تایید اجتماعی (Social Proof)

نسخه صوتی را گوش دهید

زمانی که در شرایط تصمیم‌گیری برای انتخاب قرار دارید و نمی‌دانید که کدام انتخاب درست است، به اطرافیانتان نگاه می‌کنید که در شرایط یکسان با شما چه تصمیمی گرفته‌اند. زمانی که اکثریت اطرافیانتان یک انتخاب را داشته‌اند، شما هم فکر می‌کنید که آن انتخاب بهترین تصمیم ممکن است. مثلاً اگر اکثر دوستان شما از یک برند لباس بپوشند، شما هم برای خرید لباس به‌احتمال‌زیاد آن برند را انتخاب خواهید کرد. این همان تأیید اجتماعی است.

تأیید اجتماعی درواقع نفوذ اطرافیان یک فرد در تصمیم‌گیری‌ها و نحوهٔ انجام کار او است و در همهٔ انتخاب‌های یک فرد اثرگذار است، از بزرگ‌ترین تصمیم‌ها مانند انتخاب محل زندگی گرفته تا کوچک‌ترین تصمیم‌ها مانند انتخاب ناهار یک روز.

دو عامل مهم در میزان تأثیر تأیید اجتماعی بر انتخاب شما وجود دارد. عامل اول تعداد افرادی است که همان کار را انجام داده‌اند یا همان انتخاب را داشته‌اند و عامل دیگر میزان شباهت آن افراد به شما و شرایط شماست.

ایجاد تأیید اجتماعی مثبت برای یک برند، یکی از مؤثرترین روش‌ها برای متقاعد کردن افراد در زمان انتخاب و خرید است. تأیید اجتماعی در ذهن خریداران، احساس اعتمادی به وجود می‌آورد که تصمیم‌گیری را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند. معروف‌ترین استفاده از تأیید اجتماعی در بازاریابی، توصیفات خوب مشتریان از محصولات یا خدمات شما است. کسب‌وکارها معمولاً با قرار دادن این توصیفات خوب در قالب مصاحبه، ویدئو، پادکست و ...در سایت خود، سعی می‌کنند تأیید اجتماعی کاربران را به دست آورند.

این کار به محصول شما اعتبار بیشتری خواهد داد و در تصمیم‌گیری مشتریان جدید برای خرید، بسیار تأثیرگذار است. یکی از ساده‌ترین نمونه‌های تأیید اجتماعی، نظرات شخصی کاربران (Comment) در وبلاگ‌ها است. مثلاً در فیس‌بوک تعداد لایک‌ها نشانهٔ علاقهٔ کاربران است و نظرات می‌تواند نشان‌دهندهٔ رضایت یا عدم رضایت کاربران باشد. نظرات خوب مصرف‌کنندگان یک محصول یا خدمت، تأثیر بسیار زیادی روی تصویر ذهنی افراد دیگری می‌گذارد که قصد خرید آن را دارند. این تأثیر خیلی بیشتر از توصیف‌هایی است که خود تولیدکننده ارائه می‌دهد و برای مشتریان قابل‌اعتمادتر است. ممکن است تأییدهای اجتماعی نتیجهٔ منفی هم داشته باشند. نظرات منفی مصرف‌کنندگان قبلی نمونه‌ای از این آثار بد است که مشتریان جدید را فراری می‌دهد.

تولید یک محصول عالی و موفق یکی از روش‌های به دست آوردن تأیید اجتماعی مثبت است. مشتریان بعد از استفادهٔ محصول شما، در مورد آن صحبت می‌کنند و از رضایتشان برای دیگران می‌گویند. این باعث متقاعدشدن دیگران برای خرید می‌شود. برای این‌که تأیید اجتماعی خوبی برای محصولات یا خدماتتان ایجاد کنید می‌توانید در سایتتان قسمتی را برای ارسال نظر مصرف‌کنندگان ایجاد کنید یا تالار گفت‌وگویی برای کاربران در نظر بگیرید تا بتوانند به‌راحتی دربارهٔ محصولات یا خدمات شما صحبت کنند. این گفت‌وگوها می‌تواند شامل توصیه یا نقد برند شما باشد.

ارائه‌ی بهترین خدمات و اطلاعات به مشتریانتان باعث می‌شود که شما را به دوستان، خانواده و آشنایانشان معرفی کنند. بعد از این‌که مشتریان جدید به دلیل توصیه‌های مشتریان راضی قبلی، از شما خرید کردند می‌توانید با ارائهٔ تخفیف ویژه و یا خدمات بیش‌تر به مشتریان قبلی به خاطر معرفی برند شما، از آن‌ها تشکر کنید. هر چه‌قدر وفاداری مشتریانتان به برند شما بیش‌تر باشد احتمال این‌که آن را به دیگران هم توصیه کنند بیش‌تر است. پس با ارائهٔ خدمات در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و همین‌طور خدمات پس از فروش مناسب، کاری کنید که تعداد مشتریان وفادار به برند شما روزبه‌روز افزایش یابند.

برای برند خود در شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ای ایجاد کنید تا مشتریانتان بتوانند در آن عضو باشند و راجع به محصولات شما، کیفیت آن‌ها و میزان رضایتشان بعد از مصرف نظر بدهند.

گفتن تعداد مشتریانی که تابه‌حال از برند شما خرید کرده‌اند به افراد، تأثیر زیادی در متقاعد کردن آن‌ها در خرید دارد خصوصاً اگر این تعداد بالا باشد. پس حتماً تعداد مشتریانی که تابه‌حال از محصول شما استفاده کرده‌اند را در سایتتان قرار دهید. مردم علاقهٔ زیادی به استفاده از برندهایی دارند که افراد معتبر و مشهور مانند هنرمندان یا ورزشکاران از آن‌ها استفاده می‌کنند. خرید افراد مهم و مشهور و شرکت‌های بزرگ را در سایتتان به نمایش بگذارید تا دیگران با دیدن آن برای خرید تشویق شوند. مثلاً شرکت Redbull با انتشار تصاویر افراد مشهور و محبوبی که از نوشیدنی‌های این برند در مراسم‌های مختلف استفاده می‌کنند، تأیید اجتماعی لازم را برای دیگران در زمان خرید ایجاد می‌کند.