fa-IR
پلاک ۲۱، نرم‌افزار مدیریت و حسابداری ساختمان

پلاک ۲۱، نرم‌افزار مدیریت و حسابداری ساختمان

خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید؟
امیر سالار شکوری مؤسس استارت‌آپ پلاک‌۲۱ هستم. سامانه‌ پلاک‌۲۱ به‌صورت ابری روی اینترنت اجرا می‌شود. مدیران و اعضای مجتمع مسکونی، اداری، تجاری می‌توانند از آن استفاده کنند و مجتمع را از نظر مالی مدیریت کنند.

از چه سالی شروع به فعالیت کردید؟
ایده پلاک ۲۱ سه سال پیش به ذهنم رسید. حدود ۲۵ سال در شهرک اکباتان زندگی کردیم و درگیر مسائل آپارتمان‌نشینی بودیم. بعد از ازدواج هم همان‌جا ساکن شدم، صبح که سر کار می‌رفتم و عصر برمی‌گشتم کسی در دفتر مدیریت ساختمان حضور نداشت. ازآنجایی‌که به کارهای اینترنتی علاقه‌مند هستم با خود گفتم چرا سایتی برای پرداخت شارژ ساختمان به‌صورت اینترنتی وجود ندارد. این ایده به ذهنم رسید. حدود ۱۲ سال است که من کار نرم‌افزاری انجام می‌دهم. ایده را با تعدادی از دوستانم مطرح کردم ازآنجایی‌که برنامه‌نویسی می‌کردیم شروع به پیاده‌سازی این ایده کردیم.

شما با سامانه‌های موجود چه وجه تمایزی دارید؟
ممکن است ایده خیلی ناب در دنیا وجود نداشته باشد. ایده من هم خیلی خاص نبود چراکه نرم‌افزار‌هایی تحت ویندوز که صرفاً نرم‌افزار‌های حسابداری بودند وجود داشت. زمانی که ما شروع به کار کردیم تقریباً هیچ‌کدام از این سایت‌هایی که الان در این حوزه فعال هستند وجود نداشت. اوایل شروع کار استارت‌آپ‌ها بود و بازار آن به شکل امروز داغ نبود.
ازآنجایی‌که در برنامه‌نویسی و حوزه بانکداری تخصص داشتیم سعی کردیم از آخرین تکنولوژی‌ها استفاده کنیم. یکی از ویژگی‌های بارز پلاک‌۲۱ این است که تنها مدیر ساختمان از آن استفاده نمی‌کند بلکه ساکنین هم می‌توانند با نام کاربری و رمز عبور خود وارد محیط کاربری شوند، اطلاعات را ببینند و شارژ را پرداخت کنند. اگر مالکی در کشور دیگری زندگی می‌کند می‌تواند وضعیت مالی مستأجر را ببینند که سر سال مستأجر می‌خواهد برود، بدهکاری نداشته باشد.
کانال‌ها و درگاه‌هایی که ما برای پرداخت گذاشته‌ایم نسبت به رقبا کامل‌تر است. از طریق اپلیکیشن موبایل، درگاه‌های بانکی، USSD، دستگاه کارت‌خوان می‌توانند پرداخت کنند.

اپلیکیشن پلاک‌۲۱ در حال حاضر در دسترس است؟
اپلیکیشن در دسترس است. کمتر از یک ماه است که نسخه اندروید برای ساکنین راه‌اندازی شده و نسخه iOS هم به‌زودی راه‌اندازی می‌شود که می‌توانند وضعیت مالی خود را مشاهده و شارژ را پرداخت کنند و اگر بدهی داشته باشند به‌صورت اعلان روی گوشی آن‌ها ظاهر می‌شود.

اولین مشتریان خود را چگونه جذب کردید؟
ما سرمایه نداشتیم و روی قسمت فنی خیلی وقت گذاشتیم و سعی کردیم سئو سایت را قوی کنیم که از طریق موتورهای جستجو کاربران بتوانند راحت پلاک‌۲۱ را پیدا کنند. این روش خیلی خوب جواب داد. اولین مشتری ما آقایی هم‌سن ما و دانش‌آموخته رشته کامپیوتر بود که مدیریت یک مجتمع دویست واحدی را بر عهده داشت و به دنبال راه‌اندازی همچنین سیستمی بود.
شاید در ابتدا سیستم اذیت کرد، به‌هرحال این سیستم اولین بار بود که استفاده می‌شد و ایشان هم اولین مشتری پلاک‌۲۱ بود. صبر و تحمل ایشان باعث شد امکانات زیادی به سیستم اضافه کنیم. برای ما تجربه خوبی بود و بازخورد‌های خوبی گرفتیم. ما خودمان را در جایگاه یک مدیر مجتمع نگذاشته بودیم تا از آن دیدی که مدیر به سامانه نگاه می‌کند و مشکلاتی که دارد و امکاناتی که می‌خواهد سیستم را پیاده کنیم. سیستم کامل شد و به‌مرور مشتریان اضافه شدند.

جذب سرمایه به چه شکل بوده است؟
تلاش کردیم اما موفق نبوده‌ایم. کسانی که در این بخش سرمایه‌گذار هستند فکر می‌کنند اگر در حوزه‌ای دیگر سرمایه‌گذاری کنند سود بیشتری را کسب می‌کنند. رسیدن به سود زمان می‌برد. هزینه‌ای که صرف می‌شود شاید در نگاه اول نسبت به سود خوب نباشد، ولی تجربیات و سایت‌هایی در ایران داریم که نشان می‌دهد این حوزه در کشور بازدهی دارد و به درآمدهایی می‌رسند که بسیاری از کارخانه‌های ما همچنین درآمدی نداشته‌اند.

پلاک‌۲۱: http://www.pelak21.ir

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با پلاک۲۱ که با همکاری تک‌تاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است. 

نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارت‌آپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسب‌وکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی استفاده کنند. غرفه استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسب‌وکارهایی در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات،‌ واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.