fa-IR

سلام دکتر؛ سلامت هوشمند

۲۵.۱۸MB مصاحبه با محسن کامیاب نژاد از استارت‌آپ سلام دکتر

لطفاً خودتان را معرفی کنید.
محسن کامیاب نژاد هستم و با آقای دکتر محمود فتاحی معصوم از سال ۹۲ آشنا شدم. سایت سلام دکتر در آن زمان در حوزه مشاوره آنلاین کار می‌کرد و بعد از ورود ما به‌عنوان تیم فنی آن را درزمینه نوبت‌دهی توسعه دادیم که این موضوع موردنیاز جامعه پزشکی و مردم بود. اواخر سال ۹۲ این کار را شروع کردیم و اواسط سال ۹۳ آماده شد. ابتدا به‌صورت پایلوت پیاده‌سازی کردیم و قصد داشتیم به ازای هر پزشک نرم‌افزار بدیم. با مشورت‌هایی که با افراد باتجربه داشتیم گفتند که این سایت را تبدیل به شبکه کنید تا بتوانیم سیستم را بزرگ کنیم.

از کجا تشخیص دادید که این موضوع نیاز بازار است؟
اگر نگاهی گذرا به اطراف خود داشته باشیم حتی بدون دید فنی نیز می‌توان رشد فعالیت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و تحت وب را مشاهده کرد. نمونه‌های زیادی هم وجود دارد و مردم با فعالیت‌های اینترنتی آشنا هستند و تقریباً همه ما در مورد مشکلات نوبت‌دهی آگاه هستیم. وضعیتی که جلوی درب مطب‌ها کاغذ بچسبانند و از ساعت ۴ صبح منتظر بمانند، یا کاربران از شهرستان‌ها مراجعه کنند و حالا اینکه پزشک حضور دارد یا خیر و خیلی مشکلات دیگر که در جریان آن هستید. شاید اصل ایده خیلی ناب نباشد، ما حتی رقبا را بررسی کردیم و بیش از ۶۰ مورد نوبت‌دهی در حال کار هستند. ما روی ایده هم ادعایی نداریم و می‌خواستیم این فکر را طوری پیاده‌سازی کنیم که کاربردی باشد، از اول تا آخر آن را اجرا کنیم نه اینکه صرفاً بخشی از مراحل تا فقط نام آن را داشته باشند. برای این قضیه نیاز داشتیم که با جامعه پزشکی در ارتباط باشیم و یکی از نقاط تمایز ما همین است که ما صرفاً یک تیم فنی نیستیم. این ارتباطاتی که با پزشکان داریم بسیار به ما کمک می‌کند تا با ذهن بازتری نگاه کنیم. من به‌عنوان یک فرد فنی اگر یک سیستم طراحی کنم شاید با آنچه جامعه واقعاً نیاز دارد ممکن است فاصله زیادی داشته باشد ولی زمانی که جامعه و بخش مهم آن یعنی پزشکان نیاز را مطرح می‌کنند، نتیجه متفاوت است.

پس وجه تمایز شما در تیم و نحوه اجرا است و تمایزی در ایده یا نوبت‌دهی ندارید؟
بله این ایده قبل از ما وجود داشت. این موضوع قبل از فعالیت ما اجراشده بود و نمی‌توانیم ادعای اولین و بهترین داشته باشیم اما هر وقت بتوانیم نسبت به بقیه خدمات بهتری ارائه دهیم و سهم بازار بیشتری به دست آوریم آنجا می‌توانیم بگوییم اجرای بهتری داشتیم.

اولین مشتریان را چطور شناسایی کردید؟ چطور قانع شدند که از این سامانه استفاده کنند؟

این به همان نقطه تمایز ما و تیم پزشکی مربوط می‌شود، وقتی یک پزشک با همکار خود صحبت می‌کند قطعاً یک بیان مشترک بین آن‌ها وجود دارد و راحت‌تر قانع می‌شود.
 

چه تعداد پزشک در سامانه شما ثبت‌نام کرده‌اند؟

ما تا پایان سال ۹۴ حدود ۱۲ پزشک داشتیم، برنامه‌ای هم تا آن زمان برای افزایش این تعداد طراحی نکردیم و خود آن‌ها تمایل داشتند که از این سیستم استفاده کنند. ما دو الی سه نفر را به‌طور حضوری ملاقات کردیم و بقیه به‌طور اینترنتی در سامانه ثبت‌نام کردند؛ اما از ابتدای سال ۹۵ که برای افزایش تعداد پزشکان سامانه فعالیت کردیم توانستیم این تعداد را به ۵۰ پزشک افزایش دهیم. برای این کار هم چند کانال مانند ملاقات حضوری، شرکت در همایش‌های پزشکی و غیره را تعریف کردیم. اصل خدمتی که ارائه می‌کنیم کاملاً قانع‌کننده است به شرطی که بتوانیم آن را خوب انتقال دهیم. مجوزهایی که دریافت کردیم و اینکه عضو پارک علم ‌و فناوری هستیم به ما کمک می‌کند تا بتوانیم پزشکان را قانع کنیم. پزشکان از این نظر جامعه بسیار حساسی هستند و برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد که با چه کسی همکاری می‌کنند.
 

آیا در ابتدا فکر می‌کردید مشتریان شما بخش خاصی هستند و بعد متوجه شدید که باید روی گروه دیگری تمرکز کنید؟

بله ما در این دو سال بیش از ۱۰ مدل تغییر داده‌ایم. کاری را انجام می‌دادیم و بعد که بازخوردها را دریافت می‌کردیم متوجه می‌شدیم اشتباه است. سرانجام به این مدل رایگان رسیدیم که باید اکوسیستم رشد کند و بعدازآن بتوانیم با رشد اکوسیستم خدمات جانبی ارائه دهیم تا بخشی از جامعه کاربری ما حاضر به پرداخت هزینه برای آن باشند.
 

سؤال آخر اینکه نحوه تأمین سرمایه شما به چه شکل است؟

این‌یکی از مشکلات ما است چون کارهای مشابه زیادی انجام‌شده و ریسک کار را افزایش می‌دهد. آن‌ها حق‌دارند چون می‌پرسند نمونه‌های مشابه زیاد است چرا باید روی شما سرمایه‌گذاری کنیم؟ تا همین‌الان هم نتوانسته‌ایم سرمایه‌ای جذب کنیم و کار را با بودجه شخصی و پروژه‌های جانبی جلو می‌بریم.

سلام دکتر: https://www.salamdoctor.com

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با سلام دکتر که با همکاری تک‌تاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است. 

نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارت‌آپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسب‌وکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی استفاده کنند. غرفه استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسب‌وکارهایی در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات،‌ واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.