fa-IR
گزارش برسام از اولین استارت‌آپ ویکند گردشگری

گزارش برسام از اولین استارت‌آپ ویکند گردشگری

اولین رویداد استارت‌آپ ویکندی که به صورت اختصاصی به صنعت گردشگری می‌پرداخت و محفلی برای گردهمایی فعالان این حوزه بود، برگزار شد. فلسفه شکل گیری استارت آپ ها از آنجا شکل گرفت که افرادی که دارای ایده های نوآورانه هستند اما دسترسی به تیم فنی مناسب ندارند و یا به حمایت مالی احتیاج دارند در شرایطی قرار گیرند که بتوانند تیم کاری مناسب خود را شکل دهند.


استارت آپ ویکند گردشگری و ایده های گردشگرانه!

در این ۵۴ ساعت از بین ۱۰۰ ایده اولیه مطرح شده ۱۰ ایده انتخاب می شود تا گروه های خود را شکل دهند و در ۵۴ ساعت بتوانند هر چه بیشتر ایده خود را به کسب و کاری برای بازار واقعی نزدیک کنند.
این استارت آپ فضای مناسبی را ایجاد کرد تا افراد شرکت کننده بتوانند از تجربیات مربیان و پیشکسوتان عرصه کسب و کار و کارآفرینی استفاده کنند و در کنار راهنمایی های آن ها ایده خود را به چالش بکشند تا کمترین ضریب خطا و شکست را در بازار کار داشته باشد.


۱۰ ایده برگزیده و ده تیم تشکیل شده در گذشته در پایگاه برسام معرفی شدند.

و اما مربیان این دوره از استارت آپ ویکند آقایان روزبه بهرام علی، پیشرو در صنعت طراحی برند و بازاریابی استراتژیک، حامد صابر، فعال در زمینه توسعه ایده های نوآورانه IT و پولسازی، سروش ایوبی، پیشرو در صنعت ICT و فعال در حوزه های تجارت الکترونیک، برندینگ، بازاریابی خدمات و تبلیغات دیجیتال، مجید علوی زاده، متخصص طراحی و توسعه وب، هومر برقانی، فعال در زمینه بازاریابی و گردشگری، آرش نورآقایی، رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری، منصور خضرایی منش، مسلط بر مفاهیم انفورماتیک ،مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک، آرش ایزدبار، عضو انجمن طراحان گرافیک ایران، آرش میلانی، طراح محصولات نرم افزاری، محمدرضا حدادی، مدیرعامل شرکت برید سامانه نوین، سید جعفر خورشاد، مدیر مرکز رشد و فناوری اطلاعات کیمیا، تورج صابری وند، طراح لوگو رایتل که کارنامه درخشانی در زمینه طراحی دارد، سعید بی درنگ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت پروفایل بودند که با توجه به فعالیت گسترده در پروژه های موفق داخلی و خارجی تجربیات بسیار مفیدی در اختیار گروه ها قرار دادند.

در ادامه با آقای سروش ایوبی که تجربه حضور در بیش از ۱۰ استارت آپ ویکند به عنوان مربی را داشته اند صحبت کردیم:


» با توجه به اینکه این رویداد اولین استارت آپ تخصصی در زمینه گردشگری است. این استارت آپ را چگونه ارزیابی می کنید؟

شعاری که در استارت آپ ویکندها وجود داره اینه که این رویدادها مبتنی بر کار تیمی است و از این لحاظ استارت آپ خوبی بوده و تفاوت تیم ها در این سه روز کاملا قابل مشاهده هست اما اینکه این ایده ها اجرایی می شوند یا نه بستگی به خود تیم ها داره اما هر ده ایده امکان تجاری سازی دارند.

تیم ها در این سه روز چقدر به کار در بازار واقعی اشراف پیدا می کنند؟

اتفاق مهمی که برای تیم ها در این سه روز می افته اینه که آموزش از طریق اجرا رو تجربه می کنند و این اتفاق خیلی خوبیه چون تغییر در سوالات تیم ها در هر مرحله کاملا قابل مشاهده است.

تیم ها در این سه روز کار گروهی رو با افرادی که تازه باهاشون آشنا شدن یاد می گیرن و ارزش افزو ده این استارت آپ مواجه شدن با دنیای واقعی و به چالش کشیدن ایده ها و کارها است و در نهایت آشنایی با افرادی که می تونند در راه اندازی کسب و کار کمک خوبی برای افراد باشن. اما در نهایت همه اینها بستگی به روحیه آموزش پذیری افراد داره.

آیا تیم ها می تونند در فضای استارت آپ ویکند حامی مالی مناسبی پیدا کنند؟

اگر بخوایم نتیجه رو ببینیم در واقع نمی شه گفت که هدف این استارت آپ ویکندها پیدا کردن حامی مالی باشه. استارت آپ ها بیشتر هدف آموزش دارند. چون تیم ها هنوز کاملا شکل نگرفته و بحث حامی مالی خیلی کمرنگ هست. برای بخش های مالی رویدادهای دیگه ای برگزار میشه که تیم ها بعد از شکل گیری کامل همکاریشون می تونن برای حمایت های مالی در اون رویدادها شرکت کنند.اما در نهایت با توجه به وقت کم و هزینه ای که افراد پرداخت می کنن تجربه خیلی خوبی براشون خواهد بود.

حضور سرمایه گذار در کنار این تیم ها در بازار واقعی چطور پیش بینی میشه. آیا سرمایه گذار بعد از یه مدت صاحب ایده نمیشه؟

ایده های این استارت آپ ویکند در مرحله اول سرمایه زیادی نمی خواد اما این واقعیت وجود داره که در بازار احتمال قالب شدن سرمایه گذار بر ایده وجود داره که این هنر تیم هست که اجازه نده اجرا و مسیر کاری از دستشون در بره و این اتفاقی هست که در تمام دنیا می افته و فقط مختص ایران نیست.

نحوه مشارکت باید درست باشه تا کسی که سرمایه گذار هست ارزش کاری تیم اجرایی رو کمرنگ نکنه. در واقع کارهای خوب داخلی و خارجی سرمایه گذار سهم کمتری برمی داره تا انگیزه تیم رو حفظ کنه تا اتفاق برزگ و انگیزشی که مد نظر هست اتفاق بیوفته.

افراد باید همکاری رو براساس روابط win win طراحی کنن تا تمام افراد براساس پولی که می ذارن و کاری که انجام میدن نتیجه مطلوب بگیرن که این باعث دوام شرکت میشه چون در غیر اینصورت بعد از یه مدت افراد بی انگیزه خواهند شد.

و میشه گفت یکی از مشکلاتی که باعث میشه کسب و کارها در ایران عمر زیادی نداشته باشند همین مساله هست در حالی که در دنیا با تعریف درست مشارکت میشه بیزینس هایی رو دید که تا ۱۰۰ سال هم به فعالیت خودشون ادامه میدن.

با توجه به نیاز های جامعه چه پیشنهادی برای زمینه فعالیت و موضوع استارت آپ های آینده دارین؟

رشته های صرف مهندسی و علوم پزشکی از فضای کسب و کار دور هستند این در حالی که سهم کسب و کارها در درآمد زایی خیلی بیشتر از بخش های پژوهشی است و این رویداد ها باعث حساس شدن افراد در هر صنف کاری میشه و موضوعی شدن و تخصصی شدن رویدادها خیلی تاثیر گذاره و محوریت رو مشخص می کنه تا فعالان در همون زمینه دور جمع بشن و این تصویر ذهنی که استارت آپ فقط مخصوص پروژه هایIT هست رو تغییر می ده.

و آخرین سوال : چشم انداز آینده ایران از برگزاری استارت آپ ویکندها و رویداد های مشابه را چگونه می بینید؟

اتفاقات اخیردر زمینه کار آفرینی شبیه تاسیس دانشگاه کار آفرینی و استارت آپ ویکندها تاثیر اجتماعی خوبی داشته. بطور مثال تغییر تفکر مردم و آشنایی با مفهوم کار آفرینی، اشتغال، ایجاد درآمد سود آوری و تغییر تفکر اینکه هر کی پول داره آدم بدی هست.

اما روی بد سکه این هست که همه فکر می کنند می تونن برای خودشون کار کنند این در حالی که در یک جامعه موفق بین یک تا سه درصد افراد صاحب کار و کار آفرین هستند. اگر این فعالیت باعث بشه همه توهم کار آفرینی پیدا کنند دیگه کسی حاضر نیست در سازمان دیگه ای مشغول بکار بشه و نتیجه ین میشه که نیروی کاری کم میشه و تعداد افراد بیکار با توهم کارآفرینی زیاد!

و بعد از آن به سراغ داوران خواهیم رفت. داوران این دوره از استارت آپ ویکند آقایان رضا سمیع زاده، موسس مرکز اپل ایران، حسن نجفی سولاری، مشاور وزیر و مشاور دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، پیام حنفی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر حامد ساجدی، مدیر عامل شرکت شناسا، روزبه منیری، موسس مجموعه پژواک و رئیس هیئت مدیره راه گشایان گردشگری ایران بودند.

نظر آقای رضا سمیع زاده را درباره معیارهای داوری جویا شدیم و ایشان مهمترین ملاک داوری ارزش های که این کسب و کارها برای مشتریان ایجاد می کنند عنوان کردند. او معتقد است در حال حاضر اقتصاد دولتی براجامعه حاکم است و باید به سمتی پیش رویم که اقتصاد خصوصی در کشور رونق بگیرد.

و در نهایت پس از جدال سه روزه این ۱۰ تیم به ترتیب تیم های درو، ایرانمون و کودک گردشگر برندگان نهایی این استارت آپ ویکند بودند.

برگزار کنندگان این رویداد آقای سید جهانگیر آقازاده، از بنیان گذاران استارت آپ ویکند در ایران، خانم الهه اکبری، کارآفرین اجتماعی حوزه زنان، آقای اشکان بروج، کار آفرین حوزه گردشگری الکترونیک و توسعه پایدار گردشگری بودند که توانستند با مدیریت خوب و حرفه ای مراسم رضایت تمام شرکت کننده ها و مربیان را از مراسم کسب کنند.