fa-IR

بازار، هوشمندانه در دستان شماست با متا‌بازار

۳۷.۶۳MB مصاحبه با حسام خامسی مؤسس استارت‌آپ متا‌بازار
گفتگو با
مصاحبه

خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید؟
حسام خامسی هستم، مؤسس استارت‌آپ متا‌بازار.

متا‌بازار چه سرویسی به مشتریان ارائه می‌کند؟
متا‌بازار یک ابزار اطلاع‌رسانی مخصوص بازار‌ها است که به‌صورت هوشمند عمل می‌کند و اطلاعات موردنیاز مردم از بازار را در اختیارشان قرار می‌دهد.

زمانی که کاربر وارد سایت می‌شود چه اطلاعاتی می‌تواند از متا‌بازار دریافت کند؟
ابزار ما اپلیکیشن موبایل است که کاربران با اجرای این برنامه در مکان‌های تجاری می‌توانند اطلاعات مربوط به آن مکان، فروشگاه‌های موجود در آن‌ محدوده و نحوه تعامل با آن فروشگاه‌ها را به دست می‌آورند.

ایده متا‌بازار از کجا شکل گرفت؟
نیازی که در مجتمع‌های تجاری وجود داشت. مردم در مجتمع‌های تجاری بزرگ نمی‌دانستند از کجا ملزومات موردنیاز خود را تهیه کنند. وقت زیادی برای تفریح و خرید می‌گذراندند. از سوی دیگر فروشگاه‌های آن مراکز تجاری و بازار‌ها هم برای معرفی و جذب مشتری راهکار مناسبی نداشتند.

این نیاز را چگونه تشخیص دادید؟
با توجه به تجربیات و مشکلاتی که داشتم این خلأ را احساس کردم.

از کجا می‌دانستید مخاطبان متابازار را می‌پذیرند؟
ما به شیوه استارت‌آپی شروع کردیم و با نیاز بازار پیش رفتیم. با چند نفر که در این حوزه مشکل داشتند موضوع را مطرح و نمونه‌های اولیه طراحی کردیم. بازخوردهای خوبی گرفتیم و با توجه به نیاز بازار و درخواست مشتریان محصول خود را توسعه دادیم.

از چه سالی شروع به فعالیت کردید؟
از دی‌ماه سال ۹۴.

اعضای تیم خود را معرفی کنید
من بنیان‌گذار تیم هستم و آقای امین ارغوانی توسعه‌دهنده تیم هستند.

نحوه تأمین‌ سرمایه شما به چه شکل بوده است؟
در ابتدا ایده خود را به شتاب‌دهنده تک ارائه دادیم. مراحل اولیه را سپری و ثابت کردیم که می‌توانیم نیاز بازار را جواب دهیم. پس از این مراحل جذب سرمایه‌گذار انجام شد.

شتاب‌دهنده تا چه اندازه به شما کمک کرد؟
خیلی. در بحث پختگی ایده، راهنمایی‌ها و رابطه‌هایی که معرفی می‌کردند و همین‌طور تعامل با جامع استارت‌آپی، شتاب‌دهنده کمک خوبی به ما کرد.

اولین مشتریان خود را چگونه پیدا کردید؟
جذب اولین‌ مشتریان ما با مذاکره حضوری بود. باید با مشتریان خود صحبت کنید و متوجه شوید که آیا این نیاز را دارند و ابزار شما جواب آن‌ها را می‌دهد یا نه. ما روش‌هایی برای مصاحبه آموختیم که چگونه با مشتریان مذاکره کنیم. زمانی که به آن‌ها می‌گفتیم ما یک اپلیکیشن داریم، سریع همه‌ آن‌ها جبهه می‌گرفتند و فکر می‌کردند که ما شبیه تلگرام، اینستاگرام یا آی‌برتر هستیم که می‌خواهیم یک پایگاه داده برای جمع‌آوری اطلاعات ایجاد کنیم و از آن‌ها پول بگیریم. متوجه شدیم که از راه دیگری باید اقدام کنیم و دانش و اپلیکیشن خود را گسترش دهیم.

در مسیر راه‌اندازی متا‌بازار تغییر جهت اساسی داشته‌اید؟ بازار هدفتان نیاز به تغییر داشته است؟
برای استارت‌آپ یک الزام است که روی ایده‌اش پا‌فشاری نکند. بلکه فقط به فکر حل مشکل مشتریان باشد.

شما چنین تغییر مسیری داشته‌اید؟
در ابتدا که مشکل آن‌ها را می‌پرسیدیم راه‌حلی برای آن طراحی می‌کردیم، سپس متوجه شدیم مشتریان نمی‌توانند مشکل خود را به‌درستی مطرح کنند. با توجه به توضیحات آن‌ها برنامه خود را تغییر می‌دادیم تا اینکه اپلیکیشن متا‌بازار به بلوغی که الان دارد، رسیده است. شاید بازهم تغییر کند؛ در واقع ماهیت کار ما این است.

متابازار: www.metabazar.com

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با استارت‌آپ متابازار همکاری تک‌تاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است. 

نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارت‌آپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسب‌وکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی استفاده کنند. غرفه استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسب‌وکارهایی در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات،‌ واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.