مصاحبه با استارت‌آپ «ردکالا»

مصاحبه با استارت‌آپ «ردکالا»

در فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ، مراحل مختلفی وجود دارد. همه‌چیز در ایده و یا طراحی سایت خلاصه نمی‌شود و فقط مهارت‌های فنی، پاسخگوی شروع یک استارت‌آپ نیستند. بدون شک هر کسب‌وکاری مسیر خاص خود را طی می‌کند ولی نکات مهمی مانند ارزیابی ایده اولیه استارت‌آپ، تغییر و توسعه مدل کسب‌وکار، تیم‌سازی، برنامه بازاریابی و مزیت رقابتی وجود دارد که یادگیری آن‌ها هنگام شروع کار از اهمیت زیادی برخوردار است. این ‌زمانی موثرتر است که با تجربه عینی استارت‌آپ‌ها در هرکدام از این موارد آشنا شویم و بدانیم استارت‌آپ‌ها چگونه از این نکات در  کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند.

در همین راستا «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» مجموعه‌ای از مصاحبه‌‌های آموزشی از استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف تهیه‌کرده و تلاش دارد تا با نگاهی آموزش محور به فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ‌های ایرانی بپردازد. همچنین برای افزایش آگاهی کاربران، مهم‌ترین مقالات، چک‌لیست‌ها، کتاب‌ها و اینفوگرافیک‌های آموزشی خاص هر موضوع هم معرفی‌شده‌اند.

«اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار»، «Pivot در مدل کسب‌وکار»، «تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم»، «خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری»، «طراحی محصول و شروع کسب‌وکار»، «فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فرآیند فروش آنلاین»، «پشتیبانی و خدمات مشتری» و «چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات» موضوعاتی هستند که در این مصاحبه‌های آموزشی به آن‌ها پرداخته‌شده است.

در ادامه مصاحبه آموزشی مرکز با «استارت‌آپ ردکالا» را می‌خوانیم.

 

۱-اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار: چطور مشخص شد که ایده استارت­‌آپ ردکالا مناسب بازار است و با استقبال مردم رو‌به‌رو می‌شود؟ چه تحقیقاتی در این زمینه انجام‌شده بود؟

این ایده در کشور ما خیلی کاربردی نبود اما در کشورهای دیگر بسیار موردتوجه است و استقبال زیادی از آن می‌شود. با توجه به قوانین و مقررات اسلامی که ما در کشورمان داریم، نمی‌توانستند فعالیت داشته باشند. کاری که ما انجام دادیم این است که الگوی حراجی را بومی‌سازی کردیم و مطابق با موازین شرعی و  اسلامی درآوردیم. بعدازآن توانستیم این کسب‌وکار را راه‌اندازی و مجوزهای لازم را هم دریافت کنیم. حتی مجوزها را متناسب با الگوی ما در نظر گرفتند تا اگر سایت‌های حراجی دیگری تصمیم به راه‌اندازی گرفتند بتوانند مجوزهای لازم را راحت‌تر دریافت کنند.

تحقیقات بازار داخلی زیادی انجام ندادیم چون سایت‌های حراجی زیادی بودند که قبلا شروع به کار کردند و فیلتر شده بودند. این نشان می‌داد که کاربران به سایت‌های حراجی گرایش دارند و از حالت بازی‌ گونه‌ای که در سایت‌های حراجی وجود دارد لذت می‌برند. در حال حاضر هم که بحث Gamification  در فضای وب داغ است و کاربران به دنبال چالش هستند و ترجیح می‌دهند خریدشان را با یک چالش انجام بدهند و از آن لذت هم ببرند.

 (مقاله: ده گام تا کسب مهارت در ارزیابی فرصت‌های استارت‌آپی)

 

۲Pivot در مدل کسب‌وکار: در ادامه شکل‌گیری سایت ردکالا ، چه تغییراتی بر مدل کسب‌وکار صورت گرفت؟

مسلما بله. روزبه‌روز به سمت پیشرفت حرکت کردیم و تغییراتی را انجام دادیم. هر کسب‌وکاری که بخواهد به همان شیوه اولیه که کارش را شروع کرده بود ادامه بدهد بعد از مدتی کاربران خود را از دست می‌دهد. چون کاربران همیشه به دنبال نوآوری و تجربه‌های جدید هستند. ما هم نسبت به شروع کارمان تغییرات زیادی را ایجاد کرده‌ایم. مثلا در ابتدای کار حراجی‌های ما B2C  بود و الان حراجی‌های  B2B  را هم اضافه کرده‌ایم. سبک کاری ما قبلا به این صورت بود که اگر کاربری در حراجی شرکت می‌کرد و برنده نمی‌شد بازهم این امکان را به کاربر می‌دادیم که محصول موردنظرش را با کسر هزینه‌ای که برای شرکت در حراجی پرداخت کرده بود خریداری کند. بعد از مدتی دیدیم که این روش چندان برای کاربران انگیزه‌بخش نیست. به همین دلیل بن‌هایی را تعریف کردیم که به کاربران امکان می‌داد با آن بن‌ها بتوانند در حراجی‌های دیگر شرکت کنند یا اینکه هر کالای دیگری را در فروشگاه انتخاب کنند و قیمت بن از قیمت محصول کسر شود.

(چک‌لیست: در مسیر طراحی و توسعه مدل کسب‌وکار، بخش‌های مختلفی تغییر خواهد کرد. این چک‌لیست به تمامی آیتم‌های لازم در هر بخش از مدل کسب‌وکار اشاره دارد)

 

۳- تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم: تیم ردکالا چطور شکل گرفت؟

بدنه اصلی تیم ما سه نفر است که یکی از این افراد مهندس نرم‌افزار هستند و هسته تیم فنی را تشکیل می‌دهند. یکی از افراد هم، کارهای گرافیکی و نفر سوم هم متناسب با رشته تحصیلی خود کارهای مدیریت و بازاریابی را به عهده دارد.

(مقاله: منشور تیم چیست؟)

 

۴- خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری، طراحی محصول و شروع کسب‌وکار: چه ایده‌ها و خلاقیت‌هایی در ادامه مسیر کسب‌وکار به کار گرفته شد؟

یکی از راه‌هایی که برای جذب کاربر انجام داده‌ایم شرکت در نمایشگاه‌ها بوده است. در نمایشگاه هم سعی می‌کنیم خلاقیت‌هایی در معرفی رد کالا داشته باشیم. مثلا نماد ردکالا را به‌صورت کاراکتر تهیه‌کرده‌ایم تا در ذهن مردم ماندگارتر باشد. در برنامه‌های تلویزیونی  هم سعی کردیم حضورداشته باشیم.

(مقاله: چرا نمایشگاه‌های تجاری برگ برنده استارت‌آپ‌ها هستند؟)

 

۵- مزیت رقابتی ردکالا در چیست؟

تیم فنی ما مزیتی است که داریم. تیم فنی قدرتمند ما مدام در حال بهسازی و به‌روزرسانی سایت هستند. استارت‌آپ‌هایی که بخش فنی خود را برون‌سپاری می‌کنند، با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. مثلا درخواست آن‌ها برایdevelop  ممکن است با تاخیر انجام شود و از رقبا عقب بمانند.

(مقاله: از هفت راه برای درخشیدن بین رقبا استفاده کنید!)

 

۶- فرآیند فروش آنلاین، خدمات مشتری و پشتیبانی

قوی‌ترین تیم ما تیم پشتیبانی مشتریان ماست. بخش پشتیانی مشتریان با تمام قوا کار می‌کنند و کسانی هستند که با تسلط به کار عمل می‌کنند و از فرآیندهای کار آگاهی کامل دارند.

(مقاله: چطور «خدمات مشتری» را به‌عنوان یک مهارت یاد بگیریم؟)

 

۷-چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات: آیا ردکالا با چالش خاصی در ارتباط با دولت و دیگر نهادهای دولتی روبه‌رو بوده است؟

حمایت خاصی نشده است. مدتی بود که با فیلترینگ چالش داشتیم و با وجود مجوزهای لازم با این مساله روبه‌رو بودیم اما در ادامه این مشکلات برطرف شد.

(اینفوگرافیک: همکاری استارت‌آپ‌ها و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های بزرگ چالش‌های خاص خود را دارد. در این اینفوگرافیک به‌خوبی ریسک حاصل از همکاری بین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ را نشان داده‌ایم)