مصاحبه با محمد قائم‌پناه، موسس استارت‌آپ کشمون

مصاحبه با محمد قائم‌پناه، موسس استارت‌آپ کشمون

نوآوری با گام‌های منطقی

کشمون بستری است که کشاورزان می‌توانند محصولات خود را از طریق آن به مصرف‌کنندگان ایرانی و خارجی بفروشند. در این وب‌سایت هر کشاورز یک صفحه مخصوص به خود دارد که داستان زندگیش در آن نوشته‌شده است و کاربران می‌توانند با زندگی کشاورز موردنظر و تلاش‌هایی که برای کشت زعفران انجام می‌دهند آشنا شوند. محصولات هر کشاورز توسط آزمایشگاه‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد و نتایج میزان مرغوبیت کالای هر کشاورز در پروفایل او درج می‌شود.

 

ایده اولیه استارت‌آپ کشمون چگونه شکل گرفت؟

من اهل خراسان جنوبی هستم و پدر و مادر من هر دو از خانواده‌ای هستند که سابقه زعفران‌کاری داشتند. من نیز خودم آشنایی کاملی با زعفران و زعفران‌کاری دارم و تجربه‌هایی در صادرات این محصول به خارج از کشور داشتم، از طرف دیگر همیشه دغدغه‌های زیست‌محیطی ازجمله چالش کمبود آب همراه من بوده است. در شهر قائن ما ۱۲ قنات داشتیم که امروز همه آن‌ها خشک‌شده‌اند و عمق چاه‌های عمیق این شهر از ۱۵ متر در گذشته به ۱۳۵ متر افزایش پیداکرده است. کمبود آب باعث شد کشاورزان چاه‌های عمیق‌تری را حفر کنند اما خروجی این چاه‌ها آب‌های شوری هستند که باعث شد بسیاری از مزرعه‌های زعفران از بین بروند.

بر اساس گزارش جهاد کشاورزی، حدود ۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و کشاورزان هرچه بیشتر آب مصرف کنند محصول بیشتری تولید می‌کنند و درنتیجه درآمد بیشتری دارند. من به دنبال راهکاری بودم که این چرخه را برعکس کنم به این معنی که کشاورزان بتوانند با مصرف آب کم‌تر، درآمد بیشتری داشته باشند و راه‌حل این موضوع در کشمون پیاده‌سازی شد. ما در کشمون کشاورزان را ترغیب می‌کنیم که به‌جای کشت محصولاتی مانند علوفه که درعین‌حال که آب بیشتری مصرف می‌کنند، درآمد کم‌تری دارند را متوقف کنند و به‌جای آن به سراغ زعفران بروند که در ازای مصرف کم‌تر آب، سودآوری بیشتری به همراه دارد.

ما در کشمون چرخه درآمدزایی در کشاورزی را برعکس کرده‌ایم چراکه کشاورزان می‌توانند با مصرف آب کم‌تر درآمد بیشتری داشته باشند.


تفاوت شما با یک فروشگاه اینترنتی یا مارکت‌پلیس چیست؟ کشمون چه نوآوری در کسب‌وکار خود دارد؟

کاری که ما در کشمون انجام می‌دهیم آن است که اولا هر کشاورزی اجازه ورود به این پلتفرم را ندارد و ثانیا محصولات نه‌تنها بر اساس کالا بلکه بر اساس کشاورزان طبقه‌بندی می‌شوند. کشاورزانی که توانسته‌اند در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و از آفت‌کش‌ها استفاده نکرده باشند تنها مجاز هستند محصولات خود را در این سرویس عرضه کنند و همین عوامل باعث شد که ما سرویس مجزایی به نام کشمون را برای عرضه آنلاین این محصولات راه‌اندازی کنیم.

نوآوری مرکزی که ما در کشمون داشتیم راهکاری بود که توانستیم با استفاده از ابزارهای مختلف، کشاورزان را مجبور کنیم که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و درعین‌حال درآمد بیشتری به دست آورند و محصولات را بر اساس کشاورزان تفکیک کنیم؛ اما فروش آنلاین زعفران تنها بخشی از فرآیند کسب‌وکار ما بود که پیش‌ازاین هم وجود داشتند. روایت قصه کشاورزان نوآوری دیگری بود که به ما در بازاریابی کمک فراوانی کرد؛ البته همه نوآوری‌های ما موفق هم نبود چراکه به‌عنوان‌مثال ما تلاش زیادی کردیم که بتوانیم از شاخه‌های قدیمی زرشک که سوزانده می‌شوند برای بسته‌بندی زعفران استفاده کنیم؛ اما پس‌ازاین شکست به سراغ بسته‌بندی‌های دیگری برای هدیه رفتیم که در آن از عناصر محلی مانند هاون یا پارچه‌هایی که با دست بافته می‌شوند استفاده‌شده است و روی جعبه داستان‌های محلی خراسان جنوبی روایت‌شده است.

 

چه دلایلی باعث شد سراغ آزمایش این ایده‌های جدید بروید؟

من همیشه تلاش کردم خواسته‌های شخصی و علایق خودم را دنبال کنم و کاری که فکر می‌کردم درست است را انجام داده‌ام که تاسیس اولین مدرسه طبیعت ایران یکی دیگر از این نمونه‌ها است. در بین اطرافیان طبیعتا بعضی‌ها مانند پدر و مادر رابطه‌ای با کارآفرینی ندارند و تصور می‌کنند که شغل کارمندی خیلی بهتر است اما افرادی که با این اکوسیستم بیشتر آشنا هستند همیشه ما را تشویق کرده‌اند که ایده خودمان را دنبال کنیم و نوآوری داشته باشیم اما از طریق مسیر منطقی. البته مربیان و مشاوران در مواجهه با این ایده‌های جدید توصیه کردند که این کار را از مسیر منطقی و استارت‌آپی خود انجام دهیم به این شکل که ابتدا با مشتریان صحبت کنیم و از آن‌ها نظرسنجی داشته باشیم و اگر کاربران تمایل داشتند یک نمونه کوچک از محصول را تولید و سپس به فکر گسترش و جذب سرمایه باشیم.