fa-IR

۱۰ تفاوت افراد نوآور با دیگران

در تعریف نوآوری آمده است : فعالیتی که طی آن یک ایده، دستگاه یا روش جدید به وجود می‌آید. زمانی که این تعریف به تجارت وارد می‌شود تفاوت بین افراد نوآور و سایرین مشخص می‌شود. بدون نوآوری افرادی چون استیو جابز یا شریل سندبرگ ما شاهد محصولاتی چون آیفون، آی‌پد و مک‌بوک نبودیم و یا به درک جدیدی از اینکه زنان می‌توانند همپای مردان در تکنولوژی و تجارت موفق باشند نمی‌رسیدیم. در زیر ۱۰ مدل تفکر متفاوت افراد نوآور را از سایرین ذکر می‌کنیم.

۱- آن‌ها از چیزهای کوچک شروع می‌کنند
امروزه همه ما به فیس‌بوک به عنوان یک موفقیت بزرگ نگاه می‌کنیم اما زمانی که مارک زوکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک به ایده این سایت رسید آن را به صورت یک سایت کوچک اینترنتی در دانشگاه هاروارد راه‌اندازی کرد. استیو جابز اپل را از کامپیوتری شروع کرد که حتی نمی‌توان گفت یک کامپیوتر کامل بود و نیاز به کیبورد و مانیتور داشت. افراد نوآور از ایده کوچک شروع می‌کنند و سپس آن را پله به پله گسترش می‌دهند.

۲- بزرگ فکر می‌کنند
هر چند همه چیزهای بزرگ از قدم‌های کوچک اولیه شروع می‌شود اما این باعث نمی‌شود افراد نوآور از ابتدا دورنمای بزرگ ایده و تجارت خود را در ذهن نداشته باشند. تنها داشتن اشتیاق به رسیدن به رویاهای بزرگ است که می‌تواند منتهی به خلق و نوآوری شود.

۳- سخت می‌گیرند
سختگیری‌های افراد نوآوری چون استیو جابز و مارک زوکربرگ در کار بر کسی پوشیده نیست. این همان چیزی است که افراد نوآور را از سایرین جدا می‌کنند. آن‌ها جدی و مصمم‌اند و اولویت اولشان موفقیت است.

۴- همیشه بله نمی‌گویند
استیو جابز زمانی گفته بود: من به همه کارهایی که انجام ندادم و انجام دادم افتخار می‌کنم. نوآوری یعنی گفتن نه به هزاران  چیز دیگر. شما نمی‌توانید خالق موفقی باشید اگر بخواهید به هر چیز و ایده‌ای بله بگویید . انتخاب بهترین‌ها و رد بقیه چیزها رمز موفقیت افراد نوآور است.

۵- آن‌ها برند خود را می‌شناسند
افراد نوآور اهمیت برند را به خوبی درک می‌کنند. آنها نه تنها شرکتهای برند موفقی می‌سازند بلکه برندینگ شخصی جذابی هم دارند. برخی از آنها مانند استیو جابز حتی اگر مجبور به ترک بزرگترین رویای زندگی  شان شوند ( ترک اپل و ایجاد شرکت نکست) باز هم می‌دانند چطوری می‌توانند برند خود را حفظ کنند.

۶- آن‌ها می‌خواهند جهان را تغییر دهند
افراد نواور ممکن است چیزهایی را درست کنند که پیش از آن هم وجود داشته اما آنها به خلق هر محصول خود به گونه‌ای نگاه می‌کنند که دنیا را تغییر می‌دهد. زمانی که اپل آیفون را معرفی کرد تلفن‌های لمسی و هوشمند در دنیا وجود داشت اما محصول اپل دنیا را تغییر داد و همین موضوع درباره معرفی تبلت اپل هم پیش آمد. افراد نوآور مرتبا به فکر تغییر جهانند نه لزوما ادامه وضعیت فعلی .

۷- از سخت کار کردن نمی‌هراسند
اگر فکر می‌کنید می‌توانید پنج روز هفته از ۹ صبح تا ۵ بعد ازظهر کار کنید و سپس خود را نوآور بدانید احتمالا باید دوباره درباره نوآوری فکر کنید. نوآوری به معنای سخت کارکردن و سخت گرفتن به خود  است. بسیاری از نوآوران موفق (‌و نه لزوما مشهور) سخت کار می‌کنند و این آنها را از دیگران متمایز می‌کند.

۸- آن‌ها می‌دانند هر مشکلی راه‌حلی دارد
این شاید مهمترین چیزی است که افراد نوآور را از سایرین جدا می‌کند. در حالی که یک مشکل کاری ممکن است بسیاری از ما را به کلی ناامید و مستاصل کند، افراد نوآور در برابر هر مساله‌ به دنبال راه حل می‌گردند. بسیاری از محصولاتی که ما امروزه در بازار می‌بینیم در واقع راه‌حل‌هایی دربرابر مسایل و مشکلاتی بوده که پیش از این وجود داشته است.

۹- از هیچ چیز شروع می‌کنند
بسیاری از ما از این می‌ترسیم که کار خود را رها کنیم و یک تجارت جدید را بر پایه هیچ بنا کنیم. این شاید بزرگترین ترس بسیاری از کسانی است که می‌خواهند ایده یا تجارتی را شروع کنند. اما افراد نوآور کسانی هستند که تجارت خود را از هیچ شروع کرده‌اند و بر اساس تصویر بزرگتری که در ذهن داشته‌اند توانسته‌اند پیش بروند.

۱۰- قانع نیستند
نوآوری یک هدف نیست و به همین دلیل افراد نوآور با یک یا دو محصول قانع نمی‌شوند و کنار نمی‌کشند. موفقیت در نظر آنان ادامه دادن است حتی اگر تا همین جا هم موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای به دست آمده باشد برای نوآورها قانع کننده نیست.



استیو جابز زمانی گفته بود: من به همه کارهایی که انجام ندادم و انجام دادم افتخار می‌کنم.