا آتشک» درزمینهی «کارآفرینی خانگی برای امور خیریه» سخنرانی میکنند.
پرتو با متفاوت خواندن «رِیتو» در مقایسه با دیگر رویدادهای استارتآپی رایج در کشور، در تشریح این تفاوتها اظهار داشت: ادعا میکنیم اولین رویداد استارتآپی هستیم که شرکتکنندگان در دورههای خود را تنها نمیگذاریم و تمام افراد حاضر در این دورهها را اعم از کسانی که ایدههای موفق داشتهاند و یا اصلاً ایدهای نداشتهاند، با گرفتن مشاورههای تخصصی به یک کارآفرین یا کارمند خوب تبدیل میکنیم.
وی ادامه داد: اغلب رویدادهای استارتآپی در یکرشتهی خاص برگزار میشوند و افرادی که ایدههایشان به مرحله اجرا درمیآید را حمایت میکنند درحالیکه برگزارکنندگان «رِیتو» معتقدند تمام افراد در هر زمینهای که کار میکنند نیازمند حمایت و تشویق هستند بنابراین بعد از برگزاری رویداد، شرکتکنندگان در دستههای خاص، گروهبندی میشوند و بهتناسب ویژگیها و نیازهای هر گروه، به آنها مشاوره تخصصی ارائه خواهد شد.
«رِیتو» به زبان اهالی مازندران به معنای «روشن کردن راه و طریق» است.
بر اساس تعاریف مرسوم، استارتآپ (Startup company) یک شرکت یا یک مشارکت و یا یک سازمان موقت است که بهمنظور جستجوی راهحلی برای یک مدل کسبوکار قابل توسعه و تکرارپذیر راهاندازی میشود.
این شرکتهای تازه تأسیس، در فاز توسعه و تحقیق برای بازاریابی قرار دارند و درواقع، ایدههایی ریسکپذیر هستند که مدل کسبوکارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است.
استارتآپها میتوانند در هر حوزهای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکتهایی گفته میشود که رشد سریعی دارند و درزمینهی تکنولوژی فعالیت میکنند.