fa-IR
نظام حمایت از استارت‌آپ‌ها در ایران و جهان چگونه است؟
فرشتگان سرمایه‌گذار

نظام حمایت از استارت‌آپ‌ها در ایران و جهان چگونه است؟

طبق گزارشی که در آمریکا منتشر شد در حال حاضر در این کشور حدود ۷۵۶ هزار فرشته سرمایه‌گذار هستند که توانستند سرمایه‌گذاری کنند یا شرکت‌های خود را از حالت خانوادگی و کوچک خارج کنند.

یک ایده متفاوت و خلاق می‌تواند شما را به یکی از میلیاردهای جهان برساند. میلیاردرهایی مانند استیو جابز با یک ایده ساده شروع کردند. ایده خود را به نحوی متفاوت برای سرمایه‌داران ارائه دادند و علاقه آن‌ها را جذب کردند. پول از سرمایه‌داران، ایده از نخبگان و خلاقان. با همین مشارکت توانستند بالاترین سود را در سال ۲۰۱۳ به‌اندازه ۱۵۹ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار به دست آورند.

در حال حاضر حدود ۵ الی ۷/۲ میلیون نفر در ایالت متحده آمریکا به‌عنوان سرمایه‌گذاران معتبر شناخته‌شده‌اند.

این تعداد که کمتر از یک درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، قشر ثروتمند این کشور محسوب می‌شوند. نکته قابل‌تأمل این است که حقوق و درآمد آن‌ها بیش از ۲۰۰ هزار دلار در سال و ارزش خالص کار آن‌ها بیش از یک‌میلیون دلار است.

برای مشارکت در طرح‌های خلاقانه و اجرای آن‌ها روندی مشترک در سرمایه‌گذاری وجود دارد که نمونه کارهای افراد با ایده‌های تازه را راه‌اندازی می‌کنند، به‌اصطلاح به این افراد «فرشتگان سرمایه‌گذاری» می‌گویند.

به‌عبارت‌دیگر در کشورهای پیشرفته افرادی هستند که برای حمایت از استارت‌آپ‌ها  پا پیش می‌گذارند و در ایده جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند.

طبق گزارشی که در آمریکا منتشر شد در حال حاضر در این کشور حدود ۷۵۶ هزار فرشته سرمایه‌گذار هستند که توانستند سرمایه‌گذاری کنند یا شرکت‌های خود را از حالت خانوادگی و کوچک خارج کنند.

فرشتگان سرمایه‌گذار مبلغی از بودجه خود را در طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که این مبلغ از ۱۵۰ هزار دلار تا ۲ میلیون دلار متغیر است.

این سرمایه‌گذاران چون در حال حاضر مشارکت‌های وسیعی دارند، می‌توانند ایده‌ها و آموزش‌های مناسب درباره راه‌های تجارت و موفقیت در بازار را نشان دهند. تجربه برخی شرکت‌های بزرگ که شرکت‌های کوچک را تحت پوشش قرار می‌دهند، بسیار بالاست و راهنمایی آن‌ها بسیار کارساز است.

هاروارد در یکی از گزارش‌های اخیر خود نوشت: «احتمال موفقیت و زنده ماندن شرکت‌هایی که توسط فرشتگان سرمایه‌گذار به فعالیت می‌رسند در بازار بیشتر از شرکت‌های مستقل است. به این دلیل به خاطر ریسک بالای سرمایه‌گذاری کمتر از ۱۰ درصد ایده‌ها در این مدل از سرمایه‌گذاری مشمول دریافت حمایت می‌شود. افرادی که تصمیم به مشارکت مالی در این‌گونه طرح‌ها را دارند، در صورتی این مشارکت را قبول می‌کنند که پول و سرمایه‌ای که آن‌ها در این کار گذاشتند در کمتر از ۵ سال تبدیل به چند برابر شود.»

هی لو در گزارشی مطرح کرد: «فرشتگان سرمایه‌گذاران اغلب از استارت‌آپ‌هایی در حوزه اینترنت (۳۷.۴ درصد)، سلامت و بهداشت (۲۳.۵ درصد)، موبایل و تلفن (۱۰.۴ درصد)، انرژی و برق (۴.۳ درصد)، الکترونیک (۴.۳ درصد)، محصولات مصرفی (۳.۵ درصد) و بقیه صنایع (۱۶.۵ درصد) حمایت می‌کنند.»

در حال حاضر، این روش سرمایه گذرای در ایران نیز شناخته‌شده و استارت‌آپ‌های مختلفی وارد بازار شدند. در همین رابطه افشین کلاهی، رییس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران در گفت‌وگو با «صدا» می‌گوید: «استارت‌آپ‌ها  در ایران خوب حمایت می‌شوند. این شرکت‌ها حمایت‌های دولتی خوبی دارند. تسهیلات و وام‌های مختلفی داده می‌شود ولی شرایط، شرایط ساده‌ای نیست. چون بروکراسی خاص خود را دارد.»

او ادامه می‌دهد: «شرکت‌های استارت‌آپ ایرانی امکان پیشرفت در کشور را دارند. معمولاً در خارج از کشور بیشتر شرکت‌های VC سرمایه‌گذاری می‌کنند. صاحبان شرکت‌های بزرگ در این طرح‌ها مشارکت کرده و سرمایه‌گذاری می‌کنند. از این طریق استارت‌آپ‌ها  کسب‌وکار را یاد می‌گیرند. به‌هرحال استارت‌آپ‌ها  ریسک بالایی داشته و امکان عدم موفقیت آن‌ها بالاست. شرکت‌های بزرگ، چندین شرکت کوچک را تحت پوشش قرار می‌دهند. هم کسب‌وکار را به آن‌ها یاد می‌دهند و هم بازار را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. در خارج از کشور این استارت‌آپ‌های تحت پوشش اگر تعدادی مشکل پیدا کنند، هیچ مشکلی برای صاحب ایده پیش نمی‌آید؛ اما شرکت‌های دیگر موفق خواهند شد و شرکت نیز سود خود را می‌کند.»

کلاهی ادامه داد: «در ایران شرکت‌های بزرگ مهارت لازم برای سرمایه‌گذاری را ندارند. به همین علت در کشور بخش خصوصی قوی نداریم و اگر حمایت‌ها و VC هایی انجام می‌شود، بازهم از نوع دولتی است. این مشکل نیز به قدرت پایین بخش خصوصی برمی‌گردد. تسهیلات و وام‌ها دولتی است. پس همه مسائل بازمی‌گردد به خود صاحب ایده. اگر در اجرا و سودآوری طرح خود موفق نشود تبدیل به یک نخبه بدهکار می‌شود و دیگر کسی به او کمک نمی‌کند چون تسهیلات گرفته و نتیجه نگرفته است.»

در جهان ثابت‌شده است که ایده‌های خلاق و خاص می‌تواند صاحب ایده را به اوج برساند. همین ایده‌های خلاق توانسته شرکت‌های مشهور دنیا را ایجاد کند مانند اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون، فیس‌بوک و یاهو است. یک ایده می‌تواند در دنیا یک فرهنگ و یک موج جدیدی را ایجاد کند.

به‌طور مثال اینستاگرام که یک استارت‌آپ بوده است. اینستاگرام توسط دو جوان آمریکایی ساخته شد که در مدت دو ماه حدود یک‌میلیون عضو پیدا کرده بود. اینستاگرام توانست ۷ میلیون دلار سرمایه‌گذار جمع کند و مشارکت ۲۵ میلیون دلاری انجام شد. این دو جوان در مدت ۴ ماه به یک ثروتمند تبدیل شدند.

۱۵۹/۹۷ میلیارد دلار، سود شرکت اپل در سال ۲۰۱۳

۳۷/۴ درصد، استارت‌آپ‌های حوزه تکنولوژی در آمریکا

۲۱ درصد، اقتصاد آمریکا مبتنی بر شرکت‌هایی با سرمایه‌گذاری بالا

۷۵۶ هزار نفر، فرشتگان سرمایه‌گذار مؤثر در آمریکا

۲ میلیون دلار، حداکثر مبلغ سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها  در آمریکا