fa-IR
اسنپ بیست میلیون یورو سرمایه‌ جذب کرده است؟

اسنپ بیست میلیون یورو سرمایه‌ جذب کرده است؟

سایت تک کرانچ از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون‌ یورویی شرکت آفریقای جنوبی MTN  روی استارت‌آپ اسنپ خبر داده است.
در این مطلب گفته‌شده که شرکت  MTN تنها سرمایه‌گذار این راند روی اسنپ‌ است.
تک کرانچ که به‌اشتباه MTN را سهامدار اصلی اپراتور ایرانسل ایران نام‌برده (ام تی ان ۴۹ درصد سهام ایرانسل را در اختیار دارد) برای نخستین بار در گفت‌وگو با مدیرعامل اسنپ به موضوعی اشاره‌کرده که هیچ‌گاه به‌طور رسمی اعلام‌نشده و آن اینکه شرکت آلمانی راکت اینترنت صاحب SNAPP است.
در طی دو سال اخیر هرگونه وابستگی به راکت اینترنت تکذیب شده بود هرچند بسیاری از فعالان استارت‌آپی در ایران می‌دانستند که مجموعه این شرکت‌ها توسط راکت اینترنت اداره می‌شود. مجموعه هلدینگ روماک که شرکت مادر کسب‌وکارهایی چون بامیلو، زودفود، موزاندو و … بود چندی قبل نام خود را به گروه اینترنت ایرانیان تغییر داد اما هیچ نامی از راکت اینترنت آلمان در آن دیده نمی‌شود.
شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ همچنین به تک‌کرانچ گفته ۱۰ هزار راننده در این سرویس مشغول به کارند و این شرکت ۵۰۰ هزار مشتری دارد هرچند به نوشته تک کرانچ این شرکت حاضر به فاش کردن میزان درآمد یا ارزش شرکت اسنپ نشده است.
به گفته شهرام شاهکار شرکت Uber مدل پیش قیمت‌گذاری خود را از روی اسنپ کپی کرده است.

اسنپ چقدر ارزش دارد؟
موضوع سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورویی روی استارت‌آپ اسنپ بحث پیرامون ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها را در ایران داغ‌تر خواهد کرد. اینکه آیا این شرکت واقعاً چقدر ارزش‌گذاری شده که ۲۰ میلیون یورو فقط از  سمت یک شرکت  در یک راند سرمایه‌گذاری دریافت کرده قطعاً موضوعی نیست که به‌سادگی قابل‌پذیرش باشد هرچند با توجه به عدم شفافیت‌های مالی و عدم دسترسی به اسناد نمی‌توان گفت دقیقاً ۲۰ میلیون یورو در این معامله جابه‌جاشده یا نه. اینکه چرا نام راکت اینترنت در هنگام این معامله ناگهان به میان آمده و اینکه توافق اصلی بین MTN و راکت اینترنت برای آینده استارت‌آپ‌هایی چون زود‌فود، اسنپ‌، بامیلو چه سرنوشتی را رقم خواهد زد هم موضوعاتی است که احتمالاً گذشت زمان آن‌ها را مشخص خواهد کرد.