fa-IR

با کیف‌پی سهولت در دسترسی و پرداخت را تجربه کنید

۳۷.۱MB مصاحبه با حامد میرشمسی مدیرعامل شرکت فن‌آوران پارس یار

خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید؟
حامد میرشمسی هستم، مدیرعامل شرکت فناوران پارس‌یار که استارت‌آپ کیف‌پی یکی از محصولات این شرکت است. کیف‌پی درواقع یک کیف پول مبتنی بر اینترنت است که شما برای انجام تراکنش‌ها باید آنلاین باشید.

استارت‌آپ شما دقیقاً چه‌کاری انجام می‌دهد و چه خدماتی به مشتریان عرضه می‌کند؟
در داخل کشور مدت‌ها است که نیاز به وجود یک کیف پول که علاوه بر امکان استفاده در همه‌جا، سهولت در دسترسی داشته باشد، احساس می‌شود. این خدمت در بخش‌های مختلفی پیاده‌سازی شده است مانند آن‌چه در جایگاه‌های عرضه سوخت شاهد هستیم. همچنین در سرویس‌های دیگری شاهد کارت‌های پرداختی هستیم که به کمک آن‌ها می‌توانیم فرآیند پرداخت قبوض یا خرید شارژ را انجام دهیم. یا سرویس‌های مشابه دیگری که توسط سازمان‌های دولتی یا بانک‌ها عرضه شده است که به کمک آن‌ها می‌توانیم از خدمات شهری مانند اتوبوس، مترو و پارکبان استفاده کنیم. ما در استارت‌آپ کیف‌پی به دنبال ایجاد زیرساختی هستیم که قادر باشد خدمات مختلف را به‌صورت همزمان ارائه کند.
علاوه بر این سایر کیف پول‌های اینترنتی ازآنجایی‌که به‌صورت تک منظوره عرضه‌شده‌اند، هیچ‌کدام یک اکوسیستم کاملی را تشکیل نمی‌دهند. ما در کیف‌پی تلاش می‌کنیم یک اکوسیستم کامل را ارائه کنیم. به‌عنوان‌مثال ما با همکاری پارکینگ‌های مجتمع تجاری، امکانی را فراهم کرده‌ایم که با ورود به پارکینگ‌، پلاک خودرو شما ثبت می‌شود و در هنگام خروج با محاسبه زمان توقف، هزینه پارکینگ از حساب شما کسر خواهد شد. با این فرآیند خودکار دیگر عملاً مشکل صف در پارکینگ‌ها را نخواهیم داشت و تمامی پرداخت‌ها به‌صورت لحظه‌ای و بدون توقف انجام خواهد شد. علاوه بر این ما ارزش‌افزوده‌های دیگری هم برای این سیستم در نظر گرفته‌ایم؛ به‌عنوان‌مثال اگر شما در یک مجتمع تجاری مثلاً ۵۰۰ هزار تومان خرید انجام داده باشید، پرداخت هزینه پارکینگ بر عهده شما نخواهد بود. در این شرایط ما می‌توانیم به کمک باشگاه مشتریانی که ایجاد کرده‌ایم امکان پرداخت کل هزینه پارکینگ یا بخشی از آن هزینه را به فروشنده بدهیم و درواقع پیش از خروج هزینه پارکینگ شما پرداخت شده است.

شما قبل از ورود به بازار و عرضه این محصول چه تحقیقاتی را انجام دادید که مطمئن شدید استارت‌آپ شما در بازار موفق خواهد شد؟
ما تمام سیستم‌هایی که بر اساس کیف پول کار می‌کنند را موردبررسی دقیق قرار دادیم و مشکلات آن‌ها را شناسایی کردیم. هدف ما تسهیل مشکلاتی بود که سایر کسب‌وکارها در این فرآیند با آن مواجه بودند. هنگامی‌که این مشکلات برطرف و دسترسی به خدمات تسهیل شود، ما مطمئن خواهیم بود که مشتریان از این سرویس استفاده خواهند کرد.
یکی از مشکلات همه کیف پول‌های موجود در بازار، مدیریت یک‌طرفه کیف پول است. به این معنی که اگر شما پولی را وارد کیف پول خودتان بکنید، برای خروج این پول روش ساده‌ای وجود ندارد و برای باز پس گرفتن پول باید چک صادر شود. اما ما در کیف‌پی ضمن ارائه راهکارهای مختلفی برای واریز پول به‌حساب،  روش‌های متعددی هم برای خرج پول در نظر گرفته‌ایم.

یعنی درواقع شما روش‌های ساده‌ای برای مشتریان در نظر گرفته‌اید؟
بله، ما با کسب‌وکارهای مختلف قراردادهای را منعقد می‌کنیم که می‌توانند تخفیف‌های موردنظر خودشان را در کیف پول‌های مربوطه قرار بدهند. همچنین خودمان نیز بر اساس عملیات داده‌کاوی که در داخل سیستم انجام می‌دهیم می‌توانیم نیازهای افراد را شناسایی کنیم و افراد را به سمت کسب‌وکارهای مربوطه هدایت کنیم.

بر این اساس یک دسته از مشتریان شما کسب‌وکارها و سازمان‌ها هستند، چگونه این کسب‌وکارها را برای استفاده از کیف‌پی قانع کردید؟
جذب پذیرنده‌ها به این شکل اتفاق می‌افتد که ما امکان پرداخت موبایلی را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم. ما بر اساس همکاری که با شرکت ایران کیش داریم، امکان پرداخت مبتنی بر موبایل برای تمام کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب را بدون هیچ‌گونه هزینه یا دریافت کارمزد را فراهم کرده‌ایم.

چگونه متوجه شدید که با ارائه این سرویس شرکت‌ها برای استفاده از خدمات شما ترغیب می‌شوند؟
بر اساس تجربه ۱۲ ساله‌ای که در سیستم پرداخت دارم، موانع و مشکلاتی که بر سر راه سازمان‌ها وجود دارد را می‌شناسم. در کنار این سرویس درگاه پرداخت موبایلی ما یک سیستم باشگاه مشتریان هم در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهیم که این باشگاه مشتریان نسبت به این‌که سازمان بخواهد به‌صورت مستقل باشگاه جدیدی را راه‌اندازی کند، هزینه‌های به‌مراتب کم‌تری خواهد داشت.

همچنین با ورود این شرکت‌ها به استارت‌آپ ما، داده‌های مختلفی جمع‌آوری می‌شود که با ایجاد یک زیرساخت داده‌کاوی می‌توانیم اطلاعات ارزنده‌ای بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده در اختیار سازمان‌ها قرار دهیم. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید با بررسی اطلاعات شش ماه گذشته متوجه شوید که چه فردی در چه تاریخی، چه محصولاتی را خریداری کرده است و بر این اساس امکان دارد در حال حاضر چه نیازهایی داشته باشد.

تاکنون موفق به جذب سرمایه‌گذار شده‌اید؟
در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذار هستیم و با چند جا برای سرمایه‌گذاری مذاکره کرده‌ایم اما متأسفانه بیشتر شرکت‌ها به‌جای سرمایه‌گذاری به فکر استخدام تیم ما هستند. فعلاً با دو شرکت سرمایه‌گذاری صحبت کرده‌ایم و به توافق‌های خوبی دست پیداکرده‌ایم اما هنوز فرآیند سرمایه‌گذاری انجام نشده است.

در مسیر پیشرفت کسب‌وکار آیا به مرحله‌ای رسیده‌اید که لازم بوده تغییر جهت بدهید. به‌عنوان‌مثال قشر دیگری از مشتریان را به‌عنوان مشتریان هدف انتخاب کنید؟
 صد درصد؛ یکی از مشکلات اصلی اکثر استارت‌آپ‌ها در همین بخش است. یک پروژه شبیه کیف‌پی که به سرویس‌های خارجی زیادی وابسته است لزوماً نمی‌تواند در یک راستای مشخص و راه دقیق حرکت کند. ما نیازمند این هستیم که هرروز به‌صورت دقیق و داینامیک در کسب‌وکار خودمان تغییر داشته باشیم. نوع تجارت ما کاملاً پویا است و ممکن است در هرلحظه با توجه به شرایط محیطی تغییر پیدا کند ازاین‌رو شعار اصلی شرکت ما هم «پارس‌یار کسب‌وکار پویا» است. درواقع ما نمی‌توانیم یک راه مشخص را در نظر بگیریم و با تکرار این مسیر کسب درآمد کنیم.
کیف‌پی: http://kifpay.com

مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با کیف‌پی با همکاری تک‌تاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است.
نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارت‌آپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسب‌وکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی استفاده کنند. غرفه استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسب‌وکارهایی در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات،‌ واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.