fa-IR
چهار نکته در مشخص کردن کانون تمرکز استارت‌آپ

چهار نکته در مشخص کردن کانون تمرکز استارت‌آپ

تمرکز روی ایده‌های کارآمد برای کسب‌وکارتان، کلید موفقیت است. 
یکی از توصیه‌هایی که به کارآفرینان می‌شود این است که کسب‌وکار ساده‌ای داشته باشند. توسعه‌ی سریع کسب‌وکار یا از این شاخه به آن شاخه و از این ایده به آن ایده پریدن، بدون داشتن جهت‌گیری شفاف و مشخص، قطعاً مانع از پیشرفت استارت‌آپ شود. ولی باید توجه داشت ساده بودن و ساده نگه‌داشتن کسب‌وکار، درصورتی‌که در حوزه‌ی نادرستی فعالیت کند، ممکن است به همان اندازه مخرب باشد.
کولین فین (Colin Finn)، مؤسس شرکت Daylight Mind Coffee در هاوایی می‌گوید: «داشتن کسب‌وکار ساده بسیار خوب است، به‌شرط آنکه مشتریان خواستار محصولی باشند که عرضه می‌کنید؛ به‌عبارت‌دیگر، گاهی ما سرگذشت موفقیت‌آمیز شرکتی را که با ایده‌ای ساده کارش را شروع کرده می‌خوانیم، بدون آنکه توجه داشته باشیم ۱۵ شرکت دیگر هم هستند که کارهایی به همین سادگی را انجام داده‌اند اما به دلیل آنکه خواهانی نداشته موفق نشده‌اند. در این میان تنها تعداد انگشت‌شماری که به‌واقع روی فروش اولیه‌ی خود تمرکز داشته‌اند موفق شده‌اند.»
وقتی فین شرکت خود را تأسیس کرد، فهمید که آزمایش کردن تاکتیک‌های مختلف و یادگیری نحوه‌ی تمرکز روی تکنیک‌های اثربخش، کلید موفقیت است. او به همراه شوان استیمان، نکاتی را برای حفظ تمرکز استارت‌آپ‌ها مطرح کرد که در ادامه مشاهده می‌کنید. 

  • «پیش روی و عقب‌نشینی». آزمایش کردن مداوم استراتژی‌ها یکی پس از دیگری بسیار وسوسه‌انگیز است، به‌خصوص اگر منابع مالی موردنیاز برای این کار وجود داشته باشد؛ اما فین توصیه می‌کند هنگام انجام فعالیت‌های مختلف از چرخه‌ی «پیش روی و عقب‌نشینی» استفاده کنید. او در مصاحبه‌ای با Business News Daily توضیح داد: «به مدت دو ماه، پیشروی کنید و ایده‌های جدید را معرفی کنید، سپس برای یک دوره‌ی کوتاه عقب‌نشینی کنید و با نگاهی به گذشته ببینید که ایده‌های جدید درآمدزا بوده‌اند یا خیر.»

 

  • «بار بیش‌ازاندازه ممنوع». آزمایش کردن ایده‌های جدید برای کسب‌وکار می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های موفق و کارآمد را شناسایی کنید؛ اما لازم است از انجام کارهای مختلف و متعدد خودداری کنید و بار سنگینی را روی دوش خود و تیم کسب‌وکارتان محول نکنید.

 

  • «نقش‌های اعضای تیم خود را به‌طور شفاف تعریف کنید». به گفته‌ی استیمان، هرکسی که با شما همکاری می‌کند باید مسیر شفاف و تعیین‌شده‌ای پیش رو داشته باشد و بداند که در زمان تعیین‌شده، چه انتظاراتی از او وجود دارد. داشتن شناخت کافی اعضای تیم و نقاط قوت هر یک از آن‌ها می‌تواند در انتخاب مؤثرترین راه برای تقسیم‌کار متناسب با استراتژی‌های جدید به شما کمک کند.


  • بپذیرید که برخی از ایده‌ها با شکست مواجه خواهند شد. قرار نیست هر ایده‌ای که در کسب‌وکارتان آزمایش می‌کنید موفقیت‌آمیز باشد. البته زمانی که شما و تیم‌تان زحمت زیادی برای پروژه‌ای متحمل شده باشید، رویارویی با این واقعیت دشوار است، ولی بهترین کار در چنین شرایطی این است که مشکل ایجادشده را رها کرده و به حرکت ادامه دهید. همچنان ایده‌های مختلف را آزمایش کنید تا مشخص شود کدام بهتر است، البته مراقب باشید که این بهانه‌ای برای اجتناب از مشکلات طاقت‌فرسا نباشد.