چهل ابزار رایگان بازاریابی دیجیتال برای کمک به رشد کسب‌وکار شما (قسمت دوم)

چهل ابزار رایگان بازاریابی دیجیتال برای کمک به رشد کسب‌وکار شما (قسمت دوم)

اگر به‌تازگی کسب‌وکاری راه انداخته‌اید یا به دنبال ابزارهایی می‌گردید که به توسعه‌ی کارتان کمک کنند، انبوهی از ابزارهای دیجیتال بازاریابی، پلت‌فرم‌ها و خدمات گوناگون به‌صورت آنلاین در دسترس هستند.
اما در شرایطی که بودجه‌ی کمی برای این کار در اختیار دارید؛ یا مطمئن نیستید که کدام ابزارها مناسب‌تر هستند تا پولتان را روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید یا تنها قصد تقویت بازاریابی دیجیتالتان را بدون صرف هزینه‌ی هنگفت دارید، چطور می‌توانید تعداد گزینه‌هایتان را محدود و بهینه‌سازی نمایید؟
برای تسهیل این کار، در اینجا فهرستی کاملاً کاربردی از ۴۰ ابزار رایگان بازاریابی دیجیتال به شما معرفی می‌شود که می‌توانند به رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار شما در تمامی حوزه‌های بازاریابی از پست الکترونیک گرفته تا رویدادها و از محتوا گرفته تا رسانه‌های اجتماعی کمک کنند.
فهرست حاضر تقریباً نسخه‌ی به‌روز و تجدیدنظر شده‌ای است از لیست کامل «۵۰ ابزار بازاریابی دیجیتال برای توسعه‌ی استارت‌آپ شما» که سال گذشته توسط برایان آیزنبرگ گردآوری شده است و درواقع دست‌چینی است از بهترین‌های این لیست به‌اضافه‌ی پیشنهاد‌هایی که در قسمت نظرات عنوان شده‌اند.

ویدئو

ویدئوی اینستاگرام
فیس‌بوک، اسنپ چت و توییتر همگی امکانات ویدئویی دارند اما همان‌طور که Christopher Ratcliff در نوشته‌ی خود تحت عنوان " بهترین ویدئوهای تبلیغاتی اینستاگرام در سال ۲۰۱۶" خاطرنشان کرده است، اینستاگرام هنوز یکی از بهترین محیط‌ها برای تبلیغ برندها از طریق ویدئوهای کوتاه است.
ویدئوی اینستاگرام فیلترهای بارگذاری تصاویر مناسبی دارد و امکان پخش ویدئوهای ۶۰ ثانیه‌ای هم یکی از امکانات جالب به اشتراک‌گذاری ویدئو در آن است. می‌توانید مستقیماً از طریق اپلیکیشن موجود ویدئو را ضبط و ارسال کنید و یا یک ویدئوی ضبط‌شده و آماده را بارگذاری نمایید.


Wistia
Wistia یک سرویس میزبانی ویدئو برای شرکت‌ها است. این ابزار امکاناتی مانند تحلیل ترافیک با جزئیات زیاد، نمودارهای تعامل کاربران و نقشه‌های جذاب ارائه می‌کند که دقیقاً نشان می‌دهد کاربران در مواجهه با یک ویدئو چه رفتاری داشته‌اند. نسخه‌ی رایگان تنها برای ۳ ویدئو قابل‌استفاده است اما می‌توانید با خرید یکی از نسخه‌های pro که قیمتشان از ۱۰ دلار در ماه شروع  می‌شود، نسخه‌ی قبلی را ارتقاء دهید.

Powtoon
Powtoon  یک ابزار رایگان برای ساخت ویدئوهای انیمیشنی بازاریابی، ویدئوهای تشریحی، اینفوگرافیک‌های متحرک یا حتی ویدئوها و ارائه‌هایی است که می‌توانید در صنعت خود به اشتراک بگذارید. حساب رایگان آن ویدئوهایی تا حداکثر ۵ دقیقه را به انضمام یک watermark (داده‌هایی که به‌منظور شناسایی مالک و حفظ حق کپی‌رایت به فایل‌ها و داده‌های دیجیتالی نظیر فایل‌های صوتی، تصاویر و ویدیوها افزوده می‌شود) و یک outro پشتیبانی می‌کند.


چهل ابزار رایگان بازاریابی دیجیتال برای کمک به رشد کسب‌وکار شما



WeVideo
WeVideo یک ابزار آنلاین برای مشارکت در ویرایش ویدئو است که قابلیت ذخیره کردن یک گنجینه موزیک و ویرایش با یک اپلیکیشن OTG (این ویژگی، گوشی شما را تبدیل به یک میزبان USB می‌کند) روی تلفن همراه را دارد. نسخه‌ی رایگان امکان ویدئوهای ۵ دقیقه‌ای و انتشار در ۷۲۰ p به انضمام یک watermark را دارد.

رویدادها

Eventbrite
Eventbrite یک پلتفرم مؤثر میزبانی رویدادها با کاربران بسیار است که به شما امکان می‌دهد یک رویداد را ایجاد کرده، شرکت‌کنندگان را دعوت نمایید؛ بلیت‌ها و ثبت‌نام‌ها را مدیریت و برای شرکت در برنامه تبلیغ کنید. گرچه استفاده از این پلتفرم تنها زمانی رایگان است که شرکت در برنامه شما نیز رایگان باشد، اما قیمت به ازای بلیت‌های فروشی نیز آن‌قدر منصفانه و پایین است که در بیشتر موارد می‌توانید آن را به‌عنوان بخشی از ثبت‌نام به عهده‌ی خریداران بلیت‌ها بگذارید.

Lanyrd
یک پلتفرم گسترده جستجو در رسانه‌های اجتماعی برای رویدادهای حرفه‌ای است. Lanyrd هم برای اطلاع‌رسانی عمومی در مورد رویداد خودتان کاربرد دارد و هم برای یافتن رویدادهای دیگر برای شبکه‌سازی، یادگیری و برقراری ارتباط.
همچنین به حاضرین امکان می‌دهد که پس از شرکت در برنامه، ویدئو، اسلاید و پادکست‌هایی با قابلیت پیگیری از راه دور به اشتراک بگذارند تا کسانی که موفق به شرکت در برنامه نشده‌اند بتوانند بدین ترتیب در جریان آن قرار بگیرند.


چهل ابزار رایگان بازاریابی دیجیتال برای کمک به رشد کسب‌وکار شما

Slideshare
Slideshare یک مکمل بسیار مهم برای هر رویدادی است. این ابزار مناسب‌ترین راه برای به اشتراک‌گذاری و ذخیره‌ی اسلایدهای ارائه پس از اتمام یک رویداد و یک پلتفرم فوق‌العاده برای دستیابی به مخاطبان کسب‌و‌کار است.

AppsGeyser
AppsGeyser یک ابزار رایگان است که برای ساخت آسان اپلیکیشن‌های اندروید طراحی شده است. می‌توانید از آن برای هر اپلیکیشنی استفاده کنید اما بهترین کاربرد آن برای رویدادهاست؛ وقتی می‌خواهید بدون صرف هزینه‌ی هنگفت، یک اپلیکیشن تک منظوره بسازید که با شرکت‌کنندگان در ارتباط  باشید و آن‌ها را به‌روز نگه دارید از این ابزار استفاده کنید.

HelloSign
HelloSign ابزاری برای دریافت قرارداد رویدادها (و دیگر انواع قرارداد) است که از افراد تا سقف ۲۰ نفر، امضای الکترونیک دریافت می‌کند. این ابزار از رمزگذاری SSL برای امنیت اسناد استفاده و برای تک‌تک امضاکنندگان، یک نسخه از قرارداد را ایمیل می‌کند. نسخه رایگان به ۳ سند در ماه توسط هر فرد فرستنده محدودشده است و قیمت نسخه‌های مشترکین از ۱۳ دلار در ماه شروع می‌شود. همچنین یک نسخه آزمایشی با تاریخ انقضای ۳۰ روزه دارد.

تجزیه‌وتحلیل ترافیک

تحلیلگر ترافیک گوگل (Google Analytics)
تحلیلگر ترافیک گوگل یک بخش جدایی‌ناپذیر از تمام مجموعه ابزارهای تحلیل ترافیک و کاملاً رایگان است. صفحه کنترل همه‌کاره‌ی تحلیلگر ترافیک گوگل، منابع ترافیکی مختلف، بازدید از صفحات، ویژگی‌های جمعیت شناختی، سئو، رسانه‌های اجتماعی و انبوهی از اطلاعات دیگر را به‌وضوح در اختیار قرار می‌دهد.

Buzzsumo
Buzzsumo یک ابزار تحلیل محتواست که در مورد محتوای تولیدشده در هر حوزه، تمام موارد به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی را با جزییات ارائه می‌دهد. درنتیجه می‌توانید بفهمید که محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین محتوا برای وب‌سایت شما یا رقبایتان چیست. همچنین این ابزار به شما می‌گوید که محتوایتان با کدام شبکه‌ها همخوانی بیشتری دارد. در صورت فعال‌سازی نسخه مشترکین، اشراف خوبی نیز نسبت به لینک‌های بازگشتی و تأثیرگذاران حوزه خود پیدا خواهید کرد و دقیقاً می‌بینید که چه کسانی محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند.
Bitly
Bitly ابزاری رایگان برای دنبال کردن و کوتاه کردن لینک‌ها است که ترافیک و مراجعات را از طریق لینک سفارشی بررسی کرده؛ تحلیل‌های ترافیکی دقیق راجع به کلیک‌ها، مکان، وب‌سایت‌های ارجاع دهنده، فعالیت در یک بازه زمانی و ... را نشان می‌دهد. این ابزار به طرز گسترده توسط ناشران و نیز کسب‌وکارها مورداستفاده قرار گرفته و یک سیستم تگ کردن دارد که به‌سادگی قابل‌دسترسی است و با آن می‌توانید لینک‌های کمپین‌های بازاریابی و یا پورتال‌ها را ره‌گیری کنید.


چهل ابزار رایگان بازاریابی دیجیتال برای کمک به رشد کسب‌وکار شما

 

Quill Engage
Quill Engage گزارش‌هایی ارائه می‌کند که داده‌های تحلیلگر ترافیک گوگل را برای شما به انگلیسی روان بازمی‌گرداند. پس اگر در میان انبوهی از ارقام و اصطلاحات فنی سردرگم شده‌اید، یک گزارش رایگان درخواست کنید. نسخه رایگان آن برای یک حساب در تحلیلگر ترافیک گوگل گزارش ارائه می‌کند که می‌توانید آن را به‌صورت هفتگی یا ماهیانه دریافت کنید.

SimilarWeb&GetHoneybadger
SimilarWeb یک ابزار مفید برای تعقیب فعالیت‌های رقبایتان است. با استفاده از موتور جستجوی رایگان این ابزار می‌توانید آمارهای هر وب‌سایتی را زیر نظر بگیرید و اطلاعاتی از قبیل رتبه جهانی آن، فعالیت‌هایش در داخل کشوری که بالاترین رتبه را دارد و در دسته‌بندی مربوطه؛ ترافیک به ازای کشور و منابع؛ جستجو و ترافیک ارجاع و بسیاری اطلاعات دیگر را بررسی نمایید.
همچنین می‌توانید فعالیت خودتان را هم بررسی کنید و یک آمار کاملاً روشنگر درباره‌ی آن به دست بیاورید. کارایی خود را با رقبایتان مقایسه کرده و توانایی رقابت خود را بسنجید.
اگر فرایندی بی‌کم‌وکاست تر از این می‌خواهید، می‌توانید از Gethoneybadger برای زیرورو کردن آمارهای هر وب‌سایتی تنها با یک کلیک استفاده کنید. Gethoneybadger برای بیرون کشیدن آمارهای وب‌سایت موردنظر از SimilarWeb استفاده می‌کند و آن‌ها را دریک پنجره‌ی کوچک در گوشه‌ی صفحه‌ی شما به نمایش می‌گذارد.

سئو

Google Search Console
Google Search Console هم مانند تحلیلگر ترافیک گوگل، یک منبع موردنیاز برای هر مدیر وب‌سایت است و راه‌اندازی آن برای وب‌سایت کاملاً رایگان است. امکاناتی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد عبارت‌اند از: تحت نظر گرفتن مداوم کارایی وب‌سایت؛ شناسایی هرگونه مشکل؛ تأیید محتوا برای خزنده‌های موتور جستجو؛ بررسی قابلیت تنظیم اندازه صفحه‌ی وب‌سایت با گوشی‌های موبایل و تبلت؛ مشاهده‌ی جستجوهایی که کاربران را به وب‌سایت شما هدایت می‌کنند و بسیاری امکانات جانبی دیگر.

SEO SiteCheckup
SEO SiteCheckup به‌صورت رایگان یک بررسی سریع و دقیق از سلامت سئوی وب‌سایت شما انجام داده و امتیاز کلی آن را از ۱۰۰ محاسبه می‌کند. به انضمام یک گزارش قابل دانلود با فرمت PDF و اطلاعاتی درباره‌ی کاربرد کلیدواژه‌ها، تصاویر، اعتبار سنجی لینک‌های بازگشتی و اطلاعات مفید دیگر.

 
چهل ابزار رایگان بازاریابی دیجیتال برای کمک به رشد کسب‌وکار شما

Yoast  برای وردپرس
Yoast یک افزونه‌ی رایگان برای وردپرس است که به شما امکان می‌دهد به‌آسانی سئوی سایتتان را مدیریت و صفحه‌ی وب خود را بهینه‌سازی کنید. با استفاده از Yoast می‌توانید برای عناوین و توضیحات متاتگ، قالب درست کرده و آن‌ها را بهینه‌سازی نمایید. همچنین برای هر آنچه از فهرست گوگل خود می‌خواهید، کلیدواژه‌های متمرکز و تنظیمات دقیق وارد کنید.

Screaming Frog
Screaming Frog، یک نرم‌افزار دسکتاپ است که می‌توان بر روی کامپیوترهای شخصی، مک یا لینوکس، نصب کرد و قادر است وب‌سایت‌ها را ازلحاظ پارامترهای معمول سئو ازجمله لینک‌های بدون مقصد، مطالب تکراری و زمان واکنش سایت و ... تحلیل کند. نسخه‌ی رایگان آن حداکثر برای ۵۰۰ URL کار می‌کند؛ همچنین می‌توانید یک مجوز سالیانه به قیمت ۹۹ دلار در سال خریداری کنید که همزمان امکانات پیشرفته‌ی پیکربندی وب‌سایت را نیز برایتان فعال می‌کند.

ابزار گوگل برای سنجش سرعت و همخوانی وب‌سایت با موبایل (Google’s Mobile Friendly and Speed Test Tool)
برای این‌که کسب‌وکار شما بتواند وارد فضای رقابت آنلاین شود، ضروری است که وب‌سایت شما به‌خوبی با گوشی‌های موبایل همخوانی داشته باشد. ترافیک موبایلی در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار از ترافیک دسکتاپ‌ها پیشی گرفت و الگوریتم mobilegeddon متعلق به گوگل، وب‌سایت‌هایی را که با موبایل‌ها همخوانی نداشتند، تنزل درجه داد. درنتیجه برای این‌که وب‌سایت شما بهترین نتیجه را در جستجو داشته باشد، باید مشکلاتی که مانع کارکرد درست آن بر روی گوشی‌های موبایل می‌شود را مرتفع نمایید.
خوشبختانه امکان استفاده رایگان و سریع از ابزار گوگل برای سنجش سرعت و همخوانی وب‌سایت با موبایل وجود دارد که وب‌سایت شما را تحلیل کرده و آن را ازلحاظ کارکرد موبایلی و نیز مشکلات سرعت مورد آزمایش قرار می‌دهد؛ همچنین راهکاری برای برطرف کردن مشکلات موجود نیز ارائه می‌دهد.

چهل ابزار رایگان بازاریابی دیجیتال برای کمک به رشد کسب‌وکار شما