چگونه در شرایط رکود، فروش را افزایش دهیم؟

چگونه در شرایط رکود، فروش را افزایش دهیم؟

اگرچه معمولا مقدار درآمد قابل‌تصرف مشتریان در شرایط سخت اقتصادی کمتر می‌شود، بسیاری از کسب‌وکارها توانسته‌اند روش‌های خلاقانه‌ای پیدا کنند و به‌واسطه آن‌ها در شرایط رکود نیز همچنان به کسب‌وکار ادامه دهند. افزایش فروش در شرایط رکود اقتصادی بستگی به توانایی شما در درک دو عامل دارد: یکی الگوی فکری مشتریانی که برای برطرف کردن نیازهای اساسی‌شان هم نسبت به گذشته مشکلات بیشتری دارند، و دیگری فرصت‌هایی که درنتیجه انتخاب‌های مشتریان ایجاد می‌شوند، چرا که مشتریان ترجیح می‌دهند بودجه محدود خود را برای کالاهای خاصی صرف کنند.

 

روابط با مشتری

مشتریان به‌منزله خونی هستند که در رگ‌های شرکت شما جریان دارند. در شرایط رکود شما باید بیش از هر زمان دیگری به آن‌ها توجه کنید. اگر به مشتریان نشان دهید که به‌واقع به فروش به آن‌ها علاقه‌مند هستید و برایشان ارزش قائلید آن‌ها مجاب خواهند شد که مجددا برای خرید کالاها یا خدمات به شما مراجعه کنند. بنابراین، مزایای ناملموس کسب‌وکارتان را برای مشتریان بشناسید، و آن‌ها را مرتباً تقویت کنید. برای مثال، اگر مالک یک اسپا (استخر آب‌معدنی) هستید، و مردم برای ماساژ به شما مراجعه می‌کنند، شما یک‌قدم فراتر بردارید و بیشتر به آن‌ها خدمات‌رسانی کنید و برخورد خوبی با آن‌ها داشته باشید. برای مثال نام و علایق آن‌ها را به خاطر بسپارید. زمان بیشتری را با آن‌ها سپری کنید و با دقت به حرف‌ها و زبان بدنشان گوش دهید. این توجه مضاعف مزیتی مضاعف دارد: هم آن‌ها مراقبت و توجه بیشتری دریافت می‌کنند و هم شما اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید تا بدانید بهترین راه برای پاسخگویی به نیازهایشان چیست.

 

قیمت

وقتی مشتریان پول کمتری برای خرج کردن داشته باشند، بیشتر مراقب خواهند بود که چه بخرند و چه قدر بپردازند. اگرچه منطقی نیست قیمت‌ها را آن‌قدر پایین بیاورید که هیچ سودی عایدتان نشود، اما می‌توانید روی آمیزه محصولاتتان مانور بدهید، یا به‌جای محصولات بسیار گران‌قیمت، روی کالاهایی که ارزان‌تر هستند تمرکز کنید. اگر هنوز هم تمایل دارید کالاهای گران‌قیمت را عرضه کنید، آن‌ها را در قفسه‌های داخلی قرار دهید و در ویترین اقلامی را بگذارید که مشتریان بتوانند به‌راحتی آن‌ها را بخرند.

 

ارزش

در شرایط دشوار اقتصادی، سعی کنید بیشترین ارزش را به نسبت قیمتی که مشتریان می‌پردازند به آن‌ها عرضه کنید. به مشتریان نشان دهید کالایی که می‌خرند ارزش هزینه کردن دارد. اگر کالای شما دوام بیشتری نسبت به محصولات رقبا دارد، برای مشتریان توضیح دهید که با خرید آنچه قدر صرفه‌جویی خواهند کرد. اگر محصولی خوراکی را عرضه می‌کنید که خوشمزه‌تر یا سالم‌تر از گزینه‌های مشابه است، بازاریابی خود را روی نمایش برتری‌های آن قرار دهید و بر روی مشتریان بالقوه تمرکز کنید. آموزش مزایای محصولاتتان به مشتریان می‌تواند آن‌ها را علی‌رغم محیط مالی و اقتصادی نامطلوب، برای هزینه کردن تشویق کند. اگر این فرصت را فراهم کنید که خودشان تجربه کنند محصول شما ارزش خرج کردن دارد، دلیلی برای مراجعه دوباره و خرید دوباره از شما خواهند داشت.

 

بازاریابی خلاق

در شرایط رکود، توانایی شما نیز برای هزینه کردن روی کمپین‌های بازاریابی کاهش می‌یابد. اگرچه این محدودیت ممکن است مانعی برای بازاریابی موفق به نظر برسد اما درواقع می‌تواند یک فرصت باشد. چرا که وقتی پول کمی دارید، ناچار می‌شوید روش‌های خرج کردن آن را با دقت بیشتری ارزیابی کنید، و استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه‌ای را ابداع نمایید. برای دسترسی پیدا کردن به پایگاه وسیع‌تری از مشتریان، با کسب‌وکارهای دیگر شریک شوید. برای یادگیری درباره ویژگی‌های جمعیت شناختی مشتریان هدفتان، زمان کافی اختصاص دهید تا بتوانید بازاریابی خود را هدفمندتر و موثرتر انجام دهید. از رسانه‌های اجتماعی برای معرفی کالاها و خدماتتان استفاده کنید تا بتوانید برند خود را توسعه دهید و هویتی برای شرکت خود در میان مردم ایجاد نمایید. از مشتریان بخواهید شما را به دوستانشان معرفی کنند و وقتی آن‌ها هم مشتریان شما شدند، به معرفشان پاداش بدهید.