fa-IR

گرتور راهنمای آنلاین شما در گردشگری

۲۴.۹۹MB مصاحبه با داریوش اجابنیان بنیان‌گذار استارت‌آپ گرتور

لطفاً خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کردید را معرفی کنید؟
داریوش اجابنیان هستم، استارت‌آپ ما گرتور است که یک سامانه هوشمند راهنمای شهری و گردشگری است که به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند مکان‌های موردنظر خودشان را در شهر جستجو کنند و از خدمات گردشگری مناطق مورد جستجو مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و بازارچه‌های سنتی، اطلاعات کاملی را به دست بیاورند. همچنین اطلاع‌رسانی در خصوص رویدادهای در حال برگزاری مانند جشنواره‌ها، تئاتر یا کنسرت‌ها بخش دیگری از فعالیت‌های این استارت‌آپ است. از طرف دیگر کسب‌وکارها می‌توانند فعالیت‌ها و خدمات خودشان را با ایجاد یک صفحه در وب‌سایت Gartoor به کاربران معرفی بکنند که با استفاده از مکانیسم‌های هوشمند گرتور این خدمات به کاربران مرتبط معرفی می‌شود.

پیش از راه‌اندازی این سرویس چه میزان مطالعه و تحقیق انجام دادید؟ و آیا ارائه این سرویس در بازار موفق خواهد بود یا خیر؟
ایده راه‌اندازی این استارت‌آپ به حدود یک سال پیش بازمی‌گردد وقتی‌که شرکتی به ما برای ایجاد چنین سرویسی مراجعه کرده بود؛ اما شکل‌گیری این ایده مربوط به زمانی می‌شوند که ما به الموت سفر کرده‌ بودیم و ازآنجایی‌که موفق نشدیم مکانی را برای اسکان در شب پیدا کنیم، مجبور شدیم شبانه به شهر خود بازگردیم؛ اما پس‌ازاین اتفاق متوجه شدیم که در آن منطقه علاوه بر اقامتگاه، برخی از خانه‌ها هم اجاره داده می‌شود. ازآنجا این ایده به ذهنم رسید که اگر کسب‌وکارهایی بتوانند چنین خدماتی را در کنار معرفی جاذبه‌های گردشگری یک منطقه معرفی کنند، کمک فراوانی به جذب گردشگر خواهد شد.

سرویس‌های مشابه دیگری هم با گرتور وجود دارد، شما چه وجه تمایزی با این سرویس‌ها دارید؟
ما زمان زیادی را روی مطالعه و بررسی این رقبا قرار دادیم و مزایا و معایب آن‌ها را موردبررسی قرار دادیم؛ اما استارت‌آپ گرتور نسبت به این رقبا چند وجه تمایز اصلی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها جامعیت خدمات معرفی شده است. ما تمام امکانات سرویس‌های مشابه را به‌صورت متمرکز به کاربر ارائه می‌کنیم. همچنین با توجه به تمرکز ویژه‌ای که روی گردشگران خارجی داشته‌ایم، در حال حاضر خدمات خودمان را به چند زبان اصلی دنیا ارائه می‌کنیم و علاوه بر وب‌سایت، اپلیکیشن‌های موبایلی را هم برای کاربران ارائه کرده‌ایم. همچنین میراث فرهنگی قدیمی را در کنار میراث فرهنگی نوین ارائه می‌کنیم که باعث جذابیت بیشتر شده است.
در کنار سرویس اصلی خودمان یعنی گرتور، ما زیرمجموعه‌های دیگری از جمله گرتور مگ را ارائه می‌کنیم. گرتور مگ درواقع یک مجله در حوزه گردشگری است که مقالات آن توسط نویسندگان و گردشگران تهیه و نگارش می‌شود و به افرادی که به دنبال اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری هستند، کمک بیشتری می‌کند.

زمانی که مخاطبان هنوز با گرتور آشنا نشده بودند، چگونه نخستین مشتریان خود را جذب کردید؟
ما سعی کردیم از طریق بازاریابی این فرآیند را انجام دهیم و در حال مذاکره با میراث فرهنگی و شهرداری‌ها هستیم که بتوانیم بخش نخست پایگاه داده خودمان را ایجاد کنیم؛ اما در ادامه این پایگاه داده توسط کاربران تکمیل خواهد شد. همچنین ما یک برنامه بازاریابی هم ایجاد کرده‌ایم که در هر منطقه‌ای بتوانیم با جذب تعدادی بازاریاب، با کسب‌وکارهای آن منطقه وارد مذاکره بشویم.

بازار هدف خاصی در نظر گرفته‌اید و مشتریان شما قشر خاصی از افراد جامعه را شامل می‌شود؟
درزمینه‌ی جذب مخاطبان، گرتور محدودیت خاصی را در نظر نگرفته است و ما معتقد هستیم همه ایرانیان می‌توانند از این سرویس به‌عنوان یک راهنمای گردشگری استفاده کنند چراکه امکانات موجود در گرتور می‌تواند توسط همه افراد مورداستفاده قرار بگیرد.

نحوه تأمین سرمایه گرتور چگونه بوده است؟
در زمینه جذب سرمایه‌گذار ازآنجایی‌که مدت‌زمان زیادی از شروع فعالیت اصلی ما نمی‌گذرد و نسخه پیش‌نمایش سایت ما حدود یک ماه است که ارائه شده است، فعلاً به شکل مستقل عمل می‌کنیم و در حال شروع مذاکره با سرمایه‌گذاران هستیم. فعلاً تنها برنامه درآمدی ما در قالب حق اشتراک‌هایی است که به کسب‌وکارهای مختلف برای معرفی خدمات و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود.

گرتور: http://gartoor.com

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با گرتور که با همکاری تک‌تاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است. 

نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارت‌آپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسب‌وکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی استفاده کنند. غرفه استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسب‌وکارهایی در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات،‌ واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.