fa-IR
آموزش کارآفرینی خانگی در رویداد استارت‌آپ دانشگاه تربیت مدرس

آموزش کارآفرینی خانگی در رویداد استارت‌آپ دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس، فردا میزبان رویداد استارت‌آپی «رِیتو» خواهد بود که مهارت‌های کارآفرینی را به دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و صاحبان ایده، آموزش می‌دهد و زنان سرپرست خانوار نیز اصول کارآفرینی خانگی را فرا خواهند گرفت.
مسئول اجرایی رویداد استارت‌آپی رِیتو (rayto) روز دوشنبه درباره جزییات این رویداد کارآفرینانه گفت: این رویداد حول محور پرسش «کارمندی یا کارآفرینی؟» تدارک یافته و نقشه راه روشنی فرا روی شغل اولی‌ها، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان سال‌های آخر که دغدغه شغلی دارند و صاحبان ایده که موقعیت مناسبی برای تحقق ایده‌های خود ندارند، قرار می‌دهد.
احسان پرتو افزود: علاوه بر این، یک بخش از رویداد «رِیتو» به فعالیت‌های کارآفرینی اجتماعی برای امور خیریه اختصاص‌یافته و کارآفرینی خانگی را به‌صورت رایگان به زنان سرپرست خانوار آموزش می‌دهد که یک‌سوم شرکت‌کنندگان این رویداد از اعضای مؤسسات خیریه هستند.
وی خاطرنشان کرد: حضور در این رویداد استارت‌آپی که به همت پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس شکل‌گرفته است، برای دانشجویان تربیت مدرس به‌صورت رایگان خواهد بود ولی دیگر شرکت‌کنندگان لازم است هنگام ثبت‌نام و برای دریافت گواهی‌نامه حضور در این برنامه آموزشی، مبلغ ده هزار تومان پرداخت کنند.
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد MBA درباره جزییات برگزاری این رویداد توضیح داد: برنامه‌های «رِیتو» از ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه، ۱۱ آبان ماه در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس آغاز خواهد شد و کارشناسان و افراد موفق در حوزه کارآفرینی به ارائه تجربیات خود برای حاضران خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: در این رویداد که تا ساعت ۱۹ به طول خواهد انجامید، «کیارش عباس‌زاده» بنیان‌گذار زودفود و سامانه مشاوره آنلاین دکتر کارآفرین با موضوع «کارمندی یا کارآفرینی»، «مصطفی کریمیان‌اقبال» از بنیان‌گذاران پارک‌های علم و فناوری در ایران درزمینه‌ی «کارآفرینی موفق در شرکت‌های نوپا»، «مسعود سلیمانی» از کارآفرین موفق در حوزه پزشکی و سلامت، «کتایون یزدان فر» پیرامون «برندینگ و بازاریابی شخصی» و «علیرضا آتشک» درزمینه‌ی «کارآفرینی خانگی برای امور خیریه» سخنرانی می‌کنند.
پرتو با متفاوت خواندن «رِیتو» در مقایسه با دیگر رویدادهای استارت‌آپی رایج در کشور، در تشریح این تفاوت‌ها اظهار داشت: ادعا می‌کنیم اولین رویداد استارت‌آپی هستیم که شرکت‌کنندگان در دوره‌های خود را تنها نمی‌گذاریم و تمام افراد حاضر در این دوره‌ها را اعم از کسانی که ایده‌های موفق داشته‌اند و یا اصلاً ایده‌ای نداشته‌اند، با گرفتن مشاوره‌های تخصصی به یک کارآفرین یا کارمند خوب تبدیل می‌کنیم.
وی ادامه داد: اغلب رویدادهای استارت‌آپی در یک‌رشته‌ی خاص برگزار می‌شوند و افرادی که ایده‌هایشان به مرحله اجرا درمی‌آید را حمایت می‌کنند درحالی‌که برگزارکنندگان «رِیتو» معتقدند تمام افراد در هر زمینه‌ای که کار می‌کنند نیازمند حمایت و تشویق هستند بنابراین بعد از برگزاری رویداد، شرکت‌کنندگان در دسته‌های خاص، گروه‌بندی می‌شوند و به‌تناسب ویژگی‌ها و نیازهای هر گروه، به آن‌ها مشاوره تخصصی ارائه خواهد شد.
«رِیتو» به زبان اهالی مازندران به معنای «روشن کردن راه و طریق» است.
بر اساس تعاریف مرسوم، استارت‌آپ (Startup company) یک شرکت‌ یا یک مشارکت و یا یک سازمان موقت است که به‌منظور جستجوی راه‌حلی برای یک مدل کسب‌وکار قابل توسعه و تکرارپذیر راه‌اندازی می‌شود.
این شرکت‌های تازه تأسیس، در فاز توسعه و تحقیق برای بازاریابی قرار دارند و درواقع، ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب‌وکارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است.
استارت‌آپ‌ها می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و درزمینه‌ی تکنولوژی فعالیت می‌کنند.