مصاحبه با استارت‌آپ «بیار»

مصاحبه با استارت‌آپ «بیار»

در فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ، مراحل مختلفی وجود دارد. همه‌چیز در ایده و یا طراحی سایت خلاصه نمی‌شود و فقط مهارت‌های فنی، پاسخگوی شروع یک استارت‌آپ نیستند. بدون شک هر کسب‌وکاری مسیر خاص خود را طی می‌کند ولی نکات مهمی مانند ارزیابی ایده اولیه استارت‌آپ، تغییر و توسعه مدل کسب‌وکار، تیم‌سازی، برنامه بازاریابی و مزیت رقابتی وجود دارد که یادگیری آن‌ها هنگام شروع کار از اهمیت زیادی برخوردار است. این‌زمانی موثرتر است که با تجربه عینی استارت‌آپ‌ها در هرکدام از این موارد آشنا شویم و بدانیم استارت‌آپ‌ها چگونه از این نکات در کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند.

در همین راستا «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» مجموعه‌ای از مصاحبه‌‌های آموزشی از استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف تهیه‌کرده و تلاش دارد تا با نگاهی آموزش محور به فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ‌های ایرانی بپردازد. همچنین برای افزایش آگاهی کاربران، مهم‌ترین مقالات، کتاب‌ها و اینفوگرافیک‌های آموزشی خاص هر موضوع هم معرفی‌شده‌اند.

«اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار»، «Pivot در مدل کسب‌وکار»، «تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم»، «خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری»، «طراحی محصول و شروع کسب‌وکار»، «فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فرآیند فروش آنلاین» و «پشتیبانی و خدمات مشتری» موضوعاتی هستند که در این مصاحبه‌های آموزشی به آن‌ها پرداخته‌شده است.

در ادامه مصاحبه آموزشی مرکز با «استارت‌آپ بیار» را می‌خوانیم.

 

۱-اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار: چطور مشخص شد که ایده استارت­‌آپ بیار مناسب بازار است و با استقبال مردم رو‌به‌رو می‌شود؟ چه تحقیقاتی در این زمینه انجام‌شده بود؟

نه‌فقط ما، بلکه هر استارت‌آپی که قرار هست راه درستی را برود˓ بدیهی است که ۳ تا کار را انجام دهد: ۱) lean canvas (بوم ناب):خوشبختانه در سال‌های اخیر زیرساخت‌­های مناسبی برای این نوع از فعالیت‌ها درست‌شده است و برای مثال چیزی هست به نام lean canvas که قبل از هر چیز کمک می‌کند که افراد ایده خود را از طریق پر کردن بوم مدل کسب‌وکار بهتر بفهمند همچنین این جدول کمک می‌کند برای مواجه با کسب‌وکار آمادگی بیشتری به دست بیاوریم; ۲)نکته دوم بنچ مارک است. سراسر دنیا از تحقیقات بنچ مارک برای این کار استفاده می‌­کنند و ما هم از آن استفاده کردیم˓ اینکه ما بدانیم در کشورهای مختلف از آمریکا˓ انگلستان و امثال آن تا کشورهای توسعه‌یافته و حتی کشورهایی مثل برزیل و هند که ازنظر ساختار اقتصادی و اجتماعی به ما شباهت دارند و مشابه‌های ما که ۴- ۵ سال از ما جلوتر هستند احتمالا چه راه­‌هایی را رفتند و به چه نتیجه‌­ای رسیدند می‌توانست به ما خیلی کمک کند و ما این مسیر را رفتیم و نکته ۳) تحقیقات بازار هست˓ چه آنلاین و چه آفلاین در ایران چگونه به این نتیجه رسیدند که همچنین موضوعی خواهان خواهد داشت.

علاوه بر این موارد با بررسی اقتصادی چرخه عمر پذیرش در دیگر کشورهای مختلف متوجه شدیم این سرویس می‌تواند در آینده نزدیک در ایران‌هم مخاطبان خاص خود را داشته باشد و از آن استفاده کنند.

(کتاب: متد آموزشی بوم ناب را می‌توانید در این کتاب مطالعه کنید)

 

۲-Pivot در مدل کسب‌وکار: در ادامه شکل‌گیری بیار، چه تغییراتی بر مدل کسب‌وکار صورت گرفت؟

بنیان‌گذار متد آموزشی بوم ناب یک جمله ساده دارد و می‌گوید اگر بعد از سالیان سال شما همان الگوی اولیه خود را دارید یعنی یک جای کار شما می‌لنگد کسب‌وکارهای آنلاین این امکان را به شما می‌دهند که مدام اتفاقاتی که در حال افتادن است را رصد کنید و مبتنی با آن‌ها تغییر جایگاه بدهید. ما ابتدا فقط به‌صورت سوپرمارکتی˓ FMCG می­فروختیم و در قالب مارکت پلیس جغرافیا محور. در ادامه اولین پلت فرم سوشیال سلینگ (خریدوفروش اجتماعی) ایران را راه‌اندازی کردیم. همین‌الان که در حال صحبت کردن باهم هستیم تنها شبکه خریدوفروش اجتماعی که هرکسی می‌تواند هر چیزی را در آن به هر شکلی بفروشد و ذره‌ای به ما پورسانت ندهد. در حقیقت این ما هستیم که زیرساخت فنی، فروشگاه، تبلیغات و درگاه بانکی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهیم . سرویس ما مشابه اینستاگرام و تلگرام بوده اما به شکلی ایرانی˓ همان خدمات هم در آن قابل انجام هست منتهی در آن درگاه بانکی دارید و حسابداری شخصی دارید.

مدل درآمدی شما به چه صورت هست؟ مدل درآمد ما هم مارکت پلیس جغرافیا محور است و هم مارکت پلیس محصول محور و هم سوشیال سلینگ (خریدوفروش اجتماعی).

(مقاله: با نه نوع از مدل‌های کسب‌وکار آنلاین آشنا شوید)

 

۳-تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم: تیم بیار چطور شکل گرفت و چطور گسترش یافت؟

این استارت‌آپ کاملا خانوادگی بوده و هیات مدیره خواهر و برادر بودند و شاید هم الگوی خوبی باشد و در مسیر افرادی که صرفاً آشنا شده بودند هم اضافه شدند به هیات مدیره شرکت و مدیران.

به چه صورت اضافه شدند؟ فراخوان دادید؟

نه درگذر زمان ملاقات‌هایی رخ داد که منجر به شکل‌گیری تیم شد.

(مقاله: تیم استارت‌آپ‌ خود را عاقلانه انتخاب کنید)

 

۴-خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری، طراحی محصول و شروع کسب‌وکار: چه ایده‌ها و خلاقیت‌هایی در ادامه مسیر کسب‌وکار به کار گرفته شد؟

نکته‌ای که باید به شما بگویم این است که این خلاقیت ما نیست چون یک نمونه بین‌المللی هست. و همان‌طور که برایتان توضیح دادم و از اونجایی که ما اولین بستر social selling یا خریدوفروش اجتماعی هستیم. حجم زیادی از فروشندگان و تامین کنندگان در حال وارد شدن به سیستم ما هستند و سرمایه­گذاری می­کنند. ازاین‌جهت می‌توانم بگویم این کار بدیعی است ولی این ایده من نبوده است و به‌صورت جهانی دارد از آن استفاده می‌شود ولی در ایران هنوز به لحاظ ذهنی صاحبان استارت­آپ‌ها قدرت این کار را ندارند. و با خودشون می‌گویند اگر ما پول نگیریم بعد از یک مدت چه اتفاقی می‌افتد و نگرانند و نگرانی آن‌ها بی‌مورد هست چون راه‌های دیگری برای درآمدزایی وجود دارد.

(معرفی کتاب: استراتژی‌های جذب مشتری در «برند‌سازی»)

 

۵-مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا: مزیت رقابتی بیار در چیست؟ چه تفاوتی با دیگر رقبا دارد؟

ما یک رقیب داریم که می‌شود اسم آن را به‌عنوان رقیب مطرح کرد. روکولند و بقیه با احترام نرم‌افزارهای موردنیازشان را از ما خریداری می‌کنند چون ما از رقیب استقبال می­کنیم. مثلا دیجی کالا سعی می‌کند که به این حوزه وارد شود ولی آن‌ها جایی هستند که ما دو سال پیش بودیم و من برای آن‌ها تا اطلاع ثانوی سهم بازار خاصی را در نظر نمی­گیرم. روکولند با ما شروع کرده است و سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده است منتهی آن‌هم یک مشکلی دارد و آن‌هم این است که مارکت پلیس نیست و e-commerce بوده و انبار دارد. پس مزیت رقابتی ما این است که در دو سال اخیر ۷  استان را پوشش دادیم و اگر قرارداد بعدی ما که با رفاه است بسته شود می‌توانیم همه ایران را تحت پوشش قرار دهیم. این در صورتی است که روکولند در هر شهری باید یک انبار خریده کلی جنس در آن نگه دارد.

(مقاله: برای اینکه در جمع رقبا بدرخشد از این هفت راه استفاده کنید)

 

۶- برنامه استارت‌آپ بیار برای استفاده از شبکه­های اجتماعی به چه صورت است؟

ما خودمان یک شبکه اجتماعی هستیم لذا حتی از بقیه شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام که کاربر می‌آورد درواقع وارد شبکه اجتماعی خودمان می‌کنیم و از طریق تعامل با سایت‌های تولیدکننده محتوا که در آن‌ها محتوا زیاد وارد می‌شود، سعی می‌کنیم که کاربر را به سمت شبکه خودمان هدایت کنیم. سیستم ما در عملکرد همه امکانات مشابه اینستاگرام کار می‌کند.

(مقاله: در این مقاله به پنجاه‌ودو نکته برای بازاریابی در اینستاگرام اشاره شده است)