fa-IR

شارژمان راه‌کاری ساده برای مدیریت شارژ ساختمان

۳۳.۹۶MB مصاحبه با حسین سالمی نژاد بنیان‌گذار استارت‌آپ واژه‌یاب و شارژمان

خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید؟
حسین سالمی نژاد هستم، مؤسس استارت‌آپ واژه‌یاب و شارژمان که استارت‌آپ شارژمان جدیدترین کسب‌وکار من است که به‌تازگی شروع به فعالیت کرده است.

شارژمان دقیقاً چه‌کاری انجام می‌دهد و چه نیازی از مشتریان را برطرف می‌کند؟
شارژمان یک سیستم محاسبه شارژ ساختمان است که در اختیار مدیر و اهالی ساختمان قرار می‌گیرد و از طریق این اپلیکیشن، مدیر و اهالی ساختمان می‌توانند ضمن ارتباط با یکدیگر، هزینه‌های جاری ساختمان را مشاهده کنند و در صورت لزوم شارژ را به شکل آنلاین پرداخت کنند.

ایده اولیه‌ای که برای این کسب‌وکار داشتید دقیقاً روی همین موضوع متمرکز شده بود؟

ایده اولیه به‌هیچ‌وجه ربطی به مدیریت شارژ ساختمان نداشت. ما در ایده اولیه خودمان به دنبال یک سامانه نظافت آنلاین ساختمان بودیم که به افراد این امکان را می‌داد که به‌صورت آنلاین نظافتچی پیدا کنند؛ اما با تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم نمی‌توانیم این بازار به‌یک‌باره در دست بگیریم. ازاین‌رو سعی کردیم برای شروع کار سیستم مدیریت شارژ ساختمان را راه‌اندازی کنیم و در برنامه‌های آینده، کسب‌وکارهای جانبی را به این سرویس اضافه کنیم.

چه عاملی موجب این تغییر مسیر شد که شما از نظافتچی آنلاین به سمت مدیریت شارژ تغییر مسیر بدهید؟

مارکتینگ نظافتچی آنلاین واقعاً فرآیند پیچیده و مشکلی بود. پیدا کردن نظافتچی‌ها و در مرحله بعد ساختمان‌ها کار دشواری بود و ازاین‌رو به این نتیجه رسیدیم که در مرحله اول سیستم مدیریت شارژ را عرضه کنیم و در مراحل بعدی تمام سرویس‌هایی که یک ساختمان به آن نیاز دارد را فراهم کنیم.

از چه روشی این نیاز جامعه به سیستم مدیریت شارژ ساختمان را شناسایی کردید؟

همه ما کم‌وبیش با این مشکل مواجه شده‌ایم و با مدیر ساختمان در خصوص نحوه هزینه محاسبه‌ها چالش‌هایی را داشته‌ایم. نرم‌افزار شارژمان باعث شفاف‌سازی در محاسبه هزینه‌ها و درآمدهای ساختمانی می‌شود.
 

در هنگام راه‌اندازی سرویس شارژمان از کجا می‌دانستید که موفق می‌شوید؟

ما در راه‌اندازی این کسب‌وکار ریسک زیادی کردیم و از ابتدای مسیر هم حقیقتاً مطمئن نبودیم که موفق می‌شویم اما به آینده امیدوارم بودیم. بر اساس برنامه‌ریزی مشخصی حرکت خود را آغاز کردیم و از همان ابتدا طرح کسب‌وکار را تهیه کردیم و بر اساس آن پیش رفتیم. در حال حاضر هم نسبت به برنامه‌ریزی که کرده بودیم جلوتر هستیم.
 

از چه زمانی استارت‌آپ شارژمان شروع به کار کرد؟

از آبان ماه سال گذشته. از مهرماه سال ۹۴ روی ایده کسب‌وکار تمرکز کردیم و از آبان ماه فرآیند کد نویسی و پیاده‌سازی شروع شد.
 

در یک ماهی که تحقیقات خودتان را انجام می‌دادید به‌جز تحقیقات اصلی و مطالعه بازار روی چه حوزه‌هایی تمرکز کردید؟

در این مدت روی فناوری‌هایی جدیدی که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند مانند زبان‌های برنامه‌نویسی یا پایگاه‌های داده تحقیقاتی را انجام دادیم.
 

چه افرادی در تیم مؤسس شارژمان داشتید؟

خودم و آقای محمود زاده که وظیفه برنامه‌نویسی بخش اندروید را بر عهده دارند روی این استارت‌آپ کار می‌کنیم. من با آقای محمود زاده پیش‌ازاین در واژه‌یاب هم همکاری داشتیم و وقتی ایده شارژمان را هم با ایشان مطرح کردم، تمایل به همکاری نشان دادند. در ابتدای راه‌اندازی این استارت‌آپ دونفره همه فعالیت‌ها را انجام می‌دادیم اما در حال حاضر ۵ نفر در تیم ما حضور دارند.
 

اعضای تیم شما هرکدام چه وظیفه‌ای را انجام می‌دهند؟

آقای پور روشانی برنامه‌نویسی iOS ما را انجام می‌دهند، ساسان جعفر نژاد مدیریت بخش سرور را بر عهده دارد که با ایشان هم قبلاً در واژه‌یاب همکاری داشتم، آقای جودکی هم بخش مارکتینگ را انجام می‌دهد.
 

اولین مشتریان شارژمان را چگونه به دست آوردید؟

ما در ابتدای راه در وب‌سایت‌هایی که در خصوص آپارتمان‌ها و فرهنگ آپارتمان‌نشینی محتوا تولید می‌کردند، تبلیغات کردیم. همچنین واژه‌یاب و تبلیغاتی که در آن‌ هم انجام دادیم به بیشتر شناخته شدن ما کمک کرد. کافه‌بازار هم به رشد شارژمان کمک زیادی کرد چراکه ما حدود یک هفته در این اپ‌استور تبلیغاتی بنری انجام دادیم.
 

پس درواقع استارت‌آپ قبلی شما به رشد شارژمان کمک کرد؟

بله البته هنوز هم در توسعه این کسب‌وکار نقش دارد و روزانه تعدادی از کاربران از طریق واژه‌یاب با شارژمان آشنا می‌شوند.
 

بعد از گذشت یک سال از کسب‌وکار، اکنون مشتریان هدف خودتان را شناسایی کرده‌اید، آیا در ابتدای کار تصور دیگری از مشتریان هدف خودتان داشتید؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم، هنوز این مورد را بررسی نکرده‌ام.
 

هم‌اکنون شارژمان چه تعداد کاربر دارد؟

ما اکنون ۱۴ شماره مدیر ساختمان داریم. این آمار ازاین‌جهت است که عضویت در سامانه شارژمان از طریق شماره موبایل صورت می‌پذیرد. همچنین حدود ۴۰ واحد مسکونی را تحت پوشش قرار داده‌ایم. البته این تعداد کاربر در حدود ۵ ماه به دست آمده است چراکه شارژمان اواخر فروردین ۹۵ به بازار عرضه شد.
 

فکر می‌کنید چه عاملی مهم‌ترین دلیل رشد سریع کسب‌وکار شما بود؟

برای خود ما هم این تعداد کاربر غیرمنتظره بود و در برنامه‌ریزی‌های خودمان هم این تعداد کاربر را پیش‌بینی نکرده بودیم. البته ما هنوز هم تبلیغات اصلی خودمان را شروع نکرده‌ایم چراکه هنوز نرم‌افزار اصلی شارژمان به شکل کامل عرضه نشده است و همچنان ایراداتی درون خود دارد، برنامه مارکتینگ اصلی را پیاده‌سازی نکرده‌ایم و احتمالاً از ماه آینده این بخش را شروع خواهیم کرد.
 

تأمین سرمایه شارژمان چگونه بوده است؟

ما برای تأمین سرمایه از واژه‌یاب کمک گرفتیم و درواقع درآمد حاصل از واژه‌یاب را در این کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کردیم. فعلاً سرمایه‌گذار خارجی ندارم اما پیشنهاد‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاری از سمت افراد و شتاب‌دهنده‌ها دریافت کرده‌ایم اما منتظر یک پیشنهاد خوب هستیم.
 

با سازمان‌های خصوص و دولتی همکاری دارید؟

همکاری خاصی را با سازمان‌ها نداریم اما در برخی از موارد با بانک‌هایی مثل بانک شهر، آینده و پاسارگاد مذاکراتی را انجام داده‌ایم.
 

شارژمان: https://www.sharjeman.com

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با شارژمان که با همکاری تک‌تاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است. 

نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارت‌آپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسب‌وکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی استفاده کنند. غرفه استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسب‌وکارهایی در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات،‌ واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.