fa-IR
گزارش اردوی کارآفرینی گردشگری با محوریت تبریز ۲۰۱۸

گزارش اردوی کارآفرینی گردشگری با محوریت تبریز ۲۰۱۸

اردوی کارآفرینی گردشگری با محوریت تبریز ۲۰۱۸ (استارت‌آپ‌ویکند گردشگری و کارآفرینی - تجربی) و شعار «تبریز را میزبان جهانیان می‌کنیم» برای اولین بار در آذربایجان شرقی به مدت سه روز برگزار شد.

با ورود به حال‌وهوای مهرماه و بهار آموزش، شمیم استارت‌آپ و کارآفرینی در شهر اولین‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. رویدادی که در سه روز آخر هفته دوم مهرماه هم‌زمان با روز جهانی گردشگری کلید خورد با نام اردوی کارآفرینی گردشگری «تبریز ۲۰۱۸»  خبرساز شد. رویدادی که افرادی را که در پی برداشتن قدمی در راستای تحقق تبریز ۲۰۱۸ هستند را به واکنش می‌طلبد و به عرصه مدعیان حمایت از گردشگری و استارت‌آپ‌ها تبدیل‌شده است.

رویداد کارآفرینی گردشگری تبریز که برای اولین بار در آذربایجان شرقی برگزار شد یک استارت‌آپ‌ویکند گردشگری و رویداد  کارآفرینی- تجربی است که شرکت‌کنندگان این اردوی کارآفرینی با ایده‌های ناب خود با شعار «تبریز را میزبان جهانیان کنیم»  تلاش می‌کنند شهر تبریز را به بهترین شکل برای تبریز ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است آماده کنند.

در این رویداد ۵۴ ساعته که از تاریخ ۷ تا ۹ مهرماه در تالار اندیشه پارک ائل گلی با همکاری  تبریزپراجکت وهاب‌کارآفرینی تبریز ، شـرکت‌کنندگان پرانگیزه‌ای شامل فعالان حوزه گردشگری، هتلداری و صنایع وابسته، برنامه نویسان، مدیران تجاری، بازاریاب‌ها، طراحان گرافیک و علاقه‌مندان کارآفرینی برای بیان ایده‌های خود و تیم حضور داشتند.

روز اول رویداد
روز چهارشنبه ۷ مهرماه افتتاحیه این رویداد برگزار شد، در این مراسم بهمن حسین زاده مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان شرقی، حسن اطاعت مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان، سینا نویدی کارشناس و مشاور مهندسی ارتباطات و فعال در حوزه استارت‌آپ‌ها صحبت کرده و بعد از سخنرانی پانزده نفر برای بیان ایده‌های خود روی صحنه رفتند و در مورد جزئیات و افرادی که برای تیم خود نیاز دارند سخن گفتند.

در ادامه این روز ایده ۷ نفر به‌عنوان ایده برتر انتخاب‌شده و شرکت‌کنندگان حاضر در محل یک نفر را به‌دلخواه برای پیوستن به تیم انتخاب کردند، در طی این سه این تیم‌ها در محل موردنظر مستقرشده و برای تبدیل ایده به یک محصول با همراهی مربیان و داوران حاضر کار کردند.

استفاده از ابزار ict برای رونق گردشگری امری ضروری است
بهمن حسین زاده مدیرکل اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی درباره حمایت‌های دولت از راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپای فناوری و برگزاری جلسات ماهیانه برای بررسی نحوه عملکرد صحبت کرد و گفت:  تبریز توانسته است طی چند سال گذشته زیرساخت بسیار قوی  را برای رشد کسب‌وکارهای نوپای فناوری ایجاد کند و شرایط برای تولیدکنندگان محتوا فراهم است تا با توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل، وب‌سایت‌های جذاب و ایده‌های جدید پا به میدان بگذارند.

وی گفت ضریب نفوذ استفاده از ابزارهای هوشمند در جهان در سال ۲۰۱۸ به ۵۱/۷ درصد می‌رسد و سود جهانی بازار فناوری اطلاعات ۳/۷ میلیارد دلار است و ارزش بازار محتوای موبایلی در سال ۲۰۱۹، ۳۸میلیارد دلار برآور شده است.

وی ادامه داد: از سال ۸۸ تا ۹۳ استفاده از اینترنت ۳۰ برابر افزایش‌یافته و ۷۳ درصد از کاربران این حوزه افراد زیر ۳۴ سال هستند. در طی این چهار سال مفاهیم جدیدی در حوزه فناوری اطلاعت شکل‌گرفته است و اکنون عصر، عصر محتواست و رمز موفقیت در دست صادرکنندگان محتوا و محتوا آفرینان است.

بهمن حسین زاده در اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز بیان کرد: استفاده از ابزار ict برای رونق گردشگری امری ضروری است و سامانه‌های مختلفی ازجمله: سامانه گردشگری الکترونیکی (ETS)، سامانه گردآورنده گردشگری (ETIP)،  سامانه‌های کامپیوتری برای ذخیره جا و مکان (CRS)، سامانه‌های اطلاعاتی جغرافیا و موقعیت‌یابی جهانی، سامانه مسافرت مجازی برای  پیاده‌سازی تکنولوژی‌های مختلف وجود دارد.

حسین زاده بیان کرد: استفاده حداکثری از زیرساخت‌ها برای توسعه خدمات فناوری اطلاعات در راستای خلق ثروت در استان امری ضروری است و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی برای توسعه کسب‌وکار جدید این حوزه اقداماتی از قبیل ایجاد کمیته فعالین و نخبگان حوزه، برنامه‌ریزی برای ایجاد مرکز شتاب‌دهی، حمایت از برگزاری رویدادها خبر داد و گفت کمیته راهبری و توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا در مرکز رشد دانشگاه سهند تشکیل‌شده است و از طریق وب‌سایت www.ictstartups.ir در دسترس است. در کنار این موارد فراخوانی در جهت اعطای تسهیلات از محل وام وجوه اداره شده در سال ۹۵ برای حمایت از طرح‌های فناورانه، تولیدکنندگان نرم‌افزار، شرکت‌های نوپا، بازی رایانه‌ای داده‌شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند

مدیرکل اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی از افتتاح مرکز IXP جهت مدیریت ترافیک پهنای باند، تخصیص میزبانی شرکت‌های  استانی و ایجاد چتر وای فای به‌منظور توسعه دسترسی به شبکه خبر داد و گفت  افتتاح این مراکز سبب اشتغال‌زایی در حوزه آی تی استانمان نیز خواهد شد.

گردشگری تبریز، ایده‌ها و فرصت‌ها
حسن اطاعت مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان که به مدت ۲۲ سال در زمینه مدیریت کسب‌وکار، تجارت الکترونیک فعالیت کرده  و در سال‌های اخیر علاقه قابل‌توجهی به حمایت از استارت‌آپ‌ها و رویدادهای کارآفرینی دارد در خصوص تجربیات سفر اخیر خود به نمایشگاه بازاریابی دیجیتال در آلمان و «گردشگری تبریز، ایده‌ها و فرصت‌ها» صحبت کرد و گفت: فرهنگ و هنر شهر است که گردشگر را به خود جذب می‌کند، اما باید همگام با مدرن سازی شهر فرهنگ گذشته آن را حفظ کرد زیرا تاریخچه شهر افتخار آن و نقطه شروع را نمایش می‌دهد.

وی گفت: وجود مراکز خرید مدرن، هتل‌های پنج ستاره، خیابان‌های شهر نیستند که گردشگر را به خود جذب می‌کند آن‌ها زیرساخت‌های اصلی هستند که باید در هر شهری باشد؛ این غذاهای چشیده نشده، آثار تاریخی، مناظر دیدنی، مسائل فرهنگی و رفتار شهری است که جذب‌کننده یک گردشگر است.

اطاعت در ادامه سخنان خود توصیه کرد که در استارت‌آپ‌های گردشگری در هنگام ارائه ایده خود این موضوع را مدنظر داشته باشید که از چه چیزی برای نشان دادن تبریز استفاده می‌کنید یا می‌خواهید با ایده خود چه مشکلی را برای گردشگر این شهر حل کنید و حوزه تأثیرگذار را فرهنگ، رفتار تولید و انتشار محتوای مناسب در نظر بگیرید.

وی در انتها بیان کرد: توجه به این موضوع که تبریز در فضاهای مجازی چه جایگاهی دارد امری ضروری ایست حتی فرهنگی است که هر فرد با به اشتراک‌گذاری حتی یک تصویر می‌تواند ترویج دهد.

هر ایده راه‌حلی برای حل مشکل
در ادامه، سینا نویدی کارشناس و مشاور مهندسی ارتباطات و فعال در حوزه استارت‌آپ‌ها که به‌عنوان تسهیل‌گر رویداد در اردوی کارآفرینی حضور دارد در خصوص نحوه ارائه ایده توضیح داد و گفت: هر فرد صاحب ایده که در جمع سالن حضور دارد اجازه بیان آن درصحنه را دارد باکمی جسارت روی صحنه بیایید و در زمان یک دقیقه که به شما اختصاص داده می‌شود بگویید با ایده خود کدام مشکل تبریز را می‌خواهید حل کنید، چه راه‌حلی دارید، به چه کسانی در تیم خود نیاز دارید و  یک نام را برای طرح خود انتخاب کنید.

وی ادامه داد: در طی یک ساعت آتی با قرعه‌کشی مابین ایده‌ها، ۷ نفر را به‌عنوان صاحب ایده و سرگروه تیم انتخاب می‌کنیم و حضار از روی علاقه خود می‌توانند در گروه موردنظر عضو شوند.

روز دوم رویداد
در روز دوم رویداد (پنجشنبه ۸ مهر) تیم‌های تشکیل‌شده در فضایی که جهت استقرار گروه‌ها در مقابل تالار اندیشه تعبیه‌شده بود مستقر شدند و تجهیزات و امکانات موردنیاز آن‌ها در اختیارشان قرار گرفت.

در طی روز دوم اعضای گروه، نام تیم‌ها، هدف و محصول مشخص‌شده و شروع به کار روی پروژه خود کردند، هم‌زمان مربیان آرش میلانی (طراح محصولات نرم‌افزاری و طراحی نرم‌افزارهای دانشگاهی کاربردپذیر فعالیت می‌کند)، وحید حلاجی (در تیم نارمند، اپلیکیشن های پژوهش دانشگاهی و آموزش مداوم جامعه پزشکی را توسعه داد)، فرزام خجسته‌نیا (توسعه نرم‌افزار به‌صورت حرفه‌ای)، یوسف جمالی (فارغ‌التحصیل مدیریت اجرایی (EMBA) از سازمان مدیریت صــــنعتی ایران)، میلاد اسم‌زاده (برنامه‌نویسی، طراحی و ساخت وب‌سایت و هم‌چنین مدل‌سازی و در کنوانسیون گردشگری ۲۰۱۷ مسئولیت واحد مدیا رو بر عهده دارد.)، نادره مشهور، وحید ناموری (دانش‌آموخته‌ی‌ گرافیک و طراحی هویت دیداری برند و رابط کاربر)، بهروز بختیاری) توسعه‌دهنده نرم‌افزار( که در طی رویداد جهت راهنمایی و همراهی تیم‌ها حضور داشتند.

تیم‌ها:
تیم دهگردی (اوبا): معرفی جاذبه‌های روستایی و بافت سنتی، اصالت جمع و تجربه‌ی زندگی روستایی با ترتیب دادن تورهای گردشگری.

گروه رستوران میوه‌خوران: هدف این تیم ارائه‌ی خوراک سالم با بیس میوه و سبزی‌های معطر و دانه‌های روغنی است.

تیم اوز اویز (گوناخلیخ): هدف تیم پذیرایی از گردشگران در خانه‌های خود مردم تبریز به‌این‌ترتیب که هر خانواده از طریق وب‌سایت مرجع توانایی خود برای پذیرایی از توریست را اعلام کرده و گردشگر با توجه به علاقه خود با خانواده ارتباط برقرار کند.

تیم رنگین‌کمان (شاد ون): هدف تیم زیبا‌سازی شهر با رنگ‌آمیزی ون‌ها مطابق با فرهنگ تبریز و رونق اقتصادی از طریق فروش وسایل صنایع‌دستی، یادبودها، عکس و ابزاری که نماد فرهنگ تبریز به‌صورت سیار.

گروه  (ایزی پیزی)TIT: هدف طراحی کارت اعتباری برای گردش گران در غالب مستر کارت، توریست با تهیه این کارت دیگر نیازی به تبدیل عرض نخواهد داشت.

گروه سو (سرچه): گروهی متشکل از متخصصان در حوزه‌ی گردشگری، برندینگ، گرافیک و برنامه‌نویسی است که به‌منظور گسترش فرهنگ آذربایجان در قالب مجموعه‌ی منسجم توریستی فعالیت می‌کنند.

تیم (راوی) history این تیم با هدف گردشگری داستان گونه شروع به فعالیت کرده و ایده‌ی این تیم روایت داستان‌هایی است که در مکان انتخاب‌شده اتفاق افتاده است . طراحی اپلیکیشن برای گوشی‌های هوشمند که در اماکن تاریخی به‌صورت صوتی تاریخچه آن مکان را بیان کند.

در طی روز دوم فرزام خجسته‌نیا و بهروز بختیاری از مربیان حاضر کارگاه مدل بوم کسب‌وکار که برای آموزش نحوه درآمدزایی از ایده، برنامه‌ریزی برای اجرای طرح، نحوه تأمین نیازهای ایده برگزار کرده و از شرکت‌کنندگان درخواست شد برای گستردگی تفکر خود گشتی در محوطه پارک ائل گلی زده و  افراد رهگذر در مورد ایده خود پرسیده سپس به محل بازگردند و روی طرح خود کار کنند.

در ادامه رویداد کارآفرینی گردشگری مربیان جلساتی را برای تحلیل ایده‌ها و پیشرفت کار تاکنون، همچنین تصمیم‌گیری برای ارائه پیشنهاداتی برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف رویداد تشکیل می‌داند. در پایان روز دوم هر تیم در یک بوم مدل کسب‌وکار نحوه پیشرفت پروژه خود را ترسیم کرده و خلاصه‌ای از فعالیت‌ها را به منتورها ارائه دادند و برای روز سوم رویداد که قرار است با بیان طرح روی صحنه برنده مشخص شود آماده شدند.

روز سوم رویداد
صبح روز جمعه ۹ مهرماه حسن اطاعات مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان که برای برگزاری کارگاه نحوه‌ی ارائه کار‌های تیم‌ها به داوران و جذب سرمایه‌گذار حضور پیداکرده بود جمع حاضر را به ورزش صبحگاهی در محوطه دعوت کرد و سپس کارگاه را برگزار کرد. در این کارگاه ده راهکار برای بیان هرچه بهتر طرح و نحوه جلب‌توجه سرمایه‌گذار به ایده آموزش داده شد.

در ادامه مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای بازدید از روند اجرای رویداد و عملکرد تیم‌ها به محل برگزاری آمد.

در ساعات بعدازظهر رویداد اردوی کارآفرینی گردشگری مراسم اختتامیه استارت‌آپ ویکند برگزار شد. در ابتدای مراسم گروه‌ها به مدت ۵ دقیقه طرح پیاده‌سازی شده خود را برای داوران حاضر در سالن ارائه دادند و  تا زمانی که داوران نتیجه رقابت سه‌روزه را اعلام کنند، مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی مرتضی آبدار گفت: از دیدن این‌چنین حرکات خودجوش جوانان که حرکتی اقتصادی و برای نشان دادن توانایی‌هایشان در شهر تبریز است خوشحال می‌شویم.

وی ادامه داد: به‌تازگی ۵ اتفاق مسر کننده ازجمله ثبت تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، برگزاری اجلاس ۳۲ کشور آسیایی، بررسی مشکلات گردشگری شهر با سفیران منطقه قفقاز، انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت فرش دستبافت جهان، انتخاب تبریز به‌عنوان پاک‌ترین شهر ایران، سمپوزیم مجسمه‌سازی و درنهایت این رویداد نشان از  پیشرفت این شهر در زمینه گردشگری و فرهنگی می‌باشد.

آبدار اظهار کرد: با کمک جناب شهردار و مدیران ارشد شهری مصمم هستیم تبریز را تا سال ۲۰۱۸ به جایگاه فاخری بیاوریم و از هرگونه حرکت جوانان در این‌سو حمایت می‌کنیم. برندگان این رویداد پروپوزال ایده‌های خود را به دفتر میراث فرهنگی یا دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ آورده تا در جهت کمک به اجرایی شدن و اخذ مجوزهای لازم اقدامات انجام گیرد.

شریف نژاد رئیس دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ در تکمیل سخنان آبدار گفت: ۲ ماه از تأسیس این دبیرخانه می‌گذرد و تاکنون ۳۷۰ پروژه و ایده چه از سوی جوانان تبریزی و چه از سوی کشورهای خارجی به دفتر ارسال‌شده است در همین راستا تلاش خواهیم کرد برای تبدیل تبریز به یک برند و تجاری‌سازی این شهر از ایده‌ها حمایت کنیم. وی گفت: سال ۲۰۱۸ یک تاریخ پایان نیست بلکه آغازی برای شناساندن نام تبریز به جهان است.

در انتهای مراسم اختتامیه قادر صادقی و عسل راد مدیران اجرایی رویداد نام تیم‌های برنده را با بیان نمره امتیاز اعلام کرده و جوایز را اهدا کردند.

گروه اول: تیم راوی با کسب ۲۱۶ امتیاز از ۳۰۰

گروه دوم: دو تیم با امتیاز برابر در جایگاه دوم قرار گرفتند: تیم اوبا (دهگردی) و شاد ون با کسب ۲۰۶ امتیاز

گروه سوم: تیم سو با پروژه سرچه با کسب ۱۸۷ امتیاز

اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز
اردوی کارآفرینی گردشگری تبریز