fa-IR
قمار بزرگ توییتر

قمار بزرگ توییتر

توییتر زمانی فرشته صنعت تکنولوژی به شمار می‌رفت و سه سال قبل با حضورش در بورس چشم‌ها را خیره کرد حالا وضعیت متفاوت شده و این شرکت در آستانه فروش قرارگرفته است. چنین داستانی را پیش‌ازاین نیز از شرکت‌های اینترنتی دیگری دید‌ه‌ایم. درواقع شباهت‌های توییتر و یاهو در این زمینه بسیار جالب است. یاهو هم‌زمانی مانند توییتر دارای یک پلتفرم قوی بود، اما پرسش‌های پیش روی مدیران شرکت در آن زمان استراتژی رشد در چنین شرایطی بود.
حالا توییتر هم اگر مانند یاهو راه‌حل فروش را نپذیرد باید ریسک تبدیل‌شدن به یاهو را قبول کند. در طی ۱۰ سال یاهو درحالی‌که در حال مذاکره برای فروش این شرکت بود و آرام‌آرام انرژی‌اش را از دست می‌داد هیچ پیشرفتی نمی‌کرد و سرانجام داستان با فروش بسیار ارزان این شرکت (در مقایسه با ارزش سابق آن) به پایان رسید. در حال حاضر توییتر می‌تواند به فروخته شدن با عددی برابر با ۳۰ میلیارد دلار فکر کند که چیزی دو برابر ارزش بازار آن است. یاهو نیز زمانی ارزش بازاری برابر با ۱۲۵ میلیارد دلار داشت اما سرانجام باقیمت ۸/۴ میلیارد دلار به ورایزون فروخته شد. حدود هشت سال پیش مایکروسافت برای خرید یاهو ۴۲ میلیارد دلار پیشنهاد داده بود. پیشنهادی که مدیران سرسخت یاهو رد کردند.  حالا جک دورسی و سایر اعضای هیئت‌مدیره توییتر نیز در برابر مسیری قرار دارند که یاهو در این سال‌ها طی کرده است.
اگر توییتر هم‌اکنون این شرکت را به فروش نرساند و بخواهد خود مشکلاتش را حل کند قمار بزرگی انجام داده است. نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای نوشته که جایگزین فروش برای توییتر این است که این شرکت با تغییر ساختار و اخراج کارکنان این وضعیت را بگذراند. این اما مسیری است که توییتر قبلاً هم پیموده بود و نتوانسته بود مشکل رشد کاربران را حل کند. آن‌چنان‌که گفته شد و بر اساس تجربه یاهو (که در دفعات مختلف اقدام به کاهش نیروی انسانی و تغییر ساختار کرد) نمی‌توان با کوچک شدن (کسب‌وکار) به سمت رشد پیش رفت.  امروزه به‌رغم مشکلات زیاد توییتر یک شبکه جذاب و ارزشمند است. یک ابزار فوق‌ ارزشمند برای بنگاه‌های خبری، سلبریتی‌ها، رهبران جهان، فعالان سیاسی و اجتماعی و بازاریاب‌هاست.
توییتر همچنین منبع غنی دیتای قابل‌تحلیل و بسیار جذاب برای شرکت‌هایی چون گوگل و سلزفورس است. ارزش‌های توییتر به‌خصوص در جریان انتخابات اخیراً ریاست جمهوری آمریکا به‌خوبی به همه ثابت‌شده است. هیچ‌کس در نفوذ و قدرت توییتر شکی ندارد هرچند این موضوع در مقیاس محدودی از کاربران در دنیا رخ‌داده است، اما نکته اصلی این است که شرکت توییتر همواره به این افتخار کرده که مدلی کاملاً مستقل دارد. این شرکت در روزهای نخست خود پیشنهاد خرید از طرف فیس‌بوک را رد کرد تا نشان دهد ارزش‌هایی بالاتر را مدنظر قرار داده است. در این میان جک دورسی بنیان‌گذار توییتر هم‌اکنون حق رأی اکثریت سهام توییتر را در اختیار ندارد (درحالی‌که مارک زوکربرگ و لری پیچ و سرگئی برین کنترل کامل بر سهم شرکت خود دارند) مشخص نیست که او چقدر متمایل به فروش این شرکت یا مخالف شدید چنین معامله‌ای خواهد بود.
بسته به اینکه چه کسی خریدار توییتر است این خرید می‌تواند چندان جدا از مأموریت این شرکت نباشد. برخلاف یاهو که وقتی مشخص شد شرکت ورایزون آن را خریداری کرده به‌سختی می‌توان ارزشی که ممکن بود برای این شرکت به دست بیاید تخمینی ارائه داد. توییتر اما می‌تواند تحت قیمومیت شرکتی که منابع بیشتری را در اختیار آن می‌گذارد مسیری را برای گریز از وضعیت فعلی پیدا کند. توییتر در حاضر احتمالاً به معجزه‌ای نیاز خواهد داشت تا با یک رشد فوق تصور به شرکتی مانند فیس‌بوک تبدیل شود که اگر چنین شود هم توییتر خرید جذاب‌تری نسبت به امروز نخواهد بود. آنچه «یاهو» طی یک دهه از دست داد می‌تواند آینده «توییتر» باشد.