fa-IR
آنچه باید در ارائه‌های ۱، ۵، ۱۰ یا ۲۰ دقیقه‌ای بگویید.

آنچه باید در ارائه‌های ۱، ۵، ۱۰ یا ۲۰ دقیقه‌ای بگویید.

زمانی‌که به ارائه شما اختصاص داده می‌شود، بر آنچه باید انجام دهید و بگویید، تأثیر زیادی می‌گذارد. بنابراین، در ارائه پنج‌دقیقه‌‌ای شما نیازمند رویکرد متفاوت‌تری نسبت به ارائه یک‌دقیقه‌ای هستید.
آیا میدانید که در ارائه با مدت‌زمان‌های متفاوت چه چیزهایی را باید بیان کنید؟ در این مقاله به شما راه‌حل‌هایی پیشنهاد و مواردی که در ارائه‌های یک‌دقیقه‌ای، پنج‌دقیقه‌ای، ده‌دقیقه‌ای و بیست‌دقیقه‌ای باید بگویید، بیان می‌شود.


چقدر زمان دارید؟

  • ارائه در یک دقیقه

«شما باید بدانید که چه مشکلی را قرار است حل کنید و محصول/خدمت شما این مشکل را چگونه حل می‌کند. این یک ارائه ۱ دقیقه‌ای است.»- Jackie Wu-
این فرجه زمانی بسیار کوتاه برای بیان ارائه ممکن است کمی بی‌رحمانه باشد، اما اگر شما برای صحبت کردن در مقابل مردم استرس دارید، مزیت این نوع از ارائه برای شما این است که به‌سرعت تمام می‌شود.

در مورد ارائه یک‌دقیقه‌ای به‌عنوان قلب ارائه کسب‌وکارتان فکر کنید: کسب‌وکار شما چه مشکلی را حل می‌کند؟

برای موفقیت در ارائه، افزایش اعتمادبه‌نفس‌ و داشتن واضح‌ترین و مختصرترین توضیح در مورد محصول یا خدماتتان عاملی کلیدی است. Jackie Wu صاحب شرکت Jackie (شرکتی که دوربین‌های امنیتی پرواز تولید می‌کند)، بعد از ارائه کسب‌وکار خود در انکوباتور، تأمین مالی مورد نیازش را دریافت کرد. این شخص بیان می‌کند که:

«بزرگ‌ترین چیزی که باید بدانید این است که چه مشکلی را قرار است حل کنید و چگونه محصول/خدمت شما این مشکل را حل می‌کند. من در ارائه خود این موضوع را خیلی واضح برای سرمایه‌گذار بیان کردم. این همان ارائه یک‌دقیقه‌ای است.»

Tim Berry بنیان‌گذار شرکت نرم‌افزاری Palo Alto، مثالی عالی از ارائه یک‌دقیقه‌ای تأثیرگذار در رقابت کسب‌وکارها در دانشگاه رایس (Rice University) به اشتراک گذاشته است. این ویدئو را می‌توانید از اینجا ببینید.

هیچ راهی برای یادگیری بهتر از تقلید کردن از چیزی که خوب نتیجه داده است، نیست!

  • ارائه ۵ دقیقه‌ای

در ارائه پنج‌دقیقه‌ای شما می‌توانید شروع به انشعاب دادن (وارد جزئیات شدن) پیام اصلی خود کنید. در این ارائه، مشکلی که کسب‌وکار شما حل می‌کند و چگونگی حل این مشکل را با جزئیات بیان می‌کنید، اما می‌توانید جزئیات مهم دیگری همچون مزیت رقابتی کسب‌وکارتان و اینکه به چه دلیلی تیم شما برای این کار بهترین است را بیان کنید.

Forbes مثالی عالی از برنده شدن یک ارائه پنج‌دقیقه‌ای در یک مسابقه دارد. این مثال را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید.
کارآفرین برنده در این مثال برخی توصیه‌های مهم را در این زمینه بیان می‌کند:

قانون ۱۰/۲۰/۳۰ ارائه: «۱۰ اسلاید، ۲۰ دقیقه ارائه، اندازه‌ی فونت‌ بالاتر از ۳۰» - Guy Kawasaki -

از پیش‌بینی‌های مالی غیرواقعی اجتناب کنید زیرا با این کار غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسید و همیشه از اسلاید ارائه خود را با نهایت دقت ویرایش کنید. یک اشتباه تایپی یا غلط املایی در چنین رویداد مهمی به سرمایه‌گذاران می‌گوید که شما جزئی‌نگر نیستید و پیام اصلی ارائه‌تان به مخاطب منتقل نمی‌شود.

 

  • ارائه ده‌دقیقه‌ای

Caroline Cummings معاون توسعه نرم‌افزار در کسب‌وکار Palo Alto، با ارائه موفقیت‌آمیز خود توانست نزدیک به یک‌میلیون دلار در سرمایه‌گذاری‌های فرشته به دست آورد. به‌منظور کمک به کارآفرینان برای رسیدن به موفقیت مالی، او فرآیند این نوع از ارائه را به نکاتی کاربردی و قابل‌کنترل تبدیل کرده و فرمتی عالی برای ارائه‌های ۱۰ دقیقه‌ای ایجاد کرده است.

Caroline Cummings پیشنهاد می‌کند که برای ساختار ارائه موارد زیر را در نظر بگیرید:

* یک داستان بگویید.

* راه‌حل خود را توضیح دهید.

* موفقیت‌های خود را تشریح کنید.

* بازار هدف خود را تعریف کنید.

* برنامه خود را برای جذب مشتریان توضیح دهید.

* نمای کلی رقابت خود را به‌طور خلاصه بیان کنید.

* مدل درآمدی خود را تشریح کنید.

* پیش‌بینی‌های مالی خود را ارائه دهید.

* تیم خود را معرفی کنید.

* نیازهای مالی خود را به‌طور شفاف بیان کنید.

* استراتژی خروج خود را بیان کنید.

به‌منظور داشتن یک ارائه حرفه‌ای و عالی، باید نکات کلیدی‌ای که می‌خواهید به آن‌ها اشاره‌کنید را بدانید و در ذهنتان برای هریک از آن‌ها ترتیبی داشته باشید که آیا این نکات باید در قالب اسلاید آورده شود یا فقط نکات مهمی است که باید به‌طور شفاهی بگوئید.

  • ارائه بیشتر از ۲۰ دقیقه

اگر شما ۲۰ دقیقه برای ارائه فرصت دارید، زمان بیشتری حدوداً ۴۰ دقیقه یا یک ساعت زمان دارید که باید هم ارائه و هم پرسش و پاسخ را پوشش دهید.

Guy Kawasaki، مشاور ارشد سابق شرکت اپل، قانون ۱۰/۲۰/۳۰ را بیان می‌کند که راهکار خوبی برای ارائه‌هایی با زمان طولانی است.

این قانون بیان می‌کند که برای ارائه خود بیشتر از ۱۰ اسلاید استفاده نکنید و باید قادر باشید این ۱۰ اسلاید را در ۲۰ دقیقه ارائه کنید و نباید از فونت‌هایی با اندازه‌ای کوچک‌تر از ۳۰ استفاده کنید.
اگر شما از قلب ارائه خود شروع کنید (نسخه یک‌دقیقه‌ای که در مورد مشکل صحبت می‌کنید)، می‌توانید جزئیات بیشتری را به ارائه خود برحسب زمان ارائه‌تان اضافه کنید.