حس خوب سلامتی با تله‌طب

۴۸.۰۷MB مصاحبه با احسان نوری هم‌مؤسس‌ استارت‌آپ پزشکی تله‌‌طب
گفتگو با
مصاحبه

خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید؟
احسان نوری هستم یکی از هم مؤسس‌های استارت‌آپ پزشکی تله‌‌طب. هدف تله‌طب راه‌اندازی سیستم پزشکی از راه دور یا telemedicine است. اولین ویژگی‌ این استارت‌آپ برای کاربران، حذف هزینه‌های اضافی درمان و تشخیص است. این هزینه می‌تواند زمانی و مالی برای رسیدن به پزشک یا خدمات درمانی باشد. گاهی ممکن است بیمار در کنار خود همراه هم داشته باشد که همه این‌‌ها هزینه‌های اضافی و غیرضروری است و بهتر که حذف شود. پزشکی از راه دور روشی است که درمان و تشخیص بیماری را در بستر فناوری اطلاعات اجرا می‌کند.

آیا مشابه این سامانه‌ را در ایران داریم؟
بله سیستم‌های زیادی در حوزه سلامت با فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند.

تله‌طب چه تفاوتی با دیگر سامانه‌ها دارد؟
تخصص ما مهندسی پزشکی است و از سه سال پیش به تحقیق و پژوهش و همین‌طور پیاده‌سازی راه‌کارهایی در حوزه پزشکی از راه دور پرداختیم. در آن زمان سیستم‌های مشابه ما خیلی راه‌اندازی نشده بودند و همه جوان بودند و مانند ما در بستر فناوری اطلاعات، راه‌کارهای ساده‌ای ارائه می‌دادند؛ که باهم شکل گرفتیم. قاعدتاً ما و رقبا، سیستم‌های موجود را موردبررسی و تحلیل قراردادیم و سعی کردیم نسبت به رقبا رویکرد متفاوت داشته باشیم و یک بخش از این مسیر را اجرا کنیم.

چه فاکتورهایی به ذهنتان رسید که تشخیص دادید تله‌طب می‌تواند در بازار نتیجه بگیرد؟
ما به دنبال چند هدف بزرگ بودیم. یکی از اصلی‌ترین اهداف ما این بود که خدمات پزشکی را به شهرهای دوردست، جاهایی که دسترسی به پزشک یا خدمات درمانی سخت است برسانیم؛ مثلاً در بیمارستان‌ها به‌خصوص بیمارستان‌های دولتی می‌بینیم که خیلی از بیماران از شهرهای دور آمده‌اند. این دغدغه‌ای شد تا به این موضوع بپردازیم.
پتانسیل دیگری هم با توجه به امکانات و اطلاعاتی که کسب کرده بودیم وجود داشت. آن‌هم پتانسیل بالای جذب گردشگری در حوزه سلامت است که رفت‌و‌آمد آن‌ها سامان‌دهی نشده است. از طرفی دیگر صنعت پزشکی ما پیشرفته است و پزشکان متبحری داریم. علاقه‌مند بودیم که آن را هم به بستر فناوری اطلاعات بیاوریم و به‌عنوان یک سیستم ارائه دهیم. این عوامل موجب شد وارد این حوزه شویم و احساس کنیم جذاب است. پزشکی از راه دور در کل دنیا موضوع موردتوجه است.

اولین مشتریان خود را چگونه پیدا کردید؟ معرفی تله‌طب به بازار از چه کانال‌هایی صورت گرفت؟
استارت‌آپ تله‌طب در بستر وب و اپلیکیشن عرضه شده است. ما در دوره شتاب‌دهی، اپلیکیشن خود را منتشر کردیم. اولین مشتری‌های ما از بازارهای اندرویدی به ما پیوستند و بازخورد‌‌های خوبی گرفتیم.

آیا مشتریان تله طب را پذیرفته‌اند؟
همان‌طور که گفتم، یکی از دغدغه‌های کاربر حفظ سلامتی است و می‌خواهد حس بد و مشکلی که در حال حاضر مثلاً از نظر جسمی برای او پیش‌آمده است را درمان کند، نیاز نسبتاً فوری برای برطرف کردن آن دارد، اما برای رفتن به دکتر باید هزینه زمانی و مالی متقبل شود. اپلیکیشن ما راهکاری برای کم یا حذف کردن دغدغه کاربران و صرفه‌جویی در وقت آن‌ها ارائه می‌‌دهد. کاربران تا به امروز نمی‌دانستند مشکلاتشان را چگونه رفع کنند و ما آن را حل کردیم.

نحوه تأمین سرمایه مالی تله‌طب به چه شکل بوده است؟
ما هم‌اکنون در دوره جذب سرمایه هستیم. دوره شتاب‌دهی ما تمام‌شده است و در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران هستیم.

در مذاکرات خود از چه فاکتورهایی برای معرفی تله طب استفاده می‌کنید؟
تمامی این موارد و رویکردی که به شما گفتم را نام می‌بریم.

حین راه‌اندازی تله‌طب تغییر مسیر داشته‌اید؟
به‌طور کل آن‌چه شما می‌گویید در تعریف استارت‌آپ می‌گنجد، چون نوآوری در آن زیاد است. در کار ما، اصل موضوع تغییری نکرده است؛ اما درجاهایی شاید ما بزرگ فکر کنیم و بخواهیم بزرگ عمل کنیم اما باید در این قضیه کوتاه بیاییم. مثالی بزنم؛ ما فکر می‌کردیم همه پزشکان از کار ما استقبال می‌کنند، اما عملاً پزشکان متخصص که درگیر کار بیمارستان، مشتری و مطب هستند و وقتشان پر است. پزشکان متخصص فعلاً جز مشتری‌های ما محسوب نمی‌شوند، بعدها ممکن است در ادامه مسیر با تله‌طب همکاری کنند.


تله‌طب: http://teletebapp.ir

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با تله‌طب که با همکاری تک‌تاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است. 

نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارت‌آپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسب‌وکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی استفاده کنند. غرفه استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسب‌وکارهایی در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات،‌ واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.