fa-IR
پنج نکته برای طراحی اسلاید ارایه‌ی نهایی جهت تامین سرمایه‌ی استارت‌آپ

پنج نکته برای طراحی اسلاید ارایه‌ی نهایی جهت تامین سرمایه‌ی استارت‌آپ

اخیرا فایل‌های ارایه‌ی زیادی دیده‌ام و به عنوان مربی در شرکت TechStars این سعادت نصیب من شد که طی چند ماه گذشته با تیم‌های SmartOn، Edvisor.io و CreatorBox آشنا شوم و روش توسعه و اصلاح فایل‌های ارایه‌ آن‌ها را از نزدیک مشاهده کنم. همچنین فایل‌های ارایه بسیار زیادی را دیده‌ام که روی پلتفرم جدید ما یعنی TrackBat آپلود می‌شدند و کارآفرینان با استفاده از آن‌ها می‌توانستند پیگیری کنند که آیا سرمایه‌گذاران بالقوه، فایل‌های ارایه آن‌ها را مطالعه کرده‌اند یا خیر و آیا در جلب علاقه‌ی سرمایه‌گذاران موفق بوده‌اند یا خیر.
تمامی این مشاهدات، من را به این فکر انداخت که چه چیزی اسلاید ارایه‌ را موفق می‌سازد؟ در این ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که به شما در طراحی اسلاید ارائه موثرتر کمک شایانی خواهد کرد:

۱ ـ شفافیت داشته باشید.
اگر مخاطب شما متوجه نشود محصولی که قرار است عرضه کنید چیست، نمی‌توانید موفق شوید. هر اسلایدی که طراحی می‌کنید و هر کلمه‌ای که می‌گویید باید در راستای توضیح و شفافیت هدف شما باشد، چراکه مخاطب شما در وهله‌ی اول به این خاطر فایل شما را مشاهده می‌کند.

۲ ـ قانون ۱۰، ۲۰، ۳۰ را رعایت کنید.
گای کاوازاکی، یکی از برجسته‌ترین متخصصان بازاریابی در جهان و مردی که نامش سر زبان‌هاست، قانونی به نام قانون ۱۰، ۲۰، ۳۰ را معرفی کرد که امروزه همه آن را می‌شناسند. طبق این قانون، ارایه ی شما نباید بیشتر از ۱۰ اسلاید باشد، نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد و اندازه فونت آن نباید کوچک‌تر از ۳۰ باشد.
یکی از بدترین اشتباهاتی که ممکن است هنگام ارایه مرتکب شوید، تسلیم شدن در برابر «مرگ ناشی از پاورپوینت» است. منظور از «مرگ ناشی از پاورپوینت» استفاده‌ی نادرست از پاورپوینت، یا به‌بیان‌دیگر عدم رعایت قانون ۱۰، ۲۰، ۳۰، عدم استفاده از تصاویر یا کلیپ‌های ویدیویی و دیگر عناصر دیداری جذاب و استفاده از پاورپوینت به عنوان روش اصلی ارتباط است (درحالی‌که اصلی‌ترین عنصر ارتباط، خود شما هستید). به‌جای این اشتباهات، به توصیه‌های گای توجه کنید.

۳ ـ روی مساله و راه‌حل آن تمرکز کنید.
قطعا فایل ارایه شما مطالب مختلفی را شامل می‌شود، اما در نهایت، «نکته اصلی» که منظور ماست، همان راه‌حل منحصربه‌فردی است که شما برای یک مشکل آزاردهنده طراحی کرده‌اید و امیدوارید پتانسیل زیادی برای موفقیت داشته باشد. مساله یا مشکل موردنظر را همان ابتدا بیان کنید و به مخاطب یادآوری کنید که چرا این مشکل تا این حد آزاردهنده است و چه تعداد از مردم گریبان گیر آن هستند. زمانی که مخاطب متوجه شد که این مشکل جدی است و به‌واقع نیاز به رسیدگی دارد، راه‌حل خود را بیان کنید. در این مرحله، مخاطب را با جزئیات فنی متعدد و اطلاعات پشت پرده بمباران نکنید. بلکه ایده‌ی خود را ساده و شفاف بیان کنید و اطمینان حاصل کنید که مخاطب، ارزش پیشنهادی شما را درک کند.
همچنین سعی کنید مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید تا او نیز فرصت را درست مانند شما درک کند. کاری کنید که آن‌ها نیز هیجان‌زده شوند. اگر بتوانید روی مخاطب چنین تاثیری بگذارید، مراحل بعدی مثل آب خوردن انجام خواهند شد.

۴ ـ بروید سر اصل مطلب
زمانی که مشکل و راه‌حل خود را ارایه کردید، جزئیات زیادی وجود دارد که سرمایه‌گذاران دوست دارند برایشان توضیح دهید؛ از جمله مدل کسب‌وکار، اطلاعات فنی، طرح‌های بازاریابی و فروش، رقابت، ساختار تیم مدیریتی، پیش‌بینی‌های مالی و معیارهای کلیدی.
زمانی که در مورد مدل کسب‌وکارتان صحبت می‌کنید، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به مخاطبان خود منتقل کنید این است که درآمد شما چگونه خواهد بود. بله این مسلم است؛ اما مدل کسب‌وکار، ابعاد هیجان‌انگیزتری هم دارد که ممکن است خیلی راحت نادیده گرفته شود. اجازه ندهید این اتفاق بیفتد. اگر مدل کسب‌وکار شما بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است، اجازه ندهید با کلمات ساده، معمولی جلوه کند؛ و به خاطر داشته باشید که رقابت، چیز بدی نیست که از آن فرار کنید. نه‌تنها سرمایه‌گذاران در مورد رقابت از شما سوال خواهند کرد، بلکه رقابت نشان می‌دهد تقاضا برای محصول موردنظر شما وجود دارد.

۵ ـ حق با مادرتان است. به کارتان عشق بورزید.
عشق، عشق، عشق. از زمانی که پا به این جهان گذاشته‌ایم، این جمله را بارها و بارها شنیده‌ایم: کاری را انجام بده که دلت می‌گوید.
اما این جمله واقعیت را بیان می‌کند. عشقی که شما به کارتان دارید، می‌تواند اثربخش‌ترین ابزار ارتباطی شما باشد، چراکه بهترین نشانه پتانسیل موفقیت یک کار، عشق است. افرادی که نسبت به کارشان عشق و اشتیاق دارند به خود و ایده‌هایشان ایمان داشته و احتمال اینکه بتوانند ایده‌هایشان را به واقعیت تبدیل کنند، بیشتر است.
بنابراین، ارایه خوبی داشته باشید و سرمایه‌گذاران را جلب کنید. ارایه شما باید مفید، مختصر و شفاف باشد، اما باید آن را طوری طراحی و اجرا کنید که عشق واقعی و هدف شما را به تصویر بکشد.