رهسپار، شبکه اجتماعی مسافران

۲۰.۸۶MB مصاحبه با محمدرضا قازلی سرپرست استارت‌آپ رهسپار

خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید؟
محمدرضا قازلی هستم، سرپرست تیم رهسپار. ما درواقع سامانه‌ای برای به اشتراک‌گذاری سفرهای بین‌شهری ایجاد کرده‌ایم.

رهسپار چگونه عمل می‌کند و در چه بستری در دسترس مخاطبان قرار گرفته است؟
پلتفرم نرم‌افزاری رهسپار در بستر موبایل و وب طراحی شده است که می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ما یا از طریق اپ‌استورها به این سامانه دسترسی پیدا کنید. رهسپار برای اشتراک‌گذاری سفرهای بین‌شهری مورداستفاده قرار می‌گیرد به این حالت که اگر فردی قصد سفر دارد، می‌تواند برنامه سفر خودش را درون رهسپار مشخص کند. این فرد اگر با خودرو به‌صورت تک‌سرنشین تردد می‌کند، می‌تواند به کمک این سرویس صندلی‌های خالی خودرو خودش را با دیگران به اشتراک بگذارد. افرادی هم از خودرو شخصی بی‌بهره هستند می‌توانند با ثبت مسیر سفر خودشان در این سامانه، خودروهای هم مسیر را شناسایی کنند.
با استفاده از این سامانه افرادی که به‌صورت تک‌سرنشین مسافرت می‌کنند می‌توانند کسب درآمد داشته باشند و هم‌چنین سایر افراد هم می‌توانند مسیرهای موردنظرشان را با هزینه کم‌تری طی کنند. همچنین این سیستم به کاهش آلودگی هوا، کاهش خودروهای تک‌سرنشین و موارد زیست‌محیطی دیگر کمک خواهد کرد.

این نیاز را چگونه شناسایی کردید؟
یکی از مشکلات خودم در دوران دانشجویی همین موضوع بود. ازآنجایی‌که من دانشجو غیربومی بودم، مجبور بودم هرروز برای رفتن به دانشگاه مسیر طولانی را طی کنم. در آن زمان دغدغه من پیدا کردن مسیری سریع و درعین‌حال ارزان‌قیمت بود که بتوانم در زمان مشخص هم به کلاس برسم. همچنین در روزهایی که با خودرو شخصی رفت‌وآمد می‌کردیم، ترجیح می‌دادیم همراه با دوستان سفر کنیم.

پیش از عرضه این محصول به بازار از چه روش‌هایی این اطمینان را پیدا کردید که محصول شما در بازار مورد استقبال قرار می‌گیرد؟
پیش از ورود به بازار ما حدود ۶ ماه تحلیل بازار انجام دادیم. پس از بررسی نمونه‌های خارجی، کشورهای مختلف و بازار ایران؛ متوجه وجود تعداد بسیار زیادی دانشجوی بومی در کشور شدیم که هرروز برای رسیدن به دانشگاه خودشان باید مسافت طولانی را طی کنند. با این شرایط متوجه شدیم که می‌توانیم فرآیند سفر این گروه را تسهیل کنیم که هم هزینه کم‌تری پرداخت کنند و هم در وقت آن‌ها صرفه‌جویی شود. همچنین به کمک این سرویس امنیت سفر هم افزایش پیدا می‌کند چراکه شما پیش از سفر، راننده را می‌شناسید و راننده هم پیش‌ازاین به‌صورت کامل در نرم‌افزار احراز هویت شده است.

از چه سالی رهسپار شروع به فعالیت کرد و در تیم رهسپار چه افرادی حضور دارند؟
برای شروع رهسپار ما حدود یک سال تحقیق و توسعه انجام دادیم که متوجه شویم آیا این برنامه با این شیوه حمل‌ونقل تناسب دارد یا خیر. پیش از شروع این پروژه مشغول تحصیل در دانشگاه بودیم و مشغله‌های خاص خودمان را داشتیم در همین زمان طی سفری که به روبوکاپ آلمان داشتیم، نمونه‌های اروپایی این پروژه را مشاهده کردیم که بسیار موفق بودند. پس از بازگشت از سفر و فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، حدود ۶۰ درصد از آن تیم ده‌نفره به شکل منسجم روی این پروژه فعالیت خودمان را شروع کردیم و خوشبختانه تاکنون دستاوردهای بزرگی داشته‌ایم.

نحوه تأمین سرمایه شما به چه شکل بوده است؟
برای شروع، ایده را با ریاست دانشگاه آزاد قزوین مطرح کردیم و ایشان هم از این طرح استقبال کردند و روی پروژه سرمایه‌گذاری کردند. این دانشگاه با تأسیس یک مرکز شتاب‌دهی از ایده‌های خوب حمایت می‌کند. هم‌اکنون هم با تعدادی از سرمایه گذران خطرپذیر در حال مذاکره هستیم.

رهسپار: http://rahsepar.net

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با رهسپار که با همکاری تک‌تاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است. 

نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارت‌آپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسب‌وکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی استفاده کنند. غرفه استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسب‌وکارهایی در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات،‌ واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.