fa-IR

پندار پلاس، زندگی در شهر مجازی

۹۷.۳۹MB مصاحبه با محمدامین رخشنده‌جو از استارت‌آپ پندار پلاس

خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید؟
محمدامین رخشنده‌جو هستیم. ما از سال ۹۱ روی فناوری واقعیت افزوده شروع به فعالیت کرده‌ایم و این تحقیقات تا به الان هم ادامه دارد. واقعیت افزوده در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و خوشبختانه تاکنون به مراحل خوبی در کسب‌وکار خودمان رسیده‌ایم.

پندار پلاس چه خدمتی را ارائه می‌کند؟
سرویس‌های مبتنی بر واقعیت افزوده بر اساس کاربردهایی که دارد در همه حوزه‌ها می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد. اگر بخواهیم بر اساس همین فناوری یک دسته‌بندی ارائه کنیم، می‌توانیم به واقعیت افزوده مبتنی بر مکان، واقعیت افزوده مبتنی بر الگو که بر اساس تشخیص اشیا از پیش تعیین‌شده کار می‌کند و فناوری واقعیت افزوده مبتنی بر بدن که با شناسایی بدن افراد به کمک دوربین‌هایی که مجهز به قابلیت عمق سنج هستند، کار می‌کند؛ اشاره کنیم.
در تمامی این حوزه‌ها ما سعی کردیم ورود کنیم و سیستم‌های آموزشی، تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی و درآمدزایی مرتبط با هر یک از این حوزه‌ها را عرضه کنیم.

آیا شما در حوزه خاصی بیشتر تمرکز کرده‌اید یا همه این سرویس‌ها را ارائه می‌کنید؟
یکی از حوزه‌هایی که ما سعی کردیم روی آن تمرکز بیشتری داشته باشیم، حوزه مجلات بود. مجله‌ها و نشریات با توجه به مشکلاتی که در زمینه هزینه‌ها و تأمین کاغذ داشتند، با چالش‌های متعددی مواجه بودند و همچنین نیاز به تبدیل مجلات کاغذی به الکترونیک هم تا حد بسیار زیادی حس می‌شد. درواقع سرویس ما مانند پلی میان مجلات کاغذی و وب‌سایت‌ها عمل می‌کند.
همچنین در کتاب‌ها معمولاً گزینه‌ای تحت عنوان ارجاع وجود دارد که لازم است برای مطالعه آن مرجع، کتاب را تهیه کنید یا محتوای تصویری مانند فیلم موردنظر را خریداری و مشاهده کنید؛ اما با استفاده از سرویس پندر پلاس می‌توانید به‌صورت لحظه‌ای لینک موردنظر را در قالب یک واقعیت افزوده مشاهده کنید.

از همان ابتدای راه‌اندازی حوزه نشریات و مطبوعات را برای ورود انتخاب کرده بودید؟
بله از همان ابتدا هدف اصلی ما نشریات بود و بعدازآن به فکر پلتفرم پندار پلاس افتادیم و همه مجلاتی که از سرویس ما استفاده می‌کنند لوگو پندار پلاس را روی جلد خودشان درج می‌کنند که با مشاهده این لوگو کاربران متوجه می‌شوند که این مجله به شکل هوشمند عرضه شده است و از فناوری واقعیت افزوده بهره می‌برد.

در مسیر پیشرفت کسب‌وکار خودتان آیا متوجه شدید که گروه اشتباهی از مخاطبان را به‌عنوان مشتریان هدف در نظر گرفته‌اید و لازم است دنبال گروه‌ دیگری از مخاطبان باشید؟
در استارت‌آپ‌ها دو نکته اهمیت بسیار بالایی دارد. اولین نکته اصلی تجربه است یعنی برنامه‌ریزی شما بر اساس تجربه‌های قبلی شکل گرفته باشد اما در وضعیت دیگری شما تیم کاملی از متخصصان را در اختیار دارید و به شکل کاملاً علمی در حال حرکت هستید که در این وضعیت تجربه تأثیر کم‌تری داشته و از همان ابتدا برنامه‌ریزی خود را به شکلی انجام می‌دهید که نیاز کم‌تری به آزمون‌وخطا داشته باشید. بااین‌وجود اشتباهاتی که رخ می‌دهد باید خیلی سریع حل شوند و خصوصاً در حوزه نرم‌افزار نمی‌توانید اشتباهات را نادیده بگیرید.
من استارت‌آپ‌های بسیاری را دیده‌ام که با کوچک‌ترین تغییرات، پیشرفت‌های بسیار خوبی را به دست می‌آورند. اگر یک مشاور خوب در اختیار استارت‌آپ‌ها باشد که به آن‌ها راهنمایی بدهد و اشتباهات موجود را به آن‌ها گوشزد کند، خیلی مفید خواهد بود.
در پندار پلاس ما می‌دانستیم که مجلات هزینه‌ای برای این سرویس‌ها پرداخت نمی‌کنند اما بی‌شک مخاطبان خاصی دارند. همین تبلیغات در مجلات باعث بیشتر شناخته شدن و ارتباط مشتریان با مجموعه ما شد. پس از مجلات ما وارد حوزه دیگری شدیم که با توجه به تجربیات قبلی دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکردیم.
فرآیند دیگری که ما در پندار انجام دادیم جذب هر چه بیشتر مخاطبان بود که این خود باعث می‌شود ما از وضعیت استارت‌آپی خارج شویم. در شرایط فعلی علاوه بر مجلات به حوزه‌های دیگری ازجمله فرهنگیان، رستوران‌ها، موسیقی، صنایع غذایی و کافی‌شاپ‌ها وارد شده‌ایم و به آن‌ها هم سرویس ارائه می‌کنیم.

واقعیت افزوده فناوری نسبتاً پیچیده‌ای است، شما چگونه مشتریان و مجلات که گاهی تفکرات سنتی هم دارند برای استفاده از این سرویس قانع کرده‌اید؟
در علم مذاکره یک سری از تکنیک‌ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال برای شرکت‌های بزرگ که به‌راحتی اجازه ورود سایر شرکت‌ها به مجموعه خود را نمی‌دهند، سرویس‌های رایگان یکی از روش‌های جلب رضایت است. همچنین تقریباً در همه حوزه‌ها این فرهنگ شکل گرفته است که اگر با فناوری حرکت نکنند، از بقیه عقب خواهند افتاد و ترسی که پیش‌ازاین سازمان‌ها نسبت به حوزه فناوری داشتند تا حد بسیاری کاهش پیدا کرده است.

با توجه به این‌که شما در بسیاری از موارد مانند مجلات به شکل رایگان سرویس ارائه می‌کنید، برنامه درآمدی کسب‌وکار شما چگونه است؟
در بعضی از کسب‌وکارها برنامه‌های درآمدی به این شکل است شما می‌توانید در برخی از پروژه‌ها درآمدهای خوبی را کسب کنید اما در برخی دیگر از پروژه‌ها که بیشتر جنبه تبلیغاتی برای کسب‌وکار شما دارد، لازم است هزینه کنید. علاوه بر این راهکار دیگری هم که وجود دارد این است که شما فقط هزینه کنید و منتظر باشید تا روزی درآمد به دست بیاورید که بسیاری از سرویس‌های بزرگ دنیا از این روش استفاده می‌کنند. انتخاب این روش‌ها به زمان برنامه‌ریزی شما و توقعی که شما از کسب‌وکار خودتان دارید، بستگی دارد.
همچنین اگر صرفاً هدف شما درآمدزایی است و قدرت ریسک کردن ندارید، بهتر است که پول خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنید. به‌عنوان‌مثال ممکن است ما در قراردادی که با یکی از سازمان‌ها منعقد می‌کنیم صد میلیون تومان سود کنیم اما لازم است برای توسعه کسب‌وکار و شناخته شدن بیشتر خودمان این مبلغ را در ۳۰ بخش دیگر هزینه کنیم. علاوه بر این لازم است سایر استارت‌آپ‌ها هم از این روش استفاده کنند چراکه شناخته شدن استارت‌آپ به مخاطبان، اهمیت بسیار بالایی در کسب‌وکار دارد.
پندارپلاس: http://pendar.plus

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با پندارپلاس که با همکاری تک‌تاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است. 

نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارت‌آپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسب‌وکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی استفاده کنند. غرفه استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسب‌وکارهایی در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات،‌ واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.