در مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌و‌کارهای نوپای فاوا واحد آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

برگزاری کارگاه «روش‌های قیمت‌گذاری محصولات و خدمات»

 

کارگاه «روش‌های قیمت‌گذاری محصولات و خدمات» روز شنبه و یکشنبه، ۵ و ۶  آبان ۱۳۹۷ در مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا آذربایجان شرقی برگزار شد.

«سعید هاشمی خیابانی» مدرس این کارگاه به مباحثی از جمله، «عوامل موثر در قیمت‌گذاری»، «انواع بازار در محیط کلان اقتصادی»، «ویژگی‌های قیمت‌گذاری مطلوب» و «عوامل موثر بر قیمت‌گذاری» پرداخت.

 

هاشمی در ابتدا گفت: ارایه محصولات بهتر نسبت به سایر رقبا و استفاده از گام‌های صحیح در انتخاب استراتژی برای رسیدن به موقعیت مطلوب در مقابل رقبا، جز اصول مهم برای رسیدن به سودآوری در مدل کسب‌و‌کار می‌باشد. او گفت: نمی‌توانیم بدون توجه به عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی قیمت‌گذاری کنیم. در ادامه، انواع بازارها در بحث محیط کلان اقتصادی را بازار انحصار کامل، بازار رقابتی و بازار رقابت کامل عنوان کرد.

سپس هاشمی ویژگی‌های قیمت‌گذاری مطلوب را ارزشمند، رقابت‌پذیر، زمان‌گرا و شرایط محور عنوان کرد و عوامل موثر بر قیمت‌گذاری را  قیمت تمام شده، قیمت رقبا، ارزش مشتری و تفکر مدیریت ارشد سازمان برشمرد و هرکدام را جداگانه توضیح داد.

زمانی فروشندگان و کارخانه ها از این روش‌ها برای تعیین قیمت استفاده می‌کنند که بخواهند رقبای بزرگ و شناخته شده را از بازار بیرون کنند و مشتری‌های بیشتری را جذب کنند. این روش‌ها معمولا به صورت مقطعی و در یک دوره خاص استفاده می‌شود.

بهترین قیمت برای کالا، قیمتی است که خریدار به راحتی آن را قبول کند و برای خرید آن جذب شود و در عین حال سود دهی مناسبی هم برای فروشندگان و هم برای تولید کنندگان محصول به همراه داشته باشد.
شرکت های تولید محصولات به خوبی می‌دانند که اگر در قیمت گذاری کالاها توجهی ویژه نداشته باشند این موضوع می‌تواند تبعات بسیار زیادی برای آن‌ها به دنبال داشته باشد و باعث شود بازار را خیلی راحت به رقبای خود واگذار کنند.

 

برچسب: قیمت‌گذاری- مرکز توانمندسازی آذربایجان شرقی- استارت‌آپ