fa-IR
خلق ۱۵۸۷ فناوری در پارک‌ها و مراکز رشد
وزیر علوم اعلام کرد

خلق ۱۵۸۷ فناوری در پارک‌ها و مراکز رشد

حضور ۲۲۹ دانشمند ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان جهان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر این‌که در حال حاضر ۲۲۹ دانشمند ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان جهان قرارگرفته‌اند، گفت: تعداد آزمایشگاه‎های مرکزی کشور از ۲۱ مورد در سال ۹۲ به ۱۳۱ آزمایشگاه در سال جاری افزایش‌یافته، ضمن آن‌که اسامی ۱۴ دانشگاه ایران در جمع یک درصد دانشگاه‎های برتر و تأثیرگذار دنیا بر اساس نظام رتبه‎بندی بین‌المللی «لایدن» به ثبت رسیده است.

دکتر محمد فرهادی با اشاره به حضور چهار میلیون و هشت‌صد هزار دانشجو در ۲۸۵۹ موسسه آموزش عالی اظهار کرد: این تعداد دانشجو نسبت به اوایل انقلاب، رشد ۲۷ درصدی داشته است و در کنار آن با بیش از هفت‌صدوبیست هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد که نسبت به سه سال قبل رشدی ۲۴ درصدی داشته‌اند، حال علم و فناوری کشور خوب است.

وی با بیان این‌که ایران یک درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد، اظهار کرد: بر اساس داده‎های پایگاه‎های اطلاع‌‎رسانی تا ۷ ماهه اول سال ۲۰۱۶، ایران ۱/۸۲ درصد علم جهان را تولید کرده است؛ یعنی حدود ۲ برابر آنچه نسبت به جمعیت از ما انتظار می‎رود و در ۱۶ سال گذشته سهم ایران در تولید علم جهانی ۱۸ برابر شده است.

فرهادی با اشاره به‌قرار گرفتن ۱۴ دانشگاه ایران در جمع یک درصد دانشگاه‎های برتر و تأثیرگذار دنیا بر اساس نظام رتبه‎بندی بین‌المللی «لایدن»، خاطرنشان کرد: درحالی‌که در سال ۱۳۹۲ تنها ۵ دانشگاه ایرانی در این فهرست قرار داشتند.

وضعیت رشد علمی کشور
وی با بیان این‌که بر اساس داده‌های پایگاه‌های ISI‌ و اسکوپوس رتبه علمی ایران درزمینهٔ تولید مقاله علمی در منطقه و جهان اسلام، اول و در دنیا ۱۶ است، یادآور شد: تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه  ISI در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲، رشدی ۱۰ درصدی داشته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رشد چشمگیر تعداد دانشمندان برتر ایرانی در سطح جهان، اظهار کرد: در سال ۹۴ تعداد ۱۷۳ دانشمند ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان جهان قرارگرفته بودند که این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۲۲۹ دانشمند افزایش‌یافته است؛ درحالی‌که در تمام سال‎های قبل از آن‌کسی از ایران در این فهرست قرار نداشت.

فرهادی با بیان این‌که تقریباً در تمام نهادهای پژوهشی شاهد میانگین رشدی ۱۰ درصدی هستیم،‌ درعین‌حال یادآور شد: ولی با توجه به اقتصاد مقاومتی وضعیت ما در احداث، تکمیل و تجهیز «آزمایشگاه‎های مرکزی» بسیار رضایت‌بخش بوده؛ به‌گونه‌ای که تعداد این آزمایشگاه‎ها از ۲۱ آزمایشگاه در سال ۹۲ به ۱۳۱ آزمایشگاه رسیده و مجموع تعداد آزمایشگاه‎های مرکزی و غیر مرکزی در بستر شبکه آزمایشگاه‎های علمی ایران از  ۲۰۰ آزمایشگاه به ۱۴۵۱ آزمایشگاه رسیده است.

برنامه‌های وزارت علوم در اقتصاد مقاومتی
فرهادی،‌ شرکت‌های دانش‌بنیان را پایه و اساس اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: ازاین‌رو حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از برنامه‌های اصلی وزارت علوم است و در سایه این حمایت‌ها، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۴ شرکت در سال ۹۲ به بیش از ۹۴۶ شرکت مستقر در پارک‎های علم و فناوری افزایش‌یافته است که بیش از ۶۷  برابر رشد داشته‌ایم.

به گفته وی، نسبت به سال ۹۲ تعداد هزار واحد فناور جدید ایجادشده است و تعداد فناوری‎های مهم خلق‌شده در این واحدها از  ۷۲۳ مورد در سال ۹۲ به ۱۵۸۷ مورد در سال ۹۴ رسیده که این امر نشان می‌دهد مسئله مهم، تبدیل‌شدن ایده‎ها به ثروت در این پارک‎ها و مراکز رشد اتفاق افتاده است.

فرهادی ادامه داد: برای مثال، میزان صادرات دانش‌بنیان توسط پارک‎ها و مراکز رشد در دو سال اخیر حدود صدوبیست میلیون دلار بوده؛ درحالی‌که در سال ۹۲، این مبلغ به حدود ۱۴/۱ میلیون دلار رسید، ضمن آن‌که برای اولین بار در کشور ایجاد ۵ منطقه ویژه علم و فناوری در ۵ استان مصوب شد.

وضعیت دانشگاه‌های کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت حدود ۲۸۵۹ موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی در کشور، خاطرنشان کرد: بنا بر برنامه‌های تقدیمی ارائه‌شده من به مجلس شورای اسلامی مبنی بر اصلاح فرایند گسترش کمی آموزش عالی و ضابطه‌مند کردن توسعه رشته‌ها و ارتقای کیفیت آموزش عالی، در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ هیچ مرکز آموزشی جدیدی ایجاد نشده و افزایش آماری که نسبت به سال ۹۲ وجود دارد، صرفاً به دلیل افزایش تعدادی از واحدهای دانشگاه فرهنگیان و واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

وی اولویت وزارت علوم را پاسخگویی به نیازهای بازار کار ذکر کرد و ادامه داد: به همین علت عمده رشته‌های تدوین‌شده جدید بین‌رشته‌ای بوده و در ۳ سال گذشته در مقطع کارشناسی ۶ مورد، کارشناسی ارشد ناپیوسته ۳۷ مورد و دکتری ۳۱ مورد رشته  میان‎رشته‌ای ایجادشده است. ضمن آن‌که نسبت به به‌روزرسانی و کارآمد کردن برنامه‌های درسی دانشگاه‎ها، ۵۰۰ برنامه در گروه‎های آموزشی مختلف موردبازنگری قرار گرفت؛ چرا که برخی از این برنامه‎ها ۳۰ سال قدمت داشتند.

بهبود شرایط تحصیل دانشجویان

وزیر علوم میزان اعتبارات وام دانشجویی را در سال جاری نسبت به سال ۹۲ دو برابر دانست و اظهار کرد: بر این اساس رشد ۴۰۰ درصدی در وام دکتری و ۲۰۰ درصدی در وام شهریه د‎اشته‌ایم و با اقداماتی که انجام‌شده است، در سال تحصیلی جدید به همه دانشجویان دکتری وام داده خواهد شد و به دانش‌آموختگان صاحب مهارت فنی نیز تا صد میلیون تومان وام کارآفرینی اعطا می‌شود.

فرهادی به وضعیت و خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و با تأکید بر این‌که در سال جاری خوابگاه‎های دانشجویی مورد بازرسی قرار گرفتند، گفت: بر این اساس امکانات خوابگاه‌های دانشجویی در ۵ سطح دسته‎بندی شدند و طبق برنامه تا آغاز سال تحصیلی جدید خوابگاه‎های سطح آخر تجهیز و بازسازی شدند.

وی با بیان این‌که در سال ۹۴ درآمد اختصاصی صندوق رفاه دانشجویان به میزان ۷۸ درصد نسبت به سال قبل و ۴۷ درصد در چهارماهه نخست سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴ افزایش‌یافته است، تأکید کرد: بخشی از این افزایش درآمد، ناشی از وصول مطالبات انباشته صندوق به میزان ۹۶۰ میلیارد ریال بوده است.