fa-IR

تاراکسا راهکاری برای هوشمندسازی اینترنت اشیاء

۴۲.۸۵MB مصاحبه با علی رحمان‌پور موسس استارت‌آپ تاراکسا

خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید؟
علی رحمان‌پور موسس استارت‌آپ تاراکسا هستم. دو سال پیش به‌صورت رسمی با هدف فعالیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شروع به کار کردیم. بعد از گذشت زمان، روی حوزه اینترنت اشیا (IOT) تمرکز کردیم.

تاراکسا چه سرویسی به مشتریان ارائه می‌دهد؟
تاراکسا در حوزه زیرساخت فعالیت می‌‌کند. بخشی که ما روی آن تمرکز کردیم، روی بحث زیرساخت ارتباطی است که بتوانیم تعداد زیادی سنسور را با هزینه پایین به اینترنت متصل و داده را از طریق آن‌ها جمع‌آوری کنیم. جای خالی همچنین حوزه‌ای حس می‌شد، این موضوع باعث انتخاب این بخش و کار در این حوزه شد. نه‌فقط در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم روندی شروع شده است که شبکه‌های موازی با شبکه‌های موبایل داشته باشیم که بتوانیم به کمک این زیر‌ساخت، با هزینه کم و مصرف باتری پایین‌تر، سنسورهای زیادی را در شهر نصب کنیم تا بتوانیم حجم زیادی از داده‌ها را جمع‌آوری و بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه انجام دهیم.

برای داشتن وسیله‌ای مثل اجاق‌گاز هوشمند، می‌توان از سرویس شما استفاده کرد؟
نه به‌طور خاص. تمرکز خود ما این است که بتوانیم فعال‌کننده‌ای باشیم تا کارآفرینان و کسانی که در حوزه خدمات کار می‌کنند، از بخش زیرساخت ما استفاده کنند. چون بیشتر در حوزه فضاهای بیرونی مثلا شهر‌ها، صنایع یا بنادر متمرکز هستیم، می‌خواهیم حلقه زیرساخت ارتباطات در این زنجیره باشیم که کارآفرینان بتوانند خدمات خود را روی این بستر ارائه دهند. در زمینه خدمات، تیمی تشکیل داده‌ایم مثلا؛ گروهی روی سطل زباله هوشمند که درصد حجمی از سطل که پر شده است را هشدار می‌دهد کار می‌کنند، گروهی روی رطوبت خاک و گروهی نیز روی مکان‌یابی فعال هستند.

مشتریان شما افراد خاص هستند؟
نه. همان‌طور که اشاره کردم مشتری ما بیشتر صنایع و شهر‌ها که شبکه زیر‌ساخت را پیاده‌سازی می‌کنند هستند؛ اما مشتریان ما، هر خدمت و سرویسی که در حوزه شهر هوشمند یا صنایع هوشمند می‌تواند تعریف شود را قادرند به این زیرساخت اضافه کنند.

تحقیقات شما به چه شکل انجام شد؟ از کجا مطمئن بودید که بازار به این زیرساخت نیاز دارد؟

حدود دو سالی است که به‌صورت جدی در این حوزه فعال شده‌ایم، ایده‌های مختلفی را امتحان کردیم نهایتا بیش از یک سال قبل بود که به این نتیجه رسیدیم اینترنت اشیا، حوزه‌ای است که هم در زمینه ارتباطات که به ما مرتبط است و هم امکان فعالیت گروه کوچک در آن مهیا است و برای شروع نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی ندارد برای ما مناسب است.

در حوزه تحقیقات و توسعه بازار (R&D) سعی ما این است که به‌روز و قوی کار کنیم. فرآیند و روندهای به‌روز دنیا را دنبال کنیم. به این نتیجه رسیدیم که این حوزه در آینده، برای ایران هم موردنیاز خواهد بود. یک از افتخارات ما این است که این کار را به‌موقع شروع کردیم. ما اولین شبکه LPWAN را در ایران حتی قبل از اپراتور‌های داخل کشور پیاده کردیم. (ال پی ون نوعی شبکه‌ ارتباطی بی‌سیم است که اجازه برقراری ارتباطات در فواصل بالا با نرخ بیت پایین به اینترنت اشیا می‌دهد). این باعث شد که ما شناخته شویم. مشتریان بعضا خودشان به سمت ما می‌آیند.

اولین مشتریان خود را چگونه جذب کردید؟ چگونه این سرویس را ارائه دادید؟

ازآنجایی‌که شبکه ما یک شبکه بیرونی است، بیشترین مشتری که ما بر روی آن تمرکز داریم شهرها و صنایع است. در کنفرانس‌ها سعی می‌کنیم خیلی فعال شرکت کنیم چون برای جذب مشتری بسیار مفید است. در این کنفرانس‌ها مستقیما با مدیران و سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار می‌کنیم. در حال حاضر انتخاب سرمایه‌گذار انجام می‌دهیم. ما دوستان و همکارانمان را به این کنفرانس‌ها دعوت می‌کنیم و به آن‌ها می‌گوییم که بخش قابل‌توجهی از مشتریان خود را از این کنفرانس‌ها جذب کرده‌ایم.

نحوه تامین سرمایه به چه شکل بوده است؟

یکی از مواردی که آن را در حوزه‌های دیگر ارتباطات متفاوت کرده، پایین بودن هزینه سخت‌افزار‌ها است و آن‌طور که به نظر می‌رسد، سرمایه زیادی نمی‌خواهد؛ اما برای وارد شدن به حوزه‌های بزرگ و کار در سطوح بزرگ‌تر، نیاز به تامین سرمایه داریم. با چند سرمایه‌گذار صحبت شده و با یکی از آن‌ها به‌صورت جدی‌تر تا مرحله نهایی شدن پیش رفته‌ایم.
 

از چه فاکتورهایی برای معرفی تاراکسا به سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنید؟

دو موضوع است، یکی اینکه چون ما در زمان مناسبی به این حوزه وارد شده‌ایم، بعضا خود سرمایه‌گذاران اطلاعات ما را دارند و با معرفی خود به سرمایه‌گذاران، آن‌ها متوجه می‌شوند که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنیم. با سرمایه‌گذاران مرتبط که در حوزه ICT کار می‌کنند در تعامل هستیم که به روند کار ما کمک می‌کند. بحث دیگر خدمات نمونه‌ای است که داریم و با نشان دادن آن به سرمایه‌گذاران، مشتریان ما می‌شوند. این اشخاص شاید خیلی هم از نظر فنی قوی نباشند، اما جذب خدمات می‌شوند.

تاراکسا: http://taraxa.ir
 

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با موسس استارت‌آپ تاراکسا همکاری تک‌تاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است. 

نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارت‌آپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسب‌وکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی استفاده کنند. غرفه استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسب‌وکارهایی در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات،‌ واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.